Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Geytenbeekje »

Vrijzinnig is meer de Protestante Bond/Remonstranten
Gereformeerde Kerken zijn midden-orthodox
Ben je wel eens in Leersum geweest DDD ?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Herman »

Logisch. Zij die met Kuitert meegingen zijn allang de kerk uit of inmiddels is dat deel van de kerk uitgestorven. Dat gene wat achterblijf is dan mogelijk orthodox, maar dat staat nog vrij ver af van de gereformeerde gezindte.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Ik denk eerder dat een deel van de gereformeerde gezindte in eigen beleving vrij ver van hen afstaat. De gewone gereformeerden maken daarover al jaren grapjes, die ik hier verder niet zal herhalen.

@Geytenbeekje: precies. Je bent goed op de hoogte.

Volgens mij ben ik wel eens in Leersum in de kerk geweest inderdaad, al weet ik niet meer bij welke gelegenheid. Ook wel eens in de PKN daar, dat leek toen ook ergens tussen midden-orthodox en confessioneel. Al kun je ds. De Reuver niet confessioneel noemen.

Maar ook dat is voor zover ik weet een brede gemeente, met een orthodoxe rand, zij het dat er geperforeerd wordt naar Overlangbroek en Amerongen. Die laatste gemeente ken ik vrij goed, omdat ik daar regelmatig naar de kerk ben geweest.
Laatst gewijzigd door DDD op 03 aug 2020, 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik denk eerder dat een deel van de gereformeerde gezindte in eigen beleving vrij ver van hen afstaat. De gewone gereformeerden maken daarover al jaren grapjes, die ik hier verder niet zal herhalen.

@Geytenbeekje: precies. Je bent goed op de hoogte.
Toch heb ik het idee dat 'wij; hen meer aanvallen dan zij ons.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Ik niet hoor. Daar heb ik nooit aan meegedaan.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik niet hoor. Daar heb ik nooit aan meegedaan.
Heel goed DDD :haha
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Je moet Wikipedia wel goed lezen en daarnaast helpt het ook als je zelf enige achtergrondinformatie hebt. Kuitert is immers niet van de afgelopen decennia. Het lijkt er integendeel op dat de afgelopen decennia geheel langs jou heen zijn gegaan. :)

Van alle gereformeerde kerken, dat wil zeggen van de GKN tot aan de OGGiN, staan de GKN bekend als de meest linkse. Dat zal waar zijn. De ontwikkelingen sinds 1990 worden helemaal niet in het artikel vermeld.

Kuitert heeft nooit heel veel invloed gehad op de gewone gereformeerde kerken, en nu al helemaal niet meer. De voormalige GKN zijn overwegend iets tussen confessioneel en midden-orthodox, en nog een zeer grote minderheid die georienteerd is op het Evangelisch Werkverband. Werkelijk vrijzinnige gemeenten die uit de GKN voortkomen ken ik niet. Er zijn wel wat gemeenten die je links-middenorthodox zou kunnen noemen, zoals Leersum. Maar dat zijn ook al uitzonderingen naar mijn idee. De Keizersgrachtkerk zou je wellicht vrijzinnig kunnen noemen, hoewel dat in letterlijke zin ook niet helemaal klopt naar mijn idee. In ieder geval zou het mij hogelijk verbazen als je zelfs met een ruime definitie van vrijzinnigheid zou komen tot 20 procent van de voormalige GKN.
Je analyse klopt inderdaad ook met mijn waarneming. 20 procent lijkt me zelfs nog hoog geschat.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door SecorDabar »

Ik moest aan dit onderwerp denken aan Spreuken 27:1 Beroem u niet over den dag van morgen; want gij weet niet, wat de dag zal baren.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Even voor de helderheid: mijn inschatting is rond de 5 procent, hooguit. Maar goed. Sommige mensen hanteren een erg ruime definitie van vrijzinnigheid. En ik denk dat het percentage predikanten dat de evolutietheorie accepteert wel eerder rond de 50 dan rond de 5 zal zitten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

5% ja, dat lijkt me beter in de buurt van de werkelijkheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:In ieder geval zou het mij hogelijk verbazen als je zelfs met een ruime definitie van vrijzinnigheid zou komen tot 20 procent van de voormalige GKN.
Tiberius schreef:Je analyse klopt inderdaad ook met mijn waarneming. 20 procent lijkt me zelfs nog hoog geschat.
DDD schreef:Even voor de helderheid: mijn inschatting is rond de 5 procent, hooguit. Maar goed. Sommige mensen hanteren een erg ruime definitie van vrijzinnigheid. En ik denk dat het percentage predikanten dat de evolutietheorie accepteert wel eerder rond de 50 dan rond de 5 zal zitten.
Tiberius schreef:5% ja, dat lijkt me beter in de buurt van de werkelijkheid.
Er bestaan dus niet-vrijzinnige predikanten, die wél de evolutietheorie omarmen?

Blijkbaar is jullie referentiekader van het woord 'vrijzinnig' compleet zoek.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Nee, daar zijn gewoon definities voor.

Het is onzinnig om gereformeerdebondsdominees als vrijzinnig te typeren. Dan gebruik je gewoon niet de juiste termen. Het is verder ingewikkeld om precies te zeggen wanneer iemand vrijzinnig is. Wat mij betreft ga ik uit van de volgende definitie: vrijzinnigen loochenen op zijn minst de daadwerkelijke opstanding van Jezus. Iedereen die gelooft dat Jezus werkelijk is opgestaan, is per definitie al niet vrijzinnig, althans, zo zou ik het zien.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Dat is dan wel heel mager. Want dan sla je de evolutietheorie over. Lees nog eens wat dr. De Boer daarover zei in het RD, afgelopen donderdag.

Ik vind iemand namelijk vrijzinnig als die persoon Genesis 1-3 loochent en als gevolg daarvan ook de drie formulieren van enigheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Dat is net zoiets als zeggen er is rood en niet rood, terwijl je verder alle kleuren buiten beschouwing laat.

Maar goed, als je alle schakeringen van het christendom over één kam wilt scheren, en verder geen onderscheid wilt maken naar de belijdenis van Christus, dan zie je volgens mij onvoldoende verschil tussen hoofd- en bijzaken en verder vind ik dat je dan een eigen woord moet bedenken, want als iedereen maar zijn eigen betekenis geeft aan woorden dan wordt het wel erg ingewikkeld.

Vrijzinnigheid is niet zo wel omschreven als bijvoorbeeld hypercalvinisme, omdat er ook vrijzinnigen zijn die wel in Jezus geloven als zaligmaker, maar dat neemt niet weg dat je niet alle confessionelen als vrijzinnig kunt typeren. Dan wordt een zinnig gesprek onmogelijk.

En wat betreft de evolutietheorie: ds. De Boer ziet wel de splinters bij anderen helder, maar voor deze balk in eigen oog maakt hij graag een uitzondering. Een typisch voorbeeld van standplaatsgebondenheid, wat mij betreft. Maar goed, dat heb ik zelf ook, ongetwijfeld. Jezus wilde er maar mee zeggen dat wij over het algemeen genomen een scherper zicht hebben op de gebreken van anderen, en dat geldt mij natuurlijk net zo goed. Daarom vind ik het ondanks dat een goed interview.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hollander »

Hier een aantal betekenissen van het woord vrijzinnig:
https://www.encyclo.nl/begrip/vrijzinnig

Het is moeilijk te duiden wanneer iemand vrijzinnig zou zijn. Ik denk dat velen in kleine of grote mate vrijzinnige ideeën hebben. In dat opzicht heeft @Jantje wel gelijk dat het loochenen van Gen. 1-3 als vrijzinnig kan worden gezien. In kerkelijk Nederland zal zo iemand echter niet per se tot de vrijzinnige stroming gerekend worden. Het kan net zo goed een dwalende gereformeerde persoon zijn.
Laatst gewijzigd door Hollander op 04 aug 2020, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie