Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Lilian1975 schreef:Nogmaals een poging. Ik probeer je post te begrijpen.
Wat bedoel je met ik ben zelf racist?
Racisme is een zonde. Dat is m.i. wat anders dat een racist een grotere zondaar is.

Tja en wat betreft aansluiten Nederlandse gewoonten. Ik begrijp je. Maar erg consequent is het niet met alle Nederlandstalige kerkdiensten in het buitenland ;) en dan zijn we maar een paar weken in een ander land.
Dat is gewoon onderscheid maakt tussen mensen als ik verschillen constateer. En dat ik daar ook een bepaald moreel oordeel over heb. Dat heeft iedereen en dat maakt onderdeel uit van hoe je met elkaar omga. Als je kennis maakt met een nieuw persoon en zijn gedrag bevalt mij niet, dan sluit ik geen vriendschap. Dat doe ik op basis van subjectieve elementen. Dat geldt des te sterker voor personen uit andere culturen, waar ik wantrouwig tegenover sta.
Door @huisman wordt racisme gezien als een grote zonde. Wat mij betreft kan je daar over discussiëren. Het gegeven dat alle mensen ongeacht geslacht en dergelijke gelijk zijn, is een vrucht van de verlichting en Franse Revolutie en minder van een christelijke visie op de werkelijkheid, waarin verschillen gewoon naast elkaar mogen blijven bestaan.

Nederlandse kerkdiensten in het buitenland is een bijzonder fenomeen. Wat mij betreft ben je vrij om daarheen te gaan. Je bent net zo vrij om een lokale gemeente te bezoeken.
Wat een geluk dat Filippus niet wantrouwig stond t.o. de Moorman. Geleidt door de Geest. Herman ook? Jezus omzag naar de Samaritaanse vrouw. Enis dat wat jij nu schrijft nu niet precies het probleem. Wantrouwen op basis van vooroordelen? En niet direct op basis van ervaring. Is dat de reden dat onze kinderen ervaarden. Ze kijken naar ons als het over criminaliteit gaat.
Ik zeg nergens dat we gelijk zijn buiten Gods Wet om. Ik zeg wel we zijn allemaal gelijk buiten een leven met Christus om.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef:Wat een geluk dat Filippus niet wantrouwig stond t.o. de Moorman. Geleidt door de Geest. Herman ook? Jezus omzag naar de Samaritaanse vrouw. En is dat wat jij nu schrijft nu niet precies het probleem. Wantrouwen op basis van vooroordelen? En niet direct op basis van ervaring. Is dat de reden dat onze kinderen ervaarde. Ze kijken naar ons als het over criminaliteit gaat.
Ik zeg nergens dat we gelijk zijn buiten Gods Wet om. Ik zeg wel we zijn allemaal gelijk buiten een leven met Christus om.
Daar gaat het helemaal niet om. Een maatschappij is iets anders dan een dienst in Gods koninkrijk. Je gooit nu allerlei zaken op één hoop. Ik benader iedereen positief met het evangelie, omdat God dat ook doet. Maar dat betekent niet dat iedereen maar mag blijven wie hij is en ook niet dat hij maar mag doen wat we onwettig vinden.

Het tweede is dat de overheid een maatschappelijk taak heeft om te zorgen dat criminaliteit tegengegaan wordt. Ik las een politieverhalen boek en daarin was de hoofdlijn: ken je daders. Als je dat weet dan heb je grote kans dat je door hen te volgen en te schaduwen je meer kans hebt om te op heterdaad te betrappen. Als je dus een probleem hebt met Marokkaanse jongeren die roofovervallen plegen, dan is het tamelijk logisch om die groep in kaart te brengen. Tegenwoordig heet dat etnisch profileren en trekken we de racismekaart. Maar daarmee haal je gewoon een opsporingsmogelijkheid weg, of je gaat de informatie niet meer rubriceren maar in je hoofd opslaan. Of je gaat bij een signalement van een mediterraan iemand eerst een lijst van potentiele blanke witte daders langs. Dat is kolder. Dus die zaken moeten gewoon benoemd worden en als de juiste boeven in de cel zitten, dan heeft de rest van de groep minder last van wantrouwen.
Constateren dat iemand je vertrouwen niet verdient is overigens wat anders dan iedereen op voorhand wantrouwen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Lilian1975 schreef:Wat een geluk dat Filippus niet wantrouwig stond t.o. de Moorman. Geleidt door de Geest. Herman ook? Jezus omzag naar de Samaritaanse vrouw. En is dat wat jij nu schrijft nu niet precies het probleem. Wantrouwen op basis van vooroordelen? En niet direct op basis van ervaring. Is dat de reden dat onze kinderen ervaarde. Ze kijken naar ons als het over criminaliteit gaat.
Ik zeg nergens dat we gelijk zijn buiten Wet om. Ik zeg wel we zijn allemaal gelijk buiten een leven met Christus om.
Daar gaat het helemaal niet om. Een maatschappij is iets anders dan een dienst in Gods koninkrijk. Je gooit nu allerlei zaken op één hoop. Ik benader iedereen positief met het evangelie, omdat God dat ook doet. Maar dat betekent niet dat iedereen maar mag blijven wie hij is en ook niet dat hij maar mag doen wat we onwettig vinden.

Dat zeg ik ook niet. En dat maakt je ook niet tot rascist. Wel dat het niet bijbels is om in basis mensen op basis van huidskleur te benaderen vanuit vooroordelen. Die niet gegrond zijn op persoonlijke ervaringen. Daarnaast waar lees ik in Gods Woord dat ik mensen op basis van huidskleur of etniciteit anders mag benaderen. De Heere Jezus gaf Zelf het beschamende voorbeeld van de Barmhartige Samaritaan. Daarnaast staat iedere christen dagelijks in dienst van God Koninkrijk in alle aspectenvan het leven.


Het tweede is dat de overheid een maatschappelijk taak heeft om te zorgen dat criminaliteit tegengegaan wordt. Ik las een politieverhalen boek en daarin was de hoofdlijn: ken je daders. Als je dat weet dan heb je grote kans dat je door hen te volgen en te schaduwen je meer kans hebt om te op heterdaad te betrappen. Als je dus een probleem hebt met Marokkaanse jongeren die roofovervallen plegen, dan is het tamelijk logisch om die groep in kaart te brengen.


Helemaal mee eens, ken je daders. Maar niet als je dat alleen zo bij Marokaanse jongeren doet en net doet of iedere Marokaan crimineel is. Want voor je het weet, zit je in een soort tunnelvisie.Tegenwoordig heet dat etnisch profileren en trekken we de racismekaart. Maar daarmee haal je gewoon een opsporingsmogelijkheid weg, of je gaat de informatie niet meer rubriceren maar in je hoofd opslaan. Of je gaat bij een signalement van een mediterraan iemand eerst een lijst van potentiele blanke witte daders langs. Dat is kolder. Dus die zaken moeten gewoon benoemd worden en als de juiste boeven in de cel zitten, dan heeft de rest van de groep minder last van wantrouwen.
Constateren dat iemand je vertrouwen niet verdient is overigens wat anders dan iedereen op voorhand wantrouwen.
Klopt. Dus klopt het van geen kant dat reformatorischewerkgever geen donker persoon in dienst neemt. Dat een docent kijkt naar donker getint persoon als het over criminaliteit gaat.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 16 jul 2022, 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door huisman »

Herman schreef:
Lilian1975 schreef:Nogmaals een poging. Ik probeer je post te begrijpen.
Wat bedoel je met ik ben zelf racist?
Racisme is een zonde. Dat is m.i. wat anders dat een racist een grotere zondaar is.

Tja en wat betreft aansluiten Nederlandse gewoonten. Ik begrijp je. Maar erg consequent is het niet met alle Nederlandstalige kerkdiensten in het buitenland ;) en dan zijn we maar een paar weken in een ander land.
Dat is gewoon onderscheid maakt tussen mensen als ik verschillen constateer. En dat ik daar ook een bepaald moreel oordeel over heb. Dat heeft iedereen en dat maakt onderdeel uit van hoe je met elkaar omga. Als je kennis maakt met een nieuw persoon en zijn gedrag bevalt mij niet, dan sluit ik geen vriendschap. Dat doe ik op basis van subjectieve elementen. Dat geldt des te sterker voor personen uit andere culturen, waar ik wantrouwig tegenover sta.
Door @huisman wordt racisme gezien als een grote zonde. Wat mij betreft kan je daar over discussiëren. Het gegeven dat alle mensen ongeacht geslacht en dergelijke gelijk zijn, is een vrucht van de verlichting en Franse Revolutie en minder van een christelijke visie op de werkelijkheid, waarin verschillen gewoon naast elkaar mogen blijven bestaan.

Nederlandse kerkdiensten in het buitenland is een bijzonder fenomeen. Wat mij betreft ben je vrij om daarheen te gaan. Je bent net zo vrij om een lokale gemeente te bezoeken.
Dit vind ik een verwarrende post. Jij stelt het constateren van verschillen gelijk met racisme. Dat is het natuurlijk niet. Racisme is een houding van systematische vijandigheid of minachting voor bepaalde personen of groepen van personen op basis van hun nationaliteit, huidskleur of etnische afkomst. Echt institutioneel racisme zag je sterk tijdens WWII, apartheid in Zuid Afrika en in de VS na de afschaffing slavernij ( denk aan bv de Jim Crow wetten die rassenscheiding regelden) . Dat jij aan racisme een andere invulling geeft maakt het verwarrend.

Mijn panty voorbeeld is een geheel eigen leven gaan leiden. Die laat ik dan ook maar liggen.

Mensen met wantrouwen bejegenen omdat ze uit een andere cultuur komen is mij vreemd. Doordat ik altijd internationaal heb gewerkt zie ik juist veel meer overeenkomsten dan verschillen tussen culturen. We stammen toch echt allemaal af van Adam en dat is te zien.
Gods kerk zal eenparig een nieuw lied zingen: Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk, en natie (Openbaring 5:9)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie