Boekje ds. Hoogerland

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Nasrani »

Gisteren gelezen... het boekje van ds Hoogerland over eenheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:Gisteren gelezen... het boekje van ds Hoogerland over eenheid.
Ik hoop dat u de inhoud ook positief kunt beoordelen. Ik ben wel benieuwd hoe men op het forum hierover denkt. Ik denk dat niet iedereen in een kerk zou willen die wat ds. Hoogerland bedoelt. Hij bedoelt namelijk de de oude gereformeerde leer... En aangezien ik ik ook mensen zie die de HSV lezen, kan ik wel vermoeden dat niet ieder zich bij de oude leer kan vinden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:Gisteren gelezen... het boekje van ds Hoogerland over eenheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Aha! En?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:Gisteren gelezen... het boekje van ds Hoogerland over eenheid.
Ik hoop dat u de inhoud ook positief kunt beoordelen. Ik ben wel benieuwd hoe men op het forum hierover denkt. Ik denk dat niet iedereen in een kerk zou willen die wat ds. Hoogerland bedoelt. Hij bedoelt namelijk de de oude gereformeerde leer... En aangezien ik ik ook mensen zie die de HSV lezen, kan ik wel vermoeden dat niet ieder zich bij de oude leer kan vinden.
Sorry hoor @Dia wat een veroordeling! Iemand die de HSV leest kan volgens jou geen aanhanger zijn van de oude gereformeerde leer. Wat een ongelooflijk hard oordeel!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

crossmountain schreef:
-DIA- schreef:
Nasrani schreef:Gisteren gelezen... het boekje van ds Hoogerland over eenheid.
Ik hoop dat u de inhoud ook positief kunt beoordelen. Ik ben wel benieuwd hoe men op het forum hierover denkt. Ik denk dat niet iedereen in een kerk zou willen die wat ds. Hoogerland bedoelt. Hij bedoelt namelijk de de oude gereformeerde leer... En aangezien ik ik ook mensen zie die de HSV lezen, kan ik wel vermoeden dat niet ieder zich bij de oude leer kan vinden.
Sorry hoor @Dia wat een veroordeling! Iemand die de HSV leest kan volgens jou geen aanhanger zijn van de oude gereformeerde leer. Wat een ongelooflijk hard oordeel!
De reactie laat meteen al zien in welke tijd we samen terecht zijn gekomen. De gereformeerde gezindte lijkt soms een beetje een eenheid, maar is dat gewoon niet. Ik bedoel qua leer. Ik heb het niet over jet persoonlijk leven, want dan zijn we allen gelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bijdrager »

Ik ben niet van de oude leer maar van de oude waarheid. Jezus Christus en Die gekruisigd, als we hier niet genoeg aan hebben dan is één Bijbel (welke vertaling dan ook) in je bezit nog teveel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Bijdrager schreef:Ik ben niet van de oude leer maar van de oude waarheid. Jezus Christus en Die gekruisigd, als we hier niet genoeg aan hebben dan is één Bijbel (welke vertaling dan ook) in je bezit nog teveel.
Je zou kunnen vragen: Wat is waarheid? Genoemde zaken leert iedereen die zich christen noemt...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bijdrager »

Ik ben de Weg, de Waarheid en Het Leven.
Waar zou dat over gaan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Bijdrager schreef:Ik ben de Weg, de Waarheid en Het Leven.
Waar zou dat over gaan?
Dat zeggen de roomsen toch ook?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bijdrager »

Ook Roomsen kunnen in Christus zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Bijdrager schreef:Ook Roomsen kunnen in Christus zijn.
Dat is waar. Maar die zullen er vroeg of laat achter komen dat ze in een valse kerk zitten. Het hoeft niet protestants te zijn? Zoals verwoord in de Drie Formulieren van Enigheid?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Hoopvol »

Over het boekje van Ds Hoogerland, ik heb hem zaterdag ook gelezen.
Hij heeft gelijk. Hoe het moet weet ik niet maar we kunnen niet gescheiden blijven optrekken. Zijn suggestie over een gezamenlijke bidstond met de bevindelijk gereformeerden of, zoals ds A.T. Huijser het verwoordde, de GG, OGGiN en de GGIN (Omdat deze op de wortels van 1907 staan) juig ik ook van harte toe.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Erskinees »

Waarom zo beperkt? Een flink gedeelte van de GG voelt zich nauwer verwant met HHK en CGK (BhP) dan met de OGG en GGIN. Dat ds. Huijser zich meer in laatste twee kerkverbanden thuisvoelt kan (en mag!) natuurlijk. Maar het is jammer dat een bepaalde groep predikanten vanaf de kansel en in het gebed hamert op kerkelijke eenheid, maar daar vervolgens zelf zeer selectief in is.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Hoopvol »

Erskinees schreef:Waarom zo beperkt? Een flink gedeelte van de GG voelt zich nauwer verwant met HHK en CGK (BhP) dan met de OGG en GGIN. Dat ds. Huijser zich meer in laatste twee kerkverbanden thuisvoelt kan (en mag!) natuurlijk. Maar het is jammer dat een bepaalde groep predikanten vanaf de kansel en in het gebed hamert op kerkelijke eenheid, maar daar vervolgens zelf zeer selectief in is.
Hij zei het meer in de zin van laten we beginnen bij de wortels van 1907. Niet om de HHK of CGK uit te sluiten.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Nasrani »

Ik vindt het een dapper boekje. Er staan veel duidelijke punten in.
Ik heb er nog wel een aantal vragen bij.

Jammer dat @Dia direct de HSV er weer aan moet verbinden. Laten we eerst kijken naar wat ons verbind en van bijzaken geen hoofdzaken maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie