Boekje ds. Hoogerland

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Bezorgd »

Toch is het wel de vraag wat de levensduur kan zijn van een kerkverband.
De meeste huidige kerkverbanden zijn nu een 150-75 jaar oud.
Ontstaan vanuit een eerste generatie waar veel geestelijke herkenning en verbondenheid was.
Je ben nu een aantal generaties verder. De lijnen liggen nu anders. Een herschikking zou dat op kunnen lossen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
Arja schreef:Gelukkig dat iemand het nog BIZAR vindt.
Ik ook. Ik vind het ongelofelijk verdrietig.

Wij belijden één geloof en één Heer';
zijn geroepen tot één hoop, tot uw eer.
Heer', geef vrede die ons samenbindt.
Vader, maak ons één!
Het erge is dus dat er tot in GG pastorieën zo gedacht wordt.
Zo triest.
Arme arme kerkleden.
Wat maak je er een ongelooflijk dramatisch iets van Bezorgd. Sorry maar het moet er even uit.
Ah ben je daar weer...
Ik was er al even hoor. Blijven opletten...
Laatst gewijzigd door pierre27 op 11 sep 2020, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door pierre27 »

Mannetje schreef:Een ander mag voor mij bepalen of ik een linkse of rechtse Gergemmer ben, maar ik hoop bepaald niet op een herverkaveling.
Dat is wat schuiven om het sommigen naar de zin te maken, maar levert me zo goed weer nieuwe pijn bij anderen op.
Wat je hier schrijft is absoluut waar. Ik maak deze pijn dicht bij huis mee in mijn familie en omgeving. Sowieso werkt een van bovenaf opgelegde herverkaveling mijns inziens niet. Dat zie je niet alleen de kerken maar ook op andere terreinen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:Toch is het wel de vraag wat de levensduur kan zijn van een kerkverband.
De meeste huidige kerkverbanden zijn nu een 150-75 jaar oud.
Ontstaan vanuit een eerste generatie waar veel geestelijke herkenning en verbondenheid was.
Je ben nu een aantal generaties verder. De lijnen liggen nu anders. Een herschikking zou dat op kunnen lossen.
Voor wie lost dat wat op? Niet voor iedereen.
Volgens mij is het een ernstige misvatting dat het kerkelijk landschap met een schaartje geknipt kan worden.

Misschien zouden we wat meer moeten lijden aan innerlijke en uiterlijke kerkelijke verdeeldheid in plaats van te komen met simpele oplossingen.
-
Lincoln
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2017, 17:48

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Lincoln »

Marion schreef:
Posthoorn schreef:Ik stel een herverkaveling voor:
rechts-GG en GGiN
links-GG en rechts-CGK-

Van de HHK en de OGG weet ik het niet zo goed, HHK zal ook wel opgedeeld kunnen worden, denk ik.
Zou me niet verbazen als dat het nog eens worden gaat. En let dan op hoe pijlsnel combinatie 2 het pad van de vrijgemaakten uit gaat lopen en binnen 15 jaar op hetzelfde punt zit. De kiemen zitten er al. Ethisch en theologisch nog wel Schriftgetrouw in de basis, maar met een allergie voor een bevindelijke benadering, als reactie op het rechterdeel GG waarmee men eerst heeft moeten samenleven. De deur naar het predikambt zal wagenwijd opengaan. Langzaamaan zal de ene na de andere wissel omgaan. De SV gaat er als eerste aan, psalmen worden aangevuld met gezangen. Rondom het Avondmaal sneuvelt de separatie en langzaamaan komt de vrouw meer op de voorgrond. Het is maar een inschatting en ik ben geen profetes, maar het zou me niet verbazen als het zo gaat.
Als ik kijk hoe de HRC in Amerika en Canada zich na 1995 heeft ontwikkeld, bevestigd dat mijn vermoeden. Een insider van de overkant zei me pas: toen de band met de NRC eenmaal was losgesneden ging het in vliegende vaart achteruit. Sommige gemeenten zijn in hun belijdenis en levensstijl inmiddels gelijk aan links CGK in Nederland. En wat nog het meest opvalt is: de ongekende afkeer van een bevindelijk-gereformeerde prediking.

Ik geloof niet zo snel dat rechts CGK zit te springen om links GG. Daar zullen er onder zijn die liever bij combi 1 aansluiten.

Laten we maar niet te enthousiast zijn voor herverkaveling, maar volgens de Eckeveldvisie de boel voorlopig bij elkaar zien te houden.
Het is ongelooflijk dat dít binnen een kerkverband over medebroeders en -zusters in Christus gezegd mag en kan worden. Spreken in termen als "in vliegende vaart achteruit gaan" en insinueren dat er allerlei wissels om zullen gaan in linkse GG's als die niet meer "moeten samenleven" met rechtse GG's is verre van samenbindend. Dergelijk denken verwoest kerkverbanden van binnenuit, slaat elke geestelijke cohesie weg en vervreemdt de jongere generatie die zijn buik vol heeft van dit hokjesdenken. Ik hoop op publieke excuses.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door samanthi »

Marion schreef:
Posthoorn schreef:Ik stel een herverkaveling voor:
rechts-GG en GGiN
links-GG en rechts-CGK-

Van de HHK en de OGG weet ik het niet zo goed, HHK zal ook wel opgedeeld kunnen worden, denk ik.
Zou me niet verbazen als dat het nog eens worden gaat. En let dan op hoe pijlsnel combinatie 2 het pad van de vrijgemaakten uit gaat lopen en binnen 15 jaar op hetzelfde punt zit. De kiemen zitten er al. Ethisch en theologisch nog wel Schriftgetrouw in de basis, maar met een allergie voor een bevindelijke benadering, als reactie op het rechterdeel GG waarmee men eerst heeft moeten samenleven. De deur naar het predikambt zal wagenwijd opengaan. Langzaamaan zal de ene na de andere wissel omgaan. De SV gaat er als eerste aan, psalmen worden aangevuld met gezangen. Rondom het Avondmaal sneuvelt de separatie en langzaamaan komt de vrouw meer op de voorgrond. Het is maar een inschatting en ik ben geen profetes, maar het zou me niet verbazen als het zo gaat.
Als ik kijk hoe de HRC in Amerika en Canada zich na 1995 heeft ontwikkeld, bevestigd dat mijn vermoeden. Een insider van de overkant zei me pas: toen de band met de NRC eenmaal was losgesneden ging het in vliegende vaart achteruit. Sommige gemeenten zijn in hun belijdenis en levensstijl inmiddels gelijk aan links CGK in Nederland. En wat nog het meest opvalt is: de ongekende afkeer van een bevindelijk-gereformeerde prediking.

Ik geloof niet zo snel dat rechts CGK zit te springen om links GG. Daar zullen er onder zijn die liever bij combi 1 aansluiten.

Laten we maar niet te enthousiast zijn voor herverkaveling, maar volgens de Eckeveldvisie de boel voorlopig bij elkaar zien te houden.
Rechts CGK zal zich beter bij rechts/midden GG passen dan bij links, om maar even in hokjes en vakjes te denken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Hollander »

Marion schreef:
Posthoorn schreef:Ik stel een herverkaveling voor:
rechts-GG en GGiN
links-GG en rechts-CGK-

Van de HHK en de OGG weet ik het niet zo goed, HHK zal ook wel opgedeeld kunnen worden, denk ik.
Zou me niet verbazen als dat het nog eens worden gaat. En let dan op hoe pijlsnel combinatie 2 (...)
De inmiddels zoveelste sneer naar links GG en in dit geval ook rechts CGK. Ik heb de post gemeld. Hopelijk zie je zelf spoedig in dat dit soort liefdeloos gesnater beter voor eens en altijd beëindigd kan worden.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Nasrani »

Jezus bad en bid: opdat zij allen één zijn.
En wij gaan opnieuw in hokjes verdelen... onbegrijpelijk..
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Vervolgde »

Nasrani schreef:Jezus bad en bid: opdat zij allen één zijn.
En wij gaan opnieuw in hokjes verdelen... onbegrijpelijk..
En dat bad Jezus nu net niet. In Zijn gebed komt die punt niet voor.
Er volgt een komma en dan het woord: gelijkerwijs!!!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door samanthi »

Vervolgde schreef:
Nasrani schreef:Jezus bad en bid: opdat zij allen één zijn.
En wij gaan opnieuw in hokjes verdelen... onbegrijpelijk..
En dat bad Jezus nu net niet. In Zijn gebed komt die punt niet voor.
Er volgt een komma en dan het woord: gelijkerwijs!!!

Dat bad hij nu juist wel,één zoals Hij en de Vader, dus niet verdeeld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door GGotK »

In de brief van ds Hoogerland (SB) staat de wens om als reformatorische kerken (dus niet alleen GG/GGiN) een gezamenlijke bidstond te beleggen, wat voor mij onderstreept dat ds Hoogerland het wel degelijk breder wil trekken dan de GG en GGiN.
Wat ik wel opvallend in het artikel vind, is dat ds Hoogerland geen uitspraak wil doen over de vraag of de zaak rond ds Kok op de juiste wijze is gebeurd, terwijl dat aan de hand van de studie(s) van ds van Golverdingen nu toch wel voor iedereen duidelijk zou moeten zijn dat dit niet op de juiste wijze is gebeurd.
Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Albert1987 »

Marion schreef:
Posthoorn schreef:Ik stel een herverkaveling voor:
rechts-GG en GGiN
links-GG en rechts-CGK-

Van de HHK en de OGG weet ik het niet zo goed, HHK zal ook wel opgedeeld kunnen worden, denk ik.
Zou me niet verbazen als dat het nog eens worden gaat. En let dan op hoe pijlsnel combinatie 2 het pad van de vrijgemaakten uit gaat lopen en binnen 15 jaar op hetzelfde punt zit. De kiemen zitten er al. Ethisch en theologisch nog wel Schriftgetrouw in de basis, maar met een allergie voor een bevindelijke benadering, als reactie op het rechterdeel GG waarmee men eerst heeft moeten samenleven. De deur naar het predikambt zal wagenwijd opengaan. Langzaamaan zal de ene na de andere wissel omgaan. De SV gaat er als eerste aan, psalmen worden aangevuld met gezangen. Rondom het Avondmaal sneuvelt de separatie en langzaamaan komt de vrouw meer op de voorgrond. Het is maar een inschatting en ik ben geen profetes, maar het zou me niet verbazen als het zo gaat.
Als ik kijk hoe de HRC in Amerika en Canada zich na 1995 heeft ontwikkeld, bevestigd dat mijn vermoeden. Een insider van de overkant zei me pas: toen de band met de NRC eenmaal was losgesneden ging het in vliegende vaart achteruit. Sommige gemeenten zijn in hun belijdenis en levensstijl inmiddels gelijk aan links CGK in Nederland. En wat nog het meest opvalt is: de ongekende afkeer van een bevindelijk-gereformeerde prediking.

Ik geloof niet zo snel dat rechts CGK zit te springen om links GG. Daar zullen er onder zijn die liever bij combi 1 aansluiten.

Laten we maar niet te enthousiast zijn voor herverkaveling, maar volgens de Eckeveldvisie de boel voorlopig bij elkaar zien te houden.
Wat een vreselijke post. De enige kritiek die je hier op refoforum kunt lezen is kritiek op een bevindelijk systeem. Of kritiek op preken die elke week hetzelfde zijn, maar die weinig tekstuitleg hebben. Dan lijkt het net alsof elke tekst over de bekeringsweg gaat.
Maar dat betekent niet dat je dan tegen schriftuurlijk bevindelijke prediking bent.
Ik vind het echt supererg wat je hier neerschrijft! Er is helemaal geen ongekende afkeer van... En al die andere dingen die je noemt: geen separatie, het predikambt wagenwijd open, ...
Ik zou haast zeggen: wat heb jij een ongekende afkeer van alles wat net niet helemaal binnen je eigen straatje past. Ik hoop dat je dit allemaal wil terugnemen, want dit is zo'n hard oordeel over allerlei kinderen van God.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Bezorgd »

Veel kritiek krijgen, en dan gewoon niet meer reageren...

:banghead
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door FlyingEagle »

Typisch... was dus echt kletspraat, lariekoek, etc.
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:Veel kritiek krijgen, en dan gewoon niet meer reageren...

:banghead
Misschien komt het morgen wel?
-
Plaats reactie