Hoe was je zondag?

Ouderling

Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor Ouderling » 20 Apr 2021, 10:18

Geytenbeekje schreef:
Ouderling schreef:
DDD schreef:Mooi om te horen.

Jammer dat je dat niet van een gereformeerde dominee verwacht, maar goed. Dat is wel wat voor de preekluisterkring, dan zal ik mij ook weer eens een weinig inspannen.

Over het algemeen moet je dat ook niet verwachten van een predikant uit die hoek, maar van deze predikant zullen we in de toekomst wel meer gaan horen in de Gereformeerde gezindte.

Waarom denk je dat?

Luister hem maar, oude kerk Huizen afgelopen zondag.

Tom

Berichtdoor Tom » 20 Apr 2021, 10:31

In een klein aantal gereformeerde kerken klinkt er met regelmaat nog een goede schriftuurlijke prediking. Naast Urk ook in Yerseke en Arnemuiden. En er zijn er vast nog een aantal.

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 20 Apr 2021, 10:39

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Mara schreef:
Zeeuw schreef: Ik begreep je luid en duidelijk hoor Mara. En mocht je een keer in Goes zijn, dan ben je van harte uitgenodigd om mee te gaan ter kerke (in de plaatselijke gemeente van de landelijke kerk zeg maar) of mee te kijken en luisteren in huize Zeeuw(en).

Gelukkig. Soms moet je zo op blote voeten op keitjes lopen hier. :sweat
Dank voor je gastvrije aanbod. Maar je zou misschien raar opkijken als huize Mara bij je op de stoep zou staan. :haha
Maar zo fijn dat we de mogelijkheden tot online kijken hebben.

En soms kun je ook gewoon denken 'weer wat geleerd'.
Of...hé, misschien is mijn opmerking eigenlijk helemaal niet zo belangrijk achteraf gezien.

Ja, dat is die wel. Het is een principiële zaak. Het gaat om de kerk die mij lief is en waarbij het gegeven dat het een landelijke kerk is van groot belang is. Geen verband van losse onderdelen maar een geheel. Ik kan me voorstellen dat je dat helemaal niks uit maakt als je uit een van de kerkverbanden komt, maar ik ben m'n hele leven hervormd geweest en dat gebleven o.a. omdat het een landelijke kerk is. Toen wij vele jaren terug overwogen om over te gaan naar de Ger Gem heeft dit de doorslag gegeven. Inmiddels zijn er zoveel mensen over gekomen uit diverse kerkverbanden dat mensen die vanuit huis altijd hervormd zijn geweest, zich steeds minder thuis gaan voelen. Onder andere door dit soort elementaire, typisch hervormde zaken af te doen als niet van belang zijnde.

Maar we raken steeds meer van het onderwerp af. Mijn zondag was goed. Ik ben blij dat we nog steeds iedere zondag naar de kerk kunnen.

DDD

Berichtdoor DDD » 20 Apr 2021, 10:47

Precies. En bij het ontstaan van de HHK was dit een heel belangrijk punt, in de argumenten voor de kerkscheuring/voortzetting én bij de verdeling van de kerkelijke goederen. Dus het is een gevoelig punt, en dan mag je daar toch gewoon wat van zeggen? Ik begrijp niet waarom daar zo zuur op moet worden gereageerd.

En dat import dat soort gevoeligheden onbelangrijk vindt, is al helemaal geen reden, maar eerder een probleem voor de oorspronkelijke leden.

Zeeuw

Berichtdoor Zeeuw » 20 Apr 2021, 11:02

Ongetwijfeld was dit destijds, en nog steeds, een belangrijk punt. Maar het ging veel te ver als reactie op zomaar een punt wat werd gemaakt over dat iemand het fijn vindt om in een HHK-gemeente te komen.
Het voelt dan heel erg als iemand die even heel graag een punt wil maken. Wat best mag uiteraard.

DDD

Berichtdoor DDD » 20 Apr 2021, 12:31

Een gevoelig punt is een gevoelig punt. Andere mensen hebben weer andere gevoelige punten.

Zeeuw

Berichtdoor Zeeuw » 20 Apr 2021, 13:05

DDD schreef:Een gevoelig punt is een gevoelig punt. Andere mensen hebben weer andere gevoelige punten.
Klopt. Dat bleek maar weer.

Ditbenik

Re: RE: Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor Ditbenik » 20 Apr 2021, 13:44

Zeeuw schreef:Ongetwijfeld was dit destijds, en nog steeds, een belangrijk punt. Maar het ging veel te ver als reactie op zomaar een punt wat werd gemaakt over dat iemand het fijn vindt om in een HHK-gemeente te komen.
Het voelt dan heel erg als iemand die even heel graag een punt wil maken. Wat best mag uiteraard.
Ik geef het op. Het heeft helemaal niets te maken met 'destijds'. Het is een feitelijkheid. Je begrijpt er werkelijk niets van merk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Herman

Berichtdoor Herman » 20 Apr 2021, 15:16

Ditbenik schreef:Je begrijpt er werkelijk niets van merk ik.

Het hervormde in de HHK is een utopie.

GerefGemeente-lid

Berichtdoor GerefGemeente-lid » 20 Apr 2021, 15:18

Herman schreef:

Daarom staat er vermoedelijk ook 'hersteld' voor.

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 20 Apr 2021, 15:23

Herman schreef:

Ja, je zou er soms moedeloos van worden. Maar goed, "nog een kleine tijd...."

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 20 Apr 2021, 15:24

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:

Daarom staat er vermoedelijk ook 'hersteld' voor.

Als ik lid was van een Ger Gem zou ik me eerst in de geschiedenis verdiepen voor ik iets zou zeggen over de HHK. Dat zou voorkomen dat ik de plank ontzettend mis zou slaan.

Geytenbeekje

Berichtdoor Geytenbeekje » 20 Apr 2021, 15:29

Tom schreef:In een klein aantal gereformeerde kerken klinkt er met regelmaat nog een goede schriftuurlijke prediking. Naast Urk ook in Yerseke en Arnemuiden. En er zijn er vast nog een aantal.

Oldebroek-gk
Ook al heb ik toch wel het idee dat ook daar het 1x hooguit wordt gezegd en het toch wel een in mijn beleving theorieles blijft.
Die geen achterklap spreekt onvroed,
Tot zijnes naasten smaad en schande;
Die tegen hem ook niet misdoet,
Noch mishandelt; maar hem behoedt
Voor oneere menigerhande.
Psalm 15: 3 Datheen

Geytenbeekje

Berichtdoor Geytenbeekje » 20 Apr 2021, 15:34

Herman schreef:

Dat was al meteen na de scheuring niet meer, niet eens zo van alleen de laatste tijd.
Die geen achterklap spreekt onvroed,
Tot zijnes naasten smaad en schande;
Die tegen hem ook niet misdoet,
Noch mishandelt; maar hem behoedt
Voor oneere menigerhande.
Psalm 15: 3 Datheen

mcgk

Berichtdoor mcgk » 20 Apr 2021, 15:37

Ditbenik schreef:Als ik lid was van een Ger Gem zou ik me eerst in de geschiedenis verdiepen voor ik iets zou zeggen over de HHK. Dat zou voorkomen dat ik de plank ontzettend mis zou slaan.

Je lokt het zelf toch uit?
Het hervormde denken is in de HHK niet meer terug te vinden. Juridisch zal het zo zijn dat de HHK een landelijke kerk is met plaatselijke gemeenten. In de praktijk en bij de gemiddelde kerkganger is dat besef er natuurlijk helemaal niet. Voor de meesten is de HHK juist wel een verband met losse onderdelen.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”