Boekje ds. Hoogerland

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Amstelodamense »

Tsjonge, de wereld staat in brand (vluchtelingenkamp Moria op Lesbos), er is een Corona crisis die ons deels uit de kerk houdt en noem nog maar meer op.

En wat doen wij hier in gereformeerd Nederland? Elkaar "broederlijke" brieven schrijven en daarna weer de tent uitvechten over futiliteiten. Accentverschilletjes en ruzies die bijna 70 jaar geleden zijn. Hou toch op en focus je op de echte problemen in de wereld.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Amstelodamense »

Mona Lisa schreef:
Jantje schreef:Ik ga overigens wel overwegen om ds. Hoogerland persoonlijk nog te contacteren of hij alleen een samenvoeging wenst met de GGiN of ook met (gedeelten van) andere kerkverbanden binnen de gereformeerde gezindte (CGK, HHK en OGGiN). Die vraag heb ik wel sterker dan eerst het geval was.
Zou je niet eerst even nagaan of die andere kerkverbanden daar zin in hebben?
Echt werkelijk waar, ik begin steeds meer een hekel te krijgen aan al die domme kerknamen. Wat een kinderachtig en Godonterend gebeuren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

Eens @Amstelodamense!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Mona Lisa »

Tja, als we allemaal Nederlands Hervormd zouden zijn gebleven zou het landschap er een stuk minder ingewikkeld uitzien.
Bertiel
Berichten: 4585
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Erasmiaan »

Amstelodamense schreef:Tsjonge, de wereld staat in brand (vluchtelingenkamp Moria op Lesbos), er is een Corona crisis die ons deels uit de kerk houdt en noem nog maar meer op.

En wat doen wij hier in gereformeerd Nederland? Elkaar "broederlijke" brieven schrijven en daarna weer de tent uitvechten over futiliteiten. Accentverschilletjes en ruzies die bijna 70 jaar geleden zijn. Hou toch op en focus je op de echte problemen in de wereld.
Vreemde reactie. Juist in een wereld die in brand staat zouden de kerken het goede voorbeeld moeten geven en proberen de verdeeldheid op te heffen. En dat gebeurt hier.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:Eens @Amstelodamense!
Ik ben een beetje kwijt waar je nu voor staat Jantje. Je lijkt de laatste tijd een beetje te zeilen naar daar waar de wind je heen drijft.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Erasmiaan »

Mona Lisa schreef:
Jantje schreef:Ik ga overigens wel overwegen om ds. Hoogerland persoonlijk nog te contacteren of hij alleen een samenvoeging wenst met de GGiN of ook met (gedeelten van) andere kerkverbanden binnen de gereformeerde gezindte (CGK, HHK en OGGiN). Die vraag heb ik wel sterker dan eerst het geval was.
Zou je niet eerst even nagaan of die andere kerkverbanden daar zin in hebben?
Heb je het boekje van ds. Hoogerland al gelezen, Jan? En daarnaast: ds. Roos is de enige die reageert op het boekje. De andere kerken hebben er blijkbaar zelf geen zin in.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Hollander »

Erasmiaan schreef:
Amstelodamense schreef:Tsjonge, de wereld staat in brand (vluchtelingenkamp Moria op Lesbos), er is een Corona crisis die ons deels uit de kerk houdt en noem nog maar meer op.

En wat doen wij hier in gereformeerd Nederland? Elkaar "broederlijke" brieven schrijven en daarna weer de tent uitvechten over futiliteiten. Accentverschilletjes en ruzies die bijna 70 jaar geleden zijn. Hou toch op en focus je op de echte problemen in de wereld.
Vreemde reactie. Juist in een wereld die in brand staat zouden de kerken het goede voorbeeld moeten geven en proberen de verdeeldheid op te heffen. En dat gebeurt hier.
Jij ziet dingen die ik over het hoofd zie. Volgens mij heeft dit topic nog in geen enkele mate bijgedragen aan het opheffen van verdeeldheid. De enkele 'poging tot' is spoedig weer onder het zand verdwenen. Misschien zie ik het verkeerd, in dat geval leer ik graag van je. Ik zou namelijk wensen dat het wel zo zou zijn.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:Zie het stukje wat @Bezorgd citeerde en plaats de dikgedrukte zin daarachter. Dan heb je het citaat.

Ik weet niet wat @GGotK daarover schreef. Maar ik ben het wel vaker niet eens hem (of haar?). Dus dat kan goed kloppen.
Jantje, je hebt geen antwoord meer gegeven op de vraag wat dat veranderd aan het antwoord van ds. Hoogerland. Zoals ik het lees niets. Enkel dat het anders had moeten lopen, dat veranderd niets aan wat hij in de alinea ervoor schreef toch? Het heft elkaar niet op.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ad Anker »

Zie je iets moois opbloeien tussen broeders uit verschillende kerkverbanden (ik vind de toonzetting echt goed) hebben de bezorgde jannemannen weer wat. Ja, ds. Hoogerland wil alleen maar met de GGiN, wordt geïnterpreteerd. Ja, ds. Roos gaat het over ds. Kok hebben. Gelukkig reageert ds. Tuinier aanbevelenswaardig. Ach toch, ds. Hoogerland valt ds. Kok af. Da's niet de bedoeling.

Ds. Roos reageert inhoudelijk, waardig en eerlijk. Als enige. De andere aanverwante kerkverbanden hebben weinig belang, zo lijkt het. Erasmiaan wijst daar terecht op.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door refo »

Je ziet helemaal niets moois opbloeien. Als je goed leest zie je een vrijpartij tussen egeltjes. Hoe zeg ik mooiklinkende dingen en rechtvaardig ik toch de afstand.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:
Mona Lisa schreef:
Jantje schreef:Ik ga overigens wel overwegen om ds. Hoogerland persoonlijk nog te contacteren of hij alleen een samenvoeging wenst met de GGiN of ook met (gedeelten van) andere kerkverbanden binnen de gereformeerde gezindte (CGK, HHK en OGGiN). Die vraag heb ik wel sterker dan eerst het geval was.
Zou je niet eerst even nagaan of die andere kerkverbanden daar zin in hebben?
Heb je het boekje van ds. Hoogerland al gelezen, Jan? En daarnaast: ds. Roos is de enige die reageert op het boekje. De andere kerken hebben er blijkbaar zelf geen zin in.
Ik heb het zeker gelezen, ademloos, in één avond. En juist het feit dat ik van velen in mijn omgeving, mensen die allemaal uit de linkerflank van de Gereformeerde Gemeenten komen, hoorde dat ze dit zo als een steun in de rug hebben ervaren, vond ik heel opmerkelijk.

Dat laatste zou goed kunnen. Maar dat teleurstelt mij wel. De Oud Gereformeerden zouden ook makkelijk kunnen aansluiten, mijns inziens.
Laatst gewijzigd door Jantje op 11 sep 2020, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Erasmiaan schreef:
Amstelodamense schreef:Tsjonge, de wereld staat in brand (vluchtelingenkamp Moria op Lesbos), er is een Corona crisis die ons deels uit de kerk houdt en noem nog maar meer op.

En wat doen wij hier in gereformeerd Nederland? Elkaar "broederlijke" brieven schrijven en daarna weer de tent uitvechten over futiliteiten. Accentverschilletjes en ruzies die bijna 70 jaar geleden zijn. Hou toch op en focus je op de echte problemen in de wereld.
Vreemde reactie. Juist in een wereld die in brand staat zouden de kerken het goede voorbeeld moeten geven en proberen de verdeeldheid op te heffen. En dat gebeurt hier.
Jij ziet dingen die ik over het hoofd zie. Volgens mij heeft dit topic nog in geen enkele mate bijgedragen aan het opheffen van verdeeldheid. De enkele 'poging tot' is spoedig weer onder het zand verdwenen. Misschien zie ik het verkeerd, in dat geval leer ik graag van je. Ik zou namelijk wensen dat het wel zo zou zijn.
Eens met @Hollander. Zelfs mensen hier op het forum hebben nadrukkelijk hun wensen uitgesproken voor verdeeldheid en tegen samenvoeging.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Mona Lisa schreef:
Jantje schreef:Ik ga overigens wel overwegen om ds. Hoogerland persoonlijk nog te contacteren of hij alleen een samenvoeging wenst met de GGiN of ook met (gedeelten van) andere kerkverbanden binnen de gereformeerde gezindte (CGK, HHK en OGGiN). Die vraag heb ik wel sterker dan eerst het geval was.
Zou je niet eerst even nagaan of die andere kerkverbanden daar zin in hebben?
Heb je het boekje van ds. Hoogerland al gelezen, Jan? En daarnaast: ds. Roos is de enige die reageert op het boekje. De andere kerken hebben er blijkbaar zelf geen zin in.
Ad Anker schreef:Ds. Roos reageert inhoudelijk, waardig en eerlijk. Als enige. De andere aanverwante kerkverbanden hebben weinig belang, zo lijkt het. Erasmiaan wijst daar terecht op.
Dit vind ik echt te kort door de bocht.
Andere kerkverbanden als HHK en CGK dringen al tijden aan op inhoudelijk gesprek en contact, richting GS en deputaatschap, maar ervaren niet veel openheid. Een vriendelijk gesprek, en daar blijft het bij.
Maar het ontbreken van een openbare reactie op een boekje van een individuele dominee is opeens een signaal dat men weinig belang heeft?
Dat vind ik een onterechte beschuldiging.
Plaats reactie