Gezien het verloop van de vorige discussie, waar de moderator in geknipt heeft, denk ik dat het niet verstandig is. Want om je vraag duidelijk te beantwoorden moet ik concreter worden dan wenselijk is, gezien de gevoeligheid van de materie. Dan is de kans dat de vlam in de pan schiet, zoals gisteravond en vanmorgen voor de hand liggend. Daarom lijkt het me verstandig om er nu terwille van de getekende vrede ( )het zwijgen toe te doen. Wellicht dat er zich een andere gelegenheid voordoet om er iets van te zeggen.FlyingEagle schreef:Marion, war is voor jou de reden dat je bang bent dan de GG de zelfde kant opgaan als de andere kerkgenootschappen die je noemende? Kun je eens voorbeelden geven?
Boekje ds. Hoogerland
Re: Boekje ds. Hoogerland
Re: Boekje ds. Hoogerland
Toch zou ik ook nog wel antwoord willen...Marion schreef:Gezien het verloop van de vorige discussie, waar de moderator in geknipt heeft, denk ik dat het niet verstandig is. Want om je vraag duidelijk te beantwoorden moet ik concreter worden dan wenselijk is, gezien de gevoeligheid van de materie. Dan is de kans dat de vlam in de pan schiet, zoals gisteravond en vanmorgen voor de hand liggend. Daarom lijkt het me verstandig om er nu terwille van de getekende vrede ( )het zwijgen toe te doen. Wellicht dat er zich een andere gelegenheid voordoet om er iets van te zeggen.FlyingEagle schreef:Marion, war is voor jou de reden dat je bang bent dan de GG de zelfde kant opgaan als de andere kerkgenootschappen die je noemende? Kun je eens voorbeelden geven?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Boekje ds. Hoogerland
Het is jammer dat de criticasters van Marion zo verdacht stil zijn met betrekking tot bovenstaande bijdrage van DDD, maar ik ga er toch gemakshalve vanuit dat ook in de linkerflank van de de GG/reformatorische kerken de visie van DDD een zeldzaamheid is.DDD schreef:Dat vind ik een heel moeilijke vraag. Ik geef enkele aanzetten van een antwoord. Hier zou ik een boek over kunnen schrijven, maar anderen kunnen dat beter, denk ik.Marion schreef:@DDD, hoe zie jij het proces dan zoals dit in de Gereformeerde kerk is verlopen? Als je kijkt naar de jaren 50, en preken leest uit bijvoorbeeld Menigerlei genade dan zie je een kerkverband waar een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking is. Weliswaar dat de nadruk vooral op Schriftuurlijk valt, bevindelijk hangt van de prediker af. Je ziet een zeer gestructureerd kerkelijk leven zoals de GG ook hebben.
Nu, 70 jaar verder weten we met elkaar wat er van over is. Ik zie om mij heen soms GG-gemeenten waar ik een zelfde soort beweging zie als in het boek van Agnes Amelink over de Gereformeerden. En dat is wat mij zorg geeft. En hoe vaak heeft de kerkgeschiedenis al niet bewezen dat het proces zich lijkt te herhalen. Als je ziet hoe de Gereformeerde Bond was onder voormannen als I. Kievit en van Sliedregt, en hoe het nu is dan zie je hetzelfde. Dít is mijn punt en meer niet! Dat mijn kwalificaties onjuist waren, geef ik graag toe en neem ik terug, maar inhoudelijk blijft mijn punt overeind. Ben benieuwd naar je reactie!
Ik heb ook veel getwijfeld aan het christelijk geloof. Ik kan er echter niet omheen dat God overduidelijk in mijn leven tot mij spreekt, vooral op punten die mij niet zo bevallen. Het zorgt er wel voor dat ik veel begrip heb voor de moeiten van mensen die in onze samenleving niet uit de voeten kunnen met Gods openbaring.
Ik vind daarnaast eerlijk gezegd dat jouw taxatie van de voormalige gereformeerde kerken niet juist is. Ik zie daarin veel werkelijke orthodoxie én praxie, zonder dat er sprake is van een gestold vermeend geloof of zelfs sociale groepsdruk, wat je in sommige gereformeerde gemeenschappen wel ziet. Kijk naar het interview met ds. Dijkstra-Algra in Visie deze week.
Ik ben het dus als eerste al niet eens met jouw taxatie van de uitkomsten.
Daar komt bij, dat het christendom altijd een minderheid is geweest. Dat zegt niets over de waarheid ervan, maar wel iets over de manier waarop het God behaagt zichzelf te openbaren. Dat staat mij niet altijd aan, zeker niet als vrienden ongelovig worden, maar toch is het wel zoals God dat lijkt te willen.
Ik zie in de Gereformeerde Bond natuurlijk veranderingen, en soms ook enige oppervlakkigheid. Maar die zie ik in de Gereformeerde Gemeenten véél meer. Niet bij de gelovigen (vooral in de middengemeenten en links en soms ook in rechtse gemeenten, al lijken die vaker doodgepreekt) die vaak best serieus proberen God te dienen. Maar op de preekstoel hoor ik weinig doorleefd geloof. Soms wel veel gekwebbel en geratel in vreemd Nederlands. Maar ik geloof niet dat als nu de vraag zou komen, hoe leeft u bij het ontbijt met God, dat daar nou een zinnig antwoord op zou komen. Men zweert bij conservatisme in -mijns inziens- onbelangrijke onderwerpen. Sommigen maken zelfs een onderscheid tussen schijn en zijn bij zulke onderwerpen. Dat speelt ook in de HHK, en overal waar reactionaire bewegingen zijn
.
Mijn probleem er mee is, dat het een vorm is, die uit angst geconserveerd wordt met machtsmiddelen. Men werpt dijken op tegen de buitenwereld, maar men ziet niet dat het hart zich moet verhouden tot God én tot onze tijd.
En daarmee is de secularisatie naar mijn inschatting vaak eigenlijk nog véél groter dan in kerkgemeenschappen waarin samenwonenende homo's predikant zijn, om maar een dwarsstraat te noemen. Omdat het leven is gecompartimenteerd in twee werelden (of zelfs meer).
De oorzaak voor de teloorgang in de GKN is denk ik dat er te weinig oog was voor de bevinding van de heiligen en dat mensen als Kuitert onvoldoende repliek kregen op hoog niveau.
Ik denk dat kortzichtigheid en het ontkennen van feiten de gereformeerde gemeenten niet bij God zal bewaren. Dát is mijn grote probleem met jouw redenering en ook met sommige forumregels hier. Ik respecteer die wel, maar ik vind het uitingen van ongeloof en gebrek aan geloofsvertrouwen.
Ik vind dus wat jij zorgelijk vindt, helemaal niet erg. Ik vind het eerder erg dat een kerkelijke gemeenschap voortdurend achter de feiten aanloopt, of dat nu over de vrouw in het ambt, de apartheid of over homoseksualiteit gaat. Het is ook heel jammer dat er nauwelijks documentatie is over eerdere veranderingen. Zoals over slavernij, gehandicapten, visie op Israel, rol van de vrouw (dat iets meer).
De door jou geprezen flank is een meester in het veranderen van de geschiedenis. Dat gebeurt al sinds de Nadere Reformatie. Dat maakt het heel lastig om de ideeëngeschiedenis van de bevindelijk gereformeerden goed te traceren. Maar ik ben geen voorstander van achterhoedegevechten, maar van een eerlijk afwegen en het streven naar een consistent wereldbeeld.
Aan DDD de vraag waar in zijn bijdrage de verdraagzaamheid zit, de aanknopingspunten en het verlangen om 1 te zijn of te blijven met de rechterflank van de GG/reformatorische kerken? Jouw bijdrage is een voedingsbodem voor de mening zoals door Marion verwoord is en dat kan toch jouw bedoeling niet zijn.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Voor jou geld hetzelfde antwoord.samanthi schreef:Toch zou ik ook nog wel antwoord willen...Marion schreef:Gezien het verloop van de vorige discussie, waar de moderator in geknipt heeft, denk ik dat het niet verstandig is. Want om je vraag duidelijk te beantwoorden moet ik concreter worden dan wenselijk is, gezien de gevoeligheid van de materie. Dan is de kans dat de vlam in de pan schiet, zoals gisteravond en vanmorgen voor de hand liggend. Daarom lijkt het me verstandig om er nu terwille van de getekende vrede ( )het zwijgen toe te doen. Wellicht dat er zich een andere gelegenheid voordoet om er iets van te zeggen.FlyingEagle schreef:Marion, war is voor jou de reden dat je bang bent dan de GG de zelfde kant opgaan als de andere kerkgenootschappen die je noemende? Kun je eens voorbeelden geven?
Re: Boekje ds. Hoogerland
Inmiddels zijn ze helemaal gewend. Maar in het begin was het toch wel een grote cultuurshock denk ik. Ook al bezoek je een dienst, dan kun je toch maar beperkt de cultuur en gewoontes opsnuiven.DDD schreef: Kortzichtige mensen heb je overal, dus ook in mensen die overgaan naar een andere kerkelijke gemeente. Maar goed, ik vind het inderdaad opmerkelijk dat iemand dan voor jullie gemeente kiest.
Ik weet wel dat er Gereformeerde Gemeenten zijn waar dit soort dingen gevoelig ligt, maar dat iemand bij overstap zich niet goed oriënteert, vind ik gewoon onnozel. Ik ben toch al geen voorstander van vertrek uit de kerk waarin God je een plaats geeft, maar als je dan over zulke dingen ook nog moeilijk gaat doen, vraag ik me wel af waar je mee bezig bent.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Hieropsamanthi schreef:Wat zou er dan nu zo vreselijk moeten zijn?Marion schreef:Sorry, maar dat zeg ik toch niet.....samanthi schreef:Geen kinderen van God meer? Hoe weet je dit zo zeker?Marion schreef:De kerkgeschiedenis heeft in dit opzicht toch genoeg geleerd?
Ik heb een tijdje terug e.e.a. gelezen over hoe de ontwikkeling in de Gereformeerde kerken verlopen is.
Ik ben me naar geschrokken!! En ik kan er niets aan doen, maar ik zie dezelfde dingen in wording in de linkerflank van de GG.
Dat dit hier niet gezegd mag worden is me al een paar jaar duidelijk. De rechterflank wordt soms gekraakt dat de spaanders er vanaf vliegen. Maar kom niet aan links! Dat vind ik onredelijk. Wat mij verbaasd is dat je door de geschiedenis heen gewoon telkens dezelfde beweging ziet. Ik ken een CGK gemeente die vroeger als zeer behoudend bekend stond. Waar alom achting voor was, ook voor het leven van Gods kinderen in die gemeente. Als je nu ziet hoe de vlag er daar bij hangt, dan springen de tranen je in de ogen. Dat proces zie ik ook in individuele gemeenten in ons kerkverband aan de gang. En de symptomen die daarbij horen heb ik in mijn vorige post genoemd. Ze zijn niet fijn, dat weet ik. Maar ik zou de discussie graag over 10 jaar nog eens voeren. De tijd zal leren of ik mis gezeten heb. Laat ik hopen dat het waar is, wat ik dan ook ruiterlijk toe zal geven!
Ik zou zeker niet beweren dat daar geen kinderen van God zijn. Juist wél! En die gaan daar ook gebukt onder, hoewel ze trouw op hun post blijven. Dat vind ik dan weer moedig. Maar ze hebben het meer dan moeilijk onder de huidige tendens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Boekje ds. Hoogerland
Wat mij betreft een interessant fenomeen in deze topic. Marion spreekt zich uit, heeft een analyse en een verwachting. Daar mag je wat van vinden, dat mag je ook verschrikkelijk vinden, of juist niet. DDD spreekt zich daarentegen ook uit. Er buitelen nog geen reacties over elkaar heen, al kan het aan dag en tijdstip liggen. Bijvoorbeeld als het over predikanten van de GG gaat:
Ik heb niet gezien wat er gesnoeid is hier, maar ik vind dit een posting waarvan ik me afvraag of hiermee geen forumregels overtreden worden. Hoe zien we dat?DDD schreef:Maar die zie ik in de Gereformeerde Gemeenten véél meer. Niet bij de gelovigen (vooral in de middengemeenten en links en soms ook in rechtse gemeenten, al lijken die vaker doodgepreekt) die vaak best serieus proberen God te dienen. Maar op de preekstoel hoor ik weinig doorleefd geloof. Soms wel veel gekwebbel en geratel in vreemd Nederlands. Maar ik geloof niet dat als nu de vraag zou komen, hoe leeft u bij het ontbijt met God, dat daar nou een zinnig antwoord op zou komen. Men zweert bij conservatisme in -mijns inziens- onbelangrijke onderwerpen. Sommigen maken zelfs een onderscheid tussen schijn en zijn bij zulke onderwerpen.
Re: Boekje ds. Hoogerland
.................... maar je bent toch moderator??Ad Anker schreef:Wat mij betreft een interessant fenomeen in deze topic. Marion spreekt zich uit, heeft een analyse en een verwachting. Daar mag je wat van vinden, dat mag je ook verschrikkelijk vinden, of juist niet. DDD spreekt zich daarentegen ook uit. Er buitelen nog geen reacties over elkaar heen, al kan het aan dag en tijdstip liggen. Bijvoorbeeld als het over predikanten van de GG gaat:Ik heb niet gezien wat er gesnoeid is hier, maar ik vind dit een posting waarvan ik me afvraag of hiermee geen forumregels overtreden worden. Hoe zien we dat?DDD schreef:Maar die zie ik in de Gereformeerde Gemeenten véél meer. Niet bij de gelovigen (vooral in de middengemeenten en links en soms ook in rechtse gemeenten, al lijken die vaker doodgepreekt) die vaak best serieus proberen God te dienen. Maar op de preekstoel hoor ik weinig doorleefd geloof. Soms wel veel gekwebbel en geratel in vreemd Nederlands. Maar ik geloof niet dat als nu de vraag zou komen, hoe leeft u bij het ontbijt met God, dat daar nou een zinnig antwoord op zou komen. Men zweert bij conservatisme in -mijns inziens- onbelangrijke onderwerpen. Sommigen maken zelfs een onderscheid tussen schijn en zijn bij zulke onderwerpen.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Zeker, Marion geeft haar mening. Dat roept negatieve gevoelens op. Met een mening is het altijd lastig, soms kun je het daar grondig over eens zijn, zonder dat het direct iets of iemand beschadigt. Zo ook de mening van DDD: Hij hoort hoort weinig doorleefd geloof en wel veel gekwebbel en geratel in vreemd Nederlands. Is dit een knip waard? Als hij zou zeggen: ds. X kwebbelt en ratelt, dan wel, maar nu?
Re: Boekje ds. Hoogerland
Dat staat er niet.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Ik ben één van de personen die wel op @Marion heeft gereageerd en dit keer niet op @DDD. Ik vind dat @DDD zo'n onherkenbaar beeld schetst, dat ik niet eens weet waar ik zou moeten beginnen om te reageren. Ik heb het bericht met stijgende verbazing gelezen, hoewel niet alles onzinnig is. Toen ik het las dacht ik: "Als dit is wat Marion bedoeld, dan begrijp ik haar helemaal". Echter ben ik de visie van DDD verder nog nooit tegengekomen in de GG, aan welke 'zijde' dan ook. Het kan dus zeker niet exemplarisch zijn voor hetgeen Marion schreef over een bepaald deel van de GG.Ad Anker schreef:Wat mij betreft een interessant fenomeen in deze topic. Marion spreekt zich uit, heeft een analyse en een verwachting. Daar mag je wat van vinden, dat mag je ook verschrikkelijk vinden, of juist niet. DDD spreekt zich daarentegen ook uit. Er buitelen nog geen reacties over elkaar heen, al kan het aan dag en tijdstip liggen. Bijvoorbeeld als het over predikanten van de GG gaat:Ik heb niet gezien wat er gesnoeid is hier, maar ik vind dit een posting waarvan ik me afvraag of hiermee geen forumregels overtreden worden. Hoe zien we dat?DDD schreef:Maar die zie ik in de Gereformeerde Gemeenten véél meer. Niet bij de gelovigen (vooral in de middengemeenten en links en soms ook in rechtse gemeenten, al lijken die vaker doodgepreekt) die vaak best serieus proberen God te dienen. Maar op de preekstoel hoor ik weinig doorleefd geloof. Soms wel veel gekwebbel en geratel in vreemd Nederlands. Maar ik geloof niet dat als nu de vraag zou komen, hoe leeft u bij het ontbijt met God, dat daar nou een zinnig antwoord op zou komen. Men zweert bij conservatisme in -mijns inziens- onbelangrijke onderwerpen. Sommigen maken zelfs een onderscheid tussen schijn en zijn bij zulke onderwerpen.
DDD schrijft in zijn lange post Bijbels gezien verwerpelijke dingen en onderhuids sluimeren standpunten die - zoals hijzelf ook aangeeft - niet op Refoforum thuis horen. Overigens houdt hij zich uitermate netjes aan het niet promoten van betreffende standpunten.
Tot slot bied ik ook een goede bak koffie aan voor DDD. Van harte welkom. Als Marion gelijk aansluit, betaal ik de rekening.
Laatst gewijzigd door Hollander op 12 sep 2020, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Marion brengt haar mening, ik ben het er niet mee eens maar ik kan me wel een voorstelling maken van haar gedachtegang. Ze is aardig duidelijk en radicaal in haar mening.Ad Anker schreef:Zeker, Marion geeft haar mening. Dat roept negatieve gevoelens op. Met een mening is het altijd lastig, soms kun je het daar grondig over eens zijn, zonder dat het direct iets of iemand beschadigt. Zo ook de mening van DDD: Hij hoort hoort weinig doorleefd geloof en wel veel gekwebbel en geratel in vreemd Nederlands. Is dit een knip waard? Als hij zou zeggen: ds. X kwebbelt en ratelt, dan wel, maar nu?
DDD brengt ook zijn mening. (Ik ga er altijd vanuit dat DDD een meneer is ) ook daar ben ik het niet mee eens maar ook bij die reactie kan ik in de gedachtegang komen. Want DDD is ook duidelijk en radicaal in zijn mening. Dat vind ik altijd het voordeel van DDD, omdat hij duidelijk is weet je ook wat je aan hem hebt.
Het is juist goed dat en DDD en Marion hun mening laten horen, wat mij betreft moet dat ook blijven. Ik denk dat we zelf, bij dit soort reacties, bij onszelf moeten nagaan of ze het in de eerste plaats kunnen verantwoorden voor de Heere. En welk belang we behartigen in hun reactie.
Ik snap ook dat, in het heetst van de strijd dingen gezegd kunnen worden die niet goed zijn, ik had het van de week ook. Ik heb er ook veel spijt van gehad dat ik het plaatste.
Wat mij betreft, beiden laten staan. Maar ja wie ben ik?
-
- Berichten: 4591
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Boekje ds. Hoogerland
Zolang dominees zelf zeggen “voor zaken” te staan, heeft DDD zeker een punt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Eens met je post @hoopvolHoopvol schreef:Marion brengt haar mening, ik ben het er niet mee eens maar ik kan me wel een voorstelling maken van haar gedachtegang. Ze is aardig duidelijk en radicaal in haar mening.Ad Anker schreef:Zeker, Marion geeft haar mening. Dat roept negatieve gevoelens op. Met een mening is het altijd lastig, soms kun je het daar grondig over eens zijn, zonder dat het direct iets of iemand beschadigt. Zo ook de mening van DDD: Hij hoort hoort weinig doorleefd geloof en wel veel gekwebbel en geratel in vreemd Nederlands. Is dit een knip waard? Als hij zou zeggen: ds. X kwebbelt en ratelt, dan wel, maar nu?
DDD brengt ook zijn mening. (Ik ga er altijd vanuit dat DDD een meneer is ) ook daar ben ik het niet mee eens maar ook bij die reactie kan ik in de gedachtegang komen. Want DDD is ook duidelijk en radicaal in zijn mening. Dat vind ik altijd het voordeel van DDD, omdat hij duidelijk is weet je ook wat je aan hem hebt.
Het is juist goed dat en DDD en Marion hun mening laten horen, wat mij betreft moet dat ook blijven. Ik denk dat we zelf, bij dit soort reacties, bij onszelf moeten nagaan of ze het in de eerste plaats kunnen verantwoorden voor de Heere. En welk belang we behartigen in hun reactie.
Ik snap ook dat, in het heetst van de strijd dingen gezegd kunnen worden die niet goed zijn, ik had het van de week ook. Ik heb er ook veel spijt van gehad dat ik het plaatste.
Wat mij betreft, beiden laten staan. Maar ja wie ben ik?
Re: Boekje ds. Hoogerland
Het stil zijn heeft, denk ik, vooral te maken met het feit dat de meesten de inhoud van de posting van DDD helemaal niet serieus nemen.GGotK schreef: Het is jammer dat de criticasters van Marion zo verdacht stil zijn met betrekking tot bovenstaande bijdrage van DDD, maar ik ga er toch gemakshalve vanuit dat ook in de linkerflank van de de GG/reformatorische kerken de visie van DDD een zeldzaamheid is.
Aan DDD de vraag waar in zijn bijdrage de verdraagzaamheid zit, de aanknopingspunten en het verlangen om 1 te zijn of te blijven met de rechterflank van de GG/reformatorische kerken? Jouw bijdrage is een voedingsbodem voor de mening zoals door Marion verwoord is en dat kan toch jouw bedoeling niet zijn.
Die gedachten en meningen kom je helemaal niet tegen in de achterban waar het in deze discussies om gaat. Ik hoor ze in ieder geval nooit.
Zoals Marion schrijft dat hoor je soms wel, dus logisch dat daar meer reacties op komen.