Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Beiden zeggen dat de traditie niet overboord gegooid moet worden.
Ik hoor ze dat eerlijk gezegd allemaal zeggen. Jij niet?
Ds. De Boer erkent precies wat deze jongeren uitspreken, lees het antwoord in het interview op de vraag: "Zal de jonge generatie reformatorische christenen er ook zo over denken?"
Maar ik geef wel toe, ds. De Boer zijn stukje is de meest waarschijnlijke verwachting van de kerk over 30 jaar, als het gaat om de Bijbelvertaling. Een herhaling kost zoveel (grotendeels onnodige) tijd en voorbereiding, dat men er over 30 jaar nog niet klaar mee is.
Ik heb de indruk dat voor jou de centrale vraag voor de kerk van de toekomst is welke Bijbelvertaling er dan gebruikt wordt. Volgens mij is dat slecht een onderdeeltje van de hele serie.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Delftenaar »

Die nieuwe Bijbelvertalingen zijn er al, alleen zijn ze nooit geaccepteerd. De voorkeur ging uit naar de Statenvertaling.

Prima, daar zeg ik niets van. Maar waarom zou een zoveelste nieuwe vertaling wel geaccepteerd worden? En wat is het verschil?
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:Klopt. Eigenlijk sluiten vrijwel alle meningen in meer of mindere mate aan bij het prachtige interview van ds. C.P. de Boer.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De Nunspeter en de Alblasserdamse voelen toch wel dat de Statenvertaling heel belangrijk is, en dat je die niet zomaar overboord kunt gooien.
In meer of in mindere mate. Weet je wat dat betekent?
Luister nog maar eens goed naar de Nunspeter en over wat hij zegt over zijn leeftijdsgenoten. En in mindere mate ook de Alblasserdam met de aansluiting bij de beeldcultuur.
In zei niet dat ze allemaal de mening van ds. De Boer onderstrepen, maar dat vrijwel alle meningen daar in meer of mindere mate bij aansluiten. Zoals op het gebied van verstaanbaarheid van de Bijbel, het wegvallen van kerkmuren, het zoeken naar eenheid, het omgaan met tradities, de noodzakelijkheid van de eredienst, etc.
Beiden zeggen dat de traditie niet overboord gegooid moet worden. Maar ik geef wel toe, ds. De Boer zijn stukje is de meest waarschijnlijke verwachting van de kerk over 30 jaar, als het gaat om de Bijbelvertaling. Een herhaling kost zoveel (grotendeels onnodige) tijd en voorbereiding, dat men er over 30 jaar nog niet klaar mee is.
Zo kun je die interviews toch niet vergelijken? Per interview werden er heel andere vragen gesteld. Als ik me goed herinner ging het niet over de Bijbelvertaling in de laatste 2 interviews en wellicht nog meer interviews.

Vind het over het algemeen slecht geïnterviewd in die artikelenreeks. Er had toch zoveel meer gevraagd en dan wellicht gezegd kunnen worden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Ik vraag me wel af of het doorsnee jongeren zijn.
Tot nu toe weinig jongeren van 18 jaar horen zeggen dat ze het lezen van de SV "verrukkelijk' vinden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Ik vraag me wel af of het doorsnee jongeren zijn.
Tot nu toe weinig jongeren van 18 jaar horen zeggen dat ze het lezen van de SV "verrukkelijk' vinden.
Wat is doorsnee? Ze staan voor een bepaalde groep jongeren die de SV waarderen. Ik hoor sowieso weinig jongeren van 18 jaar die welke bijbelvertaling dan ook " verrukkelijk" vinden. Ik zou die term ook eerder bij het eten van een moorkop plaatsen by the way.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 21 aug 2020, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Ik vraag me wel af of het doorsnee jongeren zijn.
Tot nu toe weinig jongeren van 18 jaar horen zeggen dat ze het lezen van de SV "verrukkelijk' vinden.
Wat is doorsnee? Ze staan voor een bepaalde groep jongeren die de SV waarderen. Ik hoor sowieso weinig jongeren van 18 jaar de welke bijbelvertaling dan ook " verrukkelijk" vinden. Ik zou die term ook eerder bij het eten van een moorkop plaatsen by the way.
Je laatste zin bedoelde ik eigenlijk.
Als het woord nog gebruikt wordt onder jongeren..
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Marion »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Een mooi interview.
Kun je dat toelichten?
Jazeker. Het interview geeft naar mijn indruk een eerlijk beeld van een betrokken pastor. Niet hoogdravend, maar dat hoeft in dit geval ook niet. Het is een eenvoudige man. Daar kun je van alles van vinden. Ik zie er geen grootse vergezichten in, maar wel bevindelijke nuchterheid en waakzaamheid, zonder extremisme.

Er zijn in rechts-bevindelijke kringen dominees (al komt het in de GG meer voor, daar zijn ook meer grote en goedbetalende gemeenten) die -om voor mij onduidelijke redenen, maar ik vermoed om status- van gekkigheid niet weten hoe extreem zij zich moeten uitlaten en gedragen. Waar je soms bij de eerste zinnen al van in de lach schiet, wat hen natuurlijk voor hun adepten nóg godzaliger maakt, vanwege al de schimp en spot van de boze wereld. Die door het dorp voortbewegen op een manier dat men er zes dorpen verderop nog over praat, en niet uit respect, maar omdat het zo bespottelijk is.

Naar het schijnt niets van dat al bij deze dominee. Er klinkt iets door van doorleefd geloof, naar mijn idee. En dat is in de rechterflank van de kerken geen vanzelfsprekendheid. Een hoop dominees ter rechterzijde praten voor mijn gevoel maar wat na, maar als ze zich in hun eigen woorden zouden moeten uitdrukken, dan valt de wagen stil.

Daarnaast is het interview ook niet zelfingenomen, maar ootmoedig. Dat zie ik als een van de belangrijkste kenmerken van een leven met de heilige Geest.

Ik heb er niets op aan te merken. Er staat voor mij ook niets nieuws in. Daarvoor moet je bij mensen zijn die in denkkracht inspirerend zijn. In die categorie valt deze dominee niet. Maar mensen kunnen ook in levenshouding inspirerend zijn, in hun staan in deze wereld en in de kerk. En ik kan mij voorstellen dat dit bij deze predikant zo is.

Dit neemt niet weg dat ik in zijn algemeenheid vind dat predikanten een bovengemiddeld academisch niveau zouden moeten hebben. Maar voor het goede evenwicht zijn enkele predikanten met uitzonderlijke anderssoortige gaven ook goed. Ik denk dat ik als ik daarover zou moeten besluiten in dit geval graag een uitzondering zou maken.
Het is maar te hopen dat DDD zich dit jaar meld aan de Boezemsingel. Wat zou de kerk er van opknappen als hij met deze diep doorleefde wijsheden ons kerkverband van de ondergang zou komen redden. Wat zou er een licht gaan schijnen in de inktzwarte duisternis van de GG. Wat zou het er alles doorleefd en uiterst zuiver aan toe gaan. Wat zouden de andere predikanten vanuit dit lichtende voorbeeld aan hun diepe dwaasheid ontdekt worden. SORRY DDD, even een stukje satire. Je blaast soms zo hoog van de toren in je afbraakfilosofieën, dat ik echt denk: iemand die zo gezegend is met de gave der onderscheiding moet niet in de achterhoede blijven. Red ons man, voordat we geheel ten onder gaan!!!!!
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Marion schreef:
DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Een mooi interview.
Kun je dat toelichten?
Jazeker. Het interview geeft naar mijn indruk een eerlijk beeld van een betrokken pastor. Niet hoogdravend, maar dat hoeft in dit geval ook niet. Het is een eenvoudige man. Daar kun je van alles van vinden. Ik zie er geen grootse vergezichten in, maar wel bevindelijke nuchterheid en waakzaamheid, zonder extremisme.

Er zijn in rechts-bevindelijke kringen dominees (al komt het in de GG meer voor, daar zijn ook meer grote en goedbetalende gemeenten) die -om voor mij onduidelijke redenen, maar ik vermoed om status- van gekkigheid niet weten hoe extreem zij zich moeten uitlaten en gedragen. Waar je soms bij de eerste zinnen al van in de lach schiet, wat hen natuurlijk voor hun adepten nóg godzaliger maakt, vanwege al de schimp en spot van de boze wereld. Die door het dorp voortbewegen op een manier dat men er zes dorpen verderop nog over praat, en niet uit respect, maar omdat het zo bespottelijk is.

Naar het schijnt niets van dat al bij deze dominee. Er klinkt iets door van doorleefd geloof, naar mijn idee. En dat is in de rechterflank van de kerken geen vanzelfsprekendheid. Een hoop dominees ter rechterzijde praten voor mijn gevoel maar wat na, maar als ze zich in hun eigen woorden zouden moeten uitdrukken, dan valt de wagen stil.

Daarnaast is het interview ook niet zelfingenomen, maar ootmoedig. Dat zie ik als een van de belangrijkste kenmerken van een leven met de heilige Geest.

Ik heb er niets op aan te merken. Er staat voor mij ook niets nieuws in. Daarvoor moet je bij mensen zijn die in denkkracht inspirerend zijn. In die categorie valt deze dominee niet. Maar mensen kunnen ook in levenshouding inspirerend zijn, in hun staan in deze wereld en in de kerk. En ik kan mij voorstellen dat dit bij deze predikant zo is.

Dit neemt niet weg dat ik in zijn algemeenheid vind dat predikanten een bovengemiddeld academisch niveau zouden moeten hebben. Maar voor het goede evenwicht zijn enkele predikanten met uitzonderlijke anderssoortige gaven ook goed. Ik denk dat ik als ik daarover zou moeten besluiten in dit geval graag een uitzondering zou maken.
Het is maar te hopen dat DDD zich dit jaar meld aan de Boezemsingel. Wat zou de kerk er van opknappen als hij met deze diep doorleefde wijsheden ons kerkverband van de ondergang zou komen redden. Wat zou er een licht gaan schijnen in de inktzwarte duisternis van de GG. Wat zou het er alles doorleefd en uiterst zuiver aan toe gaan. Wat zouden de andere predikanten vanuit dit lichtende voorbeeld aan hun diepe dwaasheid ontdekt worden. SORRY DDD, even een stukje satire. Je blaast soms zo hoog van de toren in je afbraakfilosofieën, dat ik echt denk: iemand die zo gezegend is met de gave der onderscheiding moet niet in de achterhoede blijven. Red ons man, voordat we geheel ten onder gaan!!!!!
Voel je je aangesproken? Is het nodig om zo nu en dan op de persoon te reageren en zelden een constructieve bijdrage te leveren? Soms denk ik dat je zelf een predikant bent in de Gereformeerde Gemeenten. Niet dat daar verder iets mis mee is, hooguit met de forumnaam.

Ik geef een uitvoerig en in mijn eigen beleving ook bij nalezen zorgvuldig antwoord op de vraag van Ambtenaar. Als daar iets mis mee is, dan kun je dat ook op een andere manier zeggen. Dat zou je althans moeten kunnen.

Ik zal niet worden toegelaten tot de opleiding en daarom zal ik mij niet melden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Marion....
Dit is heel geesteloos.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Marion »

Beste DDD

We kennen geen vrouwen in het ambt.... soms wel jammer.

Je weet best dat ik je bijdragen ook wel eens waardeer. Maar soms gaat het ook echt te ver! Je zet mensen en predikanten dan zo keihard weg dat ik denk: het gaat echt langs het randje. En daarom heb ik even een soortgelijke tegenreactie geschreven. Je bent een scherpe denker en je formuleert scherp. Dat mag natuurlijk, maar soms vind ik het denigrerend en doe je mensen, ook ambtsdragers volgens mij geen recht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Ik deel enerzijds wel je bezwaren. Maar anderzijds vergeet je wel dat @DDD ds. Romkes een groot compliment geeft voor zijn interview. Jammer dat je daar niets van zegt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bruna »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Ik vraag me wel af of het doorsnee jongeren zijn.
Tot nu toe weinig jongeren van 18 jaar horen zeggen dat ze het lezen van de SV "verrukkelijk' vinden.
Wat is doorsnee? Ze staan voor een bepaalde groep jongeren die de SV waarderen. Ik hoor sowieso weinig jongeren van 18 jaar die welke bijbelvertaling dan ook " verrukkelijk" vinden. Ik zou die term ook eerder bij het eten van een moorkop plaatsen by the way.
Dit zijn inderdaad geen doorsnee jongeren.
2 studeren Theologie, 1 bestuurskunde. De meeste zijn met hbo of universiteit bezig.
Dit is anders dan de gemiddelde VMBO er.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

@Marion:
Ik zet ten eerste deze dominee niet weg. Ik constateer dat hij geen grootse gedachten heeft ontvouwd. Dat is een heel eenvoudig feit. Ik meld ook dat ik mij toch erg aangesproken voel door zijn interview, vanwege andere elementen in zijn uitlatingen, en dat ik ondanks mijn bezwaren tegen de gangbare toelatingspraktijk waarin opleidingsniveau en denkkracht geen rol speelt, toch vind dat hij een aanwinst is als predikant.

Ik zie daar werkelijk geen kwaad in. Hooguit zou je achteraf kunnen zeggen dat ik onvoldoende precies heb gemeld dat er gelukkig ook zulke predikanten zijn in de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten.

Ik heb ten tweede niemand anders 'weggezet'. Ik heb wel genoemd dat er predikanten zijn die daar aanleiding toe geven, en ik laat in het midden wie dat zijn. Ik hoef ook niet over het hart te oordelen.

Mijn kwaal is, dat ik soms te weinig inlevend schrijf, wat Mara dan arrogant noemt. Dat is een heel standplaatsgebonden kwalificatie, maar in ieder geval laat het zien dat mijn bijdrage dan niet ootmoedig overkomt. Dat is niet hetzelfde als de ander geen recht doen trouwens. Ik vind vooralsnog niet dat dat in dit geval aan de orde is.

Ik heb geen bezwaar tegen kritiek, ook niet als die heel scherp is, maar het zou fijn zijn als die kritiek dan ook zorgvuldig is onderbouwd.

@Jantje:
Ik geef de dominee geen compliment voor zijn interview, maar voor hoe hij -in ieder geval naar buiten toe- is. Dat blijkt uit het interview. Dat is iets heel anders.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Marion »

Jantje schreef:Ik deel enerzijds wel je bezwaren. Maar anderzijds vergeet je wel dat @DDD ds. Romkes een groot compliment geeft voor zijn interview. Jammer dat je daar niets van zegt.
Dat wil ik dan alsnog doen! Want daar was ik verrast over. En inderdaad het was ook een goed interview. Alleen schiet het mij telkens in het verkeerde keelgat als dan heel rigoreus, en met grote woorden anderen een schop na krijgen. En ik weet inmiddels wel dat je zijn reacties soms niet zo heet moet slikken als dat ze opgediend worden, maar toch! Enkele predikanten uit de gewraakte klasse ken ik van nabij, en dan herken ik mij niet in het negatieve beeld wat vaak wordt neergezet. Ik heb geen hekel aan DDD, ik moet ook wel eens om zijn reacties lachen en vind ze leuk om te lezen, maar soms schiet het even verkeerd vooral als er op de persoon wordt gespeeld van in mijn beleving achtenswaardige predikanten. Namen worden dan wel niet genoemd, maar ieder die geen vreemdeling is in Jeruzalem weet wel in welke hoek men het zoeken moet. Maar in ieder geval bedankt Jantje voor de correctie!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Terri »

Of komt het te dichtbij?
Juist iemand die eigenlijk heel goed snapt wat DDD schrijft kan wel eens het onbehaaglijke gevoel krijgen dat hij wel degelijk de kern raakt. Tja...en dan gebeurt er wat.
Of je wordt boos en verontwaardigd en schopt keihard terug, omdat je vindt dat er in jouw waarneming geschopt wordt, of je overweegt voor jezelf om e.e.a. eens vanuit zijn gezichtspunt te bekijken. Maar dat kan consequenties hebben.
Mijn levenservaring is, hoe venijniger er gereageerd wordt, hoe dichter je bij de waarheid zit.
Plaats reactie