Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

GGotK schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vaak wordt gezegd: wordt de nood in de gemeenten nog wel gevoeld...maar soms vraag ik mij oprecht af wordt de nood in het curatorium nog wel gevoeld !
Dat kan nooit oprecht zijn.
Er wordt hier meer tijd aan kritiek en getallen geschonken dan aan het oprecht meeleven en meebidden.
Gelukkig dat jij een hartenkenner bent en ook het gebedsleven van alle forummers kent.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
GGotK schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vaak wordt gezegd: wordt de nood in de gemeenten nog wel gevoeld...maar soms vraag ik mij oprecht af wordt de nood in het curatorium nog wel gevoeld !
Dat kan nooit oprecht zijn.
Er wordt hier meer tijd aan kritiek en getallen geschonken dan aan het oprecht meeleven en meebidden.
Jammer dat jij dat laatste zo denkt te weten. Beide zaken kunnen best hand in hand gaan. 'Kritiek' kan gewoon voortkomen uit oprechte zorg. Het feit dat alles direct als kritiek wordt gezien, is m.i. een onderdeel van het probleem.
Die indruk heb ik ook, ja.
Opbouwende feedback wordt direct als vijandschap of nest-bevuilen bestempeld. Je zag dat ook bij de reacties die ds. Van Gelder en ds. C. Harinck kregen op hun voorstel.
Zeeuw
Berichten: 11597
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
GGotK schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vaak wordt gezegd: wordt de nood in de gemeenten nog wel gevoeld...maar soms vraag ik mij oprecht af wordt de nood in het curatorium nog wel gevoeld !
Dat kan nooit oprecht zijn.
Er wordt hier meer tijd aan kritiek en getallen geschonken dan aan het oprecht meeleven en meebidden.
Jammer dat jij dat laatste zo denkt te weten. Beide zaken kunnen best hand in hand gaan. 'Kritiek' kan gewoon voortkomen uit oprechte zorg. Het feit dat alles direct als kritiek wordt gezien, is m.i. een onderdeel van het probleem.
Die indruk heb ik ook, ja.
Opbouwende feedback wordt direct als vijandschap of nest-bevuilen bestempeld. Je zag dat ook bij de reacties die ds. Van Gelder en ds. C. Harinck kregen op hun voorstel.
Klopt. Dat zie je hier ook op het forum. Mensen worden als onfeilbaar beschouwd, omdat ze zich beroepen op het Goddelijk gezag. Ik vind dat een gevaarlijke gedachtegang.
M.i. moet je altijd met respect met elkaar van gedachten kunnen wisselen.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door GGotK »

Johann Gottfried Walther schreef:
GGotK schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vaak wordt gezegd: wordt de nood in de gemeenten nog wel gevoeld...maar soms vraag ik mij oprecht af wordt de nood in het curatorium nog wel gevoeld !
Dat kan nooit oprecht zijn.
Er wordt hier meer tijd aan kritiek en getallen geschonken dan aan het oprecht meeleven en meebidden.
Gelukkig dat jij een hartenkenner bent en ook het gebedsleven van alle forummers kent.
Ik heb het ook niet over alle forummers. , maar over degenen die hier pagina's volschrijven met kritiek + mijzelf. Maar als zij zeggen dat mijn mening niet klopt, dan zal ik deze uiteraard herzien.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Bruna »

Zeeuw schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vaak wordt gezegd: wordt de nood in de gemeenten nog wel gevoeld...maar soms vraag ik mij oprecht af wordt de nood in het curatorium nog wel gevoeld !
Ik hoorde dit afgelopen zondag ook. 'Het is zo stil met Gods doorbrekend werk en Gods kinderen laten zich zo weinig horen'. Als ik dan de prediking hoor, dan heeft dit ook zoveel hiermee te maken. Wat wordt Gods werk verdacht gemaakt en wat lijkt men bang om over genade en evangelie te spreken.
En dat is was in je eigen gemeente of ergens anders?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Jeremiah »

Tiberius schreef:Opbouwende feedback wordt direct als vijandschap of nest-bevuilen bestempeld. Je zag dat ook bij de reacties die ds. Van Gelder en ds. C. Harinck kregen op hun voorstel.
Wat was hun voorstel?
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Rh1990 »

Jammer dat jij dat laatste zo denkt te weten. Beide zaken kunnen best hand in hand gaan. 'Kritiek' kan gewoon voortkomen uit oprechte zorg. Het feit dat alles direct als kritiek wordt gezien, is m.i. een onderdeel van het probleem.[/quote]
Die indruk heb ik ook, ja.
Opbouwende feedback wordt direct als vijandschap of nest-bevuilen bestempeld. Je zag dat ook bij de reacties die ds. Van Gelder en ds. C. Harinck kregen op hun voorstel.[/quote]

Klopt. Dat zie je hier ook op het forum. Mensen worden als onfeilbaar beschouwd, omdat ze zich beroepen op het Goddelijk gezag. Ik vind dat een gevaarlijke gedachtegang.
M.i. moet je altijd met respect met elkaar van gedachten kunnen wisselen.[/quote]

Maar ik krijg juist de indruk dat sommigen die dominees als onfeilbaar zien, want ja deze zien alles zo helder liggen en zien de fouten van de kerk zo liggen. Zij hebben ook slechts een mening of visie.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Bezorgd »

Rh1990 schreef:
Maar ik krijg juist de indruk dat sommigen die dominees als onfeilbaar zien, want ja deze zien alles zo helder liggen en zien de fouten van de kerk zo liggen. Zij hebben ook slechts een mening of visie.

Als je mannen als ds Harinck en ds v Gelder bedoeld, onfeilbaar niet, maar die mannen konden wel breder kijken dan de meeste huidige predikanten.
Er waren sowieso veel predikanten uit die generatie die veel genuanceerder dachten en handelden. , Harinck, v Gelder, Kleppe, Paul, Driessen, Huisman, Kattenberg, Hakkenberg, vd Net, Boogaard, Elshout, Rietdijk, Bac.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Er waren sowieso veel predikanten uit die generatie die veel genuanceerder dachten en handelden. , Harinck, v Gelder, Kleppe, Paul, Driessen, Huisman, Kattenberg, Hakkenberg, vd Net, Boogaard, Elshout, Rietdijk, Bac.
4 oud-herder en leraars uit de gemeente alhier.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Hendrien »

Het VLC Kesteren verliest in dhr. R.T. Michielse wel een hele goede docent....
Onze zoon hoefde in de bovenbouw nauwelijks meer iets aan Biologie te doen na zijn lessen in de onderbouw!
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Marion »

Zeer verblijd met de toelating van de twee mannen!!
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door KB_ »

Tiberius schreef:Het beleid is ook 'duidelijk', staat in hetzelfde ND artikel:
Dominee Albert Schreuder is vice-voorzitter van het curatorium: ‘Als iemand geroepen wordt, gaat het erom dat de Heere licht en duidelijkheid geeft vanuit zijn Woord over de roeping. Als we dat missen, wijzen we iemand af.’
Toch is deze bewering niet helemaal volledig hoor. ik ken een curator en die gaf wel eens aan dat er impliciet ook rekening wordt gehouden met de capaciteit van de teol. school: het wordt niet uitgesproken binnen het curatorium maar iedereen houdt er rekening mee). En die capaciteit is niet heel hoog
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
HersteldHervormd
Berichten: 6095
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door HersteldHervormd »

Fijn dat er nog 2 bij zijn gekomen!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Tiberius »

'Minder dan we gehoopt hebben, meer dan we verdiend hebben.' (om er nog maar eens een cliché te gebruiken).
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:'Minder dan we gehoopt hebben, meer dan we verdiend hebben.' (om er nog maar eens een cliché te gebruiken).
We weten nu wel wat je visie is :huhu
Gesloten