Beroepingswerk discussie [5]

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door FlyingEagle »

Ik kan het delen van dit fragment niet los zien van de hijgerigheid die er in de GG helaas is met zo'n beetje alles wat er met predikanten te maken heeft. Van welke auto die ze rijden, tot vrijetijdsbesteding. En van kanselboodschappen tot gedragingen die leiden tot een kerkescheuring. Zo'n beetje alles is nieuws. Het gaat me steeds meer tegenstaan. Dus als men denkt dat dit niet openbaar zou worden is dat buitengewoon naief.
Wat mij getreft stoppen we er gewoon mee
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

Eensch!!! :lock
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door -DIA- »

Als we zo allen bij elkaar beschouwen kunnen we wel met verbazing en schrik bemerken hoe de tijden veranderd zijn niet ten goede.
Internet kan misschien nuttig gebruikt worden, maar ik denk dat dit medium ons meer heeft afgevoerd van de eenvoudige waarheid van het Wonderlijke Woord. Er zijn er die zich ergeren aan de Wonderen des Allerhoogsten. Of is het geen wonder meer als God nog leraars zendt van de ene andere plaats. Er wordt wel eens gezegd: Zolang er nog leraars worden gezonden liggen er nog onder het zegel der verkiezing. Dat zou ons toch een wonder moeten zijn.
Jeremia leefde ook in een tijd dat Gods oordelen over de wereld gingen. Al lang gedreigde profetieën gingen in zijn tijd in vervulling. Maar nooit was de vijandschap tegen het Woord zo groot als kort voor het oordeel. Men verdroeg het Woord van oordeel niet meer, en men wilde van zachte dingen en bedriegerijen horen. En als we erop mogen letten is de onverdraagzaamheid niet vaak het grootste als het oordeel dichtbij is?
Zo was het ook in de tijd van Achab. Hij wilde alleen zijn eigen profeten horen. Josafat vertrouwde het toch niet, en vroeg of er niet nog een profeet was? Ja die was er wel, maar die profeteerde niets dan kwaad over Achab, en dat wilde die man niet horen. Maar die profeet moest toch komen, want Josafat zei: de koning zegge niet alzo!
Toen zeide de koning van Israël tot Josafat: Er is nog een man, om door hem den HEERE te vragen; maar ik haat hem, want hij profeteert over mij niets goeds, maar altijd kwaad; deze is Micha, de zoon van Jimla. En Josafat zei: de koning zegge niet alzo.
Is het ook in onze tijd niet zo, dat we de predikers die niet naar onze zin spreken liever niet horen? Willen we ook niet liever spreken van een ruim Evangelie, maar ja, voor wie eigenlijk? Voor de grootste der zondaren? Of hoe is dat nu? Het geeft in elk geval wel te denken wat we waarnemen in onze tijd. Ik geloof dat ook wij liever zachte woorden horen en de ernst graag wat willen verdringen.

Laten we dit eens goed overdenken, en kijken naar toen en nu.

1 Josafat nu had rijkdom en eer in overvloed; en hij verzwagerde zich aan Achab.
2 En ten einde van enige jaren toog hij af tot Achab naar Samaria; en Achab slachtte schapen en runderen voor hem in menigte, en voor het volk, dat met hem was; en hij porde hem aan, om op te trekken naar Ramoth in Gilead.
3 Want Achab, de koning van Israël, zeide tot Josafat, den koning van Juda: Zult gij met mij gaan naar Ramoth in Gilead? En hij zeide tot hem: Zo zal ik zijn, gelijk gij zijt, en gelijk uw volk is, zal mijn volk zijn, en wij zullen met u zijn in dezen krijg.
4 Verder zeide Josafat tot den koning van Israël: Vraag toch als heden naar het woord des HEEREN.
5 Toen vergaderde de koning van Israël de profeten, vierhonderd mannen, en hij zeide tot hen: Zullen wij tegen Ramoth in Gilead ten strijde trekken, of zal ik het nalaten? En zij zeiden: Trek op, want God zal hen in de hand des konings geven.
6 Maar Josafat zeide: Is hier niet nog een profeet des HEEREN, dat wij van hem vragen mochten?
7 Toen zeide de koning van Israël tot Josafat: Er is nog een man, om door hem den HEERE te vragen; maar ik haat hem, want hij profeteert over mij niets goeds, maar altijd kwaad; deze is Micha, de zoon van Jimla. En Josafat zeide: de koning zegge niet alzo.
8 Toen riep de koning van Israël een kamerling, en hij zeide: Haal haastelijk Micha, den zoon van Jimla.
9 De koning van Israël nu en Josafat, de koning van Juda, zaten elk op zijn troon, bekleed met hun klederen, en zij zaten op het plein, aan de deur der poort van Samaria; en al de profeten profeteerden in hun tegenwoordigheid.
10 En Zedekia, de zoon van Kenaana, had zich ijzeren hoornen gemaakt, en hij zeide: Zo zegt de HEERE: Met deze zult gij de Syriërs stoten, totdat gij hen gans verdaan zult hebben.
11 En al de profeten profeteerden alzo, zeggende: Trek op naar Ramoth in Gilead, en gij zult voorspoedig zijn, want de HEERE zal hen in de hand des konings geven.
12 De bode nu, die heengegaan was, om Micha te roepen, sprak tot hem, zeggende: Zie, de woorden der profeten zijn, uit een mond, goed tot den koning; dat nu toch uw woord zij, gelijk als van een uit hen, en spreek het goede.
13 Doch Micha zeide: Zo waarachtig als de HEERE leeft, hetgeen mijn God zeggen zal, dat zal ik spreken!
14 Als hij tot den koning gekomen was, zo zeide de koning tot hem: Micha, zullen wij naar Ramoth in Gilead ten strijde trekken, of zal ik het nalaten? En hij zeide: Trekt op, en gijlieden zult voorspoedig zijn, want zij zullen in uw hand gegeven worden.

Zie verder de uitwerking in 2 Kronieken 18
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Ik heb het via de app ontvangen en geluisterd. Ik vind het erg moeilijk. Enerzijds een predikant die heel eerlijk is in hoe de zaken liggen, anderzijds weet ik niet of zo'n predikant alles moet willen vertellen. De gedachte dat dit besloten zou blijven, is naïef.

Ik begrijp Bezorgd overigens niet in zijn kritiek over het verkeerd toepassen van teksten. Daar zou ik erg voorzichtig in zijn. Dat is gelijk het mooie aan het fragment: stap voor stap geleid, door het spreken vanuit het Woord.
Ik heb gelukkig niets ontvangen. Ik begreep dat de nieuwe dominee van de GerGem van Kapelle tijdens zijn kennismaking met (vertegenwoordigers van) de gemeente, op zijn beroep/roeping is ingegaan. Ik denk dat dat wel een betere setting is wellicht.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Eensch!!! :lock
Haha, Jan toch...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Dat vraag ik me dus af.
Je legt zo'n claim op je hoorders met je eigen bevindingen. (Sommigen nog buiten het Woord om ook)
Ik vraag me af of dat de weg is. Zeker met teksten die dan ook nog maar voor de helft toepasbaar zijn, en voor meerderlei uitleg etc etc.
Met dit soort onderbouwingen staat de persoon zelf veel te veel in het middelpunt.
Ik ben dat wel met je eens. Voor zoekers en mensen die wat minder vast in hun geloof zijn, zijn dat soort mensmiddelpuntige verhaaltjes erg verwarrend. Ze krijgen dan ten onrechte de indruk dat God altijd zo werkt.
Dit soort onder-de-gordel-reacties zijn de reden dat de predikant grote aarzelingen had om zijn persoonlijke bevindingen te delen, omdat de vorige keer dat hij open was geweest (rondom zijn ziekte) hij erg grievende reacties heeft ontvangen. Omdat de gemeente er toch recht op heeft om te weten waarom hij weggaat, heeft hij het verteld, onder het voorbehoud dat het niet gepubliceerd zou worden.

In en intriest dat dit toch weer gebeurt. Ik stop maar verder met typen om geen lelijke dingen op te schrijven.
Het is geen onder-de-gordel-reactie. Integendeel; het is eerder andersom.
Want juist dit soort verhaaltjes brengt mensen helemaal in verwarring (ik kan daar voorbeelden van geven) en ik kan me ook goed voorstellen dat er grievende reacties op komen.
Neem alleen al het tekstmisbruik van Jesaja 52, hieronder door Bezorgd geciteerd, dat is m.i. onder de gordel: 'raakt het onreine niet aan'.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Dat vraag ik me dus af.
Je legt zo'n claim op je hoorders met je eigen bevindingen. (Sommigen nog buiten het Woord om ook)
Ik vraag me af of dat de weg is. Zeker met teksten die dan ook nog maar voor de helft toepasbaar zijn, en voor meerderlei uitleg etc etc.
Met dit soort onderbouwingen staat de persoon zelf veel te veel in het middelpunt.
Ik ben dat wel met je eens. Voor zoekers en mensen die wat minder vast in hun geloof zijn, zijn dat soort mensmiddelpuntige verhaaltjes erg verwarrend. Ze krijgen dan ten onrechte de indruk dat God altijd zo werkt.
Dit soort onder-de-gordel-reacties zijn de reden dat de predikant grote aarzelingen had om zijn persoonlijke bevindingen te delen, omdat de vorige keer dat hij open was geweest (rondom zijn ziekte) hij erg grievende reacties heeft ontvangen. Omdat de gemeente er toch recht op heeft om te weten waarom hij weggaat, heeft hij het verteld, onder het voorbehoud dat het niet gepubliceerd zou worden.

In en intriest dat dit toch weer gebeurt. Ik stop maar verder met typen om geen lelijke dingen op te schrijven.
Het is geen onder-de-gordel-reactie. Integendeel; het is eerder andersom.
Want juist dit soort verhaaltjes brengt mensen helemaal in verwarring (ik kan daar voorbeelden van geven) en ik kan me ook goed voorstellen dat er grievende reacties op komen.
Neem alleen al het tekstmisbruik van Jesaja 52, hieronder door Bezorgd geciteerd, dat is m.i. onder de gordel: 'raakt het onreine niet aan'.
Nee, dit is oneerlijk. Dat moeten we dus niet doen. Daar heeft de dominee duidelijk iets over gezegd. Wat je er ook van mag vinden, maar nu ga je er iets van maken wat niet gezegd is.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Bezorgd »

Juist een poosje terug een lezing beluisterd van ds Huijser dat ging over het krijgen van teksten.
Die ging op dit soort voorbeelden in, en dat je een tekst altijd in de context moet nemen.
Dus zo gek dat dit dan besproken wordt is het niet lijkt me.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 16 mar 2021, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Tiberius »

@Ad Anker: Dat is juist het misleidende. Hij kan er wel wat van zeggen, maar hij rukt hier een Bijbeltekst keihard uit zijn verband.
Zo mag je niet met de Bijbel omgaan; daar teken ik fel protest tegen aan, welke disclaimer hij er dan ook aan toe mag voegen.
Bovendien: mensen uit zijn gemeente zullen er geen moeite mee hebben om op dezelfde manier met de Bijbel om te gaan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: Is het ook in onze tijd niet zo, dat we de predikers die niet naar onze zin spreken liever niet horen? Willen we ook niet liever spreken van een ruim Evangelie, maar ja, voor wie eigenlijk? Voor de grootste der zondaren? Of hoe is dat nu? Het geeft in elk geval wel te denken wat we waarnemen in onze tijd. Ik geloof dat ook wij liever zachte woorden horen en de ernst graag wat willen verdringen.

Laten we dit eens goed overdenken, en kijken naar toen en nu.


Zie verder de uitwerking in 2 Kronieken 18
DIA, als ik me beperk tot de GerGem maak ik me wel zorgen. Ik zie twee stromingen: die jij noemt, de zachte woorden en een ruim evangelie en een stroming die doorslaat in bevinding en standen die niet terug te vinden is in het woord. De laatste stroming is ook nog eens het alleenrecht op de zuivere waarheid, alles wat anders is, wordt afgedaan als vijandschap en onkunde. Beide stromingen botsen af en toe. Dat maakt het ook zo wankel.

We zijn als GerGem weg gegroeid van de de leer die naar de godzaligheid is. Wat is dat voor een leer: een afsnijdende prediking waarin alles wat van de mens is, overboord gaat en een weergaloos ruime prediking als het gaat om het dierbaar bloed van Christus. Zo hebben onze ouden ons dat voorgehouden. Ik heb door omstandigheden de afgelopen weken een aantal zondagse diensten geluisterd naar oudvaders: Bruinings, Costerus, Palier o.a. Ik heb me eraan gelaafd. Die prediking hoor ik niet of nauwelijks in de GerGem. Al hoor ik niet alles.

De vijandschap van onze tijd is ook springlevend in de bevindelijke hoek die jij zegt te vertegenwoordigen. Ik wil die kanttekening toch gemaakt hebben.

En dan is zo'n fragment rond laten gaan niet helpend. Het drijft mensen niet uit tot Christus. Al kennen we allemaal de kromme stok.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:@Ad Anker: Dat is juist het misleidende. Hij kan er wel wat van zeggen, maar hij rukt hier een Bijbeltekst keihard uit zijn verband.
Zo mag je niet met de Bijbel omgaan; daar teken ik fel protest tegen aan, welke disclaimer hij er dan ook aan toe mag voegen.
Bovendien: mensen uit zijn gemeente zullen er geen moeite mee hebben om op dezelfde manier met de Bijbel om te gaan.
Ik buig. Al vind ik het bar lastig om dit hier zo te bespreken. Het was niet bedoeld voor de openbaarheid.
Al hoeft er ook geen slotje op.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef: Het is geen onder-de-gordel-reactie. Integendeel; het is eerder andersom.
Want juist dit soort verhaaltjes brengt mensen helemaal in verwarring (ik kan daar voorbeelden van geven) en ik kan me ook goed voorstellen dat er grievende reacties op komen.
Neem alleen al het tekstmisbruik van Jesaja 52, hieronder door Bezorgd geciteerd, dat is m.i. onder de gordel: 'raakt het onreine niet aan'.
Het is in- en intriest wat je hier doet. Het zijn geen verhaaltjes: het is wat die man heeft beleeft en waarin hij vertelt hoe God hem leidde. Toen er gelezen werd ging het eerste deel van de tekst tot hem spreken (en werd dat dus op zijn hart toegepast). Dat andere deel niet en dat geeft hij zeer duidelijk aan. Het is te triest voor woorden om dit allemaal hier weer op een forum uit te moeten exegetiseren.

Die man heeft een zeer moeilijke tijd in Capelle gehad, de Heere heeft hem persoonlijk vanuit de Bijbel overtuigd dat hij naar een andere gemeente moet, en nu gaan mensen zoals jij dat weer aanvallen en onder verdenking stellen. Het is spotten met heilige zaken. Al zal die man zijn omgang met God door jullie gespot niet veranderen.

Ik moet me echt inhouden, want dit gaat echt alle perken te buiten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef: Het is geen onder-de-gordel-reactie. Integendeel; het is eerder andersom.
Want juist dit soort verhaaltjes brengt mensen helemaal in verwarring (ik kan daar voorbeelden van geven) en ik kan me ook goed voorstellen dat er grievende reacties op komen.
Neem alleen al het tekstmisbruik van Jesaja 52, hieronder door Bezorgd geciteerd, dat is m.i. onder de gordel: 'raakt het onreine niet aan'.
Het is in- en intriest wat je hier doet. Het zijn geen verhaaltjes: het is wat die man heeft beleeft en waarin hij vertelt hoe God hem leidde. Toen er gelezen werd ging het eerste deel van de tekst tot hem spreken (en werd dat dus op zijn hart toegepast). Dat andere deel niet en dat geeft hij zeer duidelijk aan. Het is te triest voor woorden om dit allemaal hier weer op een forum uit te moeten exegetiseren.

Die man heeft een zeer moeilijke tijd in Capelle gehad, de Heere heeft hem persoonlijk vanuit de Bijbel overtuigd dat hij naar een andere gemeente moet, en nu gaan mensen zoals jij dat weer aanvallen en onder verdenking stellen. Het is spotten met heilige zaken. Al zal die man zijn omgang met God door jullie gespot niet veranderen.

Ik moet me echt inhouden, want dit gaat echt alle perken te buiten.
Hoe hij het beleefd heeft, kan ik niet beoordelen.
Maar wel dat hij hiermee de Bijbel ongelofelijk misbruikt. Dat mag niemand doen, maar zeker een predikant niet. Het is juist die man die spot met Gods Woord en heilige zaken door het zo te laten buikspreken.
Dat mag gewoon niet, hoe moeilijk hij het ook in Capelle gehad heeft. Dat is geestelijke chantage en daar blijf ik tegen in gaan. Je wilt niet weten hoeveel mensen zich hier weer door laten misleiden.
Het is echt triest dat je zulke verhaaltjes op een reformatorisch forum gaat zitten verdedigen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:@Ad Anker: Dat is juist het misleidende. Hij kan er wel wat van zeggen, maar hij rukt hier een Bijbeltekst keihard uit zijn verband.
Zo mag je niet met de Bijbel omgaan; daar teken ik fel protest tegen aan, welke disclaimer hij er dan ook aan toe mag voegen.
Bovendien: mensen uit zijn gemeente zullen er geen moeite mee hebben om op dezelfde manier met de Bijbel om te gaan.
Ik buig. Al vind ik het bar lastig om dit hier zo te bespreken. Het was niet bedoeld voor de openbaarheid.
Al hoeft er ook geen slotje op.
Eens met je opmerking over het zo hier bespreken, enfin je merkt het behagen ook wel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door refo »

Bij de intrede in Capelle preekt ds Verschuure over Handelingen 10 de verzen 28b, 29a en 36midden
Doch God heeft mij getoond dat ik geen mens zou gemeen of onrein achten. Daarom ben ik ook zonder tegenspreken gekomen,
ontboden zijnde. Zo vraag ik dan, om wat reden gij mij hebt ontboden.
Dan vers 36 midden:
Verkondigende vrede door Jezus Christus.

Toen zei hij al dat de Veluwe rein wordt geacht en de Randstad onrein. Dan spreekt hij wel een getuigenis dat er een sturende Hand achter zit om toch te gaan. Maar het zijn gesproken woorden die niet teruggenomen zijn, maar zelfs zijn versterkt door woorden als 'de woestijn van Damascus', Nineve' en 'middenin de wereld'.

Nu doet hij blijkbaar weer zoiets. Het lijkt erop dat hij meer kijkt naar de straat waarin hij komt te wonen, dan naar de gemeente waarheen God hem riep/roept.
Gesloten