Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

Anselmus schreef:Exact. De bijdragen van DDD waardeer ik over om de inhoudelijke argumentatie, consistente logica en omdat ze geschreven zijn vanuit een persoonlijke visie. Dat betekent niet dat ik het altijd met hem eens ben. Maar dat hoeft toch ook niet op een forum? Daarnaast goed om te beseffen dat een toon op het forum anders over kan komen door ontbreken van intonatie, maar misschien nog wel meer in de bril die de lezer opzet bij het lezen. Pak eens een andere bril, dat kan helpen om de post genuanceerder te lezen.

Zeggen dat een argument onzin is, betekent niet dat de persoon in kwestie onzinnig is. Dat lijkt hier op het forum (voor wat ik in korte tijd heb kunnen zien) nog weleens door elkaar gehaald te worden. Verschil van standpunt wordt dat gezien als persoonlijke aanval terwijl dat niet altijd terecht is. De reactie terug wordt dan persoonsgericht en dan stapt men uit de discussie. Probeer eens vaker de bril van goodwill op te zetten. Dat komt de discussie ten goede denk ik.
Eens. Vooral de laatste alinea is me uit het hart gegrepen. Vaak wordt hier geroepen dat iet op de persoon is, terwijl het gewoon een andere mening is.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Laag schreef:Refoforum volgend vanaf de zijlijn, vraag ik mij af: waar staat Refoforum over 30 jaar?
Lang heb ik Refoforum als een soort maatstaf gezien van de Reformatorische kerken, ik hoop dat ik er finaal naast zit.
Luisteren, lezen en leren, luisteren naar elkaar, lezen wat er staat, en leren van hetgeen geschreven wordt, onzinnigheden en zinnigheden, domme en wijze schrijfsels. Ik snap soms werkelijk niet wat mensen hier schrijven, dan gaat het om de vierkante milimeter, maar afijn, ik leer er van, hoe het moet en hoe het niet moet.
Wat ik wel mis op Refoforum, de eenvoudige man, eenvoudig in het schrijven, maar wijs in woorden.
En waar men voor moet waken, dat degenen die veel posten, zichzelf als de elite van Refoforum gaan zien, zijt met ootmoed bekleed.
Waar staan de Reformatorische kerken over 30 jaar? Ik heb meer hoop voor de kerken, dan voor Refoforum.
Je laatste zin daar ben ik het mee eens.
RF is ook helemaal niet belangrijk.

Een forum voor hobbyisten. Vaak mensen met een eigen mening. Anders zit je niet op een forum.
En als je je er aan ergert, moet je gewoon niet meelezen.
Veel mensen hebben niets met fora als deze. Ook prima toch?
Ik denk wel dat het forum een heel goede afspiegeling is van de meningen die in onze gereformeerde gezindte leven.
Sommige mensen denken van niet. Maar deze meningen worden misschien niet altijd openbaar geuit in de gemeenten. Maar leven wel degelijk. Zo kan een forum weer nuttig zijn om te peilen wat er leeft onder het 'gewone' kerkvolk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Laag schreef:Wat ik wel mis op Refoforum, de eenvoudige man, eenvoudig in het schrijven, maar wijs in woorden.
Ik weet wel iemand: @Adagio.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

Ik zat zelf meer aan Bezorgd te denken.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hoopvol »

Stel dat de Heere Jezus een account zou aanmaken, wat zou er dan gebeuren? Zou Hij gewaardeerd worden in Zijn schrijfsels? Misschien wel mateloos populair, misschien wel na een week verbannen...
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Isala schreef:
DDD schreef:Inderdaad zijn hier soms mensen die zonder verstand van zaken vérstrekkende meningen geven. En als ik dat zie, dan meld ik dat.
Gelukkig dat jij het forum behoedt voor mensen zonder verstand van zaken.
Domme mensen zoals ik, vertrekken dan uiteindelijk vanzelf.
Ik kan niet beoordelen of je dom bent, daarvoor schrijf je te weinig. Al vind ik het wel dom dat je geen onderscheid maakt tussen dom en zonder verstand van zaken, zoals refo al opmerkt. Maar je onderbouwt in ieder geval je standpunten erg beperkt en als het gaat over ds. Jos Douma heb je weinig inzicht in de achtergronden van zijn betoog. Dat kan ik gewoon vaststellen.

Natuurlijk vind jij dat onaardig. Maar het is niet onaardig bedoeld. Onjuiste dingen moeten echter niet onweersproken blijven, want er is al genoeg nepnieuws op deze wereld.

En verder vind ik het heel belangrijk om er geen enkel misverstand over te laten bestaan dat ik niet vind dat domme mensen niet in de samenleving of op een forum of in een kerkenraad zouden mogen meedoen. Eén van de grootste gevaren van onze samenleving is juist dat de meeste slimme mensen hoogopgeleid zijn en dat de meeste politici/ opinie-makers hoogopgeleid zijn. Sociale segregatie is een enorm maatschappelijk gevaar, en het dreigt zelfs ook in de kerken.

Intelligentie is bovendien geen maatstaf voor wijsheid.

De hele suggestie dat ik domme mensen van dit forum zou willen weren, is dus onjuist. Voor zover ik wel die indruk zou wekken, dan doe ik dingen niet wijs.
Laatst gewijzigd door DDD op 22 aug 2020, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Laag »

Bezorgd schreef:
Laag schreef:Refoforum volgend vanaf de zijlijn, vraag ik mij af: waar staat Refoforum over 30 jaar?
Lang heb ik Refoforum als een soort maatstaf gezien van de Reformatorische kerken, ik hoop dat ik er finaal naast zit.
Luisteren, lezen en leren, luisteren naar elkaar, lezen wat er staat, en leren van hetgeen geschreven wordt, onzinnigheden en zinnigheden, domme en wijze schrijfsels. Ik snap soms werkelijk niet wat mensen hier schrijven, dan gaat het om de vierkante milimeter, maar afijn, ik leer er van, hoe het moet en hoe het niet moet.
Wat ik wel mis op Refoforum, de eenvoudige man, eenvoudig in het schrijven, maar wijs in woorden.
En waar men voor moet waken, dat degenen die veel posten, zichzelf als de elite van Refoforum gaan zien, zijt met ootmoed bekleed.
Waar staan de Reformatorische kerken over 30 jaar? Ik heb meer hoop voor de kerken, dan voor Refoforum.
Je laatste zin daar ben ik het mee eens.
RF is ook helemaal niet belangrijk.

Een forum voor hobbyisten. Vaak mensen met een eigen mening. Anders zit je niet op een forum.
En als je je er aan ergert, moet je gewoon niet meelezen.
Veel mensen hebben niets met fora als deze. Ook prima toch?
Ik denk wel dat het forum een heel goede afspiegeling is van de meningen die in onze gereformeerde gezindte leven.
Sommige mensen denken van niet. Maar deze meningen worden misschien niet altijd openbaar geuit in de gemeenten. Maar leven wel degelijk. Zo kan een forum weer nuttig zijn om te peilen wat er leeft onder het 'gewone' kerkvolk.
Helemaal mee eens. Iedereen heeft zo zijn eigenaardigheden op dit forum, alleen weet ik niet of iedereen het ook van zichzelf weet, daarom post ik ook bijna niet.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ad Anker »

Zullen we verder on-topic gaan?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Laag schreef:Wat ik wel mis op Refoforum, de eenvoudige man, eenvoudig in het schrijven, maar wijs in woorden.
Ik weet wel iemand: @Adagio.
on topic!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door -DIA- »

...en toen viel alles stil...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:...en toen viel alles stil...
Daar mee vat je de toestand van de reformatorische kerken over 30 jaar kort en bondig samen zo vrees ik.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Henk J »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:...en toen viel alles stil...
Daar mee vat je de toestand van de reformatorische kerken over 30 jaar kort en bondig samen zo vrees ik.
Als het aan ons ligt wel ja, maar het werk van de Heere zal doorgaan!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Lilian1975 »

Dat is de helft van de waarheid....
De Heere gaat door, maar Hij bepaald waar en hoe. Van de 7 gemeenten in Laodicea is ook niets meer over. Dat had een oorzaak. Hoe is het bij ons? Persoonlijk, kerkelijk?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Erik1960 »

Henk J schreef:Als het aan ons ligt wel ja, maar het werk van de Heere zal doorgaan!
Helemaal mee eens. Eind vorige eeuw was ik te gast in een abdij. De gastenbroeder vertelde ons over de rijke historie van de orde (in 2021 bestond die 900 jaar) en over het teruglopende aantal broeders in Nederland. Vanuit onze groep kwam de vraag hoe hij dan naar de toekomst keek. Waarop hij zei: "Vol vertrouwen! De aarde heeft immers langer zonder ons dan met ons gedraaid".
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Posthoorn »

Ik vind het een beetje een dooddoener. Net wat Lilian zegt: het is maar de vraag wáár de Heere doorgaat met Zijn werk.
Plaats reactie