Beroepingswerk discussie [5]

HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerkdiscussie [5]

Bericht door HersteldHervormd »

Laat de situatie gewoon waaien. Dit is toch niet stichtelijk?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Beroepingswerkdiscussie [5]

Bericht door Charles »

Dat is waar. Ik wens Geldermalsen een eigen herder en leraar toe.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerkdiscussie [5]

Bericht door Erskinees »

Maanenschijn schreef: Daarnaast moeten we niet vergeten dat oud. Philibert naar Geldermalsen is beroepen. Dus niet als gemeentelid in de kerkenraad gestemd. Dit geeft een iets andere positie. Wat we daarvan overigens ook vinden.
Geheel zonder waardeoordeel: hoe werkt dat kerkordelijk? Want hij is immers geen lerend ouderling. De DKO voorziet toch niet in het beroepen van ouderlingen?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerkdiscussie [5]

Bericht door Maanenschijn »

Erskinees schreef:
Maanenschijn schreef: Daarnaast moeten we niet vergeten dat oud. Philibert naar Geldermalsen is beroepen. Dus niet als gemeentelid in de kerkenraad gestemd. Dit geeft een iets andere positie. Wat we daarvan overigens ook vinden.
Geheel zonder waardeoordeel: hoe werkt dat kerkordelijk? Want hij is immers geen lerend ouderling. De DKO voorziet toch niet in het beroepen van ouderlingen?
Geen idee. Nu kenmerkt de OGG zich niet door het zich strikt houden aan de DKO. Daarnaast is het in deze casus al heel wat jaren geleden.

Ik ben niet zo deskundig in dit soort regels.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerkdiscussie [5]

Bericht door Delftenaar »

In feite dus datgene wat ze in de PKN kerkelijk werker zouden noemen.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door HHKtE »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Of de meer nuchtere benadering:
Twee keer lezen op een zondag is voor iemand dik in de tachtig gewoon pittig.
Ouderling J.B. Philibert leest al geruime tijd geen preken meer in de diensten.
dat klopt dan doen de "hulpouderlingen in deze gemeente
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerkdiscussie [5]

Bericht door Bruna »

Ik lees hier soms dat kandidaten diakenen, ouderlingen of dominees een aantal weken van te voren bekend worden gemaakt. Zijn hier regels voor? Ik ken diverse gemeenten waar dit de zondag voorafgaand aan de stemmingsvergadering wordt meegedeeld. Ik dacht met als reden dat er dan minder onderling over gepraat / overlegd kan worden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door DDD »

Dat zou toch een heel kwalijke reden zijn. Want juist overleg en zorgvuldig overwegen is belangrijk bij een belangrijk besluit.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Bezorgd »

De korte termijn heeft er vooral mee te maken dat de kandidaten niet lang in spanning hoeven te zitten.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef:De korte termijn heeft er vooral mee te maken dat de kandidaten niet lang in spanning hoeven te zitten.
Wat voor spanning?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Bezorgd »

Hollander schreef:
Bezorgd schreef:De korte termijn heeft er vooral mee te maken dat de kandidaten niet lang in spanning hoeven te zitten.
Wat voor spanning?
Of je wel of niet gekozen wordt. Dat brengt voor velen toch een bepaalde mate van spanning met zich mee.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef:
Hollander schreef:
Bezorgd schreef:De korte termijn heeft er vooral mee te maken dat de kandidaten niet lang in spanning hoeven te zitten.
Wat voor spanning?
Of je wel of niet gekozen wordt. Dat brengt voor velen toch een bepaalde mate van spanning met zich mee.
Ik denk dat dit punt nog niet eens de grootste oorzaak is van spanning. Maar meer de vraag wat men moet zeggen direct na de uitslag van de stemming.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Bezorgd »

Hollander schreef:
Bezorgd schreef:
Hollander schreef:
Bezorgd schreef:De korte termijn heeft er vooral mee te maken dat de kandidaten niet lang in spanning hoeven te zitten.
Wat voor spanning?
Of je wel of niet gekozen wordt. Dat brengt voor velen toch een bepaalde mate van spanning met zich mee.
Ik denk dat dit punt nog niet eens de grootste oorzaak is van spanning. Maar meer de vraag wat men moet zeggen direct na de uitslag van de stemming.
Eens, ik bedoelde alles rondom zo'n stemming.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef:Eens, ik bedoelde alles rondom zo'n stemming.
Het zou in dat opzicht zeer goed zijn al tussen beroeping en antwoord tijd wordt gegeven om de beroeping én roeping (nogmaals) voor Gods aangezicht neer te leggen. In diverse kerken geeft men enkele dagen de tijd om te antwoorden, ik vind dat zeer gezond. Over het tegenovergestelde ben ik kritischer gaan denken.
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door 2011 »

Charles schreef:
Albert1987 schreef:Maar het is wel bijzonder. Ouderling Philibert heeft gezegd dat er beroepen zou worden als de nood ook gevoeld wordt. Dan mag je ook verwachting hebben.
Hoeveel leden zijn er in Geldermalsen?
Dat interview herinner ik me nog uit het RD. Jaren geleden. Ik, en velen met mij, hebben daar enorm het hoofd over geschud. Wat een sta in de weg voor de gemeente zo'n man. Niks nood, in een geordend kerkelijk leven beroep je. Punt.
Zie dat Ds Bakker is beroepen.
Nog uitleg gekregen waarom er nu beroepen is?
Gesloten