Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door ejvl »

Rh1990 schreef:
Bezorgd schreef:
Rh1990 schreef:
Maar ik krijg juist de indruk dat sommigen die dominees als onfeilbaar zien, want ja deze zien alles zo helder liggen en zien de fouten van de kerk zo liggen. Zij hebben ook slechts een mening of visie.

Als je mannen als ds Harinck en ds v Gelder bedoeld, onfeilbaar niet, maar die mannen konden wel breder kijken dan de meeste huidige predikanten.
Er waren sowieso veel predikanten uit die generatie die veel genuanceerder dachten en handelden. , Harinck, v Gelder, Kleppe, Paul, Driessen, Huisman, Kattenberg, Hakkenberg, vd Net, Boogaard, Elshout, Rietdijk, Bac.
Het is maar wat je breder vindt. Ik vind je ze juist zeer smal georiënteerd. Jij noemt het genuanceerd ik noem het afzetten tegen de oude paden, zo blijf je bezig....

Maar zeker nog groot dat er in totaal nog 3 mannen aangenomen zijn.
Je bedoelt vast de oude paden tot 100 jaar terug ofzo?
De paden daarvoor, dus nog oudere paden, komen meer in de buurt van genoemde predikanten, evenals bijvoorbeeld ds Kort of ds van Voorthuysen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:
Rh1990 schreef:
Het is maar wat je breder vindt. Ik vind je ze juist zeer smal georiënteerd. Jij noemt het genuanceerd ik noem het afzetten tegen de oude paden, zo blijf je bezig....

Maar zeker nog groot dat er in totaal nog 3 mannen aangenomen zijn.
Vreemd, weer moet ik met u instemmen. Dat ben ik hier niet zo gewend.
Gaat het nou om je mening? Of om de omstandigheden?
Vanzelf, je trekt op de waarheid aan,en een bekend gezegde is: Soort zoekt soort, maar... de ervaring leert nu wel dat ik nu op eieren moet lopen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Framboos »

DDD schreef: Ik ben in het geheel niet bezorgd dat de Heere zijn wijngaard geen arbeiders gunt hoor. Voor iedere 500 leden van de Gereformeerde Gemeenten roept hij een predikant. Het spannende is meer hoeveel er daarvan in de smaak vallen bij degenen die daarover gaan. En dat wisselt een beetje, maar het zijn er nooit teveel.
Hoe kom je bij dit soort uitspraken? Kun je dit onderbouwen (zeker het getal van 500)?
Wat maakt Nederland anders dan de gemeenten van klein Azië, waar de kandelaar is weggenomen?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Framboos schreef:
DDD schreef: Ik ben in het geheel niet bezorgd dat de Heere zijn wijngaard geen arbeiders gunt hoor. Voor iedere 500 leden van de Gereformeerde Gemeenten roept hij een predikant. Het spannende is meer hoeveel er daarvan in de smaak vallen bij degenen die daarover gaan. En dat wisselt een beetje, maar het zijn er nooit teveel.
Hoe kom je bij dit soort uitspraken? Kun je dit onderbouwen (zeker het getal van 500)?
Wat maakt Nederland anders dan de gemeenten van klein Azië, waar de kandelaar is weggenomen?
Dit kunnen we nooit staven. Als wij Gods wegen denken na te kunnen speuren zijn we al mis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: RE: Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Simon0612 »

ejvl schreef:
Rh1990 schreef:
Bezorgd schreef:
Rh1990 schreef:
Maar ik krijg juist de indruk dat sommigen die dominees als onfeilbaar zien, want ja deze zien alles zo helder liggen en zien de fouten van de kerk zo liggen. Zij hebben ook slechts een mening of visie.

Als je mannen als ds Harinck en ds v Gelder bedoeld, onfeilbaar niet, maar die mannen konden wel breder kijken dan de meeste huidige predikanten.
Er waren sowieso veel predikanten uit die generatie die veel genuanceerder dachten en handelden. , Harinck, v Gelder, Kleppe, Paul, Driessen, Huisman, Kattenberg, Hakkenberg, vd Net, Boogaard, Elshout, Rietdijk, Bac.
Het is maar wat je breder vindt. Ik vind je ze juist zeer smal georiënteerd. Jij noemt het genuanceerd ik noem het afzetten tegen de oude paden, zo blijf je bezig....

Maar zeker nog groot dat er in totaal nog 3 mannen aangenomen zijn.
Je bedoelt vast de oude paden tot 100 jaar terug ofzo?
De paden daarvoor, dus nog oudere paden, komen meer in de buurt van genoemde predikanten, evenals bijvoorbeeld ds Kort of ds van Voorthuysen.
Kun je dit eens toelichten? Ben vooral benieuwd naar de vergelijking ds Kort en Voorthuysen met de genoemde predikanten.Heb je ds. Voorthuysen wel eens gehoord of gelezen?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
Rh1990 schreef:
Het is maar wat je breder vindt. Ik vind je ze juist zeer smal georiënteerd. Jij noemt het genuanceerd ik noem het afzetten tegen de oude paden, zo blijf je bezig....

Maar zeker nog groot dat er in totaal nog 3 mannen aangenomen zijn.
Vreemd, weer moet ik met u instemmen. Dat ben ik hier niet zo gewend.
Afzetten tegen oude paden? Wie na zou speuren naar bijvoorbeeld de prediking van ds. M.J. van Gelder in zijn Geldermalsense tijd zal een zeer evenwichtige prediking ontdekken, waarin zijn kennis van- en liefde voor de Schotse Vaderen doorklinkt. Het is maar net welk beginpunt van de oude paden je wilt nemen.

Maar verder ga ik er niet op in, links en rechts GG is hier weer bezig om predikanten in hokjes te plaatsen en weg te zetten. Een erg geliefde bezigheid lijkt het, als ik zo de verschillende discussies wat volg.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Ad Anker »

Vooralsnog en hoogstwaarschijnlijk definitief op slot. :lock
Gesloten