Boekje ds. Hoogerland

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Tiberius »

Vissende broeders? Dat zou me niets verbazen; vissen werkt verbroedering in de hand.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Vissende broeders? Dat zou me niets verbazen; vissen werkt verbroedering in de hand.
Ik houd niet van vissen. Dat is mij te saai en te eentonig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:Vissende broeders? Dat zou me niets verbazen; vissen werkt verbroedering in de hand.
Mijn tante heeft wel eens een man aan de haak geslagen, was echt hilarisch
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Forummer »

[/quote]
Nou......

Maar ik meen in @Forummer een andere forummer te herkennen.[/quote]

Vertel me maar per pb Jantje, dan zal ik eerlijk zeggen of je gelijk hebt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

Forummer schreef: Vertel me maar per pb Jantje, dan zal ik eerlijk zeggen of je gelijk hebt.
Dat zegt genoeg...je hebt dus op zijn minst een dubbel profiel. Anders had je ten stelligste volgehouden dat je nooit eerder een profiel op dit forum had aangemaakt.

@Moderators:
Mag dit zo maar? Ik vind het stemmingmakerij. Doen alsof anderen ook je standpunten onderbouwen...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Mannetje »

Simon0612 schreef:
Forummer schreef: Vertel me maar per pb Jantje, dan zal ik eerlijk zeggen of je gelijk hebt.
Dat zegt genoeg...je hebt dus op zijn minst een dubbel profiel. Anders had je ten stelligste volgehouden dat je nooit eerder een profiel op dit forum had aangemaakt.

@Moderators:
Mag dit zo maar? Ik vind het stemmingmakerij. Doen alsof anderen ook je standpunten onderbouwen...
Voor hetzelfde geld is het een forummer die eerder vertrokken is.
-
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door pierre27 »

Simon0612 schreef:
Forummer schreef: Vertel me maar per pb Jantje, dan zal ik eerlijk zeggen of je gelijk hebt.
Dat zegt genoeg...je hebt dus op zijn minst een dubbel profiel. Anders had je ten stelligste volgehouden dat je nooit eerder een profiel op dit forum had aangemaakt.

@Moderators:
Mag dit zo maar? Ik vind het stemmingmakerij. Doen alsof anderen ook je standpunten onderbouwen...
Volgens mij is het niet verboden dat je meerdere profielen hebt dan wel na elkaar hebt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Hollander »

Mannetje schreef:Staat dit allemaal ook in het boekje van ds. Hoogerland? ;)
:D
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Forummer »

Simon0612 schreef:
Helaas, velen in onze dagen spreken nog wel van de noodzakelijkheid der bekering (die anderen vanwege hun ingebeelde verlichting zelfs niet meer nodig achten), maar kennen de standen in het geloofsleven niet. Bekeerd is bij hen bekeerd; en de bekeerde moet maar geloven alles te bezitten. Tot de strijd van Gods volk daalt men niet af en talloos velen verlaten zich op hun bevindingen in plaats van op Christus. Te vrezen is, dat velen zich bedriegen. Zullen toch onze tranen, vernederingen, veranderingen, gebeden het bewijs moeten leveren van onzen overgang in Christus?

Er zijn twee dingen, waarop wij acht moeten geven. Dat zijn deze beide dingen. Ten eerste zijn er onderscheiden standen in het genadeleven van Gods volk; zij zijn niet allen even ver gekomen. Ten tweede letten wij daarop, dat elke stand zijn eigen eigenschappen heeft, die zijn kenmerken moet vertonen. Als een kind geboren wordt, schreit het; als een mens uit God geboren wordt, weent hij.

Wat is er een doorvloeien in een vleselijke en eigenwillige godsdienst. Over standen in het genadeleven heeft men het schier niet meer. Dat zijn dan verouderde begrippen. Men is op één dag verloren en behouden. Men neemt Jezus aan, men is gerust voor de eeuwigheid. Men heeft het zelf maar opgeraapt, men maakt zichzelf maar wijs, dat men gelukkig is

Wel Simon, als je Kersten en anderen citeert, wil je dat er dan bij zetten?
Nu dacht ik dat het je eigen mening was.

Bij dezen erkent deze forummer dat hij het blijkbaar verkeerd had. Ik was oprecht van mening dat de standen leer zijn oorsprong had bij ds Moerkerken.

Ik heb mij verdiept in wat de officiële leer van de GerGem is. Ik kwam er niet uit. Kreeg er letterlijk hoofdpijn van. Leerstellingen genoeg en ook weer aanvullende leerstellingen, maar wat is nu de enige echte officiële leer van de GerGem? Die lijkt er niet te zijn.

Terug naar de standen leer:

Blijft de vraag staan of dit Bijbels is. Ik ben bang dat we het daar niet over eens gaan worden, aangezien men ook binnen de GerGem daarover niet eens is.

Dat er groei in het geloof is, daar zijn we het allemaal wel over eens denk ik.

Maar wat hebben we aan al die onbegrijpelijke dogma's? We doen net alsof het zonder dat niet zal gaan. Wel een probleem voor onze broeders en zusters in Verweggistan, die de GerGem dogma's niet hebben. Zij zullen dan nooit een waar geloof bezitten. Best problematisch... Verkapte hoogmoed, dat is het. Bedoeld om onze kerkmuren overeind te houden en ons te verdedigen tegen andere kerkverbanden. En daarmee zijn we weer geheel on-topic, terug bij het boekje van ds Hoogerland.

Het doet mij echt verdriet, die verdeeldheid. Het is ook niet zoals de opdracht van God luid, om 1 te zijn. En daarin moet ik wel toestemmen met de Hoogerland, dat het schuld moet worden, ook persoonlijk.

Hoe treffend verwoord het volgende gedicht dat:

De kerk

Ik wou dat de kerk weer de kandelaar was
die 't licht van Gods heiligheid droeg.
Ik wou dat de kerk van haar zonden genas
en God om vergiffenis vroeg.

Ik wou dat de kerk weer het vuurbaken was
dat ieder de weg wees naar huis.
Ik wou dat de kerk van haar zonden genas
en 't licht wierp op Golgotha's kruis.

Ik wou dat de kerk weer de vissersvloot was
die mensen zou vangen voor God.
Ik wou dat de kerk van haar zonden genas
en deed naar Gods grote gebod.

Ik wou dat de kerk weer de Koningsstad was
heel hoog op de bergen gebouwd.
Ik wou dat de kerk van haar zonden genas
en 't Woord bracht door God haar betrouwd.

Ik wou dat de kerk 't licht der wereld nog was
zo helder, vrolijk en blij.
Ik wou dat de kerk van haar zonden genas.
de kerk? ... Maar de kerk, dat zijn WIJ!

E.IJskes-Kooger
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Forummer »

Simon0612 schreef:
Forummer schreef: Vertel me maar per pb Jantje, dan zal ik eerlijk zeggen of je gelijk hebt.
Dat zegt genoeg...je hebt dus op zijn minst een dubbel profiel. Anders had je ten stelligste volgehouden dat je nooit eerder een profiel op dit forum had aangemaakt.

@Moderators:
Mag dit zo maar? Ik vind het stemmingmakerij. Doen alsof anderen ook je standpunten onderbouwen...
Helemaal mis...
Ik ben ook aktief op een ander forum, ik vermoedde dat Jantje daar misschien ook aanwezig was en me daar van herkende. Niet dus.

Ik ben nooit eerder hier aktief geweest, ook niet met een andere naam.

Niet zo snel dingen aannemen...
Nivea:
Niet Invullen Voor Een Ander.

Terug on-topic maar weer :hum
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door DDD »

Het is helemaal niet zo duidelijk dat er sprake is van een op formule gebrachte orde in de standen in het genadeleven in de periode van ds. Kersten. Laat staan de latere toevoegingen daaraan. Ik denk dat Forummer op dat punt best gelijk heeft. Ik zou althans anders eerst wel eens bewijs willen zien van het tegendeel.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ad Anker »

Wanneer er een behoefte is om van gedachten te wisselen over de standenleer, kan een nieuwe topic geopend worden. Hier gaat het nog steeds over het boekje van ds. Hoogerland, in tegenstelling tot bijna alle berichten van vanmiddag.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door DDD »

Forummer schreef:Ik heb het boekje niet gelezen, wel het interview met ds Hoogerland. Ik moet zeggen dat ik echt wel blij wordt van zo'n stap. Dan kunnen we hier wel gaan miesmuizeren dat het maar woorden zijn, maar het staat er toch maar wel. Dit is zoveel positiever dan al die versmalling die ik doorgaans ervaar.

Wat mij betreft zou ik ook liever samenwerking zoeken met HHK en CGK en PKN. Maar goed, ik voel mij dan ook een linkse Gergemmer. Terwijl de GerGem zelf behoorlijk aan het verrechtsen is in mijn optiek. (en ik deel de mening van DDD dat dit komt omdat er veel uitstroom is van oprechte mensen richting de HHK en soms PKN)

Dat dit signaal komt van een redelijk rechtse predikant dat geeft mij hoop voor het kerkverband.
Ik zie meer uitstroom naar CGK en GKV/PKN. Maar goed. In mijn omgeving is de HHK nogal extreem, die haalt de GG ruimschoots rechts in. Dat is in sommige plaatsen anders.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

Precies. Er zijn andersom ook voorbeelden van Gereformeerde Gemeenten die Hersteld Hervormde Gemeenten ruimschoots links inhalen.

Ik zal het algemeen houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:Precies. Er zijn andersom ook voorbeelden van Gereformeerde Gemeenten die Hersteld Hervormde Gemeenten ruimschoots links inhalen.

Ik zal het algemeen houden.
Fijn!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie