Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:
Herman schreef:
Ditbenik schreef:Ik vind het behoorlijk heftig dat iemand mensen als racisten wegzet en niet bereid is om aan te geven op wie hij doelt. Wat mij betreft ga je dan over de grens van wat betamelijk is.
Tja, als je midden in de gezindte leeft, dan is dat volstrekt helder. Maar mijn omgeving is qua personen een andere dan die van @huisman. Dat verhindert de herkenning niet.
Nou, als jij het wel herkent geef dan maar aan wie in de bovenstaande postings racistisch is. Racistische postings moet je knippen. En anders de beschuldiging van racisme. Maar ik kan de 'jullie' waar Huisman op doelt niet vinden.
Huisman heeft het over 'een behoorlijk racistisch topic'. Ik lees niet dat hij iemand voor racist uitmaakt. In mijn optiek is hij bang dat daarbij wordt uitgegaan van een superioriteit van de ene raciale groep boven de andere. In plaats van amok maken kun je die visie inhoudelijk weerleggen. Dat bevordert een inhoudelijk gesprek.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Herman schreef:
Ditbenik schreef:Ik vind het behoorlijk heftig dat iemand mensen als racisten wegzet en niet bereid is om aan te geven op wie hij doelt. Wat mij betreft ga je dan over de grens van wat betamelijk is.
Tja, als je midden in de gezindte leeft, dan is dat volstrekt helder. Maar mijn omgeving is qua personen een andere dan die van @huisman. Dat verhindert de herkenning niet.
Nou, als jij het wel herkent geef dan maar aan wie in de bovenstaande postings racistisch is. Racistische postings moet je knippen. En anders de beschuldiging van racisme. Maar ik kan de 'jullie' waar Huisman op doelt niet vinden.
Huisman heeft het over 'een behoorlijk racistisch topic'. Ik lees niet dat hij iemand voor racist uitmaakt. In mijn optiek is hij bang dat daarbij wordt uitgegaan van een superioriteit van de ene raciale groep boven de andere. In plaats van amok maken kun je die visie inhoudelijk weerleggen. Dat bevordert een inhoudelijk gesprek.
Hij schrijft letterlijk "Jullie hebben blijkbaar nog een wit-plantage beeld van de kerken in Afrika" als afsluiting want zijn verhaal over 'een behoorlijk racistisch topic' maar geeft niet aan wie die 'jullie' zijn. Dat heeft niets te maken met amok maken maar ik wil gewoon weten op wie die posting slaat. Er is niemand met 'een wit-plantage beeld' van de kerken in Afrika.' Op zo'n loze beschuldiging valt niet inhoudelijk te reageren. Iets wat er niet is, kun je niet bewijzen.
-knip, niet op de persoon graag-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door huisman »

Terri schreef:Och dat roeptoeteren moet je gewoon negeren.
Toch is zo af en toe in de spiegel kijken niet verkeerd. Waarom kwalificeer jij mijn post als roeptoeteren?

Ik ben misschien wat te duidelijk geweest maar lees de postings maar eens terug. Wij (blanken) zijn van het Woord en zij (Afrikanen) zijn van muziek en dans. Dan doe je m.i. de Afrikaanse christenen tekort. De Nigeriaan waar ik over sprak was net als ik luchtverkeersleider en ik ontmoette hem op een cursus in Luxemburg. Imposante man in alle opzichten. Sprak met een ieder over de hoop die in hem was. Toen hij bevraagd en bespot werd door moslim cursisten sprak hij kalm en duidelijk Bijbelse taal over wedergeboorte, zonde en vooral over hemel en hel en over zijn dierbare Zaligmaker.

Zijn Schriftkennis was groot. Hij was de Filippus en ik de moorman.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:Nou, als jij het wel herkent geef dan maar aan wie in de bovenstaande postings racistisch is. Racistische postings moet je knippen. En anders de beschuldiging van racisme. Maar ik kan de 'jullie' waar Huisman op doelt niet vinden.
Huisman heeft het over 'een behoorlijk racistisch topic'. Ik lees niet dat hij iemand voor racist uitmaakt. In mijn optiek is hij bang dat daarbij wordt uitgegaan van een superioriteit van de ene raciale groep boven de andere. In plaats van amok maken kun je die visie inhoudelijk weerleggen. Dat bevordert een inhoudelijk gesprek.
Ik ben zelf racist, maar je bent volgens dit topic dan blijkbaar een grote zondaar. Je mag wat mij betreft geen gelijkstelling maken tussen culturele gewoonten en de menswaardigheid van de ander. Maar die dingen zijn erg lastig te scheiden. Verder vind ik het tamelijk belachelijk dat Afrikanen blijkbaar op hun eigen manier hun christelijke godsdienst in Nederland moeten beleven, zonder dat ze ook maar iets van christelijke nederigheid betrachten door zich aan te sluiten bij de Nederlandse gewoonten in plaats van hun eigen culturele vlees te koesteren. Maar dergelijke zaken mogen allemaal niet gezegd worden, want de racisme kaart wordt nagenoeg altijd gelijk getrokken. Dat hele pantyverhaal is natuurlijk ook gewoon flauwekul. Het gaat helemaal nergens over, omdat iemand de verkeerde kleur besteld heeft. In plaats van eigen domheid toe te geven, wordt de racismekaart getrokken. Dan zie je de dingen niet meer helder. Of is mij ook racisme overkomen toen ik een witte telefoon geleverd kreeg in plaats van een zwarte? Natuurlijk niet. Ik had het verkeerde vinkje aangeklikt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ad Anker »

Dank heren huisman en Herman. Volgens mij is duidelijk wat er bedoeld werd. En eens.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

Ditbenik schreef:
Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Herman schreef: Tja, als je midden in de gezindte leeft, dan is dat volstrekt helder. Maar mijn omgeving is qua personen een andere dan die van @huisman. Dat verhindert de herkenning niet.
Nou, als jij het wel herkent geef dan maar aan wie in de bovenstaande postings racistisch is. Racistische postings moet je knippen. En anders de beschuldiging van racisme. Maar ik kan de 'jullie' waar Huisman op doelt niet vinden.
Huisman heeft het over 'een behoorlijk racistisch topic'. Ik lees niet dat hij iemand voor racist uitmaakt. In mijn optiek is hij bang dat daarbij wordt uitgegaan van een superioriteit van de ene raciale groep boven de andere. In plaats van amok maken kun je die visie inhoudelijk weerleggen. Dat bevordert een inhoudelijk gesprek.
Hij schrijft letterlijk "Jullie hebben blijkbaar nog een wit-plantage beeld van de kerken in Afrika" als afsluiting want zijn verhaal over 'een behoorlijk racistisch topic' maar geeft niet aan wie die 'jullie' zijn. Dat heeft niets te maken met amok maken maar ik wil gewoon weten op wie die posting slaat. Er is niemand met 'een wit-plantage beeld' van de kerken in Afrika.' Op zo'n loze beschuldiging valt niet inhoudelijk te reageren. Iets wat er niet is, kun je niet bewijzen.
-knip, niet op de persoon graag-
Gedrag is geen persoon. Ik schreef over mijn ervaring.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
Terri schreef:Och dat roeptoeteren moet je gewoon negeren.
Toch is zo af en toe in de spiegel kijken niet verkeerd. Waarom kwalificeer jij mijn post als roeptoeteren?

Ik ben misschien wat te duidelijk geweest maar lees de postings maar eens terug. Wij (blanken) zijn van het Woord en zij (Afrikanen) zijn van muziek en dans. Dan doe je m.i. de Afrikaanse christenen tekort. De Nigeriaan waar ik over sprak was net als ik luchtverkeersleider en ik ontmoette hem op een cursus in Luxemburg. Imposante man in alle opzichten. Sprak met een ieder over de hoop die in hem was. Toen hij bevraagd en bespot werd door moslim cursisten sprak hij kalm en duidelijk Bijbelse taal over wedergeboorte, zonde en vooral over hemel en hel en over zijn dierbare Zaligmaker.

Zijn Schriftkennis was groot. Hij was de Filippus en ik de moorman.
Als je terugleest zie je dat het gaat over cultuur die tot uitdrukking komt in de liturgie. Je voegt een onderwerp toe wat niet besproken is om vervolgens de conclusie te trekken wat ons standpunt met betrekking tot dat onderwerp zou zijn. Ik gaf al aan dat ik jaren met Afrikanen heb gewerkt en ik meldde hun ervaring met betrekking tot de Nederlandse kerkdienst. Ook daarin heb ik niets gezegd over het Woord maar alleen over cultuur namelijk de manier van zingen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Jullie hebben blijkbaar nog een wit-plantage beeld van de kerken in Afrika
Ik meer een zwart-plantage beeld, is dat beter volgens jou?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door GGotK »

Doet me beetje denken aan een discussie in 2007:
Kerk discrimineert zwarte predikanten

Gereformeerde Gemeenten weren dominees

Van onze redactie religie & filosofie

Een Nigeriaanse en een Papoeadominee mogen de Gereformeerde Gemeente-kansels niet op. Racisme? „Het zijn heel domme argumenten.”

De Gereformeerde Gemeenten gunnen predikanten uit Nigeria, Indonesië of andere zendingslanden geen plaats op de kansel.

Ds. Ude uit Nigeria en ds. Nekwek uit de Indonesische provincie Papoea bezochten in september Nederland. Opgeleid in een door zending gestichte kerk, wilden ze graag voorgaan in een dienst van een zustergemeente. Ze verzochten hierom bij de synode, het landelijk kerkbestuur van de Gereformeerde Gemeenten, vorige maand bijeen.

Dat verzoek werd gesteund door (oud-)zendingspredikanten van het derde protestantse kerkgenootschap van Nederland. Maar de synode besliste anders, na rijp beraad.

Volgens oud-zendingspredikant C.G. Vreugdenhil uit Vlissingen, aanwezig bij de synode, was de afwijzing ’beledigend’ voor de gekleurde collega’s. „Zij gingen naar huis met de boodschap: ze zeggen wel dat ze ons accepteren, maar we mogen de kansel niet op.” Hij is nog steeds boos.

Onduidelijk blijft, wat de argumentatie van de synode is. Het kerkbestuur komt in een gesloten vergadering bijeen. Alleen het Reformatorisch Dagblad mag erover berichten, gecensureerd.

Vreugdenhil: „Ze zeiden: als zo’n Nigeriaanse dominee bij ons voorgaat, moet dat vertaald worden. En komt dan de heilige Geest wel mee?”

Volgens hem weerde de synode de predikanten met het argument van de ’grote culturele verschillen’. Fijntjes wees ds. Ude uit Nigeria zijn Nederlandse collega’s erop dat zij wel voorgaan in zijn land.

Een oud-medewerker van anti-apartheidswerkgroep Kairos moet denken aan het ’theologisch racisme’, zoals dat werkte in het door apartheid verdeelde Zuid-Afrika.

„Dit is gewoon discriminatie”, vindt Joke van Saanen, godsdienstpsychologe aan de Vrije Universiteit en opgegroeid in de Gereformeerde Gemeenten.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:Nou, als jij het wel herkent geef dan maar aan wie in de bovenstaande postings racistisch is. Racistische postings moet je knippen. En anders de beschuldiging van racisme. Maar ik kan de 'jullie' waar Huisman op doelt niet vinden.
Huisman heeft het over 'een behoorlijk racistisch topic'. Ik lees niet dat hij iemand voor racist uitmaakt. In mijn optiek is hij bang dat daarbij wordt uitgegaan van een superioriteit van de ene raciale groep boven de andere. In plaats van amok maken kun je die visie inhoudelijk weerleggen. Dat bevordert een inhoudelijk gesprek.
Ik ben zelf racist, maar je bent volgens dit topic dan blijkbaar een grote zondaar. Je mag wat mij betreft geen gelijkstelling maken tussen culturele gewoonten en de menswaardigheid van de ander. Maar die dingen zijn erg lastig te scheiden. Verder vind ik het tamelijk belachelijk dat Afrikanen blijkbaar op hun eigen manier hun christelijke godsdienst in Nederland moeten beleven, zonder dat ze ook maar iets van christelijke nederigheid betrachten door zich aan te sluiten bij de Nederlandse gewoonten in plaats van hun eigen culturele vlees te koesteren. Maar dergelijke zaken mogen allemaal niet gezegd worden, want de racisme kaart wordt nagenoeg altijd gelijk getrokken. Dat hele pantyverhaal is natuurlijk ook gewoon flauwekul. Het gaat helemaal nergens over, omdat iemand de verkeerde kleur besteld heeft. In plaats van eigen domheid toe te geven, wordt de racismekaart getrokken. Dan zie je de dingen niet meer helder. Of is mij ook racisme overkomen toen ik een witte telefoon geleverd kreeg in plaats van een zwarte? Natuurlijk niet. Ik had het verkeerde vinkje aangeklikt.
Wat bedoel je met ik ben zelf rascist?
Rascisme is een zonde. Dat is m.i. wat anders dat een rascist een grotere zondaar is.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 15 jul 2022, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Lilian1975 »

Ditbenik schreef:
huisman schreef:
Terri schreef:Och dat roeptoeteren moet je gewoon negeren.
Toch is zo af en toe in de spiegel kijken niet verkeerd. Waarom kwalificeer jij mijn post als roeptoeteren?

Ik ben misschien wat te duidelijk geweest maar lees de postings maar eens terug. Wij (blanken) zijn van het Woord en zij (Afrikanen) zijn van muziek en dans. Dan doe je m.i. de Afrikaanse christenen tekort. De Nigeriaan waar ik over sprak was net als ik luchtverkeersleider en ik ontmoette hem op een cursus in Luxemburg. Imposante man in alle opzichten. Sprak met een ieder over de hoop die in hem was. Toen hij bevraagd en bespot werd door moslim cursisten sprak hij kalm en duidelijk Bijbelse taal over wedergeboorte, zonde en vooral over hemel en hel en over zijn dierbare Zaligmaker.

Zijn Schriftkennis was groot. Hij was de Filippus en ik de moorman.
Als je terugleest zie je dat het gaat over cultuur die tot uitdrukking komt in de liturgie. Je voegt een onderwerp toe wat niet besproken is om vervolgens de conclusie te trekken wat ons standpunt met betrekking tot dat onderwerp zou zijn. Ik gaf al aan dat ik jaren met Afrikanen heb gewerkt en ik meldde hun ervaring met betrekking tot de Nederlandse kerkdienst. Ook daarin heb ik niets gezegd over het Woord maar alleen over cultuur namelijk de manier van zingen.
Toch vond ik het wel "jammer" dat dit juist aangehaald werd de oorzaak van ontbreken van andere etniciteit in veel van onze gemeenten. Niet omdat ik ontkent dat ze een andere zangcultuur zouden kennen. (Alhoewel daar echt wel verschillen tussen zitten.)Maar omdat het ging over rascisme wat voorkomt in onze gezindte. En dan is rascisme m.i. niet een andere zangcultuur maar de wijze van spreken, kijken en omgaan met de ander. Voor je het weet verleg je de discussie naar zij ipv ons. Wat is ons gedrag. En onze houding.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Terri schreef:Och dat roeptoeteren moet je gewoon negeren.
Toch is zo af en toe in de spiegel kijken niet verkeerd. Waarom kwalificeer jij mijn post als roeptoeteren?

Ik ben misschien wat te duidelijk geweest maar lees de postings maar eens terug. Wij (blanken) zijn van het Woord en zij (Afrikanen) zijn van muziek en dans. Dan doe je m.i. de Afrikaanse christenen tekort. De Nigeriaan waar ik over sprak was net als ik luchtverkeersleider en ik ontmoette hem op een cursus in Luxemburg. Imposante man in alle opzichten. Sprak met een ieder over de hoop die in hem was. Toen hij bevraagd en bespot werd door moslim cursisten sprak hij kalm en duidelijk Bijbelse taal over wedergeboorte, zonde en vooral over hemel en hel en over zijn dierbare Zaligmaker.

Zijn Schriftkennis was groot. Hij was de Filippus en ik de moorman.
Als je die zaken nu eens bijeenvoegt, kom je wellicht tot een andere conclusie over de postings. Het ging om hoe het er over het algemeen aan toe gaat in kerkdiensten. Niet met een waardeoordeel. 1 voorbeeld wat iets anders is, weerlegt niet het algemene beeld.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Verder vind ik het tamelijk belachelijk dat Afrikanen blijkbaar op hun eigen manier hun christelijke godsdienst in Nederland moeten beleven, zonder dat ze ook maar iets van christelijke nederigheid betrachten door zich aan te sluiten bij de Nederlandse gewoonten in plaats van hun eigen culturele vlees te koesteren.
En dat zeg je ook tegen alle voormalige Nederlanders in Canada, de Verenigde Staten, etc. die hun religieuze gewoonten hebben meegenomen?
Dat hele pantyverhaal is natuurlijk ook gewoon flauwekul.
Het is juist een goed een voorbeeld van institutioneel racisme.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:En dat zeg je ook tegen alle voormalige Nederlanders in Canada, de Verenigde Staten, etc. die hun religieuze gewoonten hebben meegenomen?

Het is juist een goed een voorbeeld van institutioneel racisme.
1. Een groot deel zingt op engelse wijzen en heeft de geneefse meoldiën overboord gezet. Verder gaat de vergelijking mank, omdat nederlandse en engels/amerikaanse gebruiken veel dichter bij elkaar liggen dan tussen hier en Afrika.

2. Natuurlijk is dat geen goed voorbeeld. Het gaat om een vrije markt van vraag en aanbod. Dan moet je gewoon opletten waar en wat je koopt. Het lijkt me tamelijk dom om bij een Grieks restaurant binnen te lopen en dan een bestelling uit de Indische keuken te plaatsen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door pierre27 »

huisman schreef:
Terri schreef:Och dat roeptoeteren moet je gewoon negeren.
Toch is zo af en toe in de spiegel kijken niet verkeerd. Waarom kwalificeer jij mijn post als roeptoeteren?

Ik ben misschien wat te duidelijk geweest maar lees de postings maar eens terug. Wij (blanken) zijn van het Woord en zij (Afrikanen) zijn van muziek en dans. Dan doe je m.i. de Afrikaanse christenen tekort. De Nigeriaan waar ik over sprak was net als ik luchtverkeersleider en ik ontmoette hem op een cursus in Luxemburg. Imposante man in alle opzichten. Sprak met een ieder over de hoop die in hem was. Toen hij bevraagd en bespot werd door moslim cursisten sprak hij kalm en duidelijk Bijbelse taal over wedergeboorte, zonde en vooral over hemel en hel en over zijn dierbare Zaligmaker.

Zijn Schriftkennis was groot. Hij was de Filippus en ik de moorman.
Mooi die gesprekken he, ik ben ook veel in Afrika geweest en de gesprekken die ik daar heb gehad gingen juist veel over het Woord en weinig over de muziek. Daar kwamen de door jouw benoemde elementen van wedergeboorte, zonde, bekering, berouw, hemel en hel in terug. Onvergetelijke tijden gehad met een Nigeriaanse predikant Paulus genaamd, een stem als een klok, handen als kolenschoppen maar vooral een ernstige man.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie