Boekje ds. Hoogerland

Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Hoopvol »

Simon0612 schreef:
Hoopvol schreef:
Simon0612 schreef:
Hoopvol schreef:Ik zie met belangstelling minimaal 2 leugens uit mijn bijdrag tegemoet.
1. Want wij als GGIN bewaren en bewaken als enige de zuivere waarheid word er dan gezegd.
ik heb meerdere malen gehoord dat dit uitgedragen is. Nog sterker, zelfs in leespreken van dominees van na 1953 word er "gescholden" op andere kerkverbanden. Verder zijn diverse titels al veelzeggend: uit ons uitgegaan, om de zuivere waarheid en het gaat Uw trouw en waarheid aan. Zomaar een paar boeken om te illustreren dat die zuivere waarheid zo kenmerkend is voor de GGIN.
2. En daarmee legitimeren we ons eigen clubje.
Stel dat er alleen maar accentverschillen zijn? Wat dan? Dan houdt het bestaansrecht van de GGIN op. Want dan moeten ze samengaan.
3. Nee want dan beginnen we over 1953 en over ds Kok. Dan gaan we onze verschillen zo groot mogelijk maken.
Gebeurt dit dan niet? Worden de verschillen niet onnodig groot gemaakt? Als het vanavond echt leed word voor zowel de GG als de GGIN dan zitten ze morgen bij elkaar om schuld te belijden.
4. En dat noemen we dan nog Bijbels ook want we verdedigen toch de zuivere waarheid?
Is dit een leugen? Ik hoor het regelmatig van de preekstoel verkondigen hoor. Het is nu al een tijdje geleden maar ik kan me nog herinneren dat een jaar of 4 geleden nog mensen met naam en toenaam tiidens een preek werden bestreden
1. Je spreekt over het vaak en dikwijls horen en haalt oude boekjes aan. Waar in het verleden al genoeg over is gezegd. Waar hoor je het nu vaak en dikwijls dan?
2. Je antwoord begint al goed: Stel... Zegt genoeg denk ik.
3. Nee dat gebeurd niet. Het is een standpunt wat al sinds 1953 wordt gehanteerd. Dat heeft niets te maken met verschil zo groot mogelijk maken.
4. Nou dan wordt het tijd voor een doktertje die eens goed naar je oortjes kijkt. Ik heb dat werkelijk waar nog nooit gehoord. Karikaturen noemt men dit.
Ik heb mijn antwoord verwijderd omdat ik mijn eigen antwoord niet vind kunnen omdat ik hiermee een ambtsdrager beschuldig.

Ik ga hierdoor ook niet verder met deze discussie.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

Hoopvol schreef:
Ik heb mijn antwoord verwijderd omdat ik mijn eigen antwoord niet vind kunnen omdat ik hiermee een ambtsdrager beschuldig.

Ik ga hierdoor ook niet verder met deze discussie.
Ik las je antwoord. Het is inderdaad beter om dat niet te plaatsen. Inhoudelijk weet ik niet waar dat om ging. Maar ik heb zulke beweringen nog nooit gehoord van een van de dominees. Je kan ook niet op basis van een titel van een boek een oordeel vellen. Het boek ‘het gaat Uw trouw en waarheid aan’ is een boek over de afzonderlijke gemeenten. Niets ‘bijzonders’ zo ver ik gelezen heb. Bij ons wordt al vaak gebeden voor alle gezonden knechten over het ganse wereldrijk. Daarnaast reikt ds. Roos juist de broederhand aan ds. Hoogerland. Zie citaat van Bruna.

Maar na alles wat los komt na het artikel van ds. Roos snap ik het heel goed als er nu een besluit zou komen: Laten we nog maar even wat gesprekjes uitstellen. Hier kan nog niet echt zonder emotie over gesproken worden.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Hoopvol »

Simon0612 schreef:
Hoopvol schreef:
Ik heb mijn antwoord verwijderd omdat ik mijn eigen antwoord niet vind kunnen omdat ik hiermee een ambtsdrager beschuldig.

Ik ga hierdoor ook niet verder met deze discussie.
Ik las je antwoord. Het is inderdaad beter om dat niet te plaatsen. Inhoudelijk weet ik niet waar dat om ging. Maar ik heb zulke beweringen nog nooit gehoord van een van de dominees. Je kan ook niet op basis van een titel van een boek een oordeel vellen. Het boek ‘het gaat Uw trouw en waarheid aan’ is een boek over de afzonderlijke gemeenten. Niets ‘bijzonders’ zo ver ik gelezen heb. Bij ons wordt al vaak gebeden voor alle gezonden knechten over het ganse wereldrijk. Daarnaast reikt ds. Roos juist de broederhand aan ds. Hoogerland. Zie citaat van Bruna.

Maar na alles wat los komt na het artikel van ds. Roos snap ik het heel goed als er nu een besluit zou komen: Laten we nog maar even wat gesprekjes uitstellen. Hier kan nog niet echt zonder emotie over gesproken worden.
Ja ik sloeg door en viel in een valkuil waar ik niet in wil vallen. Sorry.
Het komt denk ik omdat ik vrij recent zeer ben teleurgesteld in de verdraagzaamheid richting de GG. En dat vind ik heel erg.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Waarom? Psalm 51 en Psalm 102 spreken er ook over.
Het gaat om Jeremia 4:6. Dat heeft niets te maken met gescheiden optrekken, maar met verwoesting.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door CvdW »

Bruna schreef:
DDD schreef:@Bruna:
Ik denk dat wat ds. Hoogerland heeft begrepen, ook niet erg maatgevend was. Maar het klopt, dat er weinig aandacht was voor de procedurele onzorgvuldigheden die er toen waren. En voor het overige waren de meeste leden blij dat de extreme predikanten vertrokken waren, en waren ze hooguit wat verbaasd dat er ook gematigder predikanten meegingen, uit principe, omdat de procedure inderdaad onzorgvuldig was. Het vertrek van deze mensen leidde tot een bloeitijd in de Gereformeerde Gemeenten, dus dat gaf ook weinig reden om zich daar druk over te maken.

Het was ook een andere tijd. Mensen deden maar wat. Het was ook de tijd dat een kerncentrale binnen enkele jaren op een stuk grond werd neergezet zonder dat iemand zich er over opwond. Mensen hadden veel belangrijker zaken aan hun hoofd.
@ddd. Begrijp wat je schrijft maar ben het met sommige gevolgtrekkingen niet eens. Maar dat terzijde.

Wat Ik bedoelde is dat mensen nu nog redeneren, de GG is groter, de meerderheid zal wel gelijk hebben, jullie zijn er toch uitgegaan en moeten terugkeren.

Als ik vraag of ze studie van ds. Golverdingen weleens gelezen hebben. Ja wel van gehoord maar niet gelezen. Een vooropgezet plan om dr Steenblok af te zetten. Frons. Kan het me bijna niet voorstellen... dr Steenblok, die was toch nogal extreem? Etc
Gelet op het vetgedrukte.
Als er mensen zijn die zo denken, moeten ze hun Bijbel nog eens goed lezen. Hierbij denk ik even aan de geschiedenis van de 400 leugenprofeten en die éne Godsgezant.
Mensen zijn niet te overtuigen en ambtsdragers al helemaal niet.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Bezorgd »

Begrijp ik nu goed dat ds Hoogerland ook weer de maatregelen richting ds Kok verdedigd in de laatste Saambinder?

RD schreef:Ds. Hoogerland legt deze donderdag in De Saambinder aan ds. Roos de vraag voor of in de strijd om het zuivere evenwicht tussen Wet en Evangelie door het toen nog ongedeelde kerkverband niet positie is gekozen door afstand te nemen van de onevenwichtige uitlatingen van ds. Kok.
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-hooge ... -1.1693562

Zo jammer.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Bertiel »

Het is dus duidelijk dat ik ds. Hoogerland enkel de samenwerking wil met de GGIN. Alle andere kerkverbanden waar ruimte is voor het gedachtegoed van ds. Kok zijn niet naar schrift en belijdenis, zo is dus de mening van ds. Hoogerland
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Begrijp ik nu goed dat ds Hoogerland ook weer de maatregelen richting ds Kok verdedigd in de laatste Saambinder?

RD schreef:Ds. Hoogerland legt deze donderdag in De Saambinder aan ds. Roos de vraag voor of in de strijd om het zuivere evenwicht tussen Wet en Evangelie door het toen nog ongedeelde kerkverband niet positie is gekozen door afstand te nemen van de onevenwichtige uitlatingen van ds. Kok.
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-hooge ... -1.1693562

Zo jammer.
Zo lees ik het ook ja. Jammer dat die aap uit de mouw komt. Feitelijk geeft hij ds. Roos dus gelijk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door samanthi »

Bezorgd schreef:Begrijp ik nu goed dat ds Hoogerland ook weer de maatregelen richting ds Kok verdedigd in de laatste Saambinder?

RD schreef:Ds. Hoogerland legt deze donderdag in De Saambinder aan ds. Roos de vraag voor of in de strijd om het zuivere evenwicht tussen Wet en Evangelie door het toen nog ongedeelde kerkverband niet positie is gekozen door afstand te nemen van de onevenwichtige uitlatingen van ds. Kok.
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-hooge ... -1.1693562

Zo jammer.
Citaat: Wat is groter zonde en meer Godonterend dan het uiteenscheuren van het lichaam van de verhoogde Middelaar? Het is een zonde die het wezen raakt van het ”lichaam van Christus zijn.”
Het lichaam van Christus uiteen gescheurd, dat zijn grote woorden, dat is alleen als alle kerkgangers en leiders de Heere kennen en dan vind ik het nog hoog van de toren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

Ik ben benieuwd of er zaterdag een artikel van ds. Tuinier in het RD staat richting ds. Hoogerland.
Wat denk jij Jantje?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door GGotK »

Laten we eerst maar eens lezen wat ds Hoogerland precies in de SB schrijft, voordat we allerlei conclusies gaan trekken.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Adagio »

samanthi schreef:Citaat: "Wat is groter zonde en meer Godonterend dan het uiteenscheuren van het lichaam van de verhoogde Middelaar? Het is een zonde die het wezen raakt van het lichaam van Christus te zijn."
Het lichaam van Christus uiteen gescheurd, dat zijn grote woorden, dat is alleen als alle kerkgangers en leiders de Heere kennen en dan vind ik het nog hoog van de toren.
Niet 'alle kerkgangers en leiders' zullen bedoeld zijn, maar kennelijk wordt gerefereerd aan de volgende passage uit het Avondsmaalsformulier:
"Daarbenevens, dat wij ook door denzelfden Geest onder elkander, als lidmaten van één lichaam, in waarachtige broederlijke liefde verbonden worden; gelijk de heilige apostel spreekt: Eén brood is het, zo zijn wij velen één lichaam; dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn. Want gelijk uit vele graankorrels één meel gemalen en één brood gebakken wordt, en uit vele beziën, samengeperst zijnde, één wijn en drank vliet en zich ondereenvermengt; alzo zullen wij allen, die door het waarachtig geloof Christus ingelijfd zijn, door broederlijke liefde, om Christus onzes lieven Zaligmakers wil, Die ons tevoren zo uitnemend heeft liefgehad, altezamen één lichaam zijn, en zulks niet alleen met woorden, maar ook met de daad jegens elkander bewijzen."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:Ik ben benieuwd of er zaterdag een artikel van ds. Tuinier in het RD staat richting ds. Hoogerland.
Wat denk jij Jantje?
Ik wil eerst de Saambinder lezen voor ik een conclusie trek.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door refo »

Adagio schreef:
samanthi schreef:Citaat: "Wat is groter zonde en meer Godonterend dan het uiteenscheuren van het lichaam van de verhoogde Middelaar? Het is een zonde die het wezen raakt van het lichaam van Christus te zijn."
Het lichaam van Christus uiteen gescheurd, dat zijn grote woorden, dat is alleen als alle kerkgangers en leiders de Heere kennen en dan vind ik het nog hoog van de toren.
Niet 'alle kerkgangers en leiders' zullen bedoeld zijn, maar kennelijk wordt gerefereerd aan de volgende passage uit het Avondsmaalsformulier:
"Daarbenevens, dat wij ook door denzelfden Geest onder elkander, als lidmaten van één lichaam, in waarachtige broederlijke liefde verbonden worden; gelijk de heilige apostel spreekt: Eén brood is het, zo zijn wij velen één lichaam; dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn. Want gelijk uit vele graankorrels één meel gemalen en één brood gebakken wordt, en uit vele beziën, samengeperst zijnde, één wijn en drank vliet en zich ondereenvermengt; alzo zullen wij allen, die door het waarachtig geloof Christus ingelijfd zijn, door broederlijke liefde, om Christus onzes lieven Zaligmakers wil, Die ons tevoren zo uitnemend heeft liefgehad, altezamen één lichaam zijn, en zulks niet alleen met woorden, maar ook met de daad jegens elkander bewijzen."
Maar dat is niet bedoeld om mensen uit te sluiten, zoals maar al te vaak gedaan wordt.
Denk niet dat je als kinderen van Abraham wel goed zit, zegt de Heere Jezus herhaaldelijk. AD 2020 hebben we een wedergeboorte en een niet-afvallen der heiligen geconstrueerd, zodanig dat Zijn woorden krachteloos geworden zijn. En dan kun je boekjes schrijven als ds Hoogerland doet of reageren zoals ds Roos doet. Wij, wedergeborenen, willen wel samen met anderen, die wij ook wedergeboren achten. Maar al dat andere volk dat hoeven we er niet bij.
Weer niet naar de Heere Jezus geluisterd en weer Zijn woorden aan de omstandigheden aangepast.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Thea »

Simon0612 zou de scheuring zo overdoen...
Plaats reactie