Hoe was je zondag?

DDD

Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor DDD » 03 Jan 2022, 22:37

En dat terwijl de apostel steeds zegt dat het niet uitmaakt of je de joodse feestdagen viert.

Valcke

Berichtdoor Valcke » 03 Jan 2022, 22:38

Erasmiaan schreef:
Valcke schreef:
Erasmiaan schreef:“toch niet zoo noodzakelijk dat toegeven onmogelijk was”

Het ideaal van Voetius was om ze af te schaffen zodra dit mogeljik was.
Overigens citeer je nu een particuliere mening van dr. Rutgers. Dat lijkt mij weinig gezaghebbend.
Ik citeer je eigen bron? En vind de inzetting van de DKO gezaghebbender dan het ideaal van Voetius. Maar je mag daarin je eigen weging hebben.

Ik citeerde dr. Rutgers om aan te tonen dat de kerken van 1618-1619 de feestdagen niet hebben ingesteld omdat ze daar zo achter stonden. Dit was namelijk in discussie met jou en met Vervolgde. - Dat betekent niet dat ik alles wat Rutgers aan interpretatie van de geschiedenis geeft, ondersteun.

Valcke

Berichtdoor Valcke » 03 Jan 2022, 22:39

DDD schreef:En dat terwijl de apostel steeds zegt dat het niet uitmaakt of je de joodse feestdagen viert.

Dan moet je zijn brieven toch beter lezen.
Wanneer jij gelijk zou hebben, dan maakt het misschien ook niet uit of we ons laten besnijden.
Evenmin of we ons laten heiligen in de tempel en een offer voor ons laten brengen, want dat deed de apostel ook. (...)
Je moet alles in de juiste context lezen en er niet maar wat uit plukken...

Nasrani

Re: RE: Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor Nasrani » 03 Jan 2022, 22:41

Zeeuw schreef:
Bogerman schreef:
Henk J schreef:Nu stel je de vraag toch wat verkeerd aan Ditbenik Bogerman. Ditbenik doet niet smalend over het kerstfeest an sich, hij vind alleen dat we daarvoor niet twee dagen apart in het jaar voor moeten reserveren, maar dat dit door het jaar heen aan de orde moet komen.
Verder vind ik dat het een goede gewoonte is om het kerstfeest apart te vieren, maar we moeten er geen halszaak van maken. Het kan en mag ook anders. En ik ben het eens met Ditbenik dat de wederkomst nogal ondersneeuwt tussen alle aandacht voor de vele andere heilsfeiten. Ik heb zelden een preek over de wederkomst gehoord.
Nou dan zullen wij wel een uitzondering zijn; vaak gaat het op Oudjaarsdag over de wederkomst, maar onze ds heeft er nog twee keer over gepreekt in 2021.
ik heb in 2021 vaak over de wederkomst horen preken. Juist in de tijd van Corona.

Ik ook. En ik ben er blij en dankbaar voor.
Onder andere ds Koppelaar er regelmatig over gehoord afgelopen jaar.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.

DDD

Berichtdoor DDD » 03 Jan 2022, 22:45

Valcke schreef:
DDD schreef:En dat terwijl de apostel steeds zegt dat het niet uitmaakt of je de joodse feestdagen viert.

Wanneer jij gelijk zou hebben, dan maakt het misschien ook niet uit of we ons laten besnijden.
Evenmin of we ons laten heiligen in de tempel en een offer voor ons laten brengen, want dat deed de apostel ook. (...)

Dat moet ook zeker. Maar ik denk inderdaad dat het prima is als je je (als Jood) laat besnijden. Paulus is er niet positief over als heidenen dat ook doen.

Maar ik heb hier niet uitgebreid studie van gemaakt, dus misschien heb ik tot op heden een bijbeltekst onvoldoende tot mij door laten dringen.

Isala

Berichtdoor Isala » 03 Jan 2022, 22:49

Voetius schreef:Vraag: Welke redenen heeft de apostel Paulus aldaar, waarom hij zegt dat de feestdagen afgeschaft en te niet gedaan zijn in het Nieuwe Testament?
Antwoord: Omdat ze schaduwen, figuren en voorbeelden waren.

Vraag: Van wie, en op wie zagen ze dan?
Antwoord: Op Christus.

Volgens mij zijn er voorjaarsfeesten en najaarsfeesten. De najaarsfeesten wijzen naar de wederkomst van de Heere Jezus, en zijn in die zin nog niet vervuld.
Messias belijdende joden vieren deze feesten ook nog steeds.
Hora est!

Ad Anker
Moderator

Berichtdoor Ad Anker » 04 Jan 2022, 16:48

Ik heb hier de discussie over kerst en bevinding afgesplitst. Er staat nu nog een discussie over de feestdagen, dat kan wellicht blijven staan al is er misschien behoefte aan een topic daarover.

refo

Berichtdoor refo » 04 Jan 2022, 18:17

DDD schreef:
Valcke schreef:

Dat moet ook zeker. Maar ik denk inderdaad dat het prima is als je je (als Jood) laat besnijden. Paulus is er niet positief over als heidenen dat ook doen.

Maar ik heb hier niet uitgebreid studie van gemaakt, dus misschien heb ik tot op heden een bijbeltekst onvoldoende tot mij door laten dringen.

In Handelingen 15 is op te maken dat de christenen uit de heidenen niet besneden hoeven te worden, maar er staat niet dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen. Dus Joden doen beide.

Posthoorn

Berichtdoor Posthoorn » 04 Jan 2022, 18:19

refo schreef:In Handelingen 15 is op te maken dat de christenen uit de heidenen niet besneden hoeven te worden, maar er staat niet dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen. Dus Joden doen beide.
Uit de Galatenbrief blijkt dat de besnijdenis bij het oude verbond hoort en dat die dus heeft afgedaan.

Zeeuw

Re: RE: Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor Zeeuw » 06 Jan 2022, 09:13

Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:
Bogerman schreef:
Henk J schreef:Nu stel je de vraag toch wat verkeerd aan Ditbenik Bogerman. Ditbenik doet niet smalend over het kerstfeest an sich, hij vind alleen dat we daarvoor niet twee dagen apart in het jaar voor moeten reserveren, maar dat dit door het jaar heen aan de orde moet komen.
Verder vind ik dat het een goede gewoonte is om het kerstfeest apart te vieren, maar we moeten er geen halszaak van maken. Het kan en mag ook anders. En ik ben het eens met Ditbenik dat de wederkomst nogal ondersneeuwt tussen alle aandacht voor de vele andere heilsfeiten. Ik heb zelden een preek over de wederkomst gehoord.
Nou dan zullen wij wel een uitzondering zijn; vaak gaat het op Oudjaarsdag over de wederkomst, maar onze ds heeft er nog twee keer over gepreekt in 2021.
ik heb in 2021 vaak over de wederkomst horen preken. Juist in de tijd van Corona.

De preek van de dag vandaag op Spotify is een preek van ds Koppelaar over de wederkomst.

Orchidee

Berichtdoor Orchidee » 06 Jan 2022, 12:08

Had ik al aanbevolen
Ds Koppelaar leeft en preekt héél dicht bij de wederkomst.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!

Cornelia83

Berichtdoor Cornelia83 » 06 Jan 2022, 19:59

Afgelopen zondag was ik in de ochtenddienst in de kerk. Onze oud predikant ging voor in deze dienst.
Tekst voor de preek was Zacharia 1: 18 t/m 21
Thema: Leven in een angstige tijd en toch vertrouwen
1. Vier horens
2. Vier smeden
Schriftlezing Zacharia 1: 18 t/m 21 en Openbaring 13: 1 t/m 11

's Middags thuis gekeken er ging een gastpredikant voor. Tekst voor de preek was Titus 2: 11 en 12
Thema: De les van kerst
Schriftlezing Titus 2
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)

Marck

Re: RE: Re: RE: Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor Marck » 06 Jan 2022, 20:07

Zeeuw schreef:
Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:
Bogerman schreef:[quote="Henk J"]Nu stel je de vraag toch wat verkeerd aan Ditbenik Bogerman. Ditbenik doet niet smalend over het kerstfeest an sich, hij vind alleen dat we daarvoor niet twee dagen apart in het jaar voor moeten reserveren, maar dat dit door het jaar heen aan de orde moet komen.

De preek van de dag vandaag op Spotify is een preek van ds Koppelaar over de wederkomst.[/quote]Op Spotify? Hoe vind ik dat daar op?
Ik heb het al ontdekt mbv kleinzoon

GerefGemeente-lid

Berichtdoor GerefGemeente-lid » 07 Jan 2022, 00:53

De liturgie van zondagmorgen is nu al reeds bekend. Ik heb er goede moed op. Ds. De Heer hoopt voor te gaan.

Psalm 89: 2
10 geboden des Heeren: 9
Schriftlezing: Jesaja 59
Psalm 25: 1 en 5
Psalm 102: 16
Psalm 130: 3
Tekst: Jesaja 59: 21
Thema: Zegeningen van de Verbonds-God
1. De Middelaar van het verbond
2. De kinderen van het verbond
3. De weldaden van het verbond

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 07 Jan 2022, 11:06

Zondagmiddag werd een preek gelezen over
EXODUS 15:13
Gij leiddet door Uw weldadigheid dit volk dat Gij verlost hebt; Gij voert hen zachkens door Uw sterkte tot de liefljke woning Uwer heiligheid.

Thema was:
GODS LIEFDEVOLLE LEIDING MET ZIJN VOLK
1. Hoe God Zijn volk verlost
2. Hoe God Zijn volk leidt
3. Waar God Zijn volk breng
t

Van wie deze preek was heb ik (weer) vergeten te noteren. Weet misschien iemand die dit leest het?
© -DIA-

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”