Boekje ds. Hoogerland

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Klavart »

Geytenbeekje schreef:ds P. de Vries heeft een lovenswaardig stuk over geschreven in kerkblad van de HHK.
https://drpdevries.com/2020/09/18/een-e ... k-eenheid/
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Klavart schreef:
Geytenbeekje schreef:ds P. de Vries heeft een lovenswaardig stuk over geschreven in kerkblad van de HHK.
https://drpdevries.com/2020/09/18/een-e ... k-eenheid/
Dat is heel mooi en helder verwoordt. Om vriend en broederen spreek ik, de vrede zij en blijve in u.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef: Het is jammer dat de criticasters van Marion zo verdacht stil zijn met betrekking tot bovenstaande bijdrage van DDD, maar ik ga er toch gemakshalve vanuit dat ook in de linkerflank van de de GG/reformatorische kerken de visie van DDD een zeldzaamheid is.
Dat ik niet reageer is omdat ik niet met dit gedachtengoed overweg kan. Vaak vreemde gedachten die, zo het lijkt, soms ter plekke verzonnen worden. Dat vindt ik meer scherts iets om serieus op in te gaan. Ik wil dan wel sorry zeggen maar ik kan het niet anders zien. Dan bedoel ik vanzelf niet de persoon van DDD maar het gedachtengoed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

Marion schreef:
Jantje schreef:De grootste kolder wat @Marion vanavond allemaal uitkraamt. Het is om van te :deg . En de woorden 'B I Z A R' van @Bezorgd zijn nog uitermate zachtjes uitgedrukt.

Als ik het beroepingswerk van deze week bekijk: ds. Joosse die in Groningen beroepen is, ds. Janse in Houten en het tweetal in de plaats onzer inwoning: allemaal middenpredikanten voor ronduit linkse gemeenten.

Geeft dat geen hoop?
Ik ga wel weer terug in mn hok hoor Jan....
En ik zal braaf zwijgen. De tijd zal het leren. En.....voor ieder 'hoopje ten positieve' ben ik in. Dus ik hoop met je mee.
En ik gun ze je alle twee hoor van dat tweetal.
Ik wilde nog even op die 'hoopjes ten positieve' terug komen.

Inmiddels is ds. Janse ook in Vlissingen beroepen. En ds. P. Mulder in Lelystad.

In het kader van de kerkelijke eenheid vind ik het bijvoorbeeld ook heel mooi dat ds. Joosse momenteel zo breed beroepen wordt: 's-Gravenzande, Groningen, Kruiningen, Nijkerk en Woerden.

Het beroepingswerk is deze maanden wat mij betreft toch redelijk onverwachts.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

:bobo :deg
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door -DIA- »

Ik moet wel tot mijn grote droefheid constateren dat je hier bepaalde zaken (die ooit vanzelfsprekend waren) in onze gezindte niet meer vrijuit kan zeggen. Zouden hier ds. Hoogerland en anderen die deze leer verkondigen op het forum schrijven... wellicht zou dat om hun ambtswil getolereerd worden. Maar zeg het niet als gewoon kerklid. Dit is mijn grootste verontrusting: De tijdgeest tast werkelijk alles aan, en we merken het niet, (zo het lijkt).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Ik moet wel tot mijn grote droefheid constateren dat je hier bepaalde zaken (die ooit vanzelfsprekend waren) in onze gezindte niet meer vrijuit kan zeggen. Zouden hier ds. Hoogerland en anderen die deze leer verkondigen op het forum schrijven... wellicht zou dat om hun ambtswil getolereerd worden. Maar zeg het niet als gewoon kerklid. Dit is mijn grootste verontrusting: De tijdgeest tast werkelijk alles aan, en we merken het niet, (zo het lijkt).
Dat kan ik mij niet voorstellen. Het is de toon die de muziek maakt.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door GGotK »

Simon0612 schreef::bobo :deg
Er zijn nu eenmaal mensen die alle ontwikkelingen in kerkelijk Nederland denken te kunnen verklaren vanuit het beroepingswerk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:
Simon0612 schreef::bobo :deg
Er zijn nu eenmaal mensen die alle ontwikkelingen in kerkelijk Nederland denken te kunnen verklaren vanuit het beroepingswerk.
Ach ja, iedereen zijn hobby. De ene verzameld postzegels, de andere houd bij welke vliegtuigen er op schiphol zijn of welke treinen er bij de NS rijden, en anderen houden het beroepingswerk bij.

Al begrijp ik andermans hobbies niet altijd, ik gun iedereen zijn hobby.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef:
GGotK schreef:
Simon0612 schreef::bobo :deg
Er zijn nu eenmaal mensen die alle ontwikkelingen in kerkelijk Nederland denken te kunnen verklaren vanuit het beroepingswerk.
Ach ja, iedereen zijn hobby. De ene verzameld postzegels, de andere houd bij welke vliegtuigen er op schiphol zijn of welke treinen er bij de NS rijden, en anderen houden het beroepingswerk bij.

Al begrijp ik andermans hobbies niet altijd, gun ik iedereen zijn hobby.
Helemaal eens, gun @Jantje gewoon z'n interesse in beroepingswerk, zo gauw het vormen aanneemt van veronderstellingen die mensen kunnen schaden, wat volgens mij ook niet eens bewust gebeurt, zal het mod. team ingrijpen neem ik aan.
Positief; Jantje kan goed tegen plagen :super
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ouderling »

J.C. Philpot schreef:
GGotK schreef:
Simon0612 schreef::bobo :deg
Er zijn nu eenmaal mensen die alle ontwikkelingen in kerkelijk Nederland denken te kunnen verklaren vanuit het beroepingswerk.
Ach ja, iedereen zijn hobby. De ene verzameld postzegels, de andere houd bij welke vliegtuigen er op schiphol zijn of welke treinen er bij de NS rijden, en anderen houden het beroepingswerk bij.

Al begrijp ik andermans hobbies niet altijd, ik gun iedereen zijn hobby.
Eens hoor, ik lees altijd de bijdragen van Jantje en vind het stiekem nog interessant ook.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Bruna »

Ouderling schreef:
J.C. Philpot schreef:
GGotK schreef:
Simon0612 schreef::bobo :deg
Er zijn nu eenmaal mensen die alle ontwikkelingen in kerkelijk Nederland denken te kunnen verklaren vanuit het beroepingswerk.
Ach ja, iedereen zijn hobby. De ene verzameld postzegels, de andere houd bij welke vliegtuigen er op schiphol zijn of welke treinen er bij de NS rijden, en anderen houden het beroepingswerk bij.

Al begrijp ik andermans hobbies niet altijd, ik gun iedereen zijn hobby.
Eens hoor, ik lees altijd de bijdragen van Jantje en vind het stiekem nog interessant ook.
Precies, ik miste Jantje. Hij zorgt dat alle GG actualiteit snel op RF komt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Herman »

De kerkenraad van de gereformeerde gemeente (gg) te Capelle aan den IJssel-West heeft alle predikanten en studenten van zijn kerkverband en predikanten van „aanverwante kerken” het boekje ”Om vriend en broed’ren spreek ik nu” van ds. G. Hoogerland toegestuurd.
https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-capel ... -1.1700500

Kijk, die snappen het beter dan de schrijver zelf.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ad Anker »

Ik las vanmorgen bij Spurgeon dat belijdende christenen die alleen met woorden belijden een fatale zekerheid hebben. Het gaat om de daad. Het schrijven van een boekje, het initiatief van Capelle West zijn daden. Het 'mocht maar bijeengebracht worden wat bijeen hoort' en het daarbij laten is zo'n fatale zekerheids-belijdenis.
O, de fatale zekerheid van sommige belijders en de manier waarop ze spelen met de wereld terwijl ze er vanbuiten netjes uitzien. O, de manier waarop sommige Christenen zo dichtbij het vuur van de zonde komen dat ze verschroeien maar net niet verbranden. O, in de ogen van de mensen zijn sommigen van jullie goede, uitstekende en morele mensen. Maar toch, als Christen, lijk je niet wakker voor de belangen van Christus Koninkrijk.
Ik moest daaraan denken toen ik dit las.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Erskinees »

Herman schreef:
De kerkenraad van de gereformeerde gemeente (gg) te Capelle aan den IJssel-West heeft alle predikanten en studenten van zijn kerkverband en predikanten van „aanverwante kerken” het boekje ”Om vriend en broed’ren spreek ik nu” van ds. G. Hoogerland toegestuurd.
https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-capel ... -1.1700500

Kijk, die snappen het beter dan de schrijver zelf.
Het artikel maakt niet helemaal duidelijk welke kerkverbanden nu gezien worden als aanverwante kerken maar n.a.v. de opsomming hoop ik toch dat men de "rechtse broeders" binnen de PKN niet vergeten is.
Plaats reactie