Afgoderij in de kerk

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Mistig »

Geytenbeekje schreef:
Arja schreef: Misschien is dat de les. Dat wanneer je onder censuur komt te staan om "de bijbels leer" je niet hoeft te blijven.
Toch doet die predikant uit Duitsland dat wel.
Ds. Latzel staat niet onder censuur. Dan zou hij niet meer mogen preken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door DDD »

Isala schreef:
DDD schreef:Het is niet juist om New Wine extreem te noemen.

En ik zie het verband met ds. Jos Douma en de onderwerpen in dit draadje ook totaal niet.
Dan moet je het nog een keer lezen misschien?
Ik denk eerder dat je het wat beter moet onderbouwen. Als ik mij niet vergis, is dit niet de eerste keer dat je onjuiste dingen over hem schrijft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
Arja schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Maar Luther heeft nooit een breuk gezocht. Hij probeerde de kerk te hervormen. Maar dat werd hem door de toenmalige kerk niet in dank afgenomen. Het pausdom wankelde! En toen ging het pausdom over op hardere acties.
Ik denk dat we daar lering uit kunnen trekken, ook de Israëlieten werden door de Egyptenaren weggestuurd na de dood van de eerstgeborene.
Ik kan geen vergelijking zien eigenlijk. Ik durf de Roomse kerk niet te vergelijken met Egypte. In de tijd van Luther waren er ook heel veel Room-Katholieke bisschoppen, die Luther’s gelijk erkenden. De grote beroering ontstond vooral omdat de Rooms-Katholieke Kerk in Rome een kerkelijk proces tegen Maarten aanspande. Zie ook mijn berichtje over Calvijn, die wegvluchtte uit Frankrijk.

Misschien is dat de les. Dat wanneer je onder censuur komt te staan om "de bijbels leer" je niet hoeft te blijven.
Toch doet die predikant uit Duitsland dat wel.
Dat ds. Latzel (naar ik begreep) zichzelf presenteert als Luther II vind ik ook nogal een aanmatiging. Hoewel ik wel zie dat deze prediker "om het Woord Gods" wordt vervolgd en gesmaad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef: Dat ds. Latzel (naar ik begreep) zichzelf presenteert als Luther II vind ik ook nogal een aanmatiging. Hoewel ik wel zie dat deze prediker "om het Woord Gods" wordt vervolgd en gesmaad.
Dat heb je dan verkeerd begrepen.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... b4225bc35d
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door windorgel »

Dat zegt ds Latzel zeker niet van zichzelf.
Heb hem eens een preek horen houden over Psalm 25. Zeige, Herr, mir Deine Wege, mach mir Deinen Pfad bekannt. Onvergetelijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:
-DIA- schreef: Dat ds. Latzel (naar ik begreep) zichzelf presenteert als Luther II vind ik ook nogal een aanmatiging. Hoewel ik wel zie dat deze prediker "om het Woord Gods" wordt vervolgd en gesmaad.
Dat heb je dan verkeerd begrepen.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... b4225bc35d
Ik liet ook blijken in de zin zoals ik het zei dat ik zoiets had begrepen, maar niet dat ik dit wist. Ik zie wel bij sommige preken van hem op YouTube zo'n soort Luther II-logo staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Mistig schreef:
-DIA- schreef: Dat ds. Latzel (naar ik begreep) zichzelf presenteert als Luther II vind ik ook nogal een aanmatiging. Hoewel ik wel zie dat deze prediker "om het Woord Gods" wordt vervolgd en gesmaad.
Dat heb je dan verkeerd begrepen.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... b4225bc35d
Ik liet ook blijken in de zin zoals ik het zei dat ik zoiets had begrepen, maar niet dat ik dit wist. Ik zie wel bij sommige preken van hem op YouTube zo'n soort Luther II-logo staan.
Als je eerst zegt dat iemand iets aanmatigends heeft gezegd, is het wel zo correct om dat terug te nemen als blijkt dat het niet zo was. Kunnen we nu eens onverkort achter deze predikant gaan staan, in plaats van er tóch weer een verdacht randje aan te geven?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Geytenbeekje »

windorgel schreef:Dat zegt ds Latzel zeker niet van zichzelf.
Heb hem eens een preek horen houden over Psalm 25. Zeige, Herr, mir Deine Wege, mach mir Deinen Pfad bekannt. Onvergetelijk.
Wat zou hij van de gemiddelde reformatorische preek vinden denk je ?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Mistig schreef:
-DIA- schreef: Dat ds. Latzel (naar ik begreep) zichzelf presenteert als Luther II vind ik ook nogal een aanmatiging. Hoewel ik wel zie dat deze prediker "om het Woord Gods" wordt vervolgd en gesmaad.
Dat heb je dan verkeerd begrepen.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... b4225bc35d
Ik liet ook blijken in de zin zoals ik het zei dat ik zoiets had begrepen, maar niet dat ik dit wist. Ik zie wel bij sommige preken van hem op YouTube zo'n soort Luther II-logo staan.
Als je eerst zegt dat iemand iets aanmatigends heeft gezegd, is het wel zo correct om dat terug te nemen als blijkt dat het niet zo was. Kunnen we nu eens onverkort achter deze predikant gaan staan, in plaats van er tóch weer een verdacht randje aan te geven?
Mijn oprechte excuses als iemand dacht dat ik dit denigrerend bedoelde. Maar áls het zo zijn dán zou ik wel wat aanmatigend vinden. Voor eventuele verdere kritiek en/of op- een aanmerkingen blijf ik vanzelf openstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door windorgel »

Geytenbeekje schreef:
windorgel schreef:Dat zegt ds Latzel zeker niet van zichzelf.
Heb hem eens een preek horen houden over Psalm 25. Zeige, Herr, mir Deine Wege, mach mir Deinen Pfad bekannt. Onvergetelijk.
Wat zou hij van de gemiddelde reformatorische preek vinden denk je ?
Daar voelt hij zich bij thuis. Hij heeft goede contacten met de stg Vrienden van Heidelberg.
Bijeenkomst afgelopen najaar in Bremen met ds. IJ.R. Bijl, ds. P. Roos en ds. O. Latzel.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door -DIA- »

Soms is het een handicap, of het kan wel zo ervaren worden, als je de Duitse taal niet goed machtig bent. Het lezen gaat een beetje, maar spreken en verstaan is lastiger, vooral door de lastige die der das-regels.
Engels vind ik wat dat betreft wat makkelijker, hoewel opbouw van zinnen en de woorden vaak verder van het Nederlands afstaan. Bij Duits heb je de neiging om het zo letterlijk mogelijk te vernederlandsen wat wel een mooie Germanismen op kan leveren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:
Bezorgd schreef:
eilander schreef:
Bezorgd schreef:Wat een verschrikkelijk gebeuren.
Ik heb het antwoord niet, maar ik kan mensen heel goed begrijpen die zich de vraag stellen of je van een kerkverband die dit soort dingen toelaat wel lid kunt zijn.
Ik vind het erger dat een predikant het bestaan van God mocht loochenen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je, als je zo'n vraag stelt, niet echt iets begrepen hebt van de gedachte van het blijven in de PKN.

De case Hendriks was ook al verschrikkelijk, zeker.
Ik gaf al aan dat ik het antwoord niet heb, maar de vraag lijkt me een reële.
De gedachten over het blijven begrijp ik dan waarschijnlijk niet. Dat kan. En is ook een heel persoonlijk iets. Dat geloof ik ook.

Maar een andere vraag. Zou jij dan een scheuring in de CGK ook niet voor kunnen stellen als bepaalde onbijbelse zaken gelegitimeerd worden? Altijd verbonden blijven aan het kerkverband is het enige antwoord?
Ik vind dit een lastige vraag, hoewel ik ernaar neig om dit voor de CGK iets anders te vinden dan voor de PKN. De PKN is niet voortgekomen uit de Afscheiding, de CGK wel.
Maar er zijn zeker parallellen. Om niet opnieuw een breuk te krijgen, zou ik er erg voor voelen om hetzelfde te doen: zolang je de ruimte gelaten wordt om onverkort Gods Woord te prediken, niet weggaan.
Want laten we wel nuchter blijven: in de Nederlands Hervormde Kerk gebeurden dingen die absoluut onbijbels waren. Een gemeente bij ons in de buurt hield met feestdagen samen met de RKK diensten, allang voor de fusie. En zo is het eigenlijk ook binnen de CGK: is een volstrekt onbijbelse prediking dan minder erg dan de vrouwen in het ambt? Ik zou dat niet durven zeggen.

Voor de goede orde: ik zeg dit niet om te zeggen dat het overal wat is, om de misstanden binnen de PKN te relativeren. Maar als nu moord en brand geschreeuwd wordt over 'afgoderij in de kerk' , dan was en is er helaas nog wel wat meer te zeggen, en fundamenteler ook.
Dank !
Nu zou je nog de vraag kunnen stellen of het uitmaakt of een kerkverband voortkomt vanuit een afscheiding of , en zo zie ik de PKN toch wel, een fusie kerk. Maar het zijn lastige antwoorden.
Persoonlijk vind ik het een lastige afweging of je alleen de autonome gemeente moet toetsen aan de kenmerken van een ware kerk (NGB 29), of dat je deze vraag ook moet stellen bij een kerkverband.

NGB 29:

Van het onderscheid en de mertekenen der ware en valse kerk
Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn.

De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze:

zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent;
indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft;
zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen
.

(...)

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

DDD schreef:
Ik denk eerder dat je het wat beter moet onderbouwen. Als ik mij niet vergis, is dit niet de eerste keer dat je onjuiste dingen over hem schrijft.
Inderdaad wat je zegt: als je je niet vergist.
Onderbouw eerst je eigen post, voordat je mij in het wilde weg ter verantwoording roept.
Ik verwacht dat je even opzoekt waar ik deze onjuiste dingen heb gezegd.
Laatst gewijzigd door Isala op 22 jul 2020, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

eilander schreef: Maar als nu moord en brand geschreeuwd wordt over 'afgoderij in de kerk' , dan was en is er helaas nog wel wat meer te zeggen, en fundamenteler ook.
Ik weet niet of je mij bedoelt met moord en brand schreeuwen?
Ik heb geprobeerd te onderbouwen welke raakvlakken en verbintenissen PKN heeft gemaakt met vreemde spiritualiteit. Van anderen heb ik daar maar weinig onderbouwing van gekregen uit de denominatie waartoe zij behoren.
Maar misschien komt het alleen voor in de PKN...

Wat is er voor jou fundamenteler? Dit is de tweede keer dat je in dit draadje het woord 'fundamenteler' gebruikt, maar je laat in het midden wat je bedoelt. Misschien moet je even wat meer uitleggen.
Hora est!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door eilander »

Isala schreef:
eilander schreef: Maar als nu moord en brand geschreeuwd wordt over 'afgoderij in de kerk' , dan was en is er helaas nog wel wat meer te zeggen, en fundamenteler ook.
Ik weet niet of je mij bedoelt met moord en brand schreeuwen?
Ik heb geprobeerd te onderbouwen welke raakvlakken en verbintenissen PKN heeft gemaakt met vreemde spiritualiteit. Van anderen heb ik daar maar weinig onderbouwing van gekregen uit de denominatie waartoe zij behoren.
Maar misschien komt het alleen voor in de PKN :D

Wat is er voor jou fundamenteler? Dit is de tweede keer dat je in dit draadje het woord 'fundamenteler' gebruikt, maar je laat in het midden wat je bedoelt. Misschien moet je even wat meer uitleggen.
Nee, ik bedoelde niemand met deze uitdrukking. Moord en brand schreeuwen past wat mij betreft niet bij de manier waarop jij je uitdrukt, want daar zeg ik helemaal niets van. Wél ben ik het inhoudelijk niet met je eens.
Ik vind de prediking echt fundamenteel. En dan zijn er binnen het geheel van de PKN zeer grote zorgen, die er overigens ook binnen de NHK al waren. Daarom begrijp ik niet helemaal (deels natuurlijk wel) dat er dan de vinger gelegd wordt bij dit soort ontwikkelingen. Dan denk ik: word wakker, het wás al heel erg.
Heb ik zo voldoende uitgelegd?
Plaats reactie