Hoe was je zondag?

GerefGemeente-lid

Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor GerefGemeente-lid » 12 Sep 2022, 17:02

FlyingEagle schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Al is het wel zo dat je hierdoor vaak onenigheid krijgt omdat een ander niet begrijpt hoe jij iets hebt ervaren.

Omdat je het niet concreet maakt. Geef dan eens een duidelijk voorbeeld dan begrijpen we misschien wat je bedoeld.

Ik heb dat in het verleden al meermaals gedaan. Het heeft geen zin. Dus ik doe dat niet meer. Ik zal in het vervolg ook alleen nog positieve zaken noemen en anders helemaal niets.
Psalm 42 vers 3 (Datheen)

MGG

Berichtdoor MGG » 12 Sep 2022, 17:08

Tiberius schreef:Dat zou kunnen, dan moeten we daar op ingrijpen. Vooralsnog zie ik dat nu niet gebeuren. Sterker nog: ik zie een sfeer van verdediging rondom de predikant die GG-lid noemt.

Misschien zou ik dit privé aan je moeten vragen, maar het is trouwens wel opmerkelijk dat er bij de ene predikant wel die 'verdediging' schijnt te zijn, volgens jouw analyse, maar dat predikanten ter rechterzijde zonder enig pardon direct worden afgeserveerd, er vast wel sprake is van een arme prediking en degenen die dan in de verdediging schieten eigenlijk geen recht van spreken mogen hebben.

Hoe zou dat komen?

De rechterflanker is op dit forum ondervertegenwoordigd. Weinig leden zijn lid van de ggin, oggin of rechterflank gg en dat zie je terug in de reacties. Opzich is daar niks mis mee, maar je ziet inderdaad wel dat het bij sommige dominees het wel aan de hoorder gelegen moet hebben. Bij andere dominees daarentegen ligt het nooit aan de hoorder en komt het door een arme preek waarin Christus een te kleine rol krijgt en er teveel aandacht is voor zondekennis en Gods recht.

Tiberius
Administrator

Berichtdoor Tiberius » 12 Sep 2022, 17:11

Tiberius schreef:Dat zou kunnen, dan moeten we daar op ingrijpen. Vooralsnog zie ik dat nu niet gebeuren. Sterker nog: ik zie een sfeer van verdediging rondom de predikant die GG-lid noemt.

Misschien zou ik dit privé aan je moeten vragen, maar het is trouwens wel opmerkelijk dat er bij de ene predikant wel die 'verdediging' schijnt te zijn, volgens jouw analyse, maar dat predikanten ter rechterzijde zonder enig pardon direct worden afgeserveerd, er vast wel sprake is van een arme prediking en degenen die dan in de verdediging schieten eigenlijk geen recht van spreken mogen hebben.

Hoe zou dat komen?

Er wordt nu toch geen rechterflanker afgeserveerd?

GerefGemeente-lid

Berichtdoor GerefGemeente-lid » 12 Sep 2022, 17:24

Tiberius schreef:

Hoe zou dat komen?

Er wordt nu toch geen rechterflanker afgeserveerd?
Ik sprak nu even in het algemeen.
Psalm 42 vers 3 (Datheen)

Job

Re: RE: Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor Job » 12 Sep 2022, 18:09

Mistig schreef:Ik had ook geen beste zondag.
1. De diensten duurden veel te lang.
2. De prediking was arm.
3. Er werden dingen gezegd die (na enig Bijbelonderzoek) niet klopten.
Het zou al heel erg helpen als de feedbackregels werden gehanteerd, dat maakt het ook een stukje sympathieker. Op het laatste punt na, al zal daar ook over te twisten zijn, is het namelijk allemaal een mening die (ook) veel zegt over de zender en niet objectief.

1) Ik vond de diensten te lang duren.
2) Ik vond de prediking arm.
3) Naar mijn mening werden er dingen gezegd die (na enig Bijbelonderzoek) niet klopten.

merel

Berichtdoor merel » 12 Sep 2022, 18:17

Mistig schreef:De preken zijn terug te luisteren op http://www.elimcapelle.nl.
Oprecht hoop ik dat degenen die de preken zullen beluisteren er wel een zegen aan overhouden. Dan hoeft het voor diegenen inderdaad geen arme prediking te zijn.

Ik heb eigenlijk altijd de gewoonte om alleen hier iets te plaatsen als het waardevol, vernieuwend, interessant of bemoedigend vond. Omdat het toch niet sticht om hier te delen.
Door de opmerking van @GerefGemeentelid heb ik in een opwelling hier ook een negatieve reactie geplaatst. Dat had ik beter niet kunnen doen.

Ik denk dat ik graag een zondag met GG-lid had geruild. Ds. Vreugdenhil en ds. De Heer heb ik beiden nog nooit echt kunnen betrappen op onwaarheden en ook niet op een arme prediking.
Je hebt eigenlijk wel gelijk in je tweede alinea. Wat mij betreft wissen de moderators de discussie verder.

Ik ben eigenlijk opgelucht om eens van jullie te horen dat je weinig aan een preek hebt. Ik vind het verbazingwekkend dat sommigen altijd ' goede' zondagen hebben met inspirerende preken.

Vorige week hadden wij ook een preek met HA waar ik niets mee kon en de uitleg klopte m.i. ook niet.

Ik denk dat het prima is om dit af en toe aan te kunnen geven.

GGotK

Berichtdoor GGotK » 12 Sep 2022, 18:18

Voor 'rijke' mensen is een prediking al snel arm.
Ook al mag er best af en toe op een nette manier worden gediscussieerd over wat er op zondag beluisterd is, is het wijzer om het goede op forum te zetten en wat je niet goed vond, indien je daar de noodzaak voor voelt, te bespreken met de persoon of kerkenraad in kwestie en het te brengen in de binnenkamer.

pierre27

Berichtdoor pierre27 » 12 Sep 2022, 18:54

GGotK schreef:Voor 'rijke' mensen is een prediking al snel arm.
Ook al mag er best af en toe op een nette manier worden gediscussieerd over wat er op zondag beluisterd is, is het wijzer om het goede op forum te zetten en wat je niet goed vond, indien je daar de noodzaak voor voelt, te bespreken met de persoon of kerkenraad in kwestie en het te brengen in de binnenkamer.

Wijs advies. Als ik al een arme zondag zou hebben ligt dat meestal aan mezelf en niet aan de predikant.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.

Geytenbeekje

Berichtdoor Geytenbeekje » 12 Sep 2022, 19:23

pierre27 schreef:

Wijs advies. Als ik al een arme zondag zou hebben ligt dat meestal aan mezelf en niet aan de predikant.

En als het wel aan de predikant lag?
Die geen achterklap spreekt onvroed,
Tot zijnes naasten smaad en schande;
Die tegen hem ook niet misdoet,
Noch mishandelt; maar hem behoedt
Voor oneere menigerhande.
Psalm 15: 3 Datheen

Hoopvol

Berichtdoor Hoopvol » 12 Sep 2022, 19:34

Geytenbeekje schreef:
pierre27 schreef:

Dan dien je te handelen volgens Matth. 18

Mannetje

Berichtdoor Mannetje » 12 Sep 2022, 19:35

Geytenbeekje schreef:
pierre27 schreef:

Dan nog mag je in de spiegel kijken. Heb ik wel genoeg gebeden voor de predikant?

Nee, ik wil niet zeggen dat er geen preken zijn waarin het "aan de predikant ligt", maar ik weet wel dat je nooit alleen naar de predikant kunt wijzen.
-

Tiberius
Administrator

Berichtdoor Tiberius » 12 Sep 2022, 19:42

Waarom niet?

Mannetje

Berichtdoor Mannetje » 12 Sep 2022, 19:48

Tiberius schreef:Waarom niet?

Wie zal durven zeggen dat zijn eigen voorbereiding op de dienst volmaakt was?
-

Geytenbeekje

Berichtdoor Geytenbeekje » 12 Sep 2022, 20:09

Mannetje schreef:

Dus als bijvoorbeeld de kern van de preek is dat je goed moet wezen voor de naaste maar waar Jezus niet genoemd wordt, dan ligt het alsnog aan jezelf?
Die geen achterklap spreekt onvroed,
Tot zijnes naasten smaad en schande;
Die tegen hem ook niet misdoet,
Noch mishandelt; maar hem behoedt
Voor oneere menigerhande.
Psalm 15: 3 Datheen

merel

Berichtdoor merel » 12 Sep 2022, 20:12

Mannetje schreef:

De voorbereiding van predikanten is ook bij lange na niet volmaakt.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”