Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Het is een citaat van de interviewers aan het eind van het artikel.

Het gaat overigens over de podcast Biblebelt van het AD, die je zelf ook kan beluisteren. Ik gebruik zelf de podcast-app Pocket Casts en daar kan je in zoeken.
podcast ? Ik wacht wel tot het boek uitkomt. :livre

Jaren geleden was ik op een internationale luchtvaart beurs. Daar sprak ik met een zwarte vrouw uit de VS . Zij legde mij uit dat racisme overal om ons heen is. Ze zei dat als ze panty’s besteld in huidskleur ze altijd blanke krijgt. Alsof haar huidskleur zeer uitzonderlijk zou zijn.

Wij zijn racistischer dan wij denken. I
Racisme kom ik veel tegen in 'mijn' provincie. En helaas vaak op dezelfde plekken. Hoe meer dorpscultuur, hoe meer afwijzend tov buitenstaanders.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door huisman »

TSD schreef:
huisman schreef:Daar sprak ik met een zwarte vrouw uit de VS . Zij legde mij uit dat racisme overal om ons heen is. Ze zei dat als ze panty’s besteld in huidskleur ze altijd blanke krijgt. Alsof haar huidskleur zeer uitzonderlijk zou zijn.

Wij zijn racistischer dan wij denken. I
Los van dat ik dat nogal onhandig vind van de verkoper/verkoopster, toch vraag ik me af of dat nu een schoolvoorbeeld van racisme is, of gewoon omdat wij als blanken bij 'huidskleur' als eerste associatie 'blank' hebben en dus de gemiddelde klant bij panty's in huidkleur die standaard krijgt.

Daar hoeft dan toch niet direct een waardeoordeel achter te zitten? Ik heb het idee dat, juist doordat er steeds de nadruk op ligt, alles wel gevoeliger is geworden. Even los van het feit dat ik geen panty's bestel ( :D ) zou ik er echt niet van opkijken als ik in bijv. Kenia dan donkere panty's zou krijgen als ik vraag om panty's in huidskleur.

Dus zijn onze primaire associaties (die iedereen ter wereld heeft, welke huidskleur, ras, religie, cultuur of wat dan ook) nu gelijk racisme te noemen? Ik vind dat zelf net een stapje te ver.
Blank is blijkbaar de norm en dat vind ik abnormaal. Dit lijkt onschuldig en onbedoeld maar de vrouw die ik aanhaalde was er weer door geraakt en dat raakte mij dan weer. Het voorbeeld kwam trouwens uit haar eigen omgeving in de VS.

Ik zie trouwens dat haar voorbeeld van jaren geleden gelukkig nu niet meer standaard is. Als je nu googled op panty huidskleur komen ook donkere tinten voorbij. We gaan vooruit :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Binnen onze kringen is er terechte angst voor de Islamisering van de samenleving. Ik weet niet of je dat gelijk als racisme moet zien.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef:
TSD schreef:
huisman schreef:Daar sprak ik met een zwarte vrouw uit de VS . Zij legde mij uit dat racisme overal om ons heen is. Ze zei dat als ze panty’s besteld in huidskleur ze altijd blanke krijgt. Alsof haar huidskleur zeer uitzonderlijk zou zijn.

Wij zijn racistischer dan wij denken. I
Los van dat ik dat nogal onhandig vind van de verkoper/verkoopster, toch vraag ik me af of dat nu een schoolvoorbeeld van racisme is, of gewoon omdat wij als blanken bij 'huidskleur' als eerste associatie 'blank' hebben en dus de gemiddelde klant bij panty's in huidkleur die standaard krijgt.

Daar hoeft dan toch niet direct een waardeoordeel achter te zitten? Ik heb het idee dat, juist doordat er steeds de nadruk op ligt, alles wel gevoeliger is geworden. Even los van het feit dat ik geen panty's bestel ( :D ) zou ik er echt niet van opkijken als ik in bijv. Kenia dan donkere panty's zou krijgen als ik vraag om panty's in huidskleur.

Dus zijn onze primaire associaties (die iedereen ter wereld heeft, welke huidskleur, ras, religie, cultuur of wat dan ook) nu gelijk racisme te noemen? Ik vind dat zelf net een stapje te ver.
Blank is blijkbaar de norm en dat vind ik abnormaal. Dit lijkt onschuldig en onbedoeld maar de vrouw die ik aanhaalde was er weer door geraakt en dat raakte mij dan weer. Het voorbeeld kwam trouwens uit haar eigen omgeving in de VS.

Ik zie trouwens dat haar voorbeeld van jaren geleden gelukkig nu niet meer standaard is. Als je nu googled op panty huidskleur komen ook donkere tinten voorbij. We gaan vooruit :huhu
Die zijn nog steeds niet passend voor de Afrikaanse huid. Zover waren wij ook wel toen we op panty jacht gingen. Ook die donkere zijn voor de blanke mens met donkere huidskleur En daarnaast is het gewoon niet zo gek dat een gemiddelde winkel ze niet op voorraad heeft. Die speciaal voor de Afrikaanse huid geschikt is. Vele dragen niet eens een panty. En dan heb je ook daarin weer minstens 6 tinten.... snap wel als he dat bijna niet verkoopt. Je het niet op voorraad heb. Niet bewust. Maar kwestie vraag en aanbod. Niet omdat blank de norm is, maar omdat het verkoopt

Wat wel racisme is. Is het feit hoe er gepraat wordt over mensen uit andere culturen. Tot vluchtelingen toe. De krant staat stees vol over hie geweldig oekraiense kinderen opgevangen worden. Weet je hoe een deel van Nederlandse leerlingen erover spreekt? Ik hoop dat ze snel oprotten. En dat hebben de leerlingen die dat doen echt niet van henzelf. Wat krijgen ze thuis mee? En dan denk ik toch dat het dubbel zo hard binnenkomt juist in een zgn christelijke omgeving.

Hoe komt het dat we zo weinig donkere mensen in onze kerkelijk gemeenten tegenkomen?
Terwijl vele Afrikaanse mensen echt wel een christelijke achtergrond hebben. Zou dat behalve met culturele en of inhoudelijke verschillen ook niet klein beetje te maken kunnen hebben met hoe ze zich opgenomen voelen?

Een paar jaar geleden nam ik een van de kinderen een keer dagje mee naar werk. We stonden voor schooltijd even in het lokaal te praten. Wat was de eerste reactie van de kinderen toen ze door raam keken? He een zwarte. Om vervolgens iedereen erbij te roepen en door het raam te gapen. Met collega's samen dit direct opgepakt.

Diezelfde leerlingen zaten ook op dezelfde middelbare school. De opmerkingen en vragen die onze kinderen kregen waren niet mis. En die bleven ze herhaaldelijk horen. Vragen tegen beter weten in. Deden alle leerlingen dat? Nee, gelukkig niet. Maar het is een feit dat er een harde kern is.

Was er een burgerschapsles ofzo. En ging het over criminaliteit. Onze kinderen werden aangeken. Gevraagd herkennen jullie dat. Weet je, het zal allemaal niet zo kwaad bedoeld zijn. Maar geeft voor mij wel aan hoe er uit vooroordelen gepraat en gedacht wordt. En laat dat juist nu niet iets christenwaardigs zijn. En zeker ook niet om je kop voor in het zand te steken. Goed te praten met het komt overal voor. Bij ons mag het niet voorkomen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Binnen onze kringen is er terechte angst voor de Islamisering van de samenleving. Ik weet niet of je dat gelijk als racisme moet zien.
Maar dat is wat anders dan: sommigen zien mensen met een zwarte huidskleur meteen als een misdadiger of een moslim echt als de vijand.
Dat van die huidkleurige panty's zie ik evenmin als serieus racisme.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Lilian1975 »

Bezorgd schreef:Binnen onze kringen is er terechte angst voor de Islamisering van de samenleving. Ik weet niet of je dat gelijk als racisme moet zien.
Hoezo terecht? Zou een christen niet juist moeten getuigen van Wie in hem leeft? ipv haat of angst te zaaien?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 13 jul 2022, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

Eens met Lilian.
Je zag dat laatst ook bij het AZC, ik meen bij Harskamp, hoe vluchtelingen behandeld werden.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door KDD »

Bezorgd schreef:Binnen onze kringen is er terechte angst voor de Islamisering van de samenleving. Ik weet niet of je dat gelijk als racisme moet zien.
Meestal is het een reactie omdat het een gevaar is voor de samenleving. Toen wij jong waren wisten we eigenlijk weinig van moslims en gaven hun geen aandacht. Toen waren de russen en de cold war een gevaar en we moesten niets van de russen hebben. Ik weet nog goed toen Andropov stierf gaf iemand in de klas een niet zo netjes opmerking daarover en onze meester zeide tegen de klas dat de russen ook mensen waren en dat we niet zulke opmerkingen mochten maken. In deze tijd moet ik leerlingen corrigeren over wat ze zeggen over moslims en homos.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Lilian1975 »

KDD schreef:
Bezorgd schreef:Binnen onze kringen is er terechte angst voor de Islamisering van de samenleving. Ik weet niet of je dat gelijk als racisme moet zien.
Meestal is het een reactie omdat het een gevaar is voor de samenleving. Toen wij jong waren wisten we eigenlijk weinig van moslims en gaven hun geen aandacht. Toen waren de russen en de cold war een gevaar en we moesten niets van de russen hebben. Ik weet nog goed toen Andropov stierf gaf iemand in de klas een niet zo netjes opmerking daarover en onze meester zeide tegen de klas dat de russen ook mensen waren en dat we niet zulke opmerkingen mochten maken. In deze tijd moet ik leerlingen corrigeren over wat ze zeggen over moslims en homos.
Mag ik jou vragen hoe jij ze corrigeert? Wat zeg je?
Een opmerking het zijn ook mensen... of spreek je ze aan op gedrag, waar het vandaan komt en benoem je het als zonde? En veroordeel je het daarmee.
Heeft het gedrag bijv. dezelfde consequenties als bijv een leerling die in een rolstoel zit uit te jouwen?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 13 jul 2022, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef:
huisman schreef:
TSD schreef:
huisman schreef:Daar sprak ik met een zwarte vrouw uit de VS . Zij legde mij uit dat racisme overal om ons heen is. Ze zei dat als ze panty’s besteld in huidskleur ze altijd blanke krijgt. Alsof haar huidskleur zeer uitzonderlijk zou zijn.

Wij zijn racistischer dan wij denken. I
Los van dat ik dat nogal onhandig vind van de verkoper/verkoopster, toch vraag ik me af of dat nu een schoolvoorbeeld van racisme is, of gewoon omdat wij als blanken bij 'huidskleur' als eerste associatie 'blank' hebben en dus de gemiddelde klant bij panty's in huidkleur die standaard krijgt.

Daar hoeft dan toch niet direct een waardeoordeel achter te zitten? Ik heb het idee dat, juist doordat er steeds de nadruk op ligt, alles wel gevoeliger is geworden. Even los van het feit dat ik geen panty's bestel ( :D ) zou ik er echt niet van opkijken als ik in bijv. Kenia dan donkere panty's zou krijgen als ik vraag om panty's in huidskleur.

Dus zijn onze primaire associaties (die iedereen ter wereld heeft, welke huidskleur, ras, religie, cultuur of wat dan ook) nu gelijk racisme te noemen? Ik vind dat zelf net een stapje te ver.
Blank is blijkbaar de norm en dat vind ik abnormaal. Dit lijkt onschuldig en onbedoeld maar de vrouw die ik aanhaalde was er weer door geraakt en dat raakte mij dan weer. Het voorbeeld kwam trouwens uit haar eigen omgeving in de VS.

Ik zie trouwens dat haar voorbeeld van jaren geleden gelukkig nu niet meer standaard is. Als je nu googled op panty huidskleur komen ook donkere tinten voorbij. We gaan vooruit :huhu
Die zijn nog steeds niet passend voor de Afrikaanse huid. Zover waren wij ook wel toen we op panty jacht gingen. Ook die donkere zijn voor de blanke mens met donkere huidskleur En daarnaast is het gewoon niet zo gek dat een gemiddelde winkel ze niet op voorraad heeft. Die speciaal voor de Afrikaanse huid geschikt is. Vele dragen niet eens een panty. En dan heb je ook daarin weer minstens 6 tinten.... snap wel als he dat bijna niet verkoopt. Je het niet op voorraad heb. Niet bewust. Maar kwestie vraag en aanbod. Niet omdat blank de norm is, maar omdat het verkoopt

Wat wel racisme is. Is het feit hoe er gepraat wordt over mensen uit andere culturen. Tot vluchtelingen toe. De krant staat stees vol over hie geweldig oekraiense kinderen opgevangen worden. Weet je hoe een deel van Nederlandse leerlingen erover spreekt? Ik hoop dat ze snel oprotten. En dat hebben de leerlingen die dat doen echt niet van henzelf. Wat krijgen ze thuis mee? En dan denk ik toch dat het dubbel zo hard binnenkomt juist in een zgn christelijke omgeving.

Hoe komt het dat we zo weinig donkere mensen in onze kerkelijk gemeenten tegenkomen?
Terwijl vele Afrikaanse mensen echt wel een christelijke achtergrond hebben. Zou dat behalve met culturele en of inhoudelijke verschillen ook niet klein beetje te maken kunnen hebben met hoe ze zich opgenomen voelen?

Een paar jaar geleden nam ik een van de kinderen een keer dagje mee naar werk. We stonden voor schooltijd even in het lokaal te praten. Wat was de eerste reactie van de kinderen toen ze door raam keken? He een zwarte. Om vervolgens iedereen erbij te roepen en door het raam te gapen. Met collega's samen dit direct opgepakt.

Diezelfde leerlingen zaten ook op dezelfde middelbare school. De opmerkingen en vragen die onze kinderen kregen waren niet mis. En die bleven ze herhaaldelijk horen. Vragen tegen beter weten in. Deden alle leerlingen dat? Nee, gelukkig niet. Maar het is een feit dat er een harde kern is.

Was er een burgerschapsles ofzo. En ging het over criminaliteit. Onze kinderen werden aangeken. Gevraagd herkennen jullie dat. Weet je, het zal allemaal niet zo kwaad bedoeld zijn. Maar geeft voor mij wel aan hoe er uit vooroordelen gepraat en gedacht wordt. En laat dat juist nu niet iets christenwaardigs zijn. En zeker ook niet om je kop voor in het zand te steken. Goed te praten met het komt overal voor. Bij ons mag het niet voorkomen!
Bedankt voor deze post!
Heftig verhaal maar helaas herkenbaar. Mijn bedoeling is ook niet om het goed praten. Wat ik aangeef is dat racisme diep en breed in onze samenleving zit. En ook in onszelf. Daarom is het niet goed om naar anderen te wijzen naar eerst maar zelf in de spiegel te kijken.
Ouders, leerkrachten, predikanten enz. zouden veel meer aandacht voor dit kwaad moeten hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Lilian1975 »

Mee eens hoor.... :) En eerlijkheid gebiedt te zeggen. Als wij geen kinderen in een andere huidskleur in ons gezin hadden gehad. Ik mij oprecht afvraag of wij dit geweten of beseft hadden.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door KDD »

Lilian1975 schreef:
KDD schreef:
Bezorgd schreef:Binnen onze kringen is er terechte angst voor de Islamisering van de samenleving. Ik weet niet of je dat gelijk als racisme moet zien.
Meestal is het een reactie omdat het een gevaar is voor de samenleving. Toen wij jong waren wisten we eigenlijk weinig van moslims en gaven hun geen aandacht. Toen waren de russen en de cold war een gevaar en we moesten niets van de russen hebben. Ik weet nog goed toen Andropov stierf gaf iemand in de klas een niet zo netjes opmerking daarover en onze meester zeide tegen de klas dat de russen ook mensen waren en dat we niet zulke opmerkingen mochten maken. In deze tijd moet ik leerlingen corrigeren over wat ze zeggen over moslims en homos.
Mag ik jou vragen hoe jij ze corrigeert? Wat zeg je?
Een opmerking het zijn ook mensen... of spreek je ze aan op gedrag, waar het vandaan komt en benoem je het als zonde? En veroordeel je het daarmee.
Heeft het gedrag bijv. dezelfde consequenties als bijv een leerling die in een rolstoel zit uit te jouwen?
Een beetje moeilijk om uit te leggen maar ik probeer wat empathie voor deze mensen over te brengen. Om het zondig gedrag te noemen doe niet zo veel. Ze horen dat roken ook zondig gedrag is maar dat gedrag neemt helaas toe want ze zien dat niet zo.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Lilian1975 »

Echt heel erg fijn dat je een docent ben die het opmerkt. En er wat mee wil doen. Toch is het volgens mij bijbels om zondig gedrag te bestraffen. Racisme of minderwaardig spreken is toch rechtstreeks tegen het gebod van de Heere in toch? Je naaste liefhebben als jezelf? En waarom lijken we dat eerder te doen bij bijv een leerling in rolstoel als bij hatelijke opmerkingen over je medemens met andere afkomst? Alleen empathie kweken. Het kan ook al snel iets meelijwekkends (kan het goede woord ervoor niet vinden) hebben/oproepen. Daar zitten de "slachtoffers" helemaal niet op te wachten en kan onbedoeld nog zoiets met zich meedragen van wij zijn beter. (Bijv. Met betrekking tot bepaalde sexuele voorkeuren) Door medelijden kweken haal je ook de grond weg om zondig gedrag wat daar kan zijn nog te kunnen benoemen. Snap je een beetje wat ik bedoel?
Wanneer een leerling consequent op plein rookt. Heeft dat neem ik aan ook consequenties toch? Het gaat rechtstreeks in tegen het gehoorzamen die over je gesteld zijn. (Desnoods blokuur) Stop je daarmee het roken? Nee, maar wel meestal het gedrag om buiten de regels om op de verboden plekken te roken. Geeft weer mogelijkheden opnieuw gesprek aan te gaan. Is dat dan anders bij bewust vooroordelen/racisme?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 13 jul 2022, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door merel »

Ik ben het mij ook pas gaan realiseren dat dit zo speelt sinds wij meerdere getinte buren hadden. Onze Surinaamse buurvrouw werd op het consultatiebureau toch echt anders bejegend dan ik en haar Servische partner idem dito. Aan de andere kant moeten we onze ogen ook niet sluiten voor de problematiek die juist ook specifiek in bepaalde bevolkingsgroepen voorkomt.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Lilian1975 »

Daar hoeven we zeker onze ogen niet voor te sluiten. Het is ook zeker geen verontschuldiging. EIgenlijk is dat m.i. de vraag niet bij overdenken racisme in gereformeerde gezindte. En ergens ook bijzonder dat we het vaak erbij halen als een van de eerste dingen. Negen van de tien keer stopt dan het gesprek. Alsof mensen racisme zelf over zich af roepen. En alsof er ook maar 1 reden kan zijn dat rascisme te rechtvaardigen is. Is het zinvol een andere vraag te stellen? Bijv: hoe komt het dat bepaalde criminaliteit hoger ligt? Heeft dat met ras te maken of met de omstandigheden waarin mensen leven. Soms al meerdere generaties lang. Hebben we het misschien als Nederlandse bevolking zelf over ons afgeroepen door mensen minder kansen te geven? Of juist als een ander "soort" te behandelen. Ik zeg niet dat het alleen zo is. Of juist dat het zo is..Maar durven we ook kritisch te zijn naar onszelf? En echt ik heb er zelf ook geen antwoord op hoor.

Is elke boer een wetsovertreder die politiebaricades omver rijdt? En is het feit dat er boeren zijn die dat hebben gedaan reden boeren voortaan anders te behandelen? En toch hoeven we onze ogen niet te sluiten voor problematiek die juist weer in boerengemeenschappen kunnen spelen. En zijn we dan net zo gelaten over uitsluiten van boeren als bij mensen met andere afkomst?
Plaats reactie