Afgoderij in de kerk

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Ik heb nooit geweten dat er PKN-sacramenten en RK-sacramenten zijn. Maar op dit forum lijkt alles gezegd te mogen worden, ook al gaat het volstrekt tegen de belijdenis in.
Een mens is nooit te oud om te leren. Maar ik heb een vermoeden waar dit gesprek op uitdraait en die kant wil ik niet op. Ik laat het hierbij.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

Herman schreef:Ik vind het goed om hun visie te lezen en daar kennis van te nemen.

Maar in zulke zaken moet je ook een goed evenwicht zien te vinden. Vrienden van mij hebben een losbandig caféleven geleidt, inmiddels drinken zij geen glas bier meer en denken dat ik er ook wel zo inzit. Maar ik vind een glaasje alcohol prima.
Dit voorbeeld vind ik mank gaan. In de Bijbel wordt er geen verbod op het (matig) nuttigen van alcohol gegeven, maar wel beslist een heel duidelijke waarschuwing tegen afgoderij. Er is geen sprake van een evenwicht vinden, maar van een verbod erop.

Herman schreef:Iets dergelijke geldt ook voor New Age. Een methode om de bijbel te lezen is niet meer dan een methode, maar kan een uitstekend middel zijn om Gods Woord beter te begrijpen.
Bedoel je te zeggen dat een beetje New Age niet erg is indien het als methode gebruikt wordt om de Bijbel beter te begrijpen?
Laatst gewijzigd door Isala op 27 mei 2022, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

DDD schreef:Precies wat Herman zegt.

Jouw niet onderbouwde verdachtmakingen van de meer bevindelijke predikanten in de GKV vind ik storend. New Age heeft ook dingen uit de christelijke traditie ontleend. Het zou wat zijn als die dan door christenen niet meer gebruikt zouden mogen worden.
New Age kan allerlei Bijbelse elementen toevoegen aan haar spiritualiteit, maar feit blijft dat zij een leugen is, en niet uit God.
En daarom zou een christen weg moeten blijven van vermenging.

ik zou het prettig vinden mij niet steeds te betichten van verdachtmakingen.
Je mag het niet met me eens zijn, of mijn onderbouwingen niet te zake doende vinden, dat is uiteraard jouw mening.
Hora est!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Herman »

Isala schreef: Dit voorbeeld vind ik mank gaan. In de Bijbel wordt er geen verbod op het (matig) nuttigen van alcohol gegeven, maar wel beslist een heel duidelijke waarschuwing tegen afgoderij. Er is geen sprake van een evenwicht vinden, maar van een verbod erop.

Bedoel je te zeggen dat een beetje New Age niet erg is indien het als methode gebruikt wordt om de Bijbel beter te begrijpen?
Het is inderdaad geen heel sterk voorbeeld, maar het maakt voldoende duidelijk dat je soms een tegenreactie krijgt, die meer radicaliteit kent dan de Bijbel.

Ik bedoel te zeggen dat een gereformeerd christen vaak ook aan lectio divina doet, maar het alleen niet zo noemt. Alleen het aspect van ademhaling tref ik niet zo aan in bijvoorbeeld de monastieke traditie, maar het overige kan ik niet afwijzen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Erik1960 »

Isala schreef:New Age kan allerlei Bijbelse elementen toevoegen aan haar spiritualiteit, maar feit blijft dat zij een leugen is, en niet uit God.
En daarom zou een christen weg moeten blijven van vermenging.
Over vermenging gesproken: in een paar regels zet je vanachter je toetsenbord New Age, Jos Douma, Henri Nouwen, Lectio Divina en de website van de PKN bij het spirituele afval.
Met als onderbouwing: ‘ik ken 2 vrouwen die 30 jaar diep in de New Age zaten (wat dat ‘diep’ dan ook zijn mag).
Ik vind het mager.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Mannetje »

Daar zitten zeker nog wat denkstappen tussen, maar ik lees hier met grote verbazing de soms heftige reacties op de bijdrage van Isala.
Het signaal van de twee vriendinnen lijkt me op zijn minst een spiegel om eens in te kijken.
Dan is het wellicht mogelijk dat de conclusie iets genuanceerder wordt, maar dat zal onderzoek uit moeten wijzen.
-
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

Erik1960 schreef:
Isala schreef:New Age kan allerlei Bijbelse elementen toevoegen aan haar spiritualiteit, maar feit blijft dat zij een leugen is, en niet uit God.
En daarom zou een christen weg moeten blijven van vermenging.
Over vermenging gesproken: in een paar regels zet je vanachter je toetsenbord New Age, Jos Douma, Henri Nouwen, Lectio Divina en de website van de PKN bij het spirituele afval.
Met als onderbouwing: ‘ik ken 2 vrouwen die 30 jaar diep in de New Age zaten (wat dat ‘diep’ dan ook zijn mag).
Ik vind het mager.

voor dat je de conclusie trekt dat het te mager is, had je eerst hier de discussie terug kunnen lezen, en ook hun getuigenis kunnen luisteren.
Maar ik begrijp uit je reactie dat je dat nog niet hebt gedaan.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... d&start=30
https://www.youtube.com/watch?v=gUQ_33Awv90

Herman schreef:Het is inderdaad geen heel sterk voorbeeld, maar het maakt voldoende duidelijk dat je soms een tegenreactie krijgt, die meer radicaliteit kent dan de Bijbel.
Ik begrijp je reactie wel, en zie dat ook zeker ook wel eens gebeuren.
Maar als de Bijbel (God Zelf) afgoderij verbiedt (niet gedoogt, niet een beetje, of een evenwicht zoeken), is een reactie dan té radicaal als je volkomen wilt breken met iets wat God verbied?
Daarnaast, deze dames zijn inmiddels ruim vier jaar Christen, en nog steeds willen zij dicht bij Gods Woord leven. Ik vind het getuigen van volkomen toewijding aan de Heere dat zij én met hun New Age praktijk én hun lesbische relatie verbroken hebben. Zij hebben hun leven aan de Heere gegeven, en willen doen wat Hem behaagt. Ik denk dat veel gelovigen en ongelovigen dat radicaal zullen noemen.
Hora est!
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Erik1960 »

Isala schreef:voor dat je de conclusie trekt dat het te mager is, had je eerst hier de discussie terug kunnen lezen, en ook hun getuigenis kunnen luisteren.
Maar ik begrijp uit je reactie dat je dat nog niet hebt gedaan.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... d&start=30
https://www.youtube.com/watch?v=gUQ_33Awv90
Jawel hoor. Maar dat brengt me niet tot een andere gedachte. Ik respecteer hun keuzes en zie daarin geen grond om hun veroordeling van van alles en nog wat over te nemen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Maanenschijn »

Misschien een wat domme vraag, maar wat zij New Age praktijken en waar zou ik dan in mijn omgeving aan moeten denken?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Terri »

Erik1960 schreef:
Isala schreef:voor dat je de conclusie trekt dat het te mager is, had je eerst hier de discussie terug kunnen lezen, en ook hun getuigenis kunnen luisteren.
Maar ik begrijp uit je reactie dat je dat nog niet hebt gedaan.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... d&start=30
https://www.youtube.com/watch?v=gUQ_33Awv90
Jawel hoor. Maar dat brengt me niet tot een andere gedachte. Ik respecteer hun keuzes en zie daarin geen grond om hun veroordeling van van alles en nog wat over te nemen.
Ik heb het ook bekeken en ben het op veel punten met ze eens. Ik herken vooral de opmerking: "wanneer je zegt dat er 1 waarheid is en dat is Jezus Christus" dan gaat de deur dicht en dat is een duidelijk kenmerk.
Tegelijk denk ik ook dat deze dames ergens uit zijn gehaald en ze uit moeten kijken niet te rigoureus overal new age 'kenmerken' denken te bespeuren.
En ik mis een stukje bescheidenheid, ze (met name de ene dame) is wel erg stevig in haar mening.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door DDD »

Ik maak mij vooral druk om de verdachtmaking van onverdacht rechtzinnige predikanten. Ik stoor mij daar inderdaad bijzonder aan. Het is ook tegen de forumregels.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Hoopvol »

Ik heb het ook bekeken, het verhaal geeft bij mij op diverse vlakken herkenning. Ze komen uit de New Age wereld dus het is best logisch dat ze zich daar heel nadrukkelijk van afscheiden.
Wat ik een beetje mis in het hele verhaal is dat ze in het filmpje zich wel op de Bijbel beroepen maar dat ze maar één Bijbeltekst aanhalen. Als de New Age onbijbels is waarom bestrijden ze die beweging dan niet vanuit de Bijbel? Uiteindelijk ageren ze tegen een geloof op basis van gevoel en ervaringen en hun argumenten zijn hun eigen ervaringen en hun gevoel daarbij.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik maak mij vooral druk om de verdachtmaking van onverdacht rechtzinnige predikanten. Ik stoor mij daar inderdaad bijzonder aan. Het is ook tegen de forumregels.
Predikanten als Jos Douma zijn niet onverdacht rechtzinnig. Of hun verdachtmaking terecht is laat ik buiten beschouwing,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door DDD »

Noem dan eens een of meer onrechtzinnigheden?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door huisman »

DDD schreef:Noem dan eens een of meer onrechtzinnigheden?
Ik noem er maar één omdat het mij niet om de persoon gaat maar om jouw opmerking dat hij onverdacht rechtzinnig zou zijn. Zijn rechtzinnigheid is zeker niet onverdacht. Voorbeeld:
Zijn beroep op Galaten 3 : 28 om de Schrift te laten zeggen dat alle ambten (diakenen, ouderlingen en predikanten) door vrouwen mogen worden bekleed. Dit werd door velen ook in zijn eigen kerk als zo onrechtzinnig gezien dat ze hun kerk (GKv) hebben verlaten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie