Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Vrijgave gebruik HSV binnen kerkelijke activiteiten:

Korte termijn
14
25%
Middellange termijn
17
30%
Lange termijn
7
12%
Nooit
19
33%
 
Totaal aantal stemmen: 57

Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Ik vind het niet echt bijdragen aan een goed verloop van het gesprek als iemand een serieuze poging doet om zijn mening te geven om ongemotiveerd te spreken van een rare insteek.

Dat is verder niet erg, maar het helpt het gesprek niet echt verder, naar mijn onbescheiden mening.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[ Dat zie je in de VS ook wel.
Dan heb je dit niet gezien zeker?

https://twitter.com/MattWalshBlog/statu ... 8372329476
Nee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:Rare insteek DDD, maar goed dat weet je.

Iets anders, er is sinds vandaag ook christenvervolging in Nederland.
Dr P de Vries is aan de VU op non actief gesteld vanwege zijn niet aflatende stellingname tegen de gendergekte.

Wat erg..
Wat naar ik hoop dat het tijdelijk is.
Heb je een bron ?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Forummer »

Bezorgd schreef:Rare insteek DDD, maar goed dat weet je.
Het is binnen de GerGem geen gangbare insteek. Maar dat maakt het niet gelijk raar. Sterker nog, er zou wel eens een grote kern van waarheid in kunnen zitten. Ik neem grotendeels dezelfde dingen waar. Terwijl ik in een hele andere omgeving verkeer als Dhr. DDD.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef: Het ligt er ook aan in hoeverre mensen werkelijk gelovig zullen zijn in de Gereformeerde Gemeenten. Ongelovigen zijn minder geneigd tot verandering dan mensen met een levend geloof.
Wat een rare redenering :humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik denk ook dat dat zo is. Ik verwacht dat de dogmatiek van de Gereformeerde Gemeenten nog verder zal radicaliseren, en dat de oprechte pogingen van predikanten om klassieke opvattingen te houden over homoseksualiteit en de openstelling van ambten voor de zusters van de gemeente (maar daar twijfel ik meer) uiteindelijk vergeefs zullen zijn. Dat hangt samen met de algemene ontwikkeling van verdergaande adaptie en normalisering in het dagelijks leven en daar tegenover conservatisme in de godsdienstbeleving in engere zin.
Goed, vasthouden aan de visie dat de vrouw in het ambt en homoseksualiteit echt niet op Bijbelse gronden is te verdedigen, is dus een teken van conservatisme. Het is maar dat we het weten. Gelukkig dat we ook nog de ruimdenkende DDD's in ons midden hebben. :jongle
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Ik denk ook (...) de vooraanstaande geloofsuitleggers.
Ongeveer dit hele bericht ademt gedachten die leunen op moderne hermeneutische inzichten. Inmiddels al méér verdiept dan alleen in Loonstra?
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

@Posthoorn:
Dat heb ik niet gezegd. Toch is het natuurlijk feitelijk wel zo dat de opvattingen over de rol van de vrouw zoals die binnen de Gereformeerde Gemeenten leven, in culturele zin conservatief genoemd kunnen worden. Ik begrijp niet dat daar twijfel over kan bestaan.

@Hollander:
Ik wil dr. Huijgen nog wel eens lezen. En verder verschijnt er weinig zinnigs vanuit een orthodoxe visie, voor zover mij bekend.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:
Bezorgd schreef:Rare insteek DDD, maar goed dat weet je.

Iets anders, er is sinds vandaag ook christenvervolging in Nederland.
Dr P de Vries is aan de VU op non actief gesteld vanwege zijn niet aflatende stellingname tegen de gendergekte.

Wat erg..
Wat naar ik hoop dat het tijdelijk is.
Heb je een bron ?
Zozo. Dat is een belangrijke ontwikkeling voor het seminarie.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:@Posthoorn:
Dat heb ik niet gezegd. Toch is het natuurlijk feitelijk wel zo dat de opvattingen over de rol van de vrouw zoals die binnen de Gereformeerde Gemeenten leven, in culturele zin conservatief genoemd kunnen worden. Ik begrijp niet dat daar twijfel over kan bestaan.

@Hollander:
Ik wil dr. Huijgen nog wel eens lezen. En verder verschijnt er weinig zinnigs vanuit een orthodoxe visie, voor zover mij bekend.
Waarom zijn de visies van de modernen wel goed 'zinnigs ?'
Ontkracht maar eens dat vrouwen NIET in het ambt horen.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Dat zeg ik niet, en de rest is hier niet het onderwerp van gesprek, nog los van het feit dat ik vind dat een gesprek op deze manier geen zin heeft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Jantje »

Ik wil nadrukkelijk melden dat ik de gedachten van @DDD zeer verwerpelijk vind en verre van mij werp.

Noem mij dan maar conservatief, maar Gods Woord is onveranderd en blijft onveranderlijk, welke tijdgeesten er ook zullen komen en welke culturen er ook zullen ontstaan.

De mensen zijn veranderd. Maar Gods Woord niet. En als we Gods Woord anders willen gaan verstaan vanwege de tijdgeest, dan is dat levensgevaarlijk.

Wie oren heeft om te horen, die hore.

Namens alle conservatieven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door FlyingEagle »

Ik vind conservatief een geuzennaam
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Wie oren heeft om te horen, die hore.

Namens alle conservatieven.
Wat die eerste zin betreft: het lijkt me raar om een Bijbeltekst op deze manier te gebruiken.
Wat die tweede zin betreft: fijn dat je Trump en consorten ook hebt geraadpleegd rond deze kwestie. En dat ze het nog met je eens zijn ook.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door newton »

Geytenbeekje schreef:
Bezorgd schreef:Rare insteek DDD, maar goed dat weet je.

Iets anders, er is sinds vandaag ook christenvervolging in Nederland.
Dr P de Vries is aan de VU op non actief gesteld vanwege zijn niet aflatende stellingname tegen de gendergekte.

Wat erg..
Wat naar ik hoop dat het tijdelijk is.
Heb je een bron ?
Heb het vandaag ook gehoord. Bron is een student aan de vu. John Lapre heeft het vuurtje blijkbaar aangewakkerd https://twitter.com/JohnLapreAuteur/sta ... 1791045632.

Nu is vergelijkingen trekken met de nazi’s volgens mij ook erg onverstandig. Daar komt altijd heibel van. Neemt niet weg dat de ruimte om je eigen christelijke opvattingen te uiten erg klein wordt. Geloven moet terug naar achter de voordeur. Zie ook het aangepaste CDA verkiezingensprogramma. https://twitter.com/lamyaea/status/1347 ... 68289?s=21 Van artikel 23 blijft niets over. Waar staat de C nog voor?
Plaats reactie