Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:
Piet Puk schreef:En daarom: degenen die voor een slotje zijn :super :lock
Of je opent als niet-GG'er dit topic gewoon niet en laat je stokende slotsmilies zitten.
Dat zou voor meer figuren goed zijn;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Erskinees »

AbrahamZ schreef:
Silo schreef:Vanmorgen dus niemand aangenomen. jammer hoor.....
Zeker jammer, en zoals ik het lees op de site van GerGeminfo is er ook geen middagzitting.
"Dat deelde het curatorium dinsdagmiddag „met droefheid” mee."
Bron: RD.

:jongle
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Heidelberger
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 aug 2020, 21:35

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Heidelberger »

Mijn eerste post. Na al veel hier gelezen te hebben. Met verbazing volg ik dit topic en (een beetje tot mijn schrik) merk ik dat mij erg bezighoudt, en niet op de juiste manier. Zelf kom ik niet uit de Gereformeerde Gemeenten, maar ken ik wel diverse mensen die lid zijn van dit kerkverband. Mag ik kritisch zijn? Ik zie hier enige ongeduldigheid voorbijkomen die ik ook bij seculiere of anders-kerkelijke familieleden en kennissen tegenkom bij eredivisie voetbal.

Omdat dit toch wel een “hot topic” op dit forum is ben ik me als niet-gergemmer gaan verdiepen in het instituut curatorium en de wijze waarop predikanten kunnen toetreden tot dit kerkverband. Wat in de meeste gevallen niet anders kan dan via het curatorium (tenzij toetreding vanuit een ander kerkverband). Dit is dan jaarlijks hét moment om “bevorderd” te kunnen worden tot student en toekomstig predikant, zo komt het over (op mij).

Persoonlijk vind ik het een gemis dat de weg tot het predikantschap zo in elkaar zit. Veel gemeenten moeten het zonder predikant stellen en zullen er naar alle waarschijnlijkheid de komende decennia ook geen krijgen. Het curatorium bepaald eigenlijk wie er (gaan) preken mag, want kanselruil zit er niet in. En als iemand het roept, dan zegt een vooraanstaande curator of docent op haast bisschoppelijke wijze dat terughoudend betracht moet worden. En als reden lees ik wel eens daarbij dat de kerkelijke regels het niet toestaan. Maar dat er wel gebed nodig is, wat zeker zo is. Terwijl degene die over regels spreken vaak ook degenen zijn die ze kunnen veranderen. En hoe vaak wisselt het curatorium eigenlijk van samenstelling, het gaat over de breedte van de kerk, toch?

Maar ook; mij is altijd verteld dat de lokale gemeente binnen de Gereformeerde Gemeente voor een groot deel over het eigen beleid gaat. Dat lees ik ook terug. Maar als dat genoemd wordt, haast zich wederom een (al dan niet vooraanstaand) predikant te zeggen dat eenheid belangrijk is en terughoudendheid betracht moet worden. En zeker, veel regels kunnen we herleiden uit de Bijbel.

Nogmaals, mag ik kritisch zijn? Mag ik zeggen dat ik enig kerkisme bespeur? Gergeminfo is een uitermate gestructureerde website en het RD maakte een gelikt filmpje over de interne structuur van de GG. Transparantie is goed, maar enige trots op de organisatie an sich lijkt bijna een doel op zich. Een curatorium dat jaarlijks de spanning opvoert tot de vraag welke kleding mensen dragen als ze voor het curatorium verschijnen, en naar blijkt dat niet zelden familieleden toegelaten wordt, laat de gedachte van kerkisme niet verdwijnen.
Waar PKN/HHK/CGK, en ook de OGGiN in meer of mindere mate de kansels openstellen, is dit niet het geval in de GG/GGiN. Waar de GKV als orthodox-gereformeerde kerk als kerkistische bestemd werd, lijkt dit nu ook bespeurd te worden bij de GG als bevindelijk-gereformeerde kerk?

Het zou mijn wens zijn dat de diverse verbanden echt met elkaar praten en tot een eenheid komen. Natuurlijk zijn er verschillen, maar wie zijn wij dat we de waarheid in pacht hebben? Weten wij welke weg God met de ander gaat? En ja, er zijn wel verschillen. Maar zouden we dat nu echt niet aan een lokale kerkenraad moeten overlaten hoe zij het invullen in plaats van hogerhand vertellen hoe het moet?

Zie ik de Gereformeerde Gemeente alleen als negatief. Nee, ik denk zeker dat God Zijn werk hier doet.

Zo maar wat bespiegelingen van iemand die maar wat zegt, en de behoefte had wat te schrijven maar dat misschien niet goed kan. Als ik “te ver” ga, zeg het me, het is niet mijn doel ergens tegen aan te schoppen. Maar de verdeeldheid doet veel pijn.

Gebed is nodig.

En waar mijn nickname “Heidelberger” vandaan komt? Zelf ben ik gevormd in de NHK (gekrookte riet) en nu lid van de PKN. De Heidelberger Catechismus speelde een belangrijke rol in mijn vorming. En in mijn stamboom komt iemand voor die uit Heidelberg komt. Daarom vond ik deze naam wel aardig.
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door HersteldHervormd »

Heidelberger schreef:Mijn eerste post. Na al veel hier gelezen te hebben. Met verbazing volg ik dit topic en (een beetje tot mijn schrik) merk ik dat mij erg bezighoudt, en niet op de juiste manier. Zelf kom ik niet uit de Gereformeerde Gemeenten, maar ken ik wel diverse mensen die lid zijn van dit kerkverband. Mag ik kritisch zijn? Ik zie hier enige ongeduldigheid voorbijkomen die ik ook bij seculiere of anders-kerkelijke familieleden en kennissen tegenkom bij eredivisie voetbal.

Omdat dit toch wel een “hot topic” op dit forum is ben ik me als niet-gergemmer gaan verdiepen in het instituut curatorium en de wijze waarop predikanten kunnen toetreden tot dit kerkverband. Wat in de meeste gevallen niet anders kan dan via het curatorium (tenzij toetreding vanuit een ander kerkverband). Dit is dan jaarlijks hét moment om “bevorderd” te kunnen worden tot student en toekomstig predikant, zo komt het over (op mij).

Persoonlijk vind ik het een gemis dat de weg tot het predikantschap zo in elkaar zit. Veel gemeenten moeten het zonder predikant stellen en zullen er naar alle waarschijnlijkheid de komende decennia ook geen krijgen. Het curatorium bepaald eigenlijk wie er (gaan) preken mag, want kanselruil zit er niet in. En als iemand het roept, dan zegt een vooraanstaande curator of docent op haast bisschoppelijke wijze dat terughoudend betracht moet worden. En als reden lees ik wel eens daarbij dat de kerkelijke regels het niet toestaan. Maar dat er wel gebed nodig is, wat zeker zo is. Terwijl degene die over regels spreken vaak ook degenen zijn die ze kunnen veranderen. En hoe vaak wisselt het curatorium eigenlijk van samenstelling, het gaat over de breedte van de kerk, toch?

Maar ook; mij is altijd verteld dat de lokale gemeente binnen de Gereformeerde Gemeente voor een groot deel over het eigen beleid gaat. Dat lees ik ook terug. Maar als dat genoemd wordt, haast zich wederom een (al dan niet vooraanstaand) predikant te zeggen dat eenheid belangrijk is en terughoudendheid betracht moet worden. En zeker, veel regels kunnen we herleiden uit de Bijbel.

Nogmaals, mag ik kritisch zijn? Mag ik zeggen dat ik enig kerkisme bespeur? Gergeminfo is een uitermate gestructureerde website en het RD maakte een gelikt filmpje over de interne structuur van de GG. Transparantie is goed, maar enige trots op de organisatie an sich lijkt bijna een doel op zich. Een curatorium dat jaarlijks de spanning opvoert tot de vraag welke kleding mensen dragen als ze voor het curatorium verschijnen, en naar blijkt dat niet zelden familieleden toegelaten wordt, laat de gedachte van kerkisme niet verdwijnen.
Waar PKN/HHK/CGK, en ook de OGGiN in meer of mindere mate de kansels openstellen, is dit niet het geval in de GG/GGiN. Waar de GKV als orthodox-gereformeerde kerk als kerkistische bestemd werd, lijkt dit nu ook bespeurd te worden bij de GG als bevindelijk-gereformeerde kerk?

Het zou mijn wens zijn dat de diverse verbanden echt met elkaar praten en tot een eenheid komen. Natuurlijk zijn er verschillen, maar wie zijn wij dat we de waarheid in pacht hebben? Weten wij welke weg God met de ander gaat? En ja, er zijn wel verschillen. Maar zouden we dat nu echt niet aan een lokale kerkenraad moeten overlaten hoe zij het invullen in plaats van hogerhand vertellen hoe het moet?

Zie ik de Gereformeerde Gemeente alleen als negatief. Nee, ik denk zeker dat God Zijn werk hier doet.

Zo maar wat bespiegelingen van iemand die maar wat zegt, en de behoefte had wat te schrijven maar dat misschien niet goed kan. Als ik “te ver” ga, zeg het me, het is niet mijn doel ergens tegen aan te schoppen. Maar de verdeeldheid doet veel pijn.

Gebed is nodig.

En waar mijn nickname “Heidelberger” vandaan komt? Zelf ben ik gevormd in de NHK (gekrookte riet) en nu lid van de PKN. De Heidelberger Catechismus speelde een belangrijke rol in mijn vorming. En in mijn stamboom komt iemand voor die uit Heidelberg komt. Daarom vond ik deze naam wel aardig.
Allereerst welkom!

Mooie eerste post, tenminste, dat vind ik.
Je kijkt niet negatief naar de GG (wel eerlijk), gelukkig maar. Waarschijnlijk is er al veel te veel boos gekeken naar elkaar.

Hopelijk kan je mooie bijdragen leveren aan het forum!
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 25 aug 2020, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Bezorgd »

Mooie binnenkomer Heidelberger.
Heldere en inhoudsvolle post.
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door HersteldHervormd »

Jantje schreef:Vandaag zijn er geen studenten aangenomen.
https://www.gergeminfo.nl/nieuws/het-cu ... t-bijeen-2
Heb je vandaag een half dagje vrij genomen om het een beetje in de gaten te houden en de uitslag te delen met ons? :haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Heidelberger schreef:Mijn eerste post. Na al veel hier gelezen te hebben. Met verbazing volg ik dit topic en (een beetje tot mijn schrik) merk ik dat mij erg bezighoudt, en niet op de juiste manier. Zelf kom ik niet uit de Gereformeerde Gemeenten, maar ken ik wel diverse mensen die lid zijn van dit kerkverband. Mag ik kritisch zijn? Ik zie hier enige ongeduldigheid voorbijkomen die ik ook bij seculiere of anders-kerkelijke familieleden en kennissen tegenkom bij eredivisie voetbal.

Omdat dit toch wel een “hot topic” op dit forum is ben ik me als niet-gergemmer gaan verdiepen in het instituut curatorium en de wijze waarop predikanten kunnen toetreden tot dit kerkverband. Wat in de meeste gevallen niet anders kan dan via het curatorium (tenzij toetreding vanuit een ander kerkverband). Dit is dan jaarlijks hét moment om “bevorderd” te kunnen worden tot student en toekomstig predikant, zo komt het over (op mij).

Persoonlijk vind ik het een gemis dat de weg tot het predikantschap zo in elkaar zit. Veel gemeenten moeten het zonder predikant stellen en zullen er naar alle waarschijnlijkheid de komende decennia ook geen krijgen. Het curatorium bepaald eigenlijk wie er (gaan) preken mag, want kanselruil zit er niet in. En als iemand het roept, dan zegt een vooraanstaande curator of docent op haast bisschoppelijke wijze dat terughoudend betracht moet worden. En als reden lees ik wel eens daarbij dat de kerkelijke regels het niet toestaan. Maar dat er wel gebed nodig is, wat zeker zo is. Terwijl degene die over regels spreken vaak ook degenen zijn die ze kunnen veranderen. En hoe vaak wisselt het curatorium eigenlijk van samenstelling, het gaat over de breedte van de kerk, toch?

Maar ook; mij is altijd verteld dat de lokale gemeente binnen de Gereformeerde Gemeente voor een groot deel over het eigen beleid gaat. Dat lees ik ook terug. Maar als dat genoemd wordt, haast zich wederom een (al dan niet vooraanstaand) predikant te zeggen dat eenheid belangrijk is en terughoudendheid betracht moet worden. En zeker, veel regels kunnen we herleiden uit de Bijbel.

Nogmaals, mag ik kritisch zijn? Mag ik zeggen dat ik enig kerkisme bespeur? Gergeminfo is een uitermate gestructureerde website en het RD maakte een gelikt filmpje over de interne structuur van de GG. Transparantie is goed, maar enige trots op de organisatie an sich lijkt bijna een doel op zich. Een curatorium dat jaarlijks de spanning opvoert tot de vraag welke kleding mensen dragen als ze voor het curatorium verschijnen, en naar blijkt dat niet zelden familieleden toegelaten wordt, laat de gedachte van kerkisme niet verdwijnen.
Waar PKN/HHK/CGK, en ook de OGGiN in meer of mindere mate de kansels openstellen, is dit niet het geval in de GG/GGiN. Waar de GKV als orthodox-gereformeerde kerk als kerkistische bestemd werd, lijkt dit nu ook bespeurd te worden bij de GG als bevindelijk-gereformeerde kerk?

Het zou mijn wens zijn dat de diverse verbanden echt met elkaar praten en tot een eenheid komen. Natuurlijk zijn er verschillen, maar wie zijn wij dat we de waarheid in pacht hebben? Weten wij welke weg God met de ander gaat? En ja, er zijn wel verschillen. Maar zouden we dat nu echt niet aan een lokale kerkenraad moeten overlaten hoe zij het invullen in plaats van hogerhand vertellen hoe het moet?

Zie ik de Gereformeerde Gemeente alleen als negatief. Nee, ik denk zeker dat God Zijn werk hier doet.

Zo maar wat bespiegelingen van iemand die maar wat zegt, en de behoefte had wat te schrijven maar dat misschien niet goed kan. Als ik “te ver” ga, zeg het me, het is niet mijn doel ergens tegen aan te schoppen. Maar de verdeeldheid doet veel pijn.

Gebed is nodig.

En waar mijn nickname “Heidelberger” vandaan komt? Zelf ben ik gevormd in de NHK (gekrookte riet) en nu lid van de PKN. De Heidelberger Catechismus speelde een belangrijke rol in mijn vorming. En in mijn stamboom komt iemand voor die uit Heidelberg komt. Daarom vond ik deze naam wel aardig.
Ik kan me grotendeels vinden in uw openingspost. Zelf had ik ook respect voor mensen uit de kring van Het Gekrookte Riet. En verder ben ik veel eens met hetgeen u/jij hier zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Jantje »

HersteldHervormd schreef:
Jantje schreef:Vandaag zijn er geen studenten aangenomen.
https://www.gergeminfo.nl/nieuws/het-cu ... t-bijeen-2
Heb je vandaag een half dagje vrij genomen om het een beetje in de gaten te houden en de uitslag te delen met ons? :haha
Nou, eigenlijk niet. Ik had gerekend dat er rond 18.00 uur pas meer informatie was.
Waarom vergaderen ze vanmiddag eigenlijk niet?

Verder schrijft @Heidelberger behartigenswaardige zaken. En als je het voor elkaar krijgt om met je eerste post forummers als @DIA, @Bezorgd en ondergetekende het met je eens te laten zijn, dan is dat al een prestatie op zich en belooft dat veel voor de toekomende discussies.
Laatst gewijzigd door Jantje op 25 aug 2020, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door johannes »

Mooie eerste post Heidelberger. Een eerlijk verhaal zo denk ik er ook over.

Welkom
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door HersteldHervormd »

Ik merk best wel dat veel GG'ers eigenlijk het niet eens zijn met het beleid van het curatorium.
Hoeveel mensen staan er eigenlijk wel achter het beleid? Zijn er op het forum eigenlijk wel mensen die achter het beleid staan?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Marion »

HersteldHervormd schreef:Ik merk best wel dat veel GG'ers eigenlijk het niet eens zijn met het beleid van het curatorium.
Hoeveel mensen staan er eigenlijk wel achter het beleid? Zijn er op het forum eigenlijk wel mensen die achter het beleid staan?
Jazeker! Ik sta er helemaal achter. Ik ben er van overtuigd dat de mannenbroeders met de meest oprechte intenties daar zitten en biddend hun werk doen. Misschien zou ik hier en daar een verbeterpuntje zien, maar over het geheel ben ik het eens.

Ik zou het van toegevoegde waarde vinden als er een voorgesprek zou plaatsvinden tussen twee curatoren en iemand die zich meld, alvorens die persoon zich voor het voltallige curatorium uitspreekt. In zo'n gesprek van één op twee, kunnen dingen wellicht wat duidelijker worden en kan de kandidaat ook gevraagd worden dingen wat helderder toe te lichten.

En dat sommige beslissingen goed genomen zijn in het afwijzen bewijst de praktijk soms later als mensen een switch maken waar je met je ogen van staat te knipperen en er leringen op na houden waarvan je denkt: wat een geluk dat deze mensen nooit op onze kansels zijn gekomen. De goede niet te na gekomen!!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef:Ik merk best wel dat veel GG'ers eigenlijk het niet eens zijn met het beleid van het curatorium.
Hoeveel mensen staan er eigenlijk wel achter het beleid? Zijn er op het forum eigenlijk wel mensen die achter het beleid staan?
Goede vraag, je zou Pollenpiet om een poll kunnen vragen. Ik sta in elk geval voor 100% achter het beleid.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Erskinees »

HersteldHervormd schreef:Ik merk best wel dat veel GG'ers eigenlijk het niet eens zijn met het beleid van het curatorium.
Hoeveel mensen staan er eigenlijk wel achter het beleid? Zijn er op het forum eigenlijk wel mensen die achter het beleid staan?
Ik denk dat bij een peiling onder GG'ers een groot gedeelte enige wijziging in de werkwijze van het curatorium zouden willen zien. Dat betekent niet dat iedereen het curatorium wil afschaffen ofzo, maar enige versoepeling of veranderingen in de werkwijze kan waarschijnlijk op veel bijval rekenen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Goede vraag, je zou Pollenpiet om een poll kunnen vragen. Ik sta in elk geval voor 100% achter het beleid.
Je kent enkel de mensen die predikant worden. De afgewezen personen ken je niet. Je kunt dus helemaal niet beoordelen of je het met het beleid van het curatorium eens bent. Je kunt het wel eens zijn met de wijze waarop de procedure is vormgegeven.
Gesloten