Hervormingsdag 2020

Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door DDD »

Welnee. Wees blij dat de RKK van deze dwaling is teruggekomen.
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door DDD »

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom post je dit onder Hervormingsdag ?
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door DDD »

Waarom stel jij zo'n rare vraag?

Het is een lezing ter gelegenheid van Hervormingsdag en dat had je kunnen weten, want dat heb ik hierboven ook al verteld en daarnaast kun je het in het artikel lezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Welnee. Wees blij dat de RKK van deze dwaling is teruggekomen.
Ik zie daar graag een bewijs van uit minstens twee verschillende bronnen. Want vooralsnog geloof ik er niets van.

Kan @Valcke hier niet wat nuttigs over zeggen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Roos2018 »

Jantje schreef:
DDD schreef:Welnee. Wees blij dat de RKK van deze dwaling is teruggekomen.
Ik zie daar graag een bewijs van uit minstens twee verschillende bronnen. Want vooralsnog geloof ik er niets van.

Kan @Valcke hier niet wat nuttigs over zeggen?
Enkele citaten uit de RK catechismus:

1 - De Eucharistie - oorsprong en hoogtepunt van het kerkelijk leven
De Eucharistie is "de oorsprong en het hoogtepunt van heel het christelijk leven". 1 "De overige Sacramenten, evenals alle kerkelijke ambten en apostolaatwerken, hangen samen met de heilige Eucharistie en zijn erop gericht. Want in de heilige Eucharistie ligt heel het geestelijk goed van de Kerk vervat, namelijk Christus zelf, ons paaslam".

"De levensgemeenschap met God en de eenheid van het Volk van God, die de grondslag vormen van de Kerk, worden door de Eucharistie op passende wijze tot uitdrukking en op wonderbare wijze tot stand gebracht. In haar vinden wij het hoogtepunt, zowel van de handeling waardoor God de wereld in Christus heiligt, als van de eredienst die de mensen aan Christus en door Hem aan de Vader betuigen in de Heilige Geest".

Tenslotte verenigen wij ons door de Eucharistieviering nu reeds met de hemelse liturgie en lopen wij vooruit op het eeuwig leven, wanneer God alles in allen zal zijn. (1 Kor. 15, 28)


2 - Hoe wordt dit sacrament genoemd?
De onuitputtelijke rijkdom van dit Sacrament vindt zijn uitdrukking in de verschillende namen die eraan gegeven worden. Elk van die namen belicht bepaalde aspecten ervan. Men noemt het:

Eucharistie, omdat het een dankzegging is aan God. De woorden eucharistein (Lc. 22, 19)(1 Kor. 11, 24) en eulogein (Mt. 26, 26)(Mc. 14, 22) doen denken aan de joodse zegeningen die - vooral tijdens de maaltijd - de werken Gods verkondigen: de schepping, de verlossing en de heiliging.


ARTIKEL 3 - Het sacrament van de Eucharistie
"Tijdens het laatste Avondmaal, in de nacht waarin Hij werd overgeleverd, heeft onze Verlosser het eucharistisch offer van zijn lichaam en bloed ingesteld, om het kruisoffer door de eeuwen heen te bestendigen tot aan zijn wederkomst en zo aan zijn geliefde bruid, de Kerk, een gedachtenisviering van zijn dood en verrijzenis toe te vertrouwen: Sacrament van goedheid, teken van eenheid, band van liefde, Paasmaaltijd, waarbij Christus genuttigd, het hart met genade vervuld en ons een onderpand van de toekomstige heerlijkheid wordt gegeven".

@jantje: zoveel moeite kost het niet om even de RK catechismus te googelen, dan had je zelf ook kunnen kennisnemen van de inhoud. ;)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Floppy »

DDD schreef:Welnee. Wees blij dat de RKK van deze dwaling is teruggekomen.
Dat is wel erg algemeen geformuleerd. Ik denk dat je - zeker in de Middeleeuwen - onderscheid moet maken tussen de officiële leer en wat lokale priesters en bisschoppen ervan maakten. Zoals je het nu zegt, lijkt het alsof de officiële leer van de Rooms-Katholieke Kerk is veranderd. Misschien dat je dat zelf vindt (en dat kan), maar ik geloof niet dat het Vaticaan het met je eens zal zijn.

De vraag is wat de HC bestreed. Was het de officiële leer? Was het een misvatting van de officiële leer? Of was het gericht tegen hoe de officiële leer gestalte kreeg in de praktijk? Persoonlijk denk ik vooral het laatste.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Floppy »

Roos2018 schreef:...
Tenslotte verenigen wij ons door de Eucharistieviering nu reeds met de hemelse liturgie en lopen wij vooruit op het eeuwig leven, wanneer God alles in allen zal zijn. (1 Kor. 15, 28)
...
Prachtig. Dát beleven is nog eens bevinding.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

Floppy schreef:
Roos2018 schreef:...
Tenslotte verenigen wij ons door de Eucharistieviering nu reeds met de hemelse liturgie en lopen wij vooruit op het eeuwig leven, wanneer God alles in allen zal zijn. (1 Kor. 15, 28)
...
Prachtig. Dát beleven is nog eens bevinding.
Wat word hier precies bedoeld met de "hemelse liturgie"? Ik weet niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door DDD »

@JC Philpot:
De hemelse liturgie is volgens mij de eredienst die in de hemel is. Daar zal immers eeuwig de lof aan God gezongen worden en eer worden gebracht aan het Lam van God, dat de zonden van de wereld wegnam.

Wat zou het anders kunnen betekenen, trouwens?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Floppy »

J.C. Philpot schreef: Wat word hier precies bedoeld met de "hemelse liturgie"? Ik weet niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen.
Er wordt wat dit betreft ook wel eens verwezen naar de lofprijzingen in het boek Openbaringen.
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door HersteldHervormd »

Een van de punten van de nadere reformatie was de heiliging van een christen. Teelinck was in Engeland en zag dat de christenen daar zeer eerbiedig en eenvoudig en daardoor dicht bij de Heere leefden. Toen hij keek naar Nederland zag hij dat de mensen nog vaak een Rooms leven leefde. In Engeland was de reformatie heel anders als hier. De nadruk lag er hier nog niet zo op.

Trouwens, even de lijn doortrekken naar deze tijd. Zou Nederland het meest gereformeerde land zijn wat er op de wereld is? Verhoudingsgewijs uiteraard.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:Een van de punten van de nadere reformatie was de heiliging van een christen. Teelinck was in Engeland en zag dat de christenen daar zeer eerbiedig en eenvoudig en daardoor dicht bij de Heere leefden. Toen hij keek naar Nederland zag hij dat de mensen nog vaak een Rooms leven leefde. In Engeland was de reformatie heel anders als hier. De nadruk lag er hier nog niet zo op.

Trouwens, even de lijn doortrekken naar deze tijd. Zou Nederland het meest gereformeerde land zijn wat er op de wereld is? Verhoudingsgewijs uiteraard.
Ik denk dan eerder aan de eilandstaatjes in de Stille Oceaan als Tonga/Nauru
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Een van de punten van de nadere reformatie was de heiliging van een christen. Teelinck was in Engeland en zag dat de christenen daar zeer eerbiedig en eenvoudig en daardoor dicht bij de Heere leefden. Toen hij keek naar Nederland zag hij dat de mensen nog vaak een Rooms leven leefde. In Engeland was de reformatie heel anders als hier. De nadruk lag er hier nog niet zo op.

Trouwens, even de lijn doortrekken naar deze tijd. Zou Nederland het meest gereformeerde land zijn wat er op de wereld is? Verhoudingsgewijs uiteraard.
Ik denk dan eerder aan de eilandstaatjes in de Stille Oceaan als Tonga/Nauru
Meen je t echt?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Trouwens, even de lijn doortrekken naar deze tijd. Zou Nederland het meest gereformeerde land zijn wat er op de wereld is? Verhoudingsgewijs uiteraard.
Dat was vroeger wel zo, samen met bijvoorbeeld Schotland.

Ik denk dat Zuid Korea nu qua absolute getallen bovenaanstaan, al is het zo dat de neergang daar nu ook ingezet is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie