Forummer schreef:Zou het niet zo kunnen zijn, dat degenen die werkelijk Gods genade mogen kennen, dat die mensen alles van de genadige God verwachten. En degenen die Gods genade niet kennen, dat die mensen alles van de toornige God verwachten? Beide zeggen dat ze alles van God verwachten, maar het uitgangspunt, en daarmee ook het (toekomst)perspectief, zijn verschillend.
Zomaar een gedachte die in me opkwam.
Dat mensen een heel verschillend godsbeeld kunnen hebben is waar, maar daarom nog niet juist. En alle eenzijdigheid kent gevaren. Gaan we uit van genade alleen, dan lopen we het gevaar de zonde als klein te zien en de verlossing als niet groot. ‘We krijgen het toch wel’. We letten dan onvoldoende op de rechtvaardigheid Gods. Zien we alleen de toorn Gods, dan sluiten we voor onszelf van de genade uit. ‘We krijgen het toch niet, we zijn te zondig’. We letten dan onvoldoende op de barmhartigheid Gods. Beide zijn niet juist.
Waar het om moet gaan is de vraag: hoe heeft God zich in Zijn Woord geopenbaard. Een heel mooie samenvatting daarvan is te vinden in artikel 1 van de NGB. Dan is God zowel rechtvaardig als barmhartig. Hoewel wij het niet kunnen bevatten zijn beide eigenschappen in God volmaakt waar. Dat moeten we ook laten staan.
Ook is waar dat de natuurlijke mens geen goed begrip van God heeft of kan hebben. En het kind van God? Die kent God alleen voor zover hij door de Geest Gods is onderwezen. Hij kent slechts ten dele, maar dat is een kennen ten dele, totdat .............. Eens!!