Beroepingswerk discussie [5]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:Ger gem mijdrecht
17-2-2021 1845 En ergens in het midden deinde predikant het
Ik zou niet weten waar ik wat anders kan vinden van predikant dat zou ook niet goed zijn om 2 verschillende visies te uiten naar gelang kerkenraad verwacht
Op de website van de gemeente waar hij thans dient, zijn er anders genoeg preken te vinden.

Maar dank voor het antwoord. Ik zal de preek eens terugluisteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:De HHK heeft ook geboorteleden dus mensen die niet gedoopt zijn maar wel lid zijn.
Hoe betrokken zulke mensen zijn weet ik niet maar bij mijn weten horen ze niet tot of in het verbond
Dus het verbond vangt aan bij de doop van een kind? ;)
Ja zo zie ik het wel
Anders moet je bijna iedereen wel als verbondsmens beschouwden omdat nog behoorlijk veel mensen komen uit gedoopte ouders
Moderators, voldoet deze zienswijze aan de forumgrondslag?

Dit is niet om Geytenbeekje 'weg te zetten', maar ter info waar de grondslag van het forum ligt.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Geytenbeekje »

Prima als ik het terug moet nemen.
Maar ik vind dit wel erg kinderachtig
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Ukkie »

Geytenbeekje schreef:Prima als ik het terug moet nemen.
Maar ik vind dit wel erg kinderachtig
Ik denk als jij hier op het forum deze vraag niet mag stellen ter verduidelijking, waar dan wel?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:Prima als ik het terug moet nemen.
Maar ik vind dit wel erg kinderachtig
Ik heb al gezegd dat ik dit niet op jouw als persoon heb gemunt. Wat ik wel bijzonder vind dat toen ik me hier aanmeldde er toch duidelijk stellingen werden ingenomen, waarvan ik dacht: conservatief.

Mijn idee was dat een leervoorstelling dat we bij de doop verbondskinderen zijn daar niet bepaald bij hoorde. Maar ik hoor het graag
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Hollander »

Piet Puk schreef:Moderators, voldoet deze zienswijze aan de forumgrondslag?
Dit is niet om Geytenbeekje 'weg te zetten', maar ter info waar de grondslag van het forum ligt.
Beetje kinderachtige vraag zó vroeg in een gedachtewisseling. Vraag liever door naar wat Geytenbeekje bedoeld en of er een Bijbelse onderbouwing gegeven kan worden.

Ik ben benieuwd:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja zo zie ik het wel
Anders moet je bijna iedereen wel als verbondsmens beschouwden omdat nog behoorlijk veel mensen komen uit gedoopte ouders
Misschien vraagt het om een nieuw draadje, hoewel al vaak over het verbond is gesproken. Maar kan jij vanuit de Bijbel onderbouwen dat het verbond begint bij de doop van een kind?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:
Geytenbeekje schreef:Prima als ik het terug moet nemen.
Maar ik vind dit wel erg kinderachtig
Ik heb al gezegd dat ik dit niet op jouw als persoon heb gemunt. Wat ik wel bijzonder vind dat toen ik me hier aanmeldde er toch duidelijk stellingen werden ingenomen, waarvan ik dacht: conservatief.

Mijn idee was dat een leervoorstelling dat we bij de doop verbondskinderen zijn daar niet bepaald bij hoorde. Maar ik hoor het graag
Dat komt omdat jij bij verbond denkt ; uitverkoren. Dat is maar goed ook want anders ben je ten
onrechte belijdend lid in de GGiN. Maar ik heb al best vaak gezegd dat duidelijk bij mijn visie kenbaar moet zijn dat er oordeel os voor degene die volharden in de zonde. Dus geen kuyperiaanse wedergeboorte gedachte
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef:
Geytenbeekje schreef:Prima als ik het terug moet nemen.
Maar ik vind dit wel erg kinderachtig
Ik heb al gezegd dat ik dit niet op jouw als persoon heb gemunt. Wat ik wel bijzonder vind dat toen ik me hier aanmeldde er toch duidelijk stellingen werden ingenomen, waarvan ik dacht: conservatief.

Mijn idee was dat een leervoorstelling dat we bij de doop verbondskinderen zijn daar niet bepaald bij hoorde. Maar ik hoor het graag
Dat komt omdat jij bij verbond denkt ; uitverkoren. Dat is maar goed ook want anders ben je ten
onrechte belijdend lid in de GGiN. Maar ik heb al best vaak gezegd dat duidelijk bij mijn visie kenbaar moet zijn dat er oordeel os voor degene die volharden in de zonde. Dus geen kuyperiaanse wedergeboorte gedachte
Ik probeer in te denken wat je bedoelt, maar ik vat het niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Geytenbeekje »

De GGiN zegt ; ieder bekeerde is verbondsmens. Ik zeg ieder gedoopte is verbondsmens.
Als jij hetzelfde zou zeggen als ik zou jij ten onrechte belijdenis hebben gedaan van je kerk omdat jouw kerk dat niet zo leert
Maar dat betekend niet dat ik ieder verbondsmens als bekeerd zie wat jij wel suggereert
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Ger gem mijdrecht
17-2-2021 1845 En ergens in het midden deinde predikant het
Ik zou niet weten waar ik wat anders kan vinden van predikant dat zou ook niet goed zijn om 2 verschillende visies te uiten naar gelang kerkenraad verwacht
Op de website van de gemeente waar hij thans dient, zijn er anders genoeg preken te vinden.

Maar dank voor het antwoord. Ik zal de preek eens terugluisteren.
Nou ja dan moest het zo wezen dat ik het zo luisterde
Maar zou je mij pb'en willen als je geluisterd hebt ?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:De GGiN zegt ; ieder bekeerde is verbondsmens. Ik zeg ieder gedoopte is verbondsmens.
Als jij hetzelfde zou zeggen als ik zou jij ten onrechte belijdenis hebben gedaan van je kerk omdat jouw kerk dat niet zo leert
Maar dat betekend niet dat ik ieder verbondsmens als bekeerd zie wat jij wel suggereert
De GGiN zegt ook dat je bij de doop onder de bediening van het genadeverbond komt, maar niet in het wezen ervan. Volgens mij bedoel jij ook de bediening van het genadeverbond, maar om dit dan verbondsmens te noemen? Van mij mag je, maar dit geeft wel verwarring.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:
Geytenbeekje schreef:De GGiN zegt ; ieder bekeerde is verbondsmens. Ik zeg ieder gedoopte is verbondsmens.
Als jij hetzelfde zou zeggen als ik zou jij ten onrechte belijdenis hebben gedaan van je kerk omdat jouw kerk dat niet zo leert
Maar dat betekend niet dat ik ieder verbondsmens als bekeerd zie wat jij wel suggereert
De GGiN zegt ook dat je bij de doop onder de bediening van het genadeverbond komt, maar niet in het wezen ervan. Volgens mij bedoel jij ook de bediening van het genadeverbond, maar om dit dan verbondsmens te noemen? Van mij mag je, maar dit geeft wel verwarring.
Jij zegt onder bediening en ik zeg in het verbond
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:De HHK heeft ook geboorteleden dus mensen die niet gedoopt zijn maar wel lid zijn.
Hoe betrokken zulke mensen zijn weet ik niet maar bij mijn weten horen ze niet tot of in het verbond
Dus het verbond vangt aan bij de doop van een kind? ;)
Ja zo zie ik het wel
Anders moet je bijna iedereen wel als verbondsmens beschouwden omdat nog behoorlijk veel mensen komen uit gedoopte ouders
Dit komt RK over. Daar kennen ze niet voor niets de nooddoop.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef:
Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:De HHK heeft ook geboorteleden dus mensen die niet gedoopt zijn maar wel lid zijn.
Hoe betrokken zulke mensen zijn weet ik niet maar bij mijn weten horen ze niet tot of in het verbond
Dus het verbond vangt aan bij de doop van een kind? ;)
Ja zo zie ik het wel
Anders moet je bijna iedereen wel als verbondsmens beschouwden omdat nog behoorlijk veel mensen komen uit gedoopte ouders
Dit komt RK over. Daar kennen ze niet voor niets de nooddoop.
Niet gedoopten kunnen ook zalig zijn.
Ik zeg niet niet gedoopt niet bekeerd. Dat doen de roomsen wel
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Geytenbeekje »

:) Even nagezocht
Ik zit fout had denk ik zaken met elkaar verward
Doop is een teken van het verbond niet het verbond(sluiting) zelf wat ik dus dacht
Gesloten