Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Vrijgave gebruik HSV binnen kerkelijke activiteiten:

Korte termijn
14
25%
Middellange termijn
17
30%
Lange termijn
7
12%
Nooit
19
33%
 
Totaal aantal stemmen: 57

crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door crossmountain »

Ik ben benieuwd hoe jullie denken dat ontwikkelingen bij individuele GG's zullen gaan m.b.t. een aantal niet fundamentele zaken zoals:

vrijgave gebruik HSV binnen kerkelijke activiteiten:
gebruik HSV in de eredienst
gebruik psalmberijming Ds. Meeuse in de eredienst
ritmisch zingen
kansel openenstelling voor predikanten buiten eigen kerkverband,
doorgaan met beelduitzending ook Post-Corona.

Hierbij beschouw ik de volgende termijnen:
Korte termijn < 5 jaar
Middellange termijn 5-25 jaar
Lange termijn > 25 jaar
Nooit
Laatst gewijzigd door crossmountain op 07 jan 2021, 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Susanna »

Vrijgave?

Ik zou zeggen: geef vrij en laat de mensen veel vergelijken. Sta naast hen. Leg uit waarom iets te vrij vertaald is. Etc.
Bij vrijgave zal blijken dat de Statenvertaling in veel gevallen een meer zuivere vertaling is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:vrijgave HSV
De HSV wordt niet verboden in het huiselijk gebruik, voor zover ik weet. Dus dat mag al.
crossmountain schreef:gebruik HSV in de eredienst
Dat zal nog wel 25 jaar duren, verwacht ik.
crossmountain schreef:gebruik psalmberijming Ds. Meeuse in de eredienst
Dat duurt ook nog wel 10 tot 15 jaar.
crossmountain schreef:ritmisch zingen
Ik zie dat ook de komende decennia niet gebeuren.
crossmountain schreef:kansel openenstelling voor predikanten buiten eigen kerkverband
Ik denk dat dit ook op de korte termijn niet gebeuren zal. Mogelijk binnen 15 jaar.
crossmountain schreef:doorgaan met beelduitzending ook Post-Corona
Ik denk dat dit blijft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
crossmountain schreef:vrijgave HSV
De HSV wordt niet verboden in het huiselijk gebruik, voor zover ik weet. Dus dat mag al.
In de vraagstelling van de poll staat "Vrijgave gebruik HSV binnen kerkelijke activiteiten". Er vinden inderdaad gelukkig geen huiszoekingen plaats door de ambtsdragers :haha
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bezorgd »

Er is geen eenduidig antwoord mogelijk, daarom ingedeeld per onderwerp:
crossmountain schreef:Ik ben benieuwd hoe jullie denken dat ontwikkelingen bij individuele GG's zullen gaan m.b.t. een aantal niet fundamentele zaken zoals:

vrijgave HSV binnen kerkelijke activiteiten: Korte termijn < 5 jaar
gebruik HSV in de eredienst : Middellange termijn 5-25 jaar
gebruik psalmberijming Ds. Meeuse in de eredienst Nooit
ritmisch zingen : Middellange termijn 5-25 jaar
kansel openenstelling voor predikanten buiten eigen kerkverband, Middellange termijn 5-25 jaar
doorgaan met beelduitzending ook Post-Corona.Korte termijn < 5 jaar

Hierbij beschouw ik de volgende termijnen:
Korte termijn < 5 jaar
Middellange termijn 5-25 jaar
Lange termijn > 25 jaar
Nooit

Een en ander houdt wel verband me toenadering met GGiN, dan kunnen veranderingen vertraagd worden. Deels ook omdat mensen die veranderingen wel aan kunnen het kerkverband dan misschien verlaten zijn.

Nog interessanter is de vraag hoe de GG en breder, onze gezindte, over 25 jaar denkt over de vrouw in het ambt en geaccepteerde homoseksuele praxis binnen de gemeente.
Ik ben nl bang dat dit onderwerpen zijn die ook voet aan de grond krijgen op middellange/ lange termijn.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door crossmountain »

Bezorgd schreef:Er is geen eenduidig antwoord mogelijk, daarom ingedeeld per onderwerp:
crossmountain schreef:Ik ben benieuwd hoe jullie denken dat ontwikkelingen bij individuele GG's zullen gaan m.b.t. een aantal niet fundamentele zaken zoals:

vrijgave HSV binnen kerkelijke activiteiten: Korte termijn < 5 jaar
gebruik HSV in de eredienst : Middellange termijn 5-25 jaar
gebruik psalmberijming Ds. Meeuse in de eredienst Nooit
ritmisch zingen : Middellange termijn 5-25 jaar
kansel openenstelling voor predikanten buiten eigen kerkverband, Middellange termijn 5-25 jaar
doorgaan met beelduitzending ook Post-Corona.Korte termijn < 5 jaar

Hierbij beschouw ik de volgende termijnen:
Korte termijn < 5 jaar
Middellange termijn 5-25 jaar
Lange termijn > 25 jaar
Nooit

Een en ander houdt wel verband me toenadering met GGiN, dan kunnen veranderingen vertraagd worden. Deels ook omdat mensen die veranderingen wel aan kunnen het kerkverband dan misschien verlaten zijn.

Nog interessanter is de vraag hoe de GG en breder, onze gezindte, over 25 jaar denkt over de vrouw in het ambt en geaccepteerde homoseksuele praxis binnen de gemeente.
Ik ben nl bang dat dit onderwerpen zijn die ook voet aan de grond krijgen op middellange/ lange termijn.
Ik heb het duidelijk over niet fundamentele zaken en die jij noemt vind ik fundamenteel en daarvan hoop en verwacht ik dat die NOOIT worden toegestaan. Vanwaar je stelligheid dat de berijming van ds. Meeuse NOOIT wordt ingevoerd? Ik denk dat deze beter is dan 1773.
Laatst gewijzigd door crossmountain op 07 jan 2021, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bezorgd »

crossmountain schreef:
Bezorgd schreef:Er is geen eenduidig antwoord mogelijk, daarom ingedeeld per onderwerp:
crossmountain schreef:Ik ben benieuwd hoe jullie denken dat ontwikkelingen bij individuele GG's zullen gaan m.b.t. een aantal niet fundamentele zaken zoals:

vrijgave HSV binnen kerkelijke activiteiten: Korte termijn < 5 jaar
gebruik HSV in de eredienst : Middellange termijn 5-25 jaar
gebruik psalmberijming Ds. Meeuse in de eredienst Nooit
ritmisch zingen : Middellange termijn 5-25 jaar
kansel openenstelling voor predikanten buiten eigen kerkverband, Middellange termijn 5-25 jaar
doorgaan met beelduitzending ook Post-Corona.Korte termijn < 5 jaar

Hierbij beschouw ik de volgende termijnen:
Korte termijn < 5 jaar
Middellange termijn 5-25 jaar
Lange termijn > 25 jaar
Nooit

Een en ander houdt wel verband me toenadering met GGiN, dan kunnen veranderingen vertraagd worden. Deels ook omdat mensen die veranderingen wel aan kunnen het kerkverband dan misschien verlaten zijn.

Nog interessanter is de vraag hoe de GG en breder, onze gezindte, over 25 jaar denkt over de vrouw in het ambt en geaccepteerde homoseksuele praxis binnen de gemeente.
Ik ben nl bang dat dit onderwerpen zijn die ook voet aan de grond krijgen op middellange/ lange termijn.
Ik heb het duidelijk over niet fundamentele zaken en die jij noemt vindt ik fundamenteel en daarvan hoop en verwacht ik dat die NOOIT worden toegestaan.
Eens ik zie die scheiding ook. Maar dat er de komende 2 decennia veel gaat veranderen geloof ik vast.
Er groeit nu een generatie op die zoveel veranderingen heeft meegemaakt en voor wie de wereld zo klein is geworden, dat ze op een heel andere wijze tot besluitvorming zullen komen over tal van zaken.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Erskinees »

Ik voel me nu een beetje een orakel.

vrijgave gebruik HSV binnen kerkelijke activiteiten:
- Officiële vrijgave gaat nog wel 5-10 jaar duren. Het gaat er wel komen. Verschillende gemeenten gebruiken het al in het verenigingswerk. Wat wel kan is dat de synodale uitspraak gewijzigd wordt van 'afwijzen' naar 'ontraden'.

gebruik HSV in de eredienst
- Men zal eerst willen sturen op een revisie van de SV waarin de kantlijnwoorden zijn opgenomen in de tekst. Alleen is dat een achterhoedegevecht en komt dat te laat. Door het achterhoedegevecht zal dit het proces helaas wel vertragen. Wellicht gaan gemeenten er zelf wel op over. Je moet wat.

gebruik psalmberijming Ds. Meeuse in de eredienst
- Nooit. Fijne berijming maar niet perfect, soms wat vreemd. Verwacht dat er over >25 jaar eerder een nieuwe berijming is.

ritmisch zingen
- Daar hoor ik eigenlijk nooit meer over. Iso-ritmisch is gewoon een traditie die verbonden is aan o.a. de GG.

kansel openenstelling voor predikanten buiten eigen kerkverband,
- Geen idee. Lange termijn.

doorgaan met beelduitzending ook Post-Corona.
- Dat gaat sowieso gebeuren. Verschillende kerkenraden hebben dat besluit al genomen.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door crossmountain »

Bezorgd schreef:
crossmountain schreef:
Bezorgd schreef:Er is geen eenduidig antwoord mogelijk, daarom ingedeeld per onderwerp:

gebruik psalmberijming Ds. Meeuse in de eredienst Nooit
Vanwaar je stelligheid dat de berijming van ds. Meeuse NOOIT wordt ingevoerd? Ik denk dat deze beter is dan 1773.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bezorgd »

crossmountain schreef:
Bezorgd schreef:
crossmountain schreef:
Bezorgd schreef:Er is geen eenduidig antwoord mogelijk, daarom ingedeeld per onderwerp:

gebruik psalmberijming Ds. Meeuse in de eredienst Nooit
Vanwaar je stelligheid dat de berijming van ds. Meeuse NOOIT wordt ingevoerd? Ik denk dat deze beter is dan 1773.
Dan zouden er al signalen zijn dat er behoefte aan is. Maar je hoort er weinig over.
Als er behoefte komt aan een nieuwe psalmberijming vermoed ik eerder dat onze gezindte gezamenlijk met een nieuwe berijming komt en niet kiest voor een vertaling van een individuele predikant die dit als hobby project had.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 07 jan 2021, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:
crossmountain schreef:vrijgave HSV
De HSV wordt niet verboden in het huiselijk gebruik, voor zover ik weet. Dus dat mag al.
In de vraagstelling van de poll staat "Vrijgave gebruik HSV binnen kerkelijke activiteiten". Er vinden inderdaad gelukkig geen huiszoekingen plaats door de ambtsdragers :haha
Net nog niet hoor.

Maar verder redelijk eens met @Bezorgd. Bij nader inzien ook aangaande de berijming van ds. Meeuse.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Mistig »

crossmountain schreef:vrijgave HSV
Wat Jantje zegt. Dit mag wel. Hoewel predikanten soms vinden van niet.
crossmountain schreef:gebruik HSV in de eredienst
Ik denk dat er zeker nog wel een jaar of 10 voor nodig is. De namen die ik nu langs zie komen, die eventueel de synode gaan adviseren (De Wit, Labee, Clements), dan zullen we helaas minimaal 10 jaar verder zijn.
crossmountain schreef:gebruik psalmberijming Ds. Meeuse in de eredienst
Ik zie dit niet gebeuren.
crossmountain schreef:ritmisch zingen
Hier zijn niet echt principiële bezwaren tegen te bedenken. Dus dit zal wel ergens gaan sneuvelen de komende 15 jaar.
crossmountain schreef:kansel openstelling voor predikanten buiten eigen kerkverband
Ik hoop zo snel mogelijk. Ik durf geen verwachting uit te spreken.
crossmountain schreef:doorgaan met beelduitzending ook Post-Corona
In onze gemeente was dit al voor corona. Nu breed beschikbaar voor alle leden. Dat zal wel blijven.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bezorgd »

Overigens heb ik ook niet het idee dat de behoefte om ritmisch te zingen breed leeft binnen de GG.
Het is ook niet een heel principieel punt. Zelfs de meest rechtse predikanten zingen met een gerust gemoed ritmisch aan de overkant van de oceaan.
Het is meer een cultuur ding.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Overigens heb ik ook niet het idee dat de behoefte om ritmisch te zingen breed leeft binnen de GG.
Het is ook niet een heel principieel punt. Zelfs de meest rechtse predikanten zingen met een gerust gemoed ritmisch aan de overkant van de oceaan.
Het is meer een cultuur ding.
Ik ben daar ook niet tegen.

En ik heb zelfs wel eens een rechtse predikant ritmisch Psalmen zien zingen. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Panny »

Ritmisch zingen heeft toch niets met links of rechts te maken?
Gewoon lekker houden hoe het is zou ik zeggen.
Plaats reactie