Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Waarom zo negatief? Ik schat jou ook hoger in dan afgaan op klanken.
De man zegt weinig tot niets over de kerk in 2050 en hij preekt met name voor eigen parochie. Wat opvallend is, is dat hij niet verder wil kijken dan vandaag. De reactie van @DDD verbaast mij dan ook. Als reactie op een ander interview was een gebrek aan toekomstvisie nog reden om het interview maar niets te vinden, en nu vindt hij het een mooi interview.
Je moet mensen op hun eigen merites beoordelen. Iemand die gemakzuchtig voor de vuist weg kletst terwijl hij ook iets zinnigs zou kunnen zeggen, beoordeel je anders dan iemand die op zijn manier iets zinnigs zegt, terwijl je misschien zelf wat meer tot nadenken stemmende ideeën zou willen melden bij zo'n gelegenheid.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bruna »

Jammer dat door de interviewer niet gevraagd is naar kerkelijke eenheid. Ik had graag willen weten welke gedachten de dominee en het kerkverband daar over heeft.
Hoopvol
Berichten: 1301
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hoopvol »

Bruna schreef:Jammer dat door de interviewer niet gevraagd is naar kerkelijke eenheid. Ik had graag willen weten welke gedachten de dominee en het kerkverband daar over heeft.
Volgens mij maakt de OGGiN er geen geheim van dat ze in de lijn van ds Ledeboer terug verlangen naar de oude vaderlandse kerk.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ambtenaar »

-knip-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Opvallend geen foto bij het artikel.
Hij heeft wel eens met de huisarts van Rouveen op de foto gestaan in NRC, kan ik me herinneren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ad Anker »

Ook hier blijven we respectvol richting predikanten, ook al was het vragenderwijs, ik heb het toch verwijderd.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Erskinees »

Jammer dat in de laatste twee interviews over "de kerk in 2050" eigenlijk niet gesproken wordt over de kerken over 50 jaar. Publiceer het dan later onder een andere titel. Overigens is dat m.i. niet meteen de schuld van de predikanten, dat kan ook de schuld van de journalist zijn. Die leidt immers het gesprek.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:https://www.puntuit.nl/kerkin2050/krijg ... ng-de-kerk

Zie ook de krant van hedenavond.
Deze video grijpt inderdaad al vooruit op de kerk in 2050. Coen van Dam blijkt al lid van een nog niet bestaande gemeente, die al wel op de 'tekentafel' wordt bedacht en besproken. Knap van het RD om de serie zo'n concrete wending te geven!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:https://www.puntuit.nl/kerkin2050/krijg ... ng-de-kerk

Zie ook de krant van hedenavond.
Deze video grijpt inderdaad al vooruit op de kerk in 2050. Coen van Dam blijkt al lid van een nog niet bestaande gemeente, die al wel op de 'tekentafel' wordt bedacht en besproken. Knap van het RD om de serie zo'n concrete wending te geven!
:yahoo

Ik had de fout nog niet opgemerkt.

Maar er valt genoeg over het filmpje te zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Maar er valt genoeg over het filmpje te zeggen.
Klopt. Eigenlijk sluiten vrijwel alle meningen in meer of mindere mate aan bij het prachtige interview van ds. C.P. de Boer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Maar er valt genoeg over het filmpje te zeggen.
Klopt. Eigenlijk sluiten vrijwel alle meningen in meer of mindere mate aan bij het prachtige interview van ds. C.P. de Boer.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De Nunspeter en de Alblasserdamse voelen toch wel dat de Statenvertaling heel belangrijk is, en dat je die niet zomaar overboord kunt gooien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Maar er valt genoeg over het filmpje te zeggen.
Klopt. Eigenlijk sluiten vrijwel alle meningen in meer of mindere mate aan bij het prachtige interview van ds. C.P. de Boer.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De Nunspeter en de Alblasserdamse voelen toch wel dat de Statenvertaling heel belangrijk is, en dat je die niet zomaar overboord kunt gooien.
In meer of in mindere mate. Weet je wat dat betekent?
Luister nog maar eens goed naar de Nunspeter en over wat hij zegt over zijn leeftijdsgenoten. En in mindere mate ook de Alblasserdam met de aansluiting bij de beeldcultuur.
In zei niet dat ze allemaal de mening van ds. De Boer onderstrepen, maar dat vrijwel alle meningen daar in meer of mindere mate bij aansluiten. Zoals op het gebied van verstaanbaarheid van de Bijbel, het wegvallen van kerkmuren, het zoeken naar eenheid, het omgaan met tradities, de noodzakelijkheid van de eredienst, etc.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Maar er valt genoeg over het filmpje te zeggen.
Klopt. Eigenlijk sluiten vrijwel alle meningen in meer of mindere mate aan bij het prachtige interview van ds. C.P. de Boer.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De Nunspeter en de Alblasserdamse voelen toch wel dat de Statenvertaling heel belangrijk is, en dat je die niet zomaar overboord kunt gooien.
In meer of in mindere mate. Weet je wat dat betekent?
Luister nog maar eens goed naar de Nunspeter en over wat hij zegt over zijn leeftijdsgenoten. En in mindere mate ook de Alblasserdam met de aansluiting bij de beeldcultuur.
In zei niet dat ze allemaal de mening van ds. De Boer onderstrepen, maar dat vrijwel alle meningen daar in meer of mindere mate bij aansluiten. Zoals op het gebied van verstaanbaarheid van de Bijbel, het wegvallen van kerkmuren, het zoeken naar eenheid, het omgaan met tradities, de noodzakelijkheid van de eredienst, etc.
Beiden zeggen dat de traditie niet overboord gegooid moet worden. Maar ik geef wel toe, ds. De Boer zijn stukje is de meest waarschijnlijke verwachting van de kerk over 30 jaar, als het gaat om de Bijbelvertaling. Een herhaling kost zoveel (grotendeels onnodige) tijd en voorbereiding, dat men er over 30 jaar nog niet klaar mee is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door HersteldHervormd »

Jantje schreef:https://www.puntuit.nl/kerkin2050/krijg ... ng-de-kerk

Zie ook de krant van hedenavond.
Mooi stukje, bedankt voor het delen
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie