Ik denk dat Bezorgd het inderdaad heel erg invult vanuit zijn eigen positie. Natuurlijk doe ik dat ook. Maar het is onterecht om te zeggen het 'overgrote deel' ziet liever eenheid met HHK en CGK. Dat zou wel eens hard tegen kunnen vallen. En genoemde kerkverbanden zijn zelf intern zo verdeeld dat er geen goed garen meer van te spinnen valt. Dan valt de verdeeldheid binnen de GG nog erg mee, daarbij vergeleken.Jantje schreef:Ik weet uit welke positie jij het bekijkt, en toch is dat echt een smaldeel.Bezorgd schreef:Ik weet uit welke positie jij het bekijkt, en toch is dat echt een smaldeel.
Het overgrote deel van het 'kerkvolk' voelt zich echt meer verwant met HHK en CGK. Ook midden en rechts.
Vraag maar rond.
Het is niet zozeer de scheiding tussen flanken, maar meer een 'split' tussen kerkvolk en kerkleiding.
Daar gaat het mi ook fout binnen de GG.
De 'leiding' is rechtser dan het gemiddelde gewone kerkvolk.
De kerkganger bezoekt een reformatorische school, bezoekt interkerkelijke dagen, hoort HHK en CGK predikanten op een zangavond, leest Terdege en Gezinsgids, bezoekt de Wegwijs en gaat op vakantie met Vakanz of Amicitia. En komt hierdoor veel meer in aanraking met HHK en CGK ers. En bemerken dat de verschillen vaak niet groot zijn.
De GGiN en OGG komt men veel minder tegen.
Overigens hebben jongeren helemaal weinig meer met kerkmuren.
Ik heb in mijn leven tientallen zangavonden bezocht, maar heb weinig HHK-predikanten gehoord en geen enkele CGK-predikant. Wel een PKN-dominee en een dominee uit de GGiN.
Verder klopt het in het geheel niet wat je zegt. Juist de (O)GGiN-ers lezen massaal de Terdege en de GezinsGids en bezoeken de Terdegefair in Barneveld of de Duikenburgse dagen in Echteld (Wegwijs bestaat niet meer!!!).
Juist de meest rechtse mensen komen op zulke dagen.
Dus wat je hier zegt, slaat kant noch wal.
Boekje ds. Hoogerland
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Wat verdeeldheid ben ik het eens als het over CGK gaat.Marion schreef:Ik denk dat Bezorgd het inderdaad heel erg invult vanuit zijn eigen positie. Natuurlijk doe ik dat ook. Maar het is onterecht om te zeggen het 'overgrote deel' ziet liever eenheid met HHK en CGK. Dat zou wel eens hard tegen kunnen vallen. En genoemde kerkverbanden zijn zelf intern zo verdeeld dat er geen goed garen meer van te spinnen valt. Dan valt de verdeeldheid binnen de GG nog erg mee, daarbij vergeleken.Jantje schreef:Ik weet uit welke positie jij het bekijkt, en toch is dat echt een smaldeel.Bezorgd schreef:Ik weet uit welke positie jij het bekijkt, en toch is dat echt een smaldeel.
Het overgrote deel van het 'kerkvolk' voelt zich echt meer verwant met HHK en CGK. Ook midden en rechts.
Vraag maar rond.
Het is niet zozeer de scheiding tussen flanken, maar meer een 'split' tussen kerkvolk en kerkleiding.
Daar gaat het mi ook fout binnen de GG.
De 'leiding' is rechtser dan het gemiddelde gewone kerkvolk.
De kerkganger bezoekt een reformatorische school, bezoekt interkerkelijke dagen, hoort HHK en CGK predikanten op een zangavond, leest Terdege en Gezinsgids, bezoekt de Wegwijs en gaat op vakantie met Vakanz of Amicitia. En komt hierdoor veel meer in aanraking met HHK en CGK ers. En bemerken dat de verschillen vaak niet groot zijn.
De GGiN en OGG komt men veel minder tegen.
Overigens hebben jongeren helemaal weinig meer met kerkmuren.
Ik heb in mijn leven tientallen zangavonden bezocht, maar heb weinig HHK-predikanten gehoord en geen enkele CGK-predikant. Wel een PKN-dominee en een dominee uit de GGiN.
Verder klopt het in het geheel niet wat je zegt. Juist de (O)GGiN-ers lezen massaal de Terdege en de GezinsGids en bezoeken de Terdegefair in Barneveld of de Duikenburgse dagen in Echteld (Wegwijs bestaat niet meer!!!).
Juist de meest rechtse mensen komen op zulke dagen.
Dus wat je hier zegt, slaat kant noch wal.
De HHK absoluut niet.
Re: RE: Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Kun je deze post onderbouwen met concrete voorbeelden en dan afwegen tegen de GG? Anders komt dit op mij wat uit de lucht gegrepen (en onaardig) over. Op welke manier is er geen goed garen mee te spinnen? En in welk opzicht valt dat in de GG dan mee?Marion schreef:Ik denk dat Bezorgd het inderdaad heel erg invult vanuit zijn eigen positie. Natuurlijk doe ik dat ook. Maar het is onterecht om te zeggen het 'overgrote deel' ziet liever eenheid met HHK en CGK. Dat zou wel eens hard tegen kunnen vallen. En genoemde kerkverbanden zijn zelf intern zo verdeeld dat er geen goed garen meer van te spinnen valt. Dan valt de verdeeldheid binnen de GG nog erg mee, daarbij vergeleken.Jantje schreef:Ik weet uit welke positie jij het bekijkt, en toch is dat echt een smaldeel.Bezorgd schreef:Ik weet uit welke positie jij het bekijkt, en toch is dat echt een smaldeel.
Het overgrote deel van het 'kerkvolk' voelt zich echt meer verwant met HHK en CGK. Ook midden en rechts.
Vraag maar rond.
Het is niet zozeer de scheiding tussen flanken, maar meer een 'split' tussen kerkvolk en kerkleiding.
Daar gaat het mi ook fout binnen de GG.
De 'leiding' is rechtser dan het gemiddelde gewone kerkvolk.
De kerkganger bezoekt een reformatorische school, bezoekt interkerkelijke dagen, hoort HHK en CGK predikanten op een zangavond, leest Terdege en Gezinsgids, bezoekt de Wegwijs en gaat op vakantie met Vakanz of Amicitia. En komt hierdoor veel meer in aanraking met HHK en CGK ers. En bemerken dat de verschillen vaak niet groot zijn.
De GGiN en OGG komt men veel minder tegen.
Overigens hebben jongeren helemaal weinig meer met kerkmuren.
Ik heb in mijn leven tientallen zangavonden bezocht, maar heb weinig HHK-predikanten gehoord en geen enkele CGK-predikant. Wel een PKN-dominee en een dominee uit de GGiN.
Verder klopt het in het geheel niet wat je zegt. Juist de (O)GGiN-ers lezen massaal de Terdege en de GezinsGids en bezoeken de Terdegefair in Barneveld of de Duikenburgse dagen in Echteld (Wegwijs bestaat niet meer!!!).
Juist de meest rechtse mensen komen op zulke dagen.
Dus wat je hier zegt, slaat kant noch wal.
Fides Quaerens Intellectum
Re: RE: Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Zet je bril eens op!Bezorgd schreef: De HHK absoluut niet.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: Boekje ds. Hoogerland
Het was vanavond positief om te lezen hoe ds. Roos reageerde op ds. Hoogerland.
Wat hij zegt is zeker waar dat wij er als mensen niet met onszelf tussen moeten komen.
Als de Heere werkt, zal de weg zeker gebaand worden.
Maar dan moeten wij als mensen ertussenuit, want dan gaan we de fout in.
De vier punten die worden genoemd zijn zeker als grondslag nodig. Ds. Hoogerland formuleert het zo:
1. Kunnen wij eerlijk zeggen, dat in onze prediking, bij de aanbieding van de genade aan alle hoorders, tevens de soevereiniteit Gods in verkiezing en verwerping en de door de Dordtse vaderen gehandhaafde leer van de particuliere verzoening doorklinkt?
2. Kunnen we eerlijk zeggen dat onze prediking de doodstaat van de mens niet verzwijgt en de vrije wil van de mens in het zalig worden volledig uitsluit?
3. Prediken wij allen onverkort en onvoorwaardelijk het eenzijdige Godswerk in de bekering van de mens?
4. Leren we ons volk dat Gods werk zich kenmerkt door de beleving van de drie stukken, die onze Heidelberger Catechismus (ons meest bekende belijdenisgeschrift) noemt en waarvan zij zegt, dat door de kennis daarvan de enige troost verkreken wordt?
Ik zou zo zeggen: Ziedaar, de gereformeerde leer in kort bestek genoemd.
Wat hij zegt is zeker waar dat wij er als mensen niet met onszelf tussen moeten komen.
Als de Heere werkt, zal de weg zeker gebaand worden.
Maar dan moeten wij als mensen ertussenuit, want dan gaan we de fout in.
De vier punten die worden genoemd zijn zeker als grondslag nodig. Ds. Hoogerland formuleert het zo:
1. Kunnen wij eerlijk zeggen, dat in onze prediking, bij de aanbieding van de genade aan alle hoorders, tevens de soevereiniteit Gods in verkiezing en verwerping en de door de Dordtse vaderen gehandhaafde leer van de particuliere verzoening doorklinkt?
2. Kunnen we eerlijk zeggen dat onze prediking de doodstaat van de mens niet verzwijgt en de vrije wil van de mens in het zalig worden volledig uitsluit?
3. Prediken wij allen onverkort en onvoorwaardelijk het eenzijdige Godswerk in de bekering van de mens?
4. Leren we ons volk dat Gods werk zich kenmerkt door de beleving van de drie stukken, die onze Heidelberger Catechismus (ons meest bekende belijdenisgeschrift) noemt en waarvan zij zegt, dat door de kennis daarvan de enige troost verkreken wordt?
Ik zou zo zeggen: Ziedaar, de gereformeerde leer in kort bestek genoemd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Boekje ds. Hoogerland
Ik heb twee vragen:
1. Wanneer is de schuldbelijdenis voldoende diep en oprecht genoeg?
2. Hoe heeft men kerkelijke eenheid voor ogen als mensen er tussenuit moeten vallen en geen stappen moeten zetten?
Die twee klanken hoor ik steeds in artikelen, brieven en gesprekken over kerkelijke eenheid en dergelijke. Tot nu toe heeft niemand het mij elders kunnen beantwoorden, op dit forum wel?
1. Wanneer is de schuldbelijdenis voldoende diep en oprecht genoeg?
2. Hoe heeft men kerkelijke eenheid voor ogen als mensen er tussenuit moeten vallen en geen stappen moeten zetten?
Die twee klanken hoor ik steeds in artikelen, brieven en gesprekken over kerkelijke eenheid en dergelijke. Tot nu toe heeft niemand het mij elders kunnen beantwoorden, op dit forum wel?
Re: RE: Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Het is nergens volmaakt.Orchidee schreef:Zet je bril eens op!Bezorgd schreef: De HHK absoluut niet.
Maar ik zie geen hele grote verschillen binnen de HHK. Veel minder dan in de CGK.
Re: Boekje ds. Hoogerland
In de jaren 60 kwamen dominees van de NHK, CGK, GKN(?), GG(?) en de GGIN in Veenendaal regelmatig bij elkaar en bespraken onderwerpen zoals: “wat is bevinding?”. Ds. J. Keuning (CGK) was voorzitter van dit predikanten convent. Gebeurt zoiets nog ergens?
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: RE: Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Je hebt een blinde vlek, in dit geval.Bezorgd schreef:Het is nergens volmaakt.Orchidee schreef:Zet je bril eens op!Bezorgd schreef: De HHK absoluut niet.
Maar ik zie geen hele grote verschillen binnen de HHK. Veel minder dan in de CGK.
De verschillen zijn veel groter dan in de GG. Neem als voorbeeld de HHG van Staphorst en die van Apeldoorn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Boekje ds. Hoogerland
1. Als God het Zelf werktHollander schreef:Ik heb twee vragen:
1. Wanneer is de schuldbelijdenis voldoende diep en oprecht genoeg?
2. Hoe heeft men kerkelijke eenheid voor ogen als mensen er tussenuit moeten vallen en geen stappen moeten zetten?
Die twee klanken hoor ik steeds in artikelen, brieven en gesprekken over kerkelijke eenheid en dergelijke. Tot nu toe heeft niemand het mij elders kunnen beantwoorden, op dit forum wel?
2. Mensenwerk zal nooit hechten, alleen wat God samenvoegt heeft waarde, en is niet gegrond op inzettingen van mensen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: RE: Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Ja maar de predikant van Apeldoorn voert geen oppositie over verschillende zaken.Jantje schreef:Je hebt een blinde vlek, in dit geval.Bezorgd schreef:Het is nergens volmaakt.Orchidee schreef:Zet je bril eens op!Bezorgd schreef: De HHK absoluut niet.
Maar ik zie geen hele grote verschillen binnen de HHK. Veel minder dan in de CGK.
De verschillen zijn veel groter dan in de GG. Neem als voorbeeld de HHG van Staphorst en die van Apeldoorn.
We laten de gemeenten veel vrijer dan de GG.
Als men gezangen wil zingen, na prima dan doe je dat als gemeente toch...
Re: Boekje ds. Hoogerland
Ik kan mij herinneren dat predikant uit Goes schuldbelijdenis deed, maar de mensen bepaalde ....-DIA- schreef:1. Als God het Zelf werktHollander schreef:Ik heb twee vragen:
1. Wanneer is de schuldbelijdenis voldoende diep en oprecht genoeg?
2. Hoe heeft men kerkelijke eenheid voor ogen als mensen er tussenuit moeten vallen en geen stappen moeten zetten?
Die twee klanken hoor ik steeds in artikelen, brieven en gesprekken over kerkelijke eenheid en dergelijke. Tot nu toe heeft niemand het mij elders kunnen beantwoorden, op dit forum wel?
2. Mensenwerk zal nooit hechten, alleen wat God samenvoegt heeft waarde, en is niet gegrond op inzettingen van mensen.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Nogal een suggestieve opmerking... was je er bij?CvdW schreef:Ik kan mij herinneren dat predikant uit Goes schuldbelijdenis deed, maar de mensen bepaalde ....-DIA- schreef:1. Als God het Zelf werktHollander schreef:Ik heb twee vragen:
1. Wanneer is de schuldbelijdenis voldoende diep en oprecht genoeg?
2. Hoe heeft men kerkelijke eenheid voor ogen als mensen er tussenuit moeten vallen en geen stappen moeten zetten?
Die twee klanken hoor ik steeds in artikelen, brieven en gesprekken over kerkelijke eenheid en dergelijke. Tot nu toe heeft niemand het mij elders kunnen beantwoorden, op dit forum wel?
2. Mensenwerk zal nooit hechten, alleen wat God samenvoegt heeft waarde, en is niet gegrond op inzettingen van mensen.
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
M.i. moet je het niet zozeer als verdeeldheid maar als verscheidenheid zien, of veelkleurigheid, zo je wilt.Bezorgd schreef:Wat verdeeldheid ben ik het eens als het over CGK gaat.Marion schreef:Ik denk dat Bezorgd het inderdaad heel erg invult vanuit zijn eigen positie. Natuurlijk doe ik dat ook. Maar het is onterecht om te zeggen het 'overgrote deel' ziet liever eenheid met HHK en CGK. Dat zou wel eens hard tegen kunnen vallen. En genoemde kerkverbanden zijn zelf intern zo verdeeld dat er geen goed garen meer van te spinnen valt. Dan valt de verdeeldheid binnen de GG nog erg mee, daarbij vergeleken.
De HHK absoluut niet.
Dan constateer ik dat men binnen de GG niet of nauwelijks met verscheidenheid kan omgaan. Het minste of geringste accentverschil wordt al vertaald naar een positie op de links-rechts-schaal; en verdachtmakingen richting iemand die geen (min of meer) geestelijke copy van jezelf is. Dat zie je hier op het forum regelmatig gebeuren. Zelfs het tempo van zingen is al een indicator voor de positie op die schaal.
Bij de CGK focust men veel meer op de overeenkomsten. Daar mogen verschillen gewoon naast elkaar bestaan als men elkaar maar kan vinden op Schrift en belijdenis. Dat is nu overigens behoorlijk aan het kraken, omdat de interpretatie van de Schrift aan het schuiven is.
Met de HHK ben ik niet zo bekend, maar ik heb de indruk dat men daar een beetje tussen in zit.
Re: RE: Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Geytenbeekje schreef:Ja maar de predikant van Apeldoorn voert geen oppositie over verschillende zaken.Jantje schreef:Je hebt een blinde vlek, in dit geval.Bezorgd schreef:[
Het is nergens volmaakt.
Maar ik zie geen hele grote verschillen binnen de HHK. Veel minder dan in de CGK.
De verschillen zijn veel groter dan in de GG. Neem als voorbeeld de HHG van Staphorst en die van Apeldoorn.
We laten de gemeenten veel vrijer dan de GG.
Als men gezangen wil zingen, na prima dan doe je dat als gemeente toch...
Nee geen blinde vlek.
Natuurlijk zijn er daar ook flanken.
Maar ik zie niet in waarom het verschil tussen de genoemde HHK gemeenten groter zou zijn dan bv in de GG , Valk-Wekerom en Vlissingen.
Waarbij ik vermoed dat men juist in de HHK beter in gesprek blijft en vanuit de Hervormde zienswijze beter met zulke verschillen om kan gaan.