beroepingswerk (proces)

Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Erskinees »

Amstelodamense schreef: Ik vind dit oprecht treurig en niet geestelijk. Ik was oprecht verbaasd toen ik een tijdje geleden de beroepbrief hoorde die de praeses van de kerkenraad voorlas, was voor mij de eerste keer. In zo'n brief wordt dus ook het salaris/traktement genoemd, heel apart. Toen hoorde ik dus ook dat het per gemeente verschilt....bizar.
Omdat predikanten geen arbeidsovereenkomst hebben is de inhoud van een beroepsbrief best belangrijk, vandaar dat ook het traktement benoemd dient te worden. Bizar is het dus niet, het is ook een formeel dingetje wat ook voorkomt in CGK, PKN en GKV enz. Wel ben ik met je eens dat het gevaarlijk kan zijn voor een predikant.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Bezorgd »

Amstelodamense schreef:
DDD schreef:Jawel, maar vooral de rechtse gemeenten betalen wat extra voor een predikant van eigen smaak.
Ik vind dit oprecht treurig en niet geestelijk. Ik was oprecht verbaasd toen ik een tijdje geleden de beroepbrief hoorde die de praeses van de kerkenraad voorlas, was voor mij de eerste keer. In zo'n brief wordt dus ook het salaris/traktement genoemd, heel apart. Toen hoorde ik dus ook dat het per gemeente verschilt....bizar.
Je zult maar een groot gezin hebben als predikant.
Dan hoef je geen econoom te zijn om uit te rekenen dat je het met het traktement gelijk aan een minimumloon niet kunt doen.
Goed dus dat het genoemd wordt in de beroepingsbrief.

Check jij je salaris niet bij een nieuw job? (Goddelijk beroep)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door DDD »

Amstelodamense schreef:
DDD schreef:Jawel, maar vooral de rechtse gemeenten betalen wat extra voor een predikant van eigen smaak.
Ik vind dit oprecht treurig en niet geestelijk. Ik was oprecht verbaasd toen ik een tijdje geleden de beroepbrief hoorde die de praeses van de kerkenraad voorlas, was voor mij de eerste keer. In zo'n brief wordt dus ook het salaris/traktement genoemd, heel apart. Toen hoorde ik dus ook dat het per gemeente verschilt....bizar.
Wat is er apart aan dat je van tevoren weet hoeveel je gaat verdienen? Dat vind ik niet meer dan normaal, eerlijk gezegd.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:
Amstelodamense schreef:
DDD schreef:Jawel, maar vooral de rechtse gemeenten betalen wat extra voor een predikant van eigen smaak.
Ik vind dit oprecht treurig en niet geestelijk. Ik was oprecht verbaasd toen ik een tijdje geleden de beroepbrief hoorde die de praeses van de kerkenraad voorlas, was voor mij de eerste keer. In zo'n brief wordt dus ook het salaris/traktement genoemd, heel apart. Toen hoorde ik dus ook dat het per gemeente verschilt....bizar.
Wat is er apart aan dat je van tevoren weet hoeveel je gaat verdienen? Dat vind ik niet meer dan normaal, eerlijk gezegd.
Zo normaal dat de Heere Jezus het zelf gebruikt als gelijkenis, Matt. 20: 1-16.

Als je door een bedrijf word benaderd om te komen werken word er ook geld geboden. Is in principe niks mis mee.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Amstelodamense schreef:
DDD schreef:Jawel, maar vooral de rechtse gemeenten betalen wat extra voor een predikant van eigen smaak.
Ik vind dit oprecht treurig en niet geestelijk. Ik was oprecht verbaasd toen ik een tijdje geleden de beroepbrief hoorde die de praeses van de kerkenraad voorlas, was voor mij de eerste keer. In zo'n brief wordt dus ook het salaris/traktement genoemd, heel apart. Toen hoorde ik dus ook dat het per gemeente verschilt....bizar.
Wat is er apart aan dat je van tevoren weet hoeveel je gaat verdienen? Dat vind ik niet meer dan normaal, eerlijk gezegd.
Het gaat om het laatste zinnetje denk ik.
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Synodelid »

Arbeidsvoorwaarden zouden niet genoemd hoeven worden als dit gewoon conform standaard in kerk is en plaatselijke gemeenten geen eigen invulling hieraan geven en hierop gaan "concurreren". Kan het een predikant (ook mens!) ook niet hinderen in het overwegen van een beroep

Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: Je zult maar een groot gezin hebben als predikant.
Dan hoef je geen econoom te zijn om uit te rekenen dat je het met het traktement gelijk aan een minimumloon niet kunt doen.
Goed dus dat het genoemd wordt in de beroepingsbrief.

Check jij je salaris niet bij een nieuw job? (Goddelijk beroep)
Dat geldt wel voor de magazijnmedewerker met een groot gezin. Hij moet zijn gezin onderhouden met een laag salaris.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door merel »

Hollander schreef:
merel schreef:(...) Houd dat een afscheidsbbq namens de hele gemeente, geef hem een bos bloemen, en een boekenbon van max € 100,00
Dan krijg je weer kritiek van de groeiende groep groene evangelisten.
Het is niet snel goed hoor. ;)

Wat mij betreft houden we het erop dat onze linkerhand niet hoeft te weten wat de rechterhand geeft. En ik hoop dat een afscheidscadeau voor 'onze' predikant de komende decennia niet nodig is.
Hoho, bbq kunnen tegenwoordig ook anders ingericht worden bv met vega en groente. Dat is echt niet meer alleen maar vlees.
Laatst gewijzigd door merel op 15 jul 2020, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef: Je zult maar een groot gezin hebben als predikant.
Dan hoef je geen econoom te zijn om uit te rekenen dat je het met het traktement gelijk aan een minimumloon niet kunt doen.
Goed dus dat het genoemd wordt in de beroepingsbrief.

Check jij je salaris niet bij een nieuw job? (Goddelijk beroep)
Dat geldt wel voor de magazijnmedewerker met een groot gezin. Hij moet zijn gezin onderhouden met een laag salaris.
In weet niet wat een ger gem predikant verdient, maar binnen de CGK en PKN is het zeker niet het minimum loon. En misschien moet daar ook binnen de Ger Gem standaard afspraken over gemaakt worden zodat salaris de roeping niet in de weg kan staan.
Laatst gewijzigd door merel op 15 jul 2020, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Tiberius »

Precies. En vis is ook heerlijk op de barbecue.
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Bauke »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef: Je zult maar een groot gezin hebben als predikant.
Dan hoef je geen econoom te zijn om uit te rekenen dat je het met het traktement gelijk aan een minimumloon niet kunt doen.
Goed dus dat het genoemd wordt in de beroepingsbrief.

Check jij je salaris niet bij een nieuw job? (Goddelijk beroep)
Dat geldt wel voor de magazijnmedewerker met een groot gezin. Hij moet zijn gezin onderhouden met een laag salaris.
In weet niet wat een ger gem predikant verdient, maar binnen de CGK en PKN is het zeker niet het minimum loon. En misschien moet daar ook binnen de Ger Gem standaard afspraken over gemaakt worden zodat salaris de roeping niet in de weg kan staan.
Onze dominee iets van 55.000 euro.
Overigens is dat bruto. Predikant is niet in loondienst en moet dus zelf belasting en andere heffingen afdragen. Maar heeft geen pensioenlasten, geen huisvestingskosten, soms zelf gas water licht en gemeentelijke lasten die vergoed worden.
Weet ook van gemeenten waar de predikant het dubbele ontvangt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Orchidee »

55.000 bruto heb ik nooit als inkomsten gehad hoor en altijd zelf alle lasten betaald.
Je houd dan per maand netto een behoorlijk besteedbaar bedrag over, ook met een groot gezin!
Idd zijn er predikanten die méér ontvangen, hun levensstandaard is doorgaans ook behoorlijk anders dan van Jan met de pet op die achter de schaafmachine staat.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Hollander »

merel schreef:
Hollander schreef:
merel schreef:(...) Houd dat een afscheidsbbq namens de hele gemeente, geef hem een bos bloemen, en een boekenbon van max € 100,00
Dan krijg je weer kritiek van de groeiende groep groene evangelisten.
Het is niet snel goed hoor. ;)
Wat mij betreft houden we het erop dat onze linkerhand niet hoeft te weten wat de rechterhand geeft. En ik hoop dat een afscheidscadeau voor 'onze' predikant de komende decennia niet nodig is.
Hoho, bbq kunnen tegenwoordig ook anders ingericht worden bv met vega en groente. Dat is echt niet meer alleen maar vlees.
Ah, kijk aan... zelfs zover is die trend al doorgezet.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Anselmus »

Orchidee schreef:55.000 bruto heb ik nooit als inkomsten gehad hoor en altijd zelf alle lasten betaald.
Je houd dan per maand netto een behoorlijk besteedbaar bedrag over, ook met een groot gezin!
Idd zijn er predikanten die méér ontvangen, hun levensstandaard is doorgaans ook behoorlijk anders dan van Jan met de pet op die achter de schaafmachine staat.
Vergeet niet dat predikanten in de tabel van vrije beroepen vallen. Het is bruto, dus blijft er zo'n 30.000 euro over. Ik ken predikanten die hier krap van kunnen rondkomen met hun gezin. Daarnaast: het is zeker niet een minimumloon, maar ook geen traktement dat recht doet aan een universitaire opleiding, terwijl sommigen net als artsen en tandartsen met een behoorlijke studieschuld beginnen. Veel predikanten hebben eerder al een andere opleiding gedaan waardoor er instellingsgeld in plaats van collegegeld betaald wordt. Dat betekent 6x 5000-7000 euro is een slordige 30.000 euro. Met eenzelfde jaarsalaris is het soms erg zuinig aan doen, zowel in de studie als daarna. Ik ken studenten die elk dubbeltje drie keer moeten omdraaien. Niet dat een student/predikant hoeft te zwemmen in het geld, maar voor sommigen is het echt geen vetpot en in ieder geval geen salaris dat in vergelijking is met andere universitaire jobs.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Orchidee »

Fijn dat veel mensen universitair en/of hbo geschoold zijn, maar niet iedereen heeft die kans en niet iedereen heeft daar "de hersens" voor.
Dus als je geschapen bent met universitaire hersenen mag je ook meer verdienen
En die dure studies verdienen ze doorgaans goed terug.
Wel jammer dat die fijne/goede timmerman/loodgieter/bouwvakker/stoffeerder/verkoopmedewerker, lassers, juffen en meesters enz. zo ondergewaardeerd worden!
Wat vaklieden kunnen neerzetten, kunnen de universitair geschoolde vaak niet, of ze willen het niet zelf doen.
Ieder zijn gave en/of vak denk ik dan en die enorme kloof van salarissen word alleen maar meer en groter.
En dan nog iets: de universitair geschoolde bepaald dat de "gewone" niet of laaggeschoolde mens maar MOET rondkomen van een bepaald salaris en anders maar diploma's MOET gaan halen.
Wat als je dat niet kan?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie