Hoe was je zondag?

Geytenbeekje

Re: RE: Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor Geytenbeekje » 20 Apr 2021, 15:40

mcgk schreef:
Ditbenik schreef:Als ik lid was van een Ger Gem zou ik me eerst in de geschiedenis verdiepen voor ik iets zou zeggen over de HHK. Dat zou voorkomen dat ik de plank ontzettend mis zou slaan.

Je lokt het zelf toch uit?
Het hervormde denken is in de HHK niet meer terug te vinden. Juridisch zal het zo zijn dat de HHK een landelijke kerk is met plaatselijke gemeenten. In de praktijk en bij de gemiddelde kerkganger is dat besef er natuurlijk helemaal niet. Voor de meesten is de HHK juist wel een verband met losse onderdelen.

Wat schaar jij precies onder hervormd denken?
Die geen achterklap spreekt onvroed,
Tot zijnes naasten smaad en schande;
Die tegen hem ook niet misdoet,
Noch mishandelt; maar hem behoedt
Voor oneere menigerhande.
Psalm 15: 3 Datheen

Zeeuw

Berichtdoor Zeeuw » 20 Apr 2021, 17:10

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:Ongetwijfeld was dit destijds, en nog steeds, een belangrijk punt. Maar het ging veel te ver als reactie op zomaar een punt wat werd gemaakt over dat iemand het fijn vindt om in een HHK-gemeente te komen.
Het voelt dan heel erg als iemand die even heel graag een punt wil maken. Wat best mag uiteraard.
Ik geef het op. Het heeft helemaal niets te maken met 'destijds'. Het is een feitelijkheid. Je begrijpt er werkelijk niets van merk ik.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Daarom schrijf ik ook 'nog steeds een belangrijk punt'. Grappig dat je, terwijl je mij helemaal niet kent, de laatste conclusie trekt. Ik geef je zelfs aan dat ik je begrijp in een belangrijk punt. Maar dat ik het bijzonder vind dat je Mara zo stevig wilde wijzen op een opmerking van haar, die totaal niets van doen had met kerkstructuren.

Mara

Berichtdoor Mara » 21 Apr 2021, 09:46

Zeeuw schreef: Maar dat ik het bijzonder vind dat je Mara zo stevig wilde wijzen op een opmerking van haar, die totaal niets van doen had met kerkstructuren.

Begrijp je nu mijn terughoudendheid w.b. het spreken met elkaar over een preek?
Door 1 verkeerd woordje gaat het opeens over allerlei bijzaken, behalve over het gezaaide.
Het zaad laten we zo wegpikken, om kennelijk een gelijk te moeten halen.
Ik hoop a.s. zondag wederom naar een HHK predikant te gaan luisteren.
De kinderen stelden al voor om naar Apeldoorn te verhuizen. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 21 Apr 2021, 09:51

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Maar dat ik het bijzonder vind dat je Mara zo stevig wilde wijzen op een opmerking van haar, die totaal niets van doen had met kerkstructuren.

Begrijp je nu mijn terughoudendheid w.b. het spreken met elkaar over een preek?
Door 1 verkeerd woordje gaat het opeens over allerlei bijzaken, behalve over het gezaaide.
Het zaad laten we zo wegpikken, om kennelijk een gelijk te moeten halen.
Ik hoop a.s. zondag wederom naar een HHK predikant te gaan luisteren.
De kinderen stelden al voor om naar Apeldoorn te verhuizen. ;)

haha, hier moet ik echt heel hard om lachen. Nu ben ik degene die het zaad wegpikt om een gelijk te moeten halen. Het ging helemaal niet over de preek. Je schreef: "De HHK heeft dan wel fijne predikanten, ben ik intussen achter.
Mijn hart ligt in de CGK maar trekt ook wel naar jullie kerken." Het ging niet over het gezaaide maar over predikanten en kerken. Over je gelijk halen gesproken.... Kom, doe niet zo flauw.

merel

Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor merel » 21 Apr 2021, 09:54

Ik vind dat je erg doordraaft @ditbenik. @Mara heeft een goed gesprek met @zeeuw over predikanten in een bepaald kerkverband en de boodschap die zij verkondigen en jij probeert haar te corrigeren over jouw eigen pijnpunt 'de naam'. Wat is belangrijker?

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 21 Apr 2021, 09:56

merel schreef:Ik vind dat je erg doordraaft @ditbenik. @Mara heeft een goed gesprek met @zeeuw over predikanten in een bepaald kerkverband en de boodschap die zij verkondigen en jij probeert haar te corrigeren over jouw eigen pijnpunt 'de naam'. Wat is belangrijker?

Ik draaf niet door. Ik heb daar een opmerking over gemaakt en nu schrijft Mara dat ik het zaad wegpik en dat het over het gezaaide ging. Dat is niet waar en daarom verzet ik me tegen die beschuldiging. Lees het draadje maar terug.

merel

Berichtdoor merel » 21 Apr 2021, 10:02

Ditbenik schreef:
merel schreef:Ik vind dat je erg doordraaft @ditbenik. @Mara heeft een goed gesprek met @zeeuw over predikanten in een bepaald kerkverband en de boodschap die zij verkondigen en jij probeert haar te corrigeren over jouw eigen pijnpunt 'de naam'. Wat is belangrijker?

Ik draaf niet door. Ik heb daar een opmerking over gemaakt en nu schrijft Mara dat ik het zaad wegpik en dat het over het gezaaide ging. Dat is niet waar en daarom verzet ik me tegen die beschuldiging. Lees het draadje maar terug.

Dit draadje volg ik al enige tijd, dus ik weet goed waar het over gaat. Mara geeft aan dat zij veel zegen ontvangt van de predikanten en noemt per ongeluk een verkeerde naam. Jij springt als een bok op de haverkist over de naam. Hiermee pik jij het zaad ( = de blijdschap over de prediking) weg.

eilander
Moderator

Berichtdoor eilander » 21 Apr 2021, 10:03

On-topic verder graag.

Herman

Berichtdoor Herman » 21 Apr 2021, 18:51

Ditbenik schreef:Ja, je zou er soms moedeloos van worden. Maar goed, "nog een kleine tijd...."

Het is de vraag of er nog een kerk gebaat is bij het adjectief 'hervormd'. De tijden zijn heel anders dan 1950 toen belangrijke delen van ons land protestant christelijk waren en mannen als ds G. Boer en ds. L. Kievit actief waren in een brede volkskerk. De ontkerkelijking leidt m.i. tot een andere visie op de kerk. Overigens is een afgescheiden kerkverband stichten daarvoor geen alternatief.

HHKtE

Berichtdoor HHKtE » 21 Apr 2021, 20:00

Ouderling schreef:
DDD schreef:Mooi om te horen.

Jammer dat je dat niet van een gereformeerde dominee verwacht, maar goed. Dat is wel wat voor de preekluisterkring, dan zal ik mij ook weer eens een weinig inspannen.

Over het algemeen moet je dat ook niet verwachten van een predikant uit die hoek, maar van deze predikant zullen we in de toekomst wel meer gaan horen in de Gereformeerde gezindte.

ik verwacht ook wel dat een eventueel volgend gemeente van Ds van Zanden een echte Geref Bondsgemeente zou kunnen worden.
Ik zou hem graag elke zondag of met grote regelmaat willen horen

Cornelia83

Berichtdoor Cornelia83 » 26 Apr 2021, 18:59

's Ochtend meegekeken met een andere gemeente. Preek over Johannes 21: 19b En nadat Hij dit gezegd had, zei Hij tegen hem: Volg mij!
Die laatste woorden waren ook het thema van de preek: VOLG MIJ!

's Avond weer meegekeken met eigen gemeente, een hele fijne en waardevolle preek over Zondag 1 vraag & antwoord 1 van H. Catechismus: Wat is uw enige troost, beide in leven en sterven?
Thema: Ik ben van Jezus Christus
1. Hij is mijn verzoener en bevrijder
2. Hij is mijn bewaarder
3. Hij is mijn zekerheid en vernieuwer

Tijdens het online zondagschool uur ging het verhaal over Mozes op de berg Sinaï
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)

Zeeuw

Berichtdoor Zeeuw » 03 Mei 2021, 11:07

Gisterenmorgen een preek van de dominee die onze gemeente 'voornemens is te beroepen'. Fijn hem te horen en het was een mooie ochtend.

Dienst: Ds. S. T. Lagendijk
Aanvang: 2 mei 09:30 uur
Voorzang: Ps 144:1
Zingen: 
Ps. 145:6   
Ps. 103:5  
Ps. 105:2, 5  
Ps. 66:10
Ps. 33:11 
Schriftlezing: Lukas 19:1-10 
Thema: Jezus ontmoet een tollenaar
Punten:
1. Jezus wil bij hem verblijven 
2. Jezus’ komst maakt alles anders

Susanna

Berichtdoor Susanna » 03 Mei 2021, 12:55

Fijn. Ik hoop voor jullie dat jullie een voorganger krijgen, @Zeeuw

Cornelia83

Berichtdoor Cornelia83 » 03 Mei 2021, 19:18

's Ochtends was ik live in de kerk aanwezig. Preek ging over Romeinen 8: 14, 15 en 16 (2e preek in de serie over de Heilige Geest).
Thema: De Geest van God ontvangen: Dat betekend aanneming en geen angst meer
1. Geleid worden door de Heilige Geest
2. Dat de Heilige Geest inleid in het vaderschap van God
3. Verzekerd van mijn kindschap

's Avond weer online, preek over Filippenzen 1: 21
Thema: Paasleven een winstgevend leven
1. Zijn levensgeheim
2. Zijn levensbegeerte
3. Zijn levensverwachting

Tijdens het online zondagschool uur ging de vertelling over het gouden kalf.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)

Charles

Berichtdoor Charles » 10 Mei 2021, 10:05

's ochtens een mooie leespreek van A.T. Vergunst.'s Avonds de middagdienst van ds. Van der Zwan (Dordrecht) beluisterd. Een aanrader! Hij zou over HC preken maar stapte daar vanaf n.a.v. toespraak tijdens dodenherdenking. Een actuele preek over de ware vrijheid van een christen. Tenminste een predikant die zn eigen tijd verstaat en kan duiden.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”