Boekje ds. Hoogerland

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door eilander »

John Galt schreef:
eilander schreef:Vraag 1 is: heb ik schuld? Zo ja, dan heb ik die te belijden - en als er iets concreets niet goed gaat, mij te bekeren.
Dus niet naar een ander kijken die maar niet in beweging komt. Als je dat doet, zegt dat ook wel iets over het gevoel van schuld dat je hebt.
Kun je schuld hebben zonder dat er concreet iets niet goed gaat? Het is heel goedkoop om te zeggen dat je zondaar bent, maar geen enkele concrete zonde weet te benoemen. Of dat je boos wordt als iemand anders je op iets aanspreekt.

Een jaar of wat geleden was er in een aantal kerken een boetedag. Prachtig. Maar wat is er nadien concreet anders gedaan?
Ja. Ezra beleed de schuld van het volk als zijn eigen zonde. Tegelijkertijd ga ik ervan uit dat hij zich niet hoefde te bekeren in die zin dat hij ook zelf een heidense vrouw had.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door John Galt »

eilander schreef:...Ezra...
Dank je. Daniël deed dat inderdaad ook. Tegelijkertijd moet je in zo'n geval denk ik wel alles doen wat in jouw macht is om deze zonde weg te doen. Bijvoorbeeld als gemeentelid je predikant of kerkenraad aanspreken op concrete schuld.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door eilander »

John Galt schreef:
eilander schreef:...Ezra...
Dank je. Daniël deed dat inderdaad ook. Tegelijkertijd moet je in zo'n geval denk ik wel alles doen wat in jouw macht is om deze zonde weg te doen. Bijvoorbeeld als gemeentelid je predikant of kerkenraad aanspreken op concrete schuld.
Helemaal eens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
John Galt schreef:
eilander schreef:...Ezra...
Dank je. Daniël deed dat inderdaad ook. Tegelijkertijd moet je in zo'n geval denk ik wel alles doen wat in jouw macht is om deze zonde weg te doen. Bijvoorbeeld als gemeentelid je predikant of kerkenraad aanspreken op concrete schuld.
Helemaal eens.
Hoe doe je dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
John Galt schreef:
eilander schreef:...Ezra...
Dank je. Daniël deed dat inderdaad ook. Tegelijkertijd moet je in zo'n geval denk ik wel alles doen wat in jouw macht is om deze zonde weg te doen. Bijvoorbeeld als gemeentelid je predikant of kerkenraad aanspreken op concrete schuld.
Helemaal eens.
Hoe doe je dat?
'Aanspreken op' klinkt nogal zwaar, maar het is toch goed om te bespreken met dominee en/of kerkenraad als er bv. geen gezamenlijke diensten gehouden kunnen worden? Of om eens te vragen of ze wel eens met de kerkenraad van andere gemeente praten? Of als er door een van hen negatief gepraat wordt over andere gemeente of predikant? Ik noem maar wat. Daar moet en mag je het best over hebben.
Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Canada »

Ik denk dat de meeste leidinggevende figuren in elk kerkverband overtuigd zijn dat hun kerk de juiste (“de ware” klinkt niet zo mooi) is en dat samengaan alleen maar water bij de wijn doet. Dat kan gemotiveerd zijn door oprechte zielenzorg, bang dat leden bedrogen worden door een onzuivere prediking (te ruim of te beperkend).
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door DDD »

Ik denk dat helemaal niet. In de CGK zéker niet. In de GG ook lang niet allemaal. Maar mensen zijn wel bezorgd om hun positie en druk als een klein baasje met de kerk wél regeren. Ze zijn bang voor commentaar -want ruzie zou onstichtelijk zijn- en hebben helemaal geen tijd om om zich heen te kijken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik denk dat helemaal niet. In de CGK zéker niet. In de GG ook lang niet allemaal. Maar mensen zijn wel bezorgd om hun positie en druk als een klein baasje met de kerk wél regeren. Ze zijn bang voor commentaar -want ruzie zou onstichtelijk zijn- en hebben helemaal geen tijd om om zich heen te kijken.
Ik ben het zowel met jouw als met onze overzeese medebroeder niet eens.

De oproep van ds. A.A. Egas enkele jaren geleden om de kansels open te stellen voor kanselruil heeft weinig vruchten afgeworpen. Als ds. Van Eckeveld het had gewillen, had hij makkelijk een lans voor ds. Egas kunnen breken. Qua ligging zijn ze immers elkaars gelijke. Bovendien heeft ds. Van Eckeveld wel het draagvlak om dit te kunnen zeggen, denk ik.

Ds. P. Mulder gaf een duidelijke interview in het RD waarin hij het initiatief van de GG van Bodegraven om weekdiensten te houden met predikanten uit andere kerkverbanden heeft afgeraden.

En ondertussen reizen toonaangevende predikanten uit de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten dag en ure stad en land af om GBS-diensten te houden in de HHK, de GGiN en de OGGiN.

Er is dus genoeg tijd om daarover na te denken. Alleen wordt de tijd verkeerd ingedeeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door DDD »

Dat zijn typisch gevallen van dominees die veel waarde hechten aan draagvlak/ bezorgd zijn om hun positie, het is maar net hoe je het bekijkt.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door gallio »

Canada schreef:Ik denk dat de meeste leidinggevende figuren in elk kerkverband overtuigd zijn dat hun kerk de juiste (“de ware” klinkt niet zo mooi) is en dat samengaan alleen maar water bij de wijn doet. Dat kan gemotiveerd zijn door oprechte zielenzorg, bang dat leden bedrogen worden door een onzuivere prediking (te ruim of te beperkend).
Dat kan, maar dat zal zeker niet altijd het geval zijn. Ik weet ook van een situatie waar een gezamelijke dienst op Hervormingsdag met andere kerkverbanden categorisch geweigerd wordt, ook al zijn de predikanten van die andere gemeenten behoudend, en zuiver in de leer. Het gaat dan uiteindelijk alleen maar over de naam van het kerkverband.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ik denk dat helemaal niet. In de CGK zéker niet. In de GG ook lang niet allemaal. Maar mensen zijn wel bezorgd om hun positie en druk als een klein baasje met de kerk wél regeren. Ze zijn bang voor commentaar -want ruzie zou onstichtelijk zijn- en hebben helemaal geen tijd om om zich heen te kijken.
Ik ben het zowel met jouw als met onze overzeese medebroeder niet eens.

De oproep van ds. A.A. Egas enkele jaren geleden om de kansels open te stellen voor kanselruil heeft weinig vruchten afgeworpen. Als ds. Van Eckeveld het had gewillen, had hij makkelijk een lans voor ds. Egas kunnen breken. Qua ligging zijn ze immers elkaars gelijke. Bovendien heeft ds. Van Eckeveld wel het draagvlak om dit te kunnen zeggen, denk ik.

Ds. P. Mulder gaf een duidelijke interview in het RD waarin hij het initiatief van de GG van Bodegraven om weekdiensten te houden met predikanten uit andere kerkverbanden heeft afgeraden.

En ondertussen reizen toonaangevende predikanten uit de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten dag en ure stad en land af om GBS-diensten te houden in de HHK, de GGiN en de OGGiN.

Er is dus genoeg tijd om daarover na te denken. Alleen wordt de tijd verkeerd ingedeeld.
Ds. Egas deed een oproep richting GG toch? maar gaf gelijk een ander kerkverband een veeg uit de pan. Positioneren noem ik dat. Wel jammer want een goede ds. verder.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door -DIA- »

In alle bescheidenheid gezegd, lijkt het nu meer over ds. Egas te gaan dan over ds. Hoogerland. Maar dit geheel terzijde even tussendoor opgemerkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Erskinees »

Dit is ook geen fantopic voor ds. Hoogerland, het gaat over zijn boekje. En met het onderwerp van het boekje hebben de opmerkingen van ds. Egas nauw te maken.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:Dit is ook geen fantopic voor ds. Hoogerland, het gaat over zijn boekje. En met het onderwerp van het boekje hebben de opmerkingen van ds. Egas nauw te maken.
Maar ja, daar hebben we ook ons ook ten uiterste voor ingespannen.... Nou ja, ten uiterste, we moeten bij wat tegenstand ook niet meteen moedeloos worden, al ben je daar als mens wel eens toe geneigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Geytenbeekje »

Bruna schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Ik denk dat helemaal niet. In de CGK zéker niet. In de GG ook lang niet allemaal. Maar mensen zijn wel bezorgd om hun positie en druk als een klein baasje met de kerk wél regeren. Ze zijn bang voor commentaar -want ruzie zou onstichtelijk zijn- en hebben helemaal geen tijd om om zich heen te kijken.
Ik ben het zowel met jouw als met onze overzeese medebroeder niet eens.

De oproep van ds. A.A. Egas enkele jaren geleden om de kansels open te stellen voor kanselruil heeft weinig vruchten afgeworpen. Als ds. Van Eckeveld het had gewillen, had hij makkelijk een lans voor ds. Egas kunnen breken. Qua ligging zijn ze immers elkaars gelijke. Bovendien heeft ds. Van Eckeveld wel het draagvlak om dit te kunnen zeggen, denk ik.

Ds. P. Mulder gaf een duidelijke interview in het RD waarin hij het initiatief van de GG van Bodegraven om weekdiensten te houden met predikanten uit andere kerkverbanden heeft afgeraden.

En ondertussen reizen toonaangevende predikanten uit de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten dag en ure stad en land af om GBS-diensten te houden in de HHK, de GGiN en de OGGiN.

Er is dus genoeg tijd om daarover na te denken. Alleen wordt de tijd verkeerd ingedeeld.
Ds. Egas deed een oproep richting GG toch? maar gaf gelijk een ander kerkverband een veeg uit de pan. Positioneren noem ik dat. Wel jammer want een goede ds. verder.
Links-Midden - GG gemeenten kunnen toch ook een GBS/Tijdrede/Zondagsrust- Zondagsheiliging dienst houden ?
Ze zetten achter die dienst een naampje en klaar is kees.
Plaats reactie