Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Ik ben blij dat de klederen in ieder geval nog eens schaaps zijn, maar verder heb ik geen behoefte om mij nog verder hierover te verantwoorden.

Ik denk dat het gesprek er een stuk op vooruit zou gaan als je wat vaker 'ik' zou zeggen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

@Mara:
Dat had ik dan uitstekend begrepen.

Inderdaad zijn hier soms mensen die zonder verstand van zaken vérstrekkende meningen geven. En als ik dat zie, dan meld ik dat.

Mocht het andersom een keer voorkomen, dan hoor ik het ook graag. En voor het overige is het een eenvoudig feit dat er slimme en domme mensen bestaan. Domme mensen in objectieve zin zullen hier op het forum erg ondervertegenwoordigd zijn, maar de grens tussen dom en slim is ook enigszins standplaatsgebonden, natuurlijk.

Verder is schriftelijke communicatie altijd beperkt. Ik vind het belangrijker of mensen in mijn omgeving mij bescheiden vinden of niet. Dat neemt niet weg dat ik probeer ook iets met zulke ergernissen te doen, maar dan zonder afbreuk te doen aan wat ik wil zeggen. En dat is soms schipperen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
DDD schreef: Ik zal niet worden toegelaten tot de opleiding en daarom zal ik mij niet melden
Meld je man, als je je geroepen weet. Denk je dat onze God onmachtig is? Dat curatoria God kunnen wederstaan?
dit is spotten, ik heb het gemeld!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef: Ik zal niet worden toegelaten tot de opleiding en daarom zal ik mij niet melden
Meld je man, als je je geroepen weet. Denk je dat onze God onmachtig is? Dat curatoria God kunnen wederstaan?
dit is spotten, ik heb het gemeld!
Ik vind het wel een goede gedachte en passend in de curatoriumvergaderingdiscussie.
Het roept namelijk vragen op. Zoals bijvoorbeeld: is het niet aangenomen worden door het curatorium een bewijs dat je niet geroepen bent? Predikanten die uiteindelijk via een andere weg predikant zijn geworden, is dat een teken dat curatoria God niet kunnen wederstaan?

Ik snap dat in de sfeer van de afgelopen uren de oproep van Wim wat bevreemdend overkomt, maar ik beoordeel dan maar wat er staat. Als je het woordje man er tussenuit laat, is het best een mooie post.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
samanthi schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef: Ik zal niet worden toegelaten tot de opleiding en daarom zal ik mij niet melden
Meld je man, als je je geroepen weet. Denk je dat onze God onmachtig is? Dat curatoria God kunnen wederstaan?
dit is spotten, ik heb het gemeld!
Ik vind het wel een goede gedachte en passend in de curatoriumvergaderingdiscussie.
Het roept namelijk vragen op. Zoals bijvoorbeeld: is het niet aangenomen worden door het curatorium een bewijs dat je niet geroepen bent? Predikanten die uiteindelijk via een andere weg predikant zijn geworden, is dat een teken dat curatoria God niet kunnen wederstaan?

Ik snap dat in de sfeer van de afgelopen uren de oproep van Wim wat bevreemdend overkomt, maar ik beoordeel dan maar wat er staat. Als je het woordje man er tussenuit laat, is het best een mooie post.
God gebruiken om iemand een sneer te geven is zeer laakbaar.
Mooie post of niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Mara »

samanthi schreef: God gebruiken om iemand een sneer te geven is zeer laakbaar.
Mooie post of niet.
Wat is er mooi aan?
DDD schreef:maar verder heb ik geen behoefte om mij nog verder hierover te verantwoorden.
Dat is wijs DDD.
Ad Anker schreef:Ik vind het wel een goede gedachte en passend in de curatoriumvergaderingdiscussie.
Als het duidelijk op de persoon is, niet. Want het kan toch zijn dat iemand net met een roeping worstelt?
Wat weten wij ten diepste van elkaar? Je kent iemand alleen maar van zijn postings en dat is in de regel nog niet de helft.
Dan kan dit weleens een zet in de verkeerde richting zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door pierre27 »

samanthi schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef: Ik zal niet worden toegelaten tot de opleiding en daarom zal ik mij niet melden
Meld je man, als je je geroepen weet. Denk je dat onze God onmachtig is? Dat curatoria God kunnen wederstaan?
dit is spotten, ik heb het gemeld!
Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat hier spotten aan is Samanthi...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Wim Anker »

Wim Anker schreef:
DDD schreef: Ik zal niet worden toegelaten tot de opleiding en daarom zal ik mij niet melden
Meld je, als je je geroepen weet. Denk je dat onze God onmachtig is? Dat curatoria God kunnen wederstaan?
Dit is / was nadrukkelijk niet bedoeld als sneer. Meer als opwekking, laat mensenvrees of kans op afwijzing je niet weerhouden!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef: Ik zal niet worden toegelaten tot de opleiding en daarom zal ik mij niet melden
Meld je, als je je geroepen weet. Denk je dat onze God onmachtig is? Dat curatoria God kunnen wederstaan?
Dit is / was nadrukkelijk niet bedoeld als sneer. Meer als opwekking, laat mensenvrees je niet weerhouden!
-knip-, niet op de persoon.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:
DDD schreef: Ik zal niet worden toegelaten tot de opleiding en daarom zal ik mij niet melden
Meld je man, als je je geroepen weet. Denk je dat onze God onmachtig is? Dat curatoria God kunnen wederstaan?
Er zijn voldoende voorbeelden van predikanten die zijn afgewezen door een curatorium en die vervolgens in een andere kerk tot zegen zijn geweest. Dit zou je kunnen interpreteren als een curatorium dat een geroepen dienstknecht verhinderd zijn werk te doen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef: Ik zal niet worden toegelaten tot de opleiding en daarom zal ik mij niet melden
Meld je man, als je je geroepen weet. Denk je dat onze God onmachtig is? Dat curatoria God kunnen wederstaan?
Er zijn voldoende voorbeelden van predikanten die zijn afgewezen door een curatorium en die vervolgens in een andere kerk tot zegen zijn geweest. Dit zou je kunnen interpreteren als een curatorium dat een geroepen dienstknecht verhinderd zijn werk te doen.
Of wellicht dat ze op die andere akker moeten werken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Isala »

DDD schreef:Inderdaad zijn hier soms mensen die zonder verstand van zaken vérstrekkende meningen geven. En als ik dat zie, dan meld ik dat.
Gelukkig dat jij het forum behoedt voor mensen zonder verstand van zaken.
Domme mensen zoals ik, vertrekken dan uiteindelijk vanzelf.
Hora est!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door refo »

Isala schreef:
DDD schreef:Inderdaad zijn hier soms mensen die zonder verstand van zaken vérstrekkende meningen geven. En als ik dat zie, dan meld ik dat.
Gelukkig dat jij het forum behoedt voor mensen zonder verstand van zaken.
Domme mensen zoals ik, vertrekken dan uiteindelijk vanzelf.
Dom en geen-verstand-van-zaken zijn heel verschillende zaken.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1140
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Anselmus »

refo schreef:
Isala schreef:
DDD schreef:Inderdaad zijn hier soms mensen die zonder verstand van zaken vérstrekkende meningen geven. En als ik dat zie, dan meld ik dat.
Gelukkig dat jij het forum behoedt voor mensen zonder verstand van zaken.
Domme mensen zoals ik, vertrekken dan uiteindelijk vanzelf.
Dom en geen-verstand-van-zaken zijn heel verschillende zaken.
Exact. De bijdragen van DDD waardeer ik over om de inhoudelijke argumentatie, consistente logica en omdat ze geschreven zijn vanuit een persoonlijke visie. Dat betekent niet dat ik het altijd met hem eens ben. Maar dat hoeft toch ook niet op een forum? Daarnaast goed om te beseffen dat een toon op het forum anders over kan komen door ontbreken van intonatie, maar misschien nog wel meer in de bril die de lezer opzet bij het lezen. Pak eens een andere bril, dat kan helpen om de post genuanceerder te lezen.

Zeggen dat een argument onzin is, betekent niet dat de persoon in kwestie onzinnig is. Dat lijkt hier op het forum (voor wat ik in korte tijd heb kunnen zien) nog weleens door elkaar gehaald te worden. Verschil van standpunt wordt dat gezien als persoonlijke aanval terwijl dat niet altijd terecht is. De reactie terug wordt dan persoonsgericht en dan stapt men uit de discussie. Probeer eens vaker de bril van goodwill op te zetten. Dat komt de discussie ten goede denk ik.
Fides Quaerens Intellectum
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Laag »

Refoforum volgend vanaf de zijlijn, vraag ik mij af: waar staat Refoforum over 30 jaar?
Lang heb ik Refoforum als een soort maatstaf gezien van de Reformatorische kerken, ik hoop dat ik er finaal naast zit.
Luisteren, lezen en leren, luisteren naar elkaar, lezen wat er staat, en leren van hetgeen geschreven wordt, onzinnigheden en zinnigheden, domme en wijze schrijfsels. Ik snap soms werkelijk niet wat mensen hier schrijven, dan gaat het om de vierkante milimeter, maar afijn, ik leer er van, hoe het moet en hoe het niet moet.
Wat ik wel mis op Refoforum, de eenvoudige man, eenvoudig in het schrijven, maar wijs in woorden.
En waar men voor moet waken, dat degenen die veel posten, zichzelf als de elite van Refoforum gaan zien, zijt met ootmoed bekleed.
Waar staan de Reformatorische kerken over 30 jaar? Ik heb meer hoop voor de kerken, dan voor Refoforum.
Laatst gewijzigd door Laag op 22 aug 2020, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie