Beroepingswerk discussie [5]

Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door merel »

Mara schreef:
Bezorgd schreef:Dat vraag ik me dus af.
Je legt zo'n claim op je hoorders met je eigen bevindingen. (Sommigen nog buiten het Woord om ook)
Ik vraag me af of dat de weg is. Zeker met teksten die dan ook nog maar voor de helft toepasbaar zijn, en voor meerderlei uitleg etc etc.
Met dit soort onderbouwingen staat de persoon zelf veel te veel in het middelpunt.
Ik kreeg het ook gisteravond. Ik kon er gewoon niet van slapen.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Waarom kon jij er niet van slapen?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Mara »

merel schreef:
Mara schreef: Ik kreeg het ook gisteravond. Ik kon er gewoon niet van slapen.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Waarom kon jij er niet van slapen?
Zoiets grijpt mij erg aan. Bepaalde dingen die hij zei, hoe hij het zei.
Ik denk dat er wonden geslagen zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door pierre27 »

Dodo schreef:Ik vind er ook wel iets wonderlijks in dat mensen elkaar fragmenten uit zo'n preek gaan sturen. Waarom zou je dat doen? Wat komt er voor goed van?
Dat is een goede vraag, los ervan vind ik het lastig een mening erover te vormen omdat het niet iets is wat verifieerbaar is alhier. Wat onder enkelen gedeeld/besproken is kun je mijns inziens niet goed hier bespreken. Natuurlijk weet ik wel welke opvattingen erover zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Dat vraag ik me dus af.
Je legt zo'n claim op je hoorders met je eigen bevindingen. (Sommigen nog buiten het Woord om ook)
Ik vraag me af of dat de weg is. Zeker met teksten die dan ook nog maar voor de helft toepasbaar zijn, en voor meerderlei uitleg etc etc.
Met dit soort onderbouwingen staat de persoon zelf veel te veel in het middelpunt.
Het is in elk geval niet jouw en mijn manier, daar zijn we het zeker over eens. Voor de rest zou ik wat minder persoonlijk gekleurde conclusies trekken. Dit zeg ik ook gezien de eerder gedane uitlatingen over het niet bij elkaar passen van predikanten en gemeenten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Dat vraag ik me dus af.
Je legt zo'n claim op je hoorders met je eigen bevindingen. (Sommigen nog buiten het Woord om ook)
Ik vraag me af of dat de weg is. Zeker met teksten die dan ook nog maar voor de helft toepasbaar zijn, en voor meerderlei uitleg etc etc.
Met dit soort onderbouwingen staat de persoon zelf veel te veel in het middelpunt.
Het is in elk geval niet jouw en mijn manier, daar zijn we het zeker over eens. Voor de rest zou ik wat minder persoonlijk gekleurde conclusies trekken. Dit zeg ik ook gezien de eerder gedane uitlatingen over het niet bij elkaar passen van predikanten en gemeenten.
Je bent het niet met mij eens, dat weet ik. Maar juist dit soort dingen zijn voor mij een bewijs dat die laatste zin wel klopt.
En met veel geestelijkheid en vroomheid wordt er heel veel schade aangericht. (voor beide partijen overigens)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Dat vraag ik me dus af.
Je legt zo'n claim op je hoorders met je eigen bevindingen. (Sommigen nog buiten het Woord om ook)
Ik vraag me af of dat de weg is. Zeker met teksten die dan ook nog maar voor de helft toepasbaar zijn, en voor meerderlei uitleg etc etc.
Met dit soort onderbouwingen staat de persoon zelf veel te veel in het middelpunt.
Het is in elk geval niet jouw en mijn manier, daar zijn we het zeker over eens. Voor de rest zou ik wat minder persoonlijk gekleurde conclusies trekken. Dit zeg ik ook gezien de eerder gedane uitlatingen over het niet bij elkaar passen van predikanten en gemeenten.
Je bent het niet met mij eens, dat weet ik. Maar juist dit soort dingen zijn voor mij een bewijs dat die laatste zin wel klopt.
En met veel geestelijkheid en vroomheid wordt er heel veel schade aangericht. (voor beide partijen overigens)
Zoals je kunt lezen geef ik aan dat het niet jouw en mijn manier is om het op een dergelijke manier te zeggen, dus daarin ben ik het zeker met je eens. Maar de wijze waarop je dit aangeeft en de terminologie erbij daar neem ik uitdrukkelijk afstand van.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Dat vraag ik me dus af.
Je legt zo'n claim op je hoorders met je eigen bevindingen. (Sommigen nog buiten het Woord om ook)
Ik vraag me af of dat de weg is. Zeker met teksten die dan ook nog maar voor de helft toepasbaar zijn, en voor meerderlei uitleg etc etc.
Met dit soort onderbouwingen staat de persoon zelf veel te veel in het middelpunt.
Ik ben dat wel met je eens. Voor zoekers en mensen die wat minder vast in hun geloof zijn, zijn dat soort mensmiddelpuntige verhaaltjes erg verwarrend. Ze krijgen dan ten onrechte de indruk dat God altijd zo werkt.
Dit soort onder-de-gordel-reacties zijn de reden dat de predikant grote aarzelingen had om zijn persoonlijke bevindingen te delen, omdat de vorige keer dat hij open was geweest (rondom zijn ziekte) hij erg grievende reacties heeft ontvangen. Omdat de gemeente er toch recht op heeft om te weten waarom hij weggaat, heeft hij het verteld, onder het voorbehoud dat het niet gepubliceerd zou worden.

In en intriest dat dit toch weer gebeurt. Ik stop maar verder met typen om geen lelijke dingen op te schrijven.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 16 mar 2021, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Erskinees »

Ondanks mijn nieuwsgierigheid deels eens met Mistig en Erasmiaan. Het is eigenlijk best treurig dat dit verspreid wordt.

Anderzijds wil ik wel opmerken dat erediensten in onze traditie openbaar zijn. Er is zelfs een tijd geweest dat alle gereformeerde kerken de deuren tijdens de diensten lieten openstaan. Daarmee is alles wat in de eredienst gezegd wordt openbaar en bedoeld voor iedereen. Daarmee kan je als predikant dus niet geheel verwachten en/of eisen dat alles binnen de kerkmuren blijft. Dat is wel wat naïef.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:Ondanks mijn nieuwsgierigheid deels eens met Mistig en Erasmiaan. Het is eigenlijk best treurig dat dit verspreid wordt.

Anderzijds wil ik wel opmerken dat erediensten in onze traditie openbaar zijn. Er is zelfs een tijd geweest dat alle gereformeerde kerken de deuren tijdens de diensten lieten openstaan. Daarmee is alles wat in de eredienst gezegd wordt openbaar en bedoeld voor iedereen. Daarmee kan je als predikant dus niet geheel verwachten en/of eisen dat alles binnen de kerkmuren blijft. Dat is wel wat naïef.
Dat ben ik met je eens, daarom de suggestie dit in een gemeentebode te doen is nog niet zo slecht. Maar er gelijk vol gas kritiek op te hebben dat is het kwalijke eraan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:Ondanks mijn nieuwsgierigheid deels eens met Mistig en Erasmiaan. Het is eigenlijk best treurig dat dit verspreid wordt.

Anderzijds wil ik wel opmerken dat erediensten in onze traditie openbaar zijn. Er is zelfs een tijd geweest dat alle gereformeerde kerken de deuren tijdens de diensten lieten openstaan. Daarmee is alles wat in de eredienst gezegd wordt openbaar en bedoeld voor iedereen. Daarmee kan je als predikant dus niet geheel verwachten en/of eisen dat alles binnen de kerkmuren blijft. Dat is wel wat naïef.
Ik vind dat er wel verschil is. Erediensten zijn openbaar, dat houdt in dat iedereen deze mag bezoeken. Vroeger waren we zelfs blij als er gasten waren, dat is helaas nu niet meer. Maar dat terzijde.
Dat is iets anders dan wat het in nu geworden is, nl. erediensten zijn voor iedereen terug te luisteren, ofwel de inhoud ligt op straat. Ik vind het kwalijk als iemand niet de preek wil luisteren, maar wel zo'n stukje eruit wil horen om te horen hoe verschrikkelijk het allemaal wel is. Ik kijk niet naar anderen, want ik had zelf ook even de neiging om eens te gaan zoeken.
Ik heb niets met deze gemeente of haar predikant te maken. Wat heb ik daar dan te zoeken? Helemaal niets. Maar nee, tegenwoordig is alles openbaar, fragmentjes uit preken worden massaal gedeeld via allerlei kanalen. En waar gaat het dan over? Eigenlijk nooit een stukje over de heerlijkheid van de Zaligmaker.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

Die kerkbode lijkt me helemaal niet handig. Dat is een kwestie van fotootje schieten en op het internet gooien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Ad Anker »

Ik heb het via de app ontvangen en geluisterd. Ik vind het erg moeilijk. Enerzijds een predikant die heel eerlijk is in hoe de zaken liggen, anderzijds weet ik niet of zo'n predikant alles moet willen vertellen. De gedachte dat dit besloten zou blijven, is naïef.

Ik begrijp Bezorgd overigens niet in zijn kritiek over het verkeerd toepassen van teksten. Daar zou ik erg voorzichtig in zijn. Dat is gelijk het mooie aan het fragment: stap voor stap geleid, door het spreken vanuit het Woord.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:Ik heb het via de app ontvangen en geluisterd. Ik vind het erg moeilijk. Enerzijds een predikant die heel eerlijk is in hoe de zaken liggen, anderzijds weet ik niet of zo'n predikant alles moet willen vertellen. De gedachte dat dit besloten zou blijven, is naïef.

Ik begrijp Bezorgd overigens niet in zijn kritiek over het verkeerd toepassen van teksten. Daar zou ik erg voorzichtig in zijn. Dat is gelijk het mooie aan het fragment: stap voor stap geleid, door het spreken vanuit het Woord.
Eens. Voorzichtigheid is geboden.
Maar om een tekst als deze: " 11 Vertrekt, vertrekt, gaat uit van daar, raakt het onreine niet aan; gaat uit het midden van hen, reinigt u, gij, die de vaten des HEEREN draagt! " te delen vanaf de kansel, als zijnde de tekst die gebruikt is om te vertrekken. terwijl je zegt dat het alleen om het eerste deel gaat, dan neigt dat naar biblicisme.

Maar goed misschien zit ik mis. Het is in ieder geval heel opvallend.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door eilander »

Is het nu wel zo wijs om dit dan hier te gaan bespreken, gezien de wens van deze predikant?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Simon0612 »

eilander schreef:Is het nu wel zo wijs om dit dan hier te gaan bespreken, gezien de wens van deze predikant?
Volgens mij ben jij lid van het moderator team. En dus bij machte om dit eventueel een halt toe te roepen. Nu kan dit nog voordat het escaleert en allerlei zaken (uit het verband gerukt) hier over een predikant geuit worden. Dus wat mij betreft: zie je taak als moderator.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gesloten