Beroepingswerk discussie [5]

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:Het lijkt er overigens op dat er commentaar kwam toen deze gemeente niet beriep, en nu de gemeente wel gaat beroepen moeten er ook kritische opmerkingen gemaakt moeten worden. Ik doel dan op geknipte berichten in het feitelijke topic. Met andere woorden: het is niet snel goed.

Ik sluit me aan bij Delftenaar. Laten we gewoon dankbaar zijn voor de gemeente. En terughoudendheid betrachten bij het becommentarieren van deze kerkenraad, en bij de eventuele bevindingen die eventueel aan diverse besluiten ten grondslag zou kunnen liggen.
Ik sluit me bij deze posting aan. We moeten wellicht wat minder overal wat vinden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:Het lijkt er overigens op dat er commentaar kwam toen deze gemeente niet beriep, en nu de gemeente wel gaat beroepen moeten er ook kritische opmerkingen gemaakt moeten worden. Ik doel dan op geknipte berichten in het feitelijke topic. Met andere woorden: het is niet snel goed.

Ik sluit me aan bij Delftenaar. Laten we gewoon dankbaar zijn voor de gemeente. En terughoudendheid betrachten bij het becommentarieren van deze kerkenraad, en bij de eventuele bevindingen die eventueel aan diverse besluiten ten grondslag zou kunnen liggen.
Ik sluit me bij deze posting aan. We moeten wellicht wat minder overal wat vinden.
Dat kan.
Maar dan is het misschien ook beter dat je je niet aanmeldt bij een forum.
Daar kun je zoiets verwachten...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12037
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Herman »

De eerste vraag die ik gisteren aan een plaatselijke kerkganger der OGG heb gesteld is of de kerkenraad ook een verantwoording van dit beroep heeft gegeven. Dat zou je onder alle gegeven omstandigheden wel verwachten, maar dat is zo ver ik begrijp niet aan de orde.
Piet Puk
Berichten: 5451
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:De eerste vraag die ik gisteren aan een plaatselijke kerkganger der OGG heb gesteld is of de kerkenraad ook een verantwoording van dit beroep heeft gegeven. Dat zou je onder alle gegeven omstandigheden wel verwachten, maar dat is zo ver ik begrijp niet aan de orde.
Jawel, ik heb gelezen dat dit hoogstwaarschijnlijk op de ledenvergadering zal worden toegelicht
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:Het lijkt er overigens op dat er commentaar kwam toen deze gemeente niet beriep, en nu de gemeente wel gaat beroepen moeten er ook kritische opmerkingen gemaakt moeten worden. Ik doel dan op geknipte berichten in het feitelijke topic. Met andere woorden: het is niet snel goed.

Ik sluit me aan bij Delftenaar. Laten we gewoon dankbaar zijn voor de gemeente. En terughoudendheid betrachten bij het becommentarieren van deze kerkenraad, en bij de eventuele bevindingen die eventueel aan diverse besluiten ten grondslag zou kunnen liggen.
Ik sluit me bij deze posting aan. We moeten wellicht wat minder overal wat vinden.
Dat kan.
Maar dan is het misschien ook beter dat je je niet aanmeldt bij een forum.
Daar kun je zoiets verwachten...
Dat zou kunnen maar die werkwijze is niet echt de mijne om bij kritiek/vragen als eerste te zeggen dan kun je beter maar weggaan of je niet aanmelden. Je kunt ook proberen jezelf te beperken om niet overal wat van te moeten vinden. Soms gewoon eens kijken hoe bepaalde zaken lopen. Te gauw verzanden dergelijke topics in ongezouten kritiek leveren. Zeker als het wat verder bij de eigen beleving/opvattingen vandaan staat.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door DDD »

Welnee. Anders komen de misverstanden ook nooit de wereld uit. Je moet altijd bereid zijn om je eigen mening onder kritiek te stellen. En als je je mening niet geeft, komt er ook geen kritiek op.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Welnee. Anders komen de misverstanden ook nooit de wereld uit. Je moet altijd bereid zijn om je eigen mening onder kritiek te stellen. En als je je mening niet geeft, komt er ook geen kritiek op.
Dit vind ik grote onzin. Zonder verdere uitleg. Ik ga rijden ::bye
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door Charles »

Albert1987 schreef:Maar het is wel bijzonder. Ouderling Philibert heeft gezegd dat er beroepen zou worden als de nood ook gevoeld wordt. Dan mag je ook verwachting hebben.
Hoeveel leden zijn er in Geldermalsen?
Dat interview herinner ik me nog uit het RD. Jaren geleden. Ik, en velen met mij, hebben daar enorm het hoofd over geschud. Wat een sta in de weg voor de gemeente zo'n man. Niks nood, in een geordend kerkelijk leven beroep je. Punt.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Beroepingswerk discussie - 5

Bericht door ejvl »

Charles schreef:
Albert1987 schreef:Maar het is wel bijzonder. Ouderling Philibert heeft gezegd dat er beroepen zou worden als de nood ook gevoeld wordt. Dan mag je ook verwachting hebben.
Hoeveel leden zijn er in Geldermalsen?
Dat interview herinner ik me nog uit het RD. Jaren geleden. Ik, en velen met mij, hebben daar enorm het hoofd over geschud. Wat een sta in de weg voor de gemeente zo'n man. Niks nood, in een geordend kerkelijk leven beroep je. Punt.
Deze uitspraaak is veel te hard.
In vroeger tijden werd alleen beroepen als er werkzaamheden waren dat die predikant moest komen. Zo'n predikant ervoer dat ook als een Goddelijke roeping en nam het vaak aan.
Zo gek is het gedachtegoed van dhr Philibert niet hoor. Ik ken de man niet evenals de gemeente aldaar overigens.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Beroepingswerkdiscussie [5]

Bericht door Charles »

Het is pas hard om een gemeente een predikant onthouden omdat jij als enige ouderling (die in het huis aan de kerk woont) vindt dat er onvoldoende nood is.

Hoe bepaal je dat? Blijkbaar is er bij jezelf dan ook geen nood? Etc. etc.
Piet Puk
Berichten: 5451
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerkdiscussie [5]

Bericht door Piet Puk »

Ik zeg het met sarcasme: zou er die avond ook een liveblog zijn bij RD.nl of Omroep Gelderland?

Nu serieus: laten we de situatie in Geldermalsen nuchter benaderen s.v.p.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4079
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Beroepingswerkdiscussie [5]

Bericht door Maanenschijn »

Charles schreef:Het is pas hard om een gemeente een predikant onthouden omdat jij als enige ouderling (die in het huis aan de kerk woont) vindt dat er onvoldoende nood is.

Hoe bepaal je dat? Blijkbaar is er bij jezelf dan ook geen nood? Etc. etc.
Niemand is in zijn eentje de baas. Zelfs Philibert niet. En wat de opmerking over het wonen hiermee van doen heeft ontgaat me.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: RE: Re: Beroepingswerkdiscussie [5]

Bericht door Charles »

Maanenschijn schreef:. En wat de opmerking over het wonen hiermee van doen heeft ontgaat me.
Precies dat.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4079
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerkdiscussie [5]

Bericht door Maanenschijn »

Charles schreef:
Maanenschijn schreef:. En wat de opmerking over het wonen hiermee van doen heeft ontgaat me.
Precies dat.
Dat dus juist niet, als je op de hoogte zou zijn van alle mogelijkheden de oud. Philibert heeft.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat oud. Philibert naar Geldermalsen is beroepen. Dus niet als gemeentelid in de kerkenraad gestemd. Dit geeft een iets andere positie. Wat we daarvan overigens ook vinden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4079
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerkdiscussie [5]

Bericht door Maanenschijn »

Maar het is misschien wel beter om deze individuele casus niet te fileren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gesloten