Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door GGotK »

De uiterlijke kenmerken van dit gezin was al een prediking op zichzelf.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:De uiterlijke kenmerken van dit gezin was al een prediking op zichzelf.
Uiterlijk misschien wel ja. Maar we moeten niet in het uiterlijke blijven hangen en daaraan conclusies verbinden. Maar er zijn zeker zeker ook wel goede dingen te noemen. Dat lezen we ook van Israël dat afvallig was geworden: doch er waren ook nog goede dingen in Israël (citeer nu even uit mijn hoofd).
Laatst gewijzigd door -DIA- op 19 jan 2022, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

@DIA:
Wel. De scherpte ontbreekt bij jou ook. Want een botte bijl kan in eigen oog wel heel scherp lijken, maar die is dat niet.

De documentairemaker zegt: het is nooit onze bedoeling om mensen in een kwaad daglicht te stellen. De kinderen van de duisternis zijn daarin dan een voorbeeld voor de kinderen van het licht.

Het zou trouwens ook ongepast zijn om tegen een wildvreemde man ineens over het oordeel te beginnen.

Los daarvan is het een opmerkelijk gezelschap. Een heel hippe vader in ieder geval.

Ik vind dat ze er in geslaagd zijn om in een korte tijd best veel zinnigs te zeggen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:
Wel. De scherpte ontbreekt bij jou ook. Want een botte bijl kan in eigen oog wel heel scherp lijken, maar die is dat niet.

De documentairemaker zegt: het is nooit onze bedoeling om mensen in een kwaad daglicht te stellen. De kinderen van de duisternis zijn daarin dan een voorbeeld voor de kinderen van het licht.

Het zou trouwens ook ongepast zijn om tegen een wildvreemde man ineens over het oordeel te beginnen.

Los daarvan is het een opmerkelijk gezelschap. Een heel hippe vader in ieder geval.

Ik vind dat ze er in geslaagd zijn om in een korte tijd best veel zinnigs te zeggen.
Dat punt heb ik ook benoemd. in tegenstelling tot de films die eerder over Rijssen en Staphorst werden gemaakt. Ik dat positief gewaardeerd, naar ik meen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Ik had het uiteraard over de onterecht kritische noten, niet over de terecht positieve opmerkingen. :)

Het is gewoon eng om te zien dat een in alle opzichten degelijk reformatorisch uitstralend gezin door jou lichtelijk en onverhoord geoordeeld wordt.

Gelukkig is er hier op dit forum nog wel een zuur gezicht tegen jou. Daar mag je nog heel blij mee zijn. Als dat komt te ontbreken, is het niet best gesteld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik had het uiteraard over de onterecht kritische noten, niet over de terecht positieve opmerkingen. :)

Het is gewoon eng om te zien dat een in alle opzichten degelijk reformatorisch uitstralend gezin door jou lichtelijk en onverhoord geoordeeld wordt.

Gelukkig is er hier op dit forum nog wel een zuur gezicht tegen jou. Daar mag je nog heel blij mee zijn. Als dat komt te ontbreken, is het niet best gesteld.
Goede nacht, beste vriend,
Ik heb niet de behoefte om mijzelf te rechtvaardigen, daar verre vandaan. Maar zou u mij mij misschien zeggen waar ik dat gezin veroordeel? Ik zie slechts een veroppervlakkigend christendom, wat ik en wat jij (als je er ogen en licht in hebt) overal in Nederland kunt waarnemen. Onze reformatorische kerken glijden dan wat langzamer, maar ze glijden wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik had het uiteraard over de onterecht kritische noten, niet over de terecht positieve opmerkingen. :)

Het is gewoon eng om te zien dat een in alle opzichten degelijk reformatorisch uitstralend gezin door jou lichtelijk en onverhoord geoordeeld wordt.

Gelukkig is er hier op dit forum nog wel een zuur gezicht tegen jou. Daar mag je nog heel blij mee zijn. Als dat komt te ontbreken, is het niet best gesteld.
Goede nacht, beste vriend,
Ik heb niet de behoefte om mijzelf te rechtvaardigen, daar verre vandaan. Maar zou u mij mij misschien zeggen waar ik dat gezin veroordeel? Ik zie slechts een veroppervlakkigend christendom, wat ik en wat jij (als je er ogen en licht in hebt) overal in Nederland kunt waarnemen. Onze reformatorische kerken glijden dan wat langzamer, maar ze glijden wel.
Hier.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door merel »

Om welk filmpje gaat het?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
GGotK schreef:De uiterlijke kenmerken van dit gezin was al een prediking op zichzelf.
Uiterlijk misschien wel ja. Maar we moeten niet in het uiterlijke blijven hangen en daaraan conclusies verbinden. Maar er zijn zeker zeker ook wel goede dingen te noemen. Dat lezen we ook van Israël dat afvallig was geworden: doch er waren ook nog goede dingen in Israël (citeer nu even uit mijn hoofd).
DIA, ga eens voor de spiegel staan en wees dan eens eerlijk. Eerst noem je deze mensen evangelisch. Als je daar op aangesproken wordt, ga je het nog erger maken. Nu zijn al afvallig. Stop toch eens met het veroordelen van anderen. Het oordeel is niet aan jou maar aan de Heere. Je kent die mensen niet eens (ik ook niet want ik heb het filmpje niet gezien), maar je meent aan de hand van een filmpje al publiek een veroordeling over deze mensen uit te kunnen spreken. Dit gedrag kan echt niet.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:Waarom vallen oven woordje, jullie begrijpen heel goed wat ik bedoel.
Er komt, dat kunnen we ook weten, toch zolang de tijd duurt geen einde aan. Maar ook wee de mens door wie de ergernissen komen. Verder reageer ik echt niet, jullie kunnen genoeg weten.
Kijk maar uit dat je de bijbel niet misbruikt. Wat je schrijft, is gewoon niet onderbouwd en puur suggestie.

Met ergernissen heeft dit weinig te maken, of het moest zijn dat jouw gedrag zo'n ergernis is waar Jezus over spreekt, die anderen afhoudt van het ware geloof in Christus.
Zeer op de persoon dit!
#snoeienmaar
Kun je ook uitleggen waarom dit op de persoon zou zijn? Ik kan er geen touw aan vastknopen.
Omdat je indirect suggereert dat Jezus Zich ergert aan Dia zijn gedrag en dat Dia mensen van Christus zou houden. Volgens mij is dat zeer zeker op de persoon!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Simon0612 »

Ik vind het ook wel een mooie video. Maar kan iemand me vertellen wat er nu zo bijzonder en lovend aan is? Deze mensen doen hun dagelijkse “huisgodsdienstoefeningen”. Dat behoort toch ieder gezin te doen?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ad Anker »

Natuurlijk. Maar om dat op een ontspannen, wervende manier aan de wereld te laten zien is wel wat anders. En dat is bijzonder goed geslaagd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

Ongefundeerd (ver)oordelen is hier niet toegestaan!
Ik zie geen kans om die berichten hier weg te knippen, zonder andere waardevolle gesprekken te verminken, maar houd je daaraan a.u.b.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het een mooi gezin. Prachtig, een tafel vol met paardenstaarten, stoere knapen, baarden en de vrouw des huizes met klederdracht.

Verder inderdaad wat Ad zegt: mooi dat het gezin op een positieve manier wervend probeert te zijn. Dan moet je zaken wat simpeler verwoorden als je normaliter zou doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Charles »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Ik ben gereformeerd en ieder ander, waarbij het iets anders gaat dan bij mij, is evangelisch. (grapje)
Niet dus.
Ik vond het filmpje mooi. Er werd gelegenheid geboden om uit te komen waar ze voor staan en God kreeg de eer.
Ik miste wel diepgang en de ernst van het leven. De medemens (de filmer) werd nauwelijks gewaarschuwd voor een nooit eindigende eeuwigheid. Ook het bidden voor de camera vond ik vanwege de teerheid in het naderen tot de heilige God niet eerbiedig. Wie de oudere generatie heeft gekend zal het weten dat dit nooit zou worden gedaan.
Ik ben blij dat de betreffende filmmaker niet bij jou op bezoek is geweest.
Plaats reactie