Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:---knip--- Laster niet toegestaan.
Inderdaad, DIA, eenmaal komt de waarheid openbaar. Dat zal naar Gods Woord gebeuren. Je hebt in dit draadje een predikant die geheel naar Schrift en belijdenis preekt, die een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking brengt, ‘lichtelijk en onverhoord’ geoordeeld. Je hebt nog nooit preken van hem beluisterd, je gaat op de klank af van enkele zaken in het interview, niet omdat je daar grondig over nagedacht hebt, maar omdat het niet past bij je eigen denkkader. Dat heeft niets met de aloude waarheid te maken, of de bevinding der heiligen, maar met een welbewust helpen veroordelen van een ander.
Je zult hierboven de woorden van HC43:112 erin herkennen. En je weet ook hoe scherp onze belijdenis over dergelijk gedrag spreekt. Het zou daarom goed zijn dat je deze zonde beleed, en niet een terugtrekkende beweging maakt met woorden als ‘ik word niet meer verstaan’, ‘het is nog maar een klein kuddeke’, etc. Het klinkt allemaal erg vroom, maar wat je sinds gisteren hier hebt gespuid, is niets anders dan laster.
Je kunt met elkaar van mening verschillen op bepaalde punten, maar wat is het een groot contrast met hoe ds. Hoogerland vanuit de ootmoed spreekt. Je hebt het boekje van hem duidelijk met jouw bril gelezen. De uitkomst stond al vast, en je hebt erin gelezen wat je zelf al vond. Maar daarmee heb je ook dat boekje geen recht gedaan. Ds. Hoogerland kijkt bij kerkelijke eenheid inderdaad eerst naar de GGiN en de OGGN, maar hij benoemd ook de CGK en de hervormde gemeenten.
Nogmaals: neem je woorden terug en onderzoek de dingen eerlijk. Het kleed van ootmoed misstaat niemand!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Jantje, ik plaag je wel eens.
Maar nu ben ik serieus. Ik vind dit een heel waardevolle en mooie posting.

Het boekje van ds Hoogerland wordt inderdaad heel breed gewaardeerd.
Dank.

Overigens moet het niet alleen blijven bij 'waarderen', want dat is wel tekort.
Wat wil je nog meer? ;)

Maar je opstelling inzake middelmatige dingen vind ik positief.
Bij het komen tot eenheid zal er van iedereen wat gevraagd worden. Ook in 1907 veranderde er zaken. Voor sommigen best lastig.
Toch vond men eenheid naar Schrift en belijdenis belangrijker dan het twisten over randzaken als psalmberijming etc. In deze tijd zou dat gelden voor de bijbelvertaling en andere culturele gewoonten als wel of niet ritmisch zingen etc.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Wim Anker »

m.i. zouden degenen die ooit - om wat voor reden dan ook - van A naar B zijn gegaan en nu ijveren voor samengaan tussen B en A (of A en B) zouden zich buiten de discussie over "samen" en "verbinden" moeten houden. Het lijkt teveel op een brandweerman die vuurtjes stookt om zijn hobby (blussen) uit te oefenen.

Degenen die eerst van A naar B gingen en nu stellen dat het "middelmatige" zaken zijn dachten dit vroeger blijkbaar niet. Indien van denken veranderd (wat een goede zaak is!) is terugkeer de eerste stap om vervolgens van daaruit de samenwerking te bevorderen.

Eerst vertrekken en dan roepen dat het allemaal toch maar middelmatige zaken zijn tonen meer de houding van een alsnog gelijk halen t.o.v. de verlaten gemeenschap dan een oprecht "de ander uitnemender achten dan zichzelf" houding.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Wim Anker schreef:m.i. zouden degenen die ooit - om wat voor reden dan ook - van A naar B zijn gegaan en nu ijveren voor samengaan tussen B en A (of A en B) zouden zich buiten de discussie over "samen" en "verbinden" moeten houden. Het lijkt teveel op een brandweerman die vuurtjes stookt om zijn hobby (blussen) uit te oefenen.

Degenen die eerst van A naar B gingen en nu stellen dat het "middelmatige" zaken zijn dachten dit vroeger blijkbaar niet. Indien van denken veranderd (wat een goede zaak is!) is terugkeer de eerste stap om vervolgens van daaruit de samenwerking te bevorderen.

Eerst vertrekken en dan roepen dat het allemaal toch maar middelmatige zaken zijn tonen meer de houding van een alsnog gelijk halen t.o.v. de verlaten gemeenschap dan een oprecht "de ander uitnemender achten dan zichzelf" houding.
Ik kan me vergissen maar het lijkt me sterk dat er veel mensen zijn die op basis van middelmatige zaken van gemeente wisselen.
Meestal is de prediking de oorzaak, vermoed ik.

Maar anders: eens.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Wim Anker »

Bezorgd schreef:
Wim Anker schreef:m.i. zouden degenen die ooit - om wat voor reden dan ook - van A naar B zijn gegaan en nu ijveren voor samengaan tussen B en A (of A en B) zouden zich buiten de discussie over "samen" en "verbinden" moeten houden. Het lijkt teveel op een brandweerman die vuurtjes stookt om zijn hobby (blussen) uit te oefenen.

Degenen die eerst van A naar B gingen en nu stellen dat het "middelmatige" zaken zijn dachten dit vroeger blijkbaar niet. Indien van denken veranderd (wat een goede zaak is!) is terugkeer de eerste stap om vervolgens van daaruit de samenwerking te bevorderen.

Eerst vertrekken en dan roepen dat het allemaal toch maar middelmatige zaken zijn tonen meer de houding van een alsnog gelijk halen t.o.v. de verlaten gemeenschap dan een oprecht "de ander uitnemender achten dan zichzelf" houding.
Ik kan me vergissen maar het lijkt me sterk dat er veel mensen zijn die op basis van middelmatige zaken van gemeente wisselen.
Meestal is de prediking de oorzaak, vermoed ik.

Maar anders: eens.
Mensen die NIET op basis van middelmatige zaken zijn veranderd (maar om wezenlijke zaken) zullen ook niet ijveren voor een "samengaan" met het verlaten verband.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hollander »

Wim Anker schreef:(…) Mensen die NIET op basis van middelmatige zaken zijn veranderd (maar om wezenlijke zaken) zullen ook niet ijveren voor een "samengaan" met het verlaten verband.
Dan onderschat je veel leed dat er kan zijn bij het verlaten van een kerkverband.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door eilander »

Hollander schreef:
Wim Anker schreef:(…) Mensen die NIET op basis van middelmatige zaken zijn veranderd (maar om wezenlijke zaken) zullen ook niet ijveren voor een "samengaan" met het verlaten verband.
Dan onderschat je veel leed dat er kan zijn bij het verlaten van een kerkverband.
Ik weet niet of je Wim nu wel helemaal begrijpt. Ik denk dat hij dit bedoelt:
- óf je overstap is niet om wezenlijke zaken (maar waarom ben je dan overgestapt?)
- óf het ging wel om wezenlijke zaken (maar hoe kun je dan nu eenheid willen?)
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
Wim Anker schreef:m.i. zouden degenen die ooit - om wat voor reden dan ook - van A naar B zijn gegaan en nu ijveren voor samengaan tussen B en A (of A en B) zouden zich buiten de discussie over "samen" en "verbinden" moeten houden. Het lijkt teveel op een brandweerman die vuurtjes stookt om zijn hobby (blussen) uit te oefenen.

Degenen die eerst van A naar B gingen en nu stellen dat het "middelmatige" zaken zijn dachten dit vroeger blijkbaar niet. Indien van denken veranderd (wat een goede zaak is!) is terugkeer de eerste stap om vervolgens van daaruit de samenwerking te bevorderen.

Eerst vertrekken en dan roepen dat het allemaal toch maar middelmatige zaken zijn tonen meer de houding van een alsnog gelijk halen t.o.v. de verlaten gemeenschap dan een oprecht "de ander uitnemender achten dan zichzelf" houding.
Ik kan me vergissen maar het lijkt me sterk dat er veel mensen zijn die op basis van middelmatige zaken van gemeente wisselen.
Meestal is de prediking de oorzaak, vermoed ik.

Maar anders: eens.
Ook dat kan om middelmatige zaken gaan.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hollander »

eilander schreef:
Hollander schreef:
Wim Anker schreef:(…) Mensen die NIET op basis van middelmatige zaken zijn veranderd (maar om wezenlijke zaken) zullen ook niet ijveren voor een "samengaan" met het verlaten verband.
Dan onderschat je veel leed dat er kan zijn bij het verlaten van een kerkverband.
Ik weet niet of je Wim nu wel helemaal begrijpt. Ik denk dat hij dit bedoelt:
- óf je overstap is niet om wezenlijke zaken (maar waarom ben je dan overgestapt?)
- óf het ging wel om wezenlijke zaken (maar hoe kun je dan nu eenheid willen?)
Als Wim dit bedoeld, dan heb ik hem precies begrepen zoals hij het heeft bedoeld. Want als je om wezenlijke zaken bent overgestapt, dan doet het verdriet dat het oude kerkverband die wezenlijke zaken onderbelicht of laat ontbreken. Dat betekent echter niet dat je bidt en(/of) hoopt dat je oude kerkverband zich ook gaat voegen naar de (volledige) Bijbelse waarheid, zodat kerkelijke eenheid mogelijk is/wordt. Ik zie er velen die met verdriet niet meer in hun oude kerkverband zitten, maar tegelijk ook niet meer kúnnen zitten, tenzij … ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

Ik heb hier wat laster-berichten + reacties daarop verwijderd.
Verder on-topic a.u.b. en met respect.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Wim Anker »

Hollander schreef:
eilander schreef:
Hollander schreef:
Wim Anker schreef:(…) Mensen die NIET op basis van middelmatige zaken zijn veranderd (maar om wezenlijke zaken) zullen ook niet ijveren voor een "samengaan" met het verlaten verband.
Dan onderschat je veel leed dat er kan zijn bij het verlaten van een kerkverband.
Ik weet niet of je Wim nu wel helemaal begrijpt. Ik denk dat hij dit bedoelt:
- óf je overstap is niet om wezenlijke zaken (maar waarom ben je dan overgestapt?)
- óf het ging wel om wezenlijke zaken (maar hoe kun je dan nu eenheid willen?)
Als Wim dit bedoeld, dan heb ik hem precies begrepen zoals hij het heeft bedoeld. Want als je om wezenlijke zaken bent overgestapt, dan doet het verdriet dat het oude kerkverband die wezenlijke zaken onderbelicht of laat ontbreken. Dat betekent echter niet dat je bidt en(/of) hoopt dat je oude kerkverband zich ook gaat voegen naar de (volledige) Bijbelse waarheid, zodat kerkelijke eenheid mogelijk is/wordt. Ik zie er velen die met verdriet niet meer in hun oude kerkverband zitten, maar tegelijk ook niet meer kúnnen zitten, tenzij … ;)
Dit kan ik volgen alleen is dan het woordeke "samengaan" misplaatst. Bedoeld wordt dat gehoopt wordt dat het verlaten verband tot inkeer komt (lees: gaat vinden wat de verlater vindt) en schuldbewust zijn fouten komt belijden.

Zodat de verlater legitiem kan zeggen dat de meineed gelegitimeerd was.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 31 jul 2020, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door eilander »

Meineed nog al... Waar haal je dat vandaan?
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Meineed nog al... Waar haal je dat vandaan?
Het zich zonder toestemming ontrekken aan het gezag van een kerkeraad en eigen wegen gaan is meineed.

Met toestemming heb ik het - uiteraard - niet over.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:Meineed nog al... Waar haal je dat vandaan?
Het zich zonder toestemming ontrekken aan het gezag van een kerkeraad en eigen wegen gaan is meineed.

Met toestemming heb ik het - uiteraard - niet over.
Nou zeg waar vind je dat in de Bijbel?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hollander »

Wim Anker schreef:Dit kan ik volgen alleen is dan het woordeke "samengaan" misplaatst. Bedoeld wordt dat gehoopt wordt dat het verlaten verband tot inkeer komt (lees: gaat vinden wat de verlater vindt) en schuldbewust zijn fouten komt belijden.
Inderdaad, anders zou het niet om wezenlijke zaken gaan. Wezenlijke zaken raken namelijk de kern van Gods Woord en de gereformeerde belijdenissen.
Zodat de verlater legitiem kan zeggen dat de meineed gelegitimeerd was.
Op deze generaliserende lariekoek zal ik verder maar niet reageren.
Plaats reactie