Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Een groot deel zal niet meer bestaan. Als het alleen vormendienst verdampt het in één generatie. Het deel wat wel blijft zal onder elkaar buigen en een grote bloeitijd kennen.

Daarnaast spreekt de predikant de vurige wens uit dat Jezus is wedergekomen over 30 jaar. Ik hoorde deze week juist ook een predikant tegen de kinderen zeggen dat ze het bejaardenhuis niet zullen halen omdat de wederkomst snel zal zijn.

Wellicht kunnen we proberen discussies in dat licht te zien, ook hier.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-c-p-d ... -1.1683778

Het lijkt me vruchteloos om hiervoor ook een nieuw draadje te openen. Maar ik vind het een zeer intrigerend stuk, al ben ik het lang niet met alles eens. Het zet ons wel stil bij de noodzaak tot erkenning van de verdeeldheid en tot een verlangen naar eenheid, wat toch ook wel offers zal vragen van deze en gene (inclusief ondergetekende).

[/b]
Waar ben je het mee eens?
Waar ben je het mee oneens?
Welke offers worden gevraagd?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Daarnaast spreekt de predikant de vurige wens uit dat Jezus is wedergekomen over 30 jaar. Ik hoorde deze week juist ook een predikant tegen de kinderen zeggen dat ze het bejaardenhuis niet zullen halen omdat de wederkomst snel zal zijn.
Eens wens is wel wat anders dan de uitspraak doen dat de wederkomst gekomen is voordat de kinderen de eindfase van hun leven ingaan. Ik vind dat laatste een ontoelaatbare en ongefundeerde uitspraak.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Een groot deel zal niet meer bestaan. Als het alleen vormendienst verdampt het in één generatie. Het deel wat wel blijft zal onder elkaar buigen en een grote bloeitijd kennen.

Daarnaast spreekt de predikant de vurige wens uit dat Jezus is wedergekomen over 30 jaar. Ik hoorde deze week juist ook een predikant tegen de kinderen zeggen dat ze het bejaardenhuis niet zullen halen omdat de wederkomst snel zal zijn.

Wellicht kunnen we proberen discussies in dat licht te zien, ook hier.
Nou zulke voorspellingen doen het niet altijd goed...
1000 jaar geleden zeiden ze ook al dat het snel ging gebeuren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Luther »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-c-p-d ... -1.1683778

Het lijkt me vruchteloos om hiervoor ook een nieuw draadje te openen. Maar ik vind het een zeer intrigerend stuk, al ben ik het lang niet met alles eens. Het zet ons wel stil bij de noodzaak tot erkenning van de verdeeldheid en tot een verlangen naar eenheid, wat toch ook wel offers zal vragen van deze en gene (inclusief ondergetekende).

Misschien kunnen de moderators het draadje aanpassen naar: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Ben wel benieuwd op welke punten je het niet met hem eens bent? En vooral ook welke offers je op je af ziet komen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Luther schreef:Ben wel benieuwd op welke punten je het niet met hem eens bent?
Dat gaat voornamelijk over de HSV. En ook over het feit dat ds. De Boer, in tegenstelling tot ds. Hoek, denkt dat het beter is dat een instantie los van een kerkverband een revisie e.d. organiseert. Ik meen dat dit niet juist is. Overigens deel ik wel de mening dat het GBS een te vast standpunt heeft, en dat dit wel moet veranderen. Ik kan echter niet meemaken dat de HSV over een tiental jaren ingeburgerd zou zijn. Daar geloof ik niets van.
Luther schreef:En vooral ook welke offers je op je af ziet komen?
Ik denk dat dat ook gaat over de HSV en dergelijke zaken meer. Dat ik er dan mee zal moeten leren leven dat de HSV intrek vind in onze zondagse erediensten, terwijl ik daar zelf geen voorstander van ben. En dat dit ook zal zijn in het kader van kerkelijke eenheid tussen verschillende kerkverbanden. Dat is iets waar ik over nadacht, bij het lezen van dit artikel.

Echter, het positieve overheerst bij het lezen van dit artikel. Ik deel volmondig de visie van ds. De Boer over het Schriftgezag e.d. En verder vond ik het ook heel opvallend dat hij denkt dat de kerk de komende jaren mogelijk orthodoxer wordt omdat de jongeren die bij de kerk en Gods Woord wensen te leven, dit veel bewuster doen dan tientallen jaren geleden.

Ik heb hiermee ook tevens de vragen van @Ambtenaar beantwoord.

En verder deel ik de opvatting van @Ad Anker.

Overigens hoop ik dat er volgende week iemand uit de Gereformeerde Gemeenten wordt geïnterviewd.

En verder deel ik ook graag dit artikel: https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-en-og ... -1.1683810.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door HersteldHervormd »

Hoe kan je iets zinnigs zeggen over de toekomst? De Heere houdt Zijn werk in stand. Als wij 'gewoon' doen wat de Bijbel ons voorschrijft mogen (of móeten?) we de rest neerleggen bij God.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Met instemming het interview gelezen.
Ds den Boer durft ook kritisch de ontwikkelingen in eigen kerkverband te benoemen.
Heel goed vond ik wat hij over Schepping en evolutie zegt.
En dit stukje moet bijna als een opmerking richting bepaalde hoogleraren opgevat worden.
Dr de Boer schreef: In de gemeenten die ik zelf heb gediend en nu dien, gaan academisch gevormde leden niet in het evolutionaire denken mee. Ze voelen zich verraden door mensen met wie ze zich verwant wisten.”
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Hollander »

Wat een prachtig, inhoudelijk interview. Ik heb vrij zelden zo'n goede uiteenzetting over deze onderwerpen gelezen. Deze predikant doorziet theologische en kerkelijke onderwerpen heel goed.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door DDD »

Hollander schreef:
Wat een prachtig, inhoudelijk interview. Ik heb vrij zelden zo'n goede uiteenzetting over deze onderwerpen gelezen. Deze predikant doorziet theologische en kerkelijke onderwerpen heel goed.
Eens. Het is een verstandig interview. Overigens vind ik de reactie van DIA geen recht doen aan de dominee. Als je zelf eens zou kijken hoeveel kritiek je op van alles en iedereen hebt, dan zou je dit niet durven zeggen. Je moet eens ophouden met het voor je karretjes spannen van ds. Hoogerland. Je kletst maar wat. Ds. Hoogerland heeft integendeel inzake de HSV juist het tegenovergestelde beweerd, zoals al eerder aan de orde kwam. Ik meld het bericht, want het is gewoon onzin over een ambtsdrager.

Ik geloof overigens niet dat zijn opmerking over gemeenteleden en evolutietheorie waar is. Maar hij zal het oprecht zo denken. Hij heeft in ieder geval een gezond verstand en ziet een aantal ernstige dwalingen scherp.
Laatst gewijzigd door DDD op 30 jul 2020, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:Helder hoe u er over denkt. Ik durf de stelling aan dat ds. de Boer voluit staat op de oude leer, zoals u die duidt. En die zelfs bevindelijk preekt. Ik zou u zelfs adviseren zijn preken te beluisteren.

Ik besef dat een discussie over dit onderwerp geheel zinloos is. Het valt me op dat u lichtvaardig en met regelmaat, bewust of onbewust, predikanten wegzet. Dat doet me verdriet, waarbij ik tevens denk dat u daarmee ook de oogappel van God aanraakt.

Dit heeft niets meer te maken met het verdedigen van de oude leer. Dit is op basis van wat gevoel en klank een indeling maken van goed of fout, op zijn best een beetje goed of beetje fout.

Elk inhoudelijk argument ontbreekt, zij het dat in de laatste regel de HSV als scheidslijn wordt veronderstelt.

Excuseer mijn mogelijk scherpe reactie, dat komt zelden voor, maar kon ik helaas nu niet onderdrukken.
Ik deel deze post volledig. En iedereen weet hoe ik over de HSV denk!!!

Het boekje van ds. Hoogerland ligt bovenaan mijn boekenstapel om te lezen, maar ik ga het dit weekend direct voorrang geven. Want ik wil eerst helder krijgen wat ds. Hoogerland precies schrijft, al heb ik al wel verschillende delen gelezen. Maar volgens mij moet @DIA leren dat wat ds. Hoogerland schrijft dieper gaat als hij zelf altijd voor mogelijk had gehouden. Ik weet dat velen in mijn omgeving, ook uit Gereformeerde Gemeenten die als (uiterst) links bekend staan, dit boekje als een steun in de rug hebben gezien. En ook zijn er mensen die de Gereformeerde Gemeenten in het verleden verlieten, die het interview in het RD én het boekje met instemming hebben gelezen. Het kan voor @DIA extra moeilijk zijn dat juist een predikant, waarvan hij verwacht had dat deze zoiets nóóit zou doen, dit boekje geschreven heeft. Als het een gematigdere predikant zou zijn geweest, dan was de reactie binnen de Gereformeerde Gemeenten en ook binnen kerkelijk Nederland waarschijnlijk anders geweest.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Precies. Dat laat zien dat een gematigd karakter vanouds een deugd was. En dat dat prima kan samengaan met een zeer bevindelijke en qua opvattingen en conservatisme relatief extreem gedachtegoed. Dat is overigens niet nieuw. Ik geloof dat waar de heilige Geest werkt, altijd enige mate van voorzichtigheid komt. Wel is het zo dat ieder mens zijn eigen karakter houdt. Het karakter van DIA en mij is wat extremer dan van de gemiddelde forummer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Vergeet ook mijn karakter vooral niet. Of wilde je beweren dat ik een gematigd karakter heb?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:Helder hoe u er over denkt. Ik durf de stelling aan dat ds. de Boer voluit staat op de oude leer, zoals u die duidt. En die zelfs bevindelijk preekt. Ik zou u zelfs adviseren zijn preken te beluisteren.

Ik besef dat een discussie over dit onderwerp geheel zinloos is. Het valt me op dat u lichtvaardig en met regelmaat, bewust of onbewust, predikanten wegzet. Dat doet me verdriet, waarbij ik tevens denk dat u daarmee ook de oogappel van God aanraakt.

Dit heeft niets meer te maken met het verdedigen van de oude leer. Dit is op basis van wat gevoel en klank een indeling maken van goed of fout, op zijn best een beetje goed of beetje fout.

Elk inhoudelijk argument ontbreekt, zij het dat in de laatste regel de HSV als scheidslijn wordt veronderstelt.

Excuseer mijn mogelijk scherpe reactie, dat komt zelden voor, maar kon ik helaas nu niet onderdrukken.
Ik deel deze post volledig. En iedereen weet hoe ik over de HSV denk!!!

Het boekje van ds. Hoogerland ligt bovenaan mijn boekenstapel om te lezen, maar ik ga het dit weekend direct voorrang geven. Want ik wil eerst helder krijgen wat ds. Hoogerland precies schrijft, al heb ik al wel verschillende delen gelezen. Maar volgens mij moet @DIA leren dat wat ds. Hoogerland schrijft dieper gaat als hij zelf altijd voor mogelijk had gehouden. Ik weet dat velen in mijn omgeving, ook uit Gereformeerde Gemeenten die als (uiterst) links bekend staan, dit boekje als een steun in de rug hebben gezien. En ook zijn er mensen die de Gereformeerde Gemeenten in het verleden verlieten, die het interview in het RD én het boekje met instemming hebben gelezen. Het kan voor @DIA extra moeilijk zijn dat juist een predikant, waarvan hij verwacht had dat deze zoiets nóóit zou doen, dit boekje geschreven heeft. Als het een gematigdere predikant zou zijn geweest, dan was de reactie binnen de Gereformeerde Gemeenten en ook binnen kerkelijk Nederland waarschijnlijk anders geweest.
Jantje, ik plaag je wel eens.
Maar nu ben ik serieus. Ik vind dit een heel waardevolle en mooie posting.



Het boekje van ds Hoogerland wordt inderdaad heel breed gewaardeerd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Jantje, ik plaag je wel eens.
Maar nu ben ik serieus. Ik vind dit een heel waardevolle en mooie posting.

Het boekje van ds Hoogerland wordt inderdaad heel breed gewaardeerd.
Dank.

Overigens moet het niet alleen blijven bij 'waarderen', want dat is wel tekort.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie