Beroepingswerk discussie [5]

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

Bij deze het topic beroepingswerk discussie - 5. Besef dat dit uiteindelijk toegestaan is en houd dit daarom ook respectvol naar en over predikanten c.q. gemeenten. Mijn dank!
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Geytenbeekje »

Ik kan wel begrijpen dat een deel van de gemeente leden van Geldermalsen even moeten wennen.
Vooral als je 60 jaar achter elkaar oudvaders heb gehoord om dan op zondag (steeds) een predikant te horen..
mark1985
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door mark1985 »

Geytenbeekje schreef:Ik kan wel begrijpen dat een deel van de gemeente leden van Geldermalsen even moeten wennen.
Vooral als je 60 jaar achter elkaar oudvaders heb gehoord om dan op zondag (steeds) een predikant te horen..
Laten we het a.u.b. rusten.
Je neemt de stelling aan dat er al een dominee is...….
Daarnaast is een dominee ook 1x per maand elders natuurlijk.
En 60 jaar is altijd vanaf oprichting 1840 (behalve ds. Blaak die met emeritaat was en toen nog heeft gepreekt, maar is voor de 95% van de leden - schat ik zo - ook niet meer bekend.
Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Albert1987 »

Maar het is wel bijzonder. Ouderling Philibert heeft gezegd dat er beroepen zou worden als de nood ook gevoeld wordt. Dan mag je ook verwachting hebben.
Hoeveel leden zijn er in Geldermalsen?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Geytenbeekje »

Albert1987 schreef:Maar het is wel bijzonder. Ouderling Philibert heeft gezegd dat er beroepen zou worden als de nood ook gevoeld wordt. Dan mag je ook verwachting hebben.
Hoeveel leden zijn er in Geldermalsen?
ik dacht iets van 940.
Maar weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Delftenaar »

Het kan best zijn dat de door ouderling Philibert genoemde nood nu wel gevoeld wordt.
Het zou ontzettend fijn voor de gemeente zijn als de te beroepen predikant het beroep aan mag nemen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Bezorgd »

Delftenaar schreef:Het kan best zijn dat de door ouderling Philibert genoemde nood nu wel gevoeld wordt.
Het zou ontzettend fijn voor de gemeente zijn als de te beroepen predikant het beroep aan mag nemen.
Of de meer nuchtere benadering:
Twee keer lezen op een zondag is voor iemand dik in de tachtig gewoon pittig.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Of de meer nuchtere benadering:
Twee keer lezen op een zondag is voor iemand dik in de tachtig gewoon pittig.
Ouderling J.B. Philibert leest al geruime tijd geen preken meer in de diensten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door J.C. Philpot »

Het lijkt er overigens op dat er commentaar kwam toen deze gemeente niet beriep, en nu de gemeente wel gaat beroepen moeten er ook kritische opmerkingen gemaakt moeten worden. Ik doel dan op geknipte berichten in het feitelijke topic. Met andere woorden: het is niet snel goed.

Ik sluit me aan bij Delftenaar. Laten we gewoon dankbaar zijn voor de gemeente. En terughoudendheid betrachten bij het becommentarieren van deze kerkenraad, en bij de eventuele bevindingen die eventueel aan diverse besluiten ten grondslag zou kunnen liggen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 10 aug 2020, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:Het lijkt er overigens op dat er commentaar kwam toen deze gemeente niet beriep, en nu de gemeente wel gaat beroepen moeten er ook kritische opmerkingen gemaakt worden. Ik doel dan op geknipte berichten in het feitelijke topic. Met andere woorden: het is niet snel goed.

Ik sluit me aan bij Delftenaar. Laten we gewoon dankbaar zijn voor de gemeente.
Het was een heel bijzondere opstelling om niet te beroepen.
Nu men wel overgaat tot het beroepen, ben ik wel benieuwd naar de onderbouwing.

Het komt allemaal wat mystiek over.

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Of de meer nuchtere benadering:
Twee keer lezen op een zondag is voor iemand dik in de tachtig gewoon pittig.
Ouderling J.B. Philibert leest al geruime tijd geen preken meer in de diensten.
Oke, dat wist ik niet. Al is het heel logisch uiteraard.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Hoopvol »

Bezorgd schreef:
Delftenaar schreef:Het kan best zijn dat de door ouderling Philibert genoemde nood nu wel gevoeld wordt.
Het zou ontzettend fijn voor de gemeente zijn als de te beroepen predikant het beroep aan mag nemen.
Of de meer nuchtere benadering:
Twee keer lezen op een zondag is voor iemand dik in de tachtig gewoon pittig.
Twee keer lezen op zondag is voor iemand van 40 ook pittig denk ik. Zeker als je ziet welk een verantwoordelijkheid je dan hebt als ouderling. Ik heb mede daarom ook echt respect voor deze ouderling.
Hij leest altijd oudvaders, ik zou willen dat ze dat bij mijn gemeente ook vaker zouden doen.
Verder hoop ik dat hun uit te brengen beroep wordt beantwoord met een positief bericht.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door DDD »

Twee keer per zondag een preek voorlezen is een stuk minder werk dan er twee keer per zondag zelf een houden.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef:Twee keer per zondag een preek voorlezen is een stuk minder werk dan er twee keer per zondag zelf een houden.
Heb je ervaring met beide?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door DDD »

Nee.

Maar ik zou het allebei kunnen en verschillende mensen die ik goed ken hebben wel met beide ervaring. Een leesdienst is pas veel werk als je hem uit je hoofd voor wilt dragen en toch letterlijk moet spreken. Dat is moeilijker dan hem zelf voorbereiden en uitspreken. Maar er is vrijwel niemand die een complete preek uit zijn hoofd leert.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Tiberius »

Ik heb wel ervaring met beide, en DDD heeft in zijn algemeenheid gelijk.

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd wel: als iemand steeds dezelfde preek houdt en er alleen hooguit een andere tekst boven zet en andere punten.
Of - aan de andere kant - als iemand een complete leespreek uit zijn hoofd wil declameren.
Gesloten