Afgoderij in de kerk

Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Ambtenaar »

Van Ewijk schreef: Ik ga in ieder geval dit bericht zorgvuldig bestuderen en de overkoepelende organisatie van de PKN kan van mij een heet gepeperde brief verwachten.
En wat verwacht je daarmee te bereiken? Als een dergelijke bijeenkomst past binnen de kerkorde van de PKN, en daar zou zo maar sprake van kunnen zijn, is jouw brief totaal overbodig en wellicht zelfs ongepast. Je kent dan de regels van je eigen kerk niet.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Ambtenaar »

Isala schreef:Tot een tijdje terug was er binnen de PKN (geloof het of niet) zelfs een steunpunt voor Paranormale zaken!
Deze is nu opgegaan in het platform: 'Helder'
Dit is een platform voor esoterische praktijken waar verschillende protestantse dominees lid van zijn.
Verdiep je er eens in wat esotherisch christendom is en je komt weer terug uit bij de gnostici waar Johannes en Paulus zo ernstig tegen waarschuwen.
Ik mis onderscheidingsvermogen.

Enerzijds moet je beoordelen of dergelijke bijeenkomsten (of kennelijke initiatieven zoals platform Helder) passen binnen de regels die de PKN zelf heeft opgesteld en anderzijds moet je nagaan of dergelijke bijeenkomsten passen binnen Bijbels perspectief. Het antwoord op beide vragen hoeft niet noodzakelijkerwijs gelijk te zijn.

Dus als iets pas binnen de regels van de PKN, maar niet past binnen het Bijbelse perspectief dan is het vrij helder. Je kunt dan via de kerkelijke procedures proberen de regels aan te passen of je kunt vanwege het Bijbelse perspectief op zoek naar een andere kerk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Dit heeft niets met de PKN te maken!
In kerken en gemeentes waarvan je het niet dacht en/of verwacht komt véél afgoderij, bijgelovigheid voor (meer dan je lief is)
De duivel gaat zo sluw te werk dat het heel goed op mensen overkomt én hen een heel goed gevoel geeft.
Je zou de "strijkers" en "natuurmensen" niet de kost willen geven (ook vandaag de dag).
Mijn vader is er ook bijna een keer "ingetuind".
Griezelig gewoon!
Mijn vader wilde de "beste" man die bovennatuurlijke krachten had (strijker) eens bij ons thuis uitnodigen zodat mijn moeder en wij ook konden kennismaken en dat wij konden zien en voelen dat het niets duivels of occult was.
De man is denk een half uur later weer vertrokken, hij kon niet "werken" bij ons in huis, m'n vader moest maar bij hem langskomen (alleen).
Hij werd tegengewerkt.Afbeelding
Klopt helemaal.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Ambtenaar »

Van Ewijk schreef: Vind ik nogal een wrange vraag.
Dit gaat gewoon regelrecht in tegen alles waar we op dit forum voor staan en onderschrijven.
Logisch dat dat dan hier ook aan de orde word gesteld, mits de forumregels en omgangsvormen gehandhaafd blijven.
Dit forum is niet gelijk aan de PKN.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door samanthi »

Ik heb eens gelezen dat predikanten toen hervormd , gereformeerd en CGK de Heilige Geest gingen "oproepen" dit heeft ooit eens in het RD gestaan, ik weet og dat ik daar een heel naar gevoel bij had.

Bidden om de Geest ja, maar een soort van oproepen nee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door eilander »

Mara schreef:Zei @Isala laatst niet dat ze de PKN heeft verlaten omdat er een andere leer in werd gebracht?

Gij zult geen andere afgoden voor mijn Aangezicht hebben., geldt dat niet meer in de PKN?
Ik ben het met je eens dat dit zeer zorgelijk is. Maar het is wel een extreem verschijnsel. Ik ben bezorgder over de minder extreme dingen die binnen de PKN ook kunnen, en die minder aandacht krijgen. Dan vind ik vrijzinnigheid haast erger dan dit.
Gelukkig zijn er ook nog heel wat PKN-gemeenten waar het Woord onverkort gebracht mag worden. Dus kan ik niet weg.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Van Ewijk »

Ambtenaar schreef:
Van Ewijk schreef: Vind ik nogal een wrange vraag.
Dit gaat gewoon regelrecht in tegen alles waar we op dit forum voor staan en onderschrijven.
Logisch dat dat dan hier ook aan de orde word gesteld, mits de forumregels en omgangsvormen gehandhaafd blijven.
Dit forum is niet gelijk aan de PKN.
Nee, maar we onderschrijven hier wel allemaal de 3FVE .
Als christen behoren we ons hier dus collectief zorgen over te maken.

De PKN organiseert ook oecumenische tijdens de kerst met de RKK.
Maar die worden zo georganiseerd dat bezwaarlijke theologische elementen weggelaten worden zodat iedereen zich in het verloop er van kan vinden.

Dit is van een heel andere orde.
Geesten van voorouders oproepen met een plengoffer in de kerk???
Volgende keer een striptease?
Waarom geen gezellige seance?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Mara »

eilander schreef: Gelukkig zijn er ook nog heel wat PKN-gemeenten waar het Woord onverkort gebracht mag worden. Dus kan ik niet weg.
Ik heb zondagavond nog een PKN predikant beluisterd. Was heel mooi!
En dat zal ik ook wel blijven doen.
Maar ik zou me niet aanmelden als lid.
Maar het is natuurlijk wel treurig dat zoiets mogelijk is en ik begin te vrezen voor de meest linkse gemeentes die samengaan met een andere.
We hebben al toneelspel gezien, een top2000 dienst, wat zou er dan nog meer kunnen zijn, na afgoderij of het oproepen van geesten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Ambtenaar »

Van Ewijk schreef: Dit is van een heel andere orde. Geesten van voorouders oproepen met een plengoffer in de kerk??? Volgende keer een striptease? Waarom geen gezellige seance?
Begrijp me goed, ik ben geenszins voorstander diensten zoals beschreven in Trouw. Maar dat is niet relevant. De vraag is of de regels binnen de PKN dit toestaan of niet.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

eilander schreef:Ik ben het met je eens dat dit zeer zorgelijk is. Maar het is wel een extreem verschijnsel. Ik ben bezorgder over de minder extreme dingen die binnen de PKN ook kunnen, en die minder aandacht krijgen. Dan vind ik vrijzinnigheid haast erger dan dit.
Voor mij is het meest ernstige dat binnen de PKN de zorgelijke ontwikkelingen hand over hand toenemen, en steeds verder afwijken van Gods Woord. Je kunt het extreem noemen maar het bestaat al jaren, en het druppelt zo de gemeentes binnen. Het vrije spirituele wat zo ver bij ons vandaan staat, komt steeds meer de kerk binnen. Denk aan de preektrainingen en de boeken van Jos Douma. Die zich richt op de monastieke getijde gebeden, middels de Lectio Divina en bidden met Ikonen (waar overigens een artikel mét aanbeveling stond in het RD van eind vorig jaar...onbegrijpelijk) Denk ook aan het Evangelisch Werkverband, die conferenties houdt met Randy Clarck en Heidi Baker, die als lachende beesten over het podium kruipen en waar de mensen omver vallen als er door deze mensen op ze geblazen wordt. Ook uit mijn gemeente gaan er mensen naar deze conferenties toe, en mijn predikant volgt de trainingen van Jos Douma, en zo komt er een andere leer de kerk binnen. Wie er iets van zegt wordt als hinderlijk ervaren.
Maar de kerk is geen hobbyclub waar je het met sommige zaken oneens kunt zijn, waar je concessies (aan Gods Woord) kunt doen, en je gewoon je lidmaatschap betaald.
God haat vermenging met heidendom. PKN kiest daar welbewust voor. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het samengaan met Rome, waar steeds meer samenwerking wordt gezocht en waarin men graag radicale stappen wil zetten.
eilander schreef:Gelukkig zijn er ook nog heel wat PKN-gemeenten waar het Woord onverkort gebracht mag worden. Dus kan ik niet weg.
Ieder moet voor zichzelf onderzoeken wat daarin Gods wil is: Blijven of vertrekken.
Vertrekken uit je denominatie is een een stap die je nooit zonder Hem kunt maken. Ook niet hoeft te maken trouwens.
Hora est!
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door John Galt »

samanthi schreef:Ik heb eens gelezen dat predikanten toen hervormd , gereformeerd en CGK de Heilige Geest gingen "oproepen" dit heeft ooit eens in het RD gestaan, ik weet og dat ik daar een heel naar gevoel bij had.

Bidden om de Geest ja, maar een soort van oproepen nee.
Zou je dit eens willen opzoeken op Digibron? Ik ben wel benieuwd naar de context.
Who is John Galt? :quoi
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Erskinees »

samanthi schreef:Ik heb eens gelezen dat predikanten toen hervormd , gereformeerd en CGK de Heilige Geest gingen "oproepen" dit heeft ooit eens in het RD gestaan, ik weet og dat ik daar een heel naar gevoel bij had.

Bidden om de Geest ja, maar een soort van oproepen nee.
Mijn broer gaat helaas vaak naar extreme pinkster- en gebedsgenezingsconferenties. Hij komt daar altijd behoorlijk wat CGK predikanten tegen. Dat vind ik wel opvallend.
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door deschpin »

Artikel 1-11 van de kerkorde; De kerk weert wat haar belijden weerspreekt.

https://www.preekvandeleek.amsterdam/in ... n-de-leek/
Weet niet of dit nu een dienst is die formeel onder bewind van Protestantse gemeente Amsterdam valt.
Maar dan nog, volgens mij moet je heel veel kronkels maken om winti onder christelijk te scharen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Bezorgd »

Wat een verschrikkelijk gebeuren.
Ik heb het antwoord niet, maar ik kan mensen heel goed begrijpen die zich de vraag stellen of je van een kerkverband die dit soort dingen toelaat wel lid kunt zijn.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door -DIA- »

Als we zeggen dat we vrezen, zal dat door velen niet begrepen worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie