beroepingswerk (proces)

Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Zeemeeuw »

Het bord in Yerseke is destijds door ds. Van der Poel geschonken aan de gemeente t.g.v. zijn 25-jarig ambtsjubileum:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5ddc388dbd
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
John Galt schreef:
Als je een gemeente hebt met 2000 leden, en iedereen geeft 2-5 euro, dan kun je best een flink cadeau kopen.
Zelf zou ik liever voor een mooi aandenken gaan. Een kunstwerk, of een horloge met inscriptie. Een fiets koop ik zelf wel als ik die nodig heb.
Klopt. Het is dan de vraag of het totale bedrag niet een fatsoenlijk kado overschrijdt. Ik vind in Yerseke de houten 10 geboden aan de muur altijd indrukwekkend. Dat was destijds volgens mij ook een kado van de gemeente.
Ik zou niet weten waarom je €5 pp moet geven. Dan krijg je een cadeau tussen de €5000-€10000. Niet normaal. Houd dat een afscheidsbbq namens de hele gemeente, geef hem een bos bloemen, en een boekenbon van max € 100,00
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Zeeuw »

Zeemeeuw schreef:Het bord in Yerseke is destijds door ds. Van der Poel geschonken aan de gemeente t.g.v. zijn 25-jarig ambtsjubileum:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5ddc388dbd
Ok, ik dacht dat het andersom was. In ieder geval is het een mooi bord.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik snap aan de andere kant niet waarom we iets moeten vinden van de grootte van een kado aan een predikant. Als de gemeenteleden veel geld geven voor een kado, dan is dat hun eigen geld, en hun volste recht.

Het is toch hopelijk geen jaloersheid dat we er allemaal perse iets van moeten vinden?

Ik vind dit weer echt typisch Hollands.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Ik snap aan de andere kant niet waarom we iets moeten vinden van de grootte van een kado aan een predikant. Als de gemeenteleden veel geld geven voor een kado, dan is dat hun eigen geld, en hun eigen recht.

Het is toch hopelijk geen jaloersheid dat we er allemaal perse iets van moeten vinden?
Nee, het is een kwestie van bescheidenheid en het geven van normale zaken, zodat personen niet op een voetstuk worden gehesen. Een mens heeft maar een zuchtje nodig.
Zeker is het hun eigen recht, maar ik heb teveel mensenverering meegemaakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Tiberius »

Gist in de schoenen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Hollander »

merel schreef:(...) Houd dat een afscheidsbbq namens de hele gemeente, geef hem een bos bloemen, en een boekenbon van max € 100,00
Dan krijg je weer kritiek van de groeiende groep groene evangelisten.
Het is niet snel goed hoor. ;)

Wat mij betreft houden we het erop dat onze linkerhand niet hoeft te weten wat de rechterhand geeft. En ik hoop dat een afscheidscadeau voor 'onze' predikant de komende decennia niet nodig is.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door DDD »

Ik vind met die cadeaus niet zoveel mis.

Hoewel, als een dominee al op voorhand zegt dat hij het geld besteedt aan een nieuwe preekjas, dan zou ik mij wel drie keer bedenken. Ik vind het monsterlijke dingen en ik zou er vast zondag aan zondag aan denken dat daar ook enkele euro's van mij middelijkerwijze aan hebben bijgedragen.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Ik vind met die cadeaus niet zoveel mis.

Hoewel, als een dominee al op voorhand zegt dat hij het geld besteedt aan een nieuwe preekjas, dan zou ik mij wel drie keer bedenken. Ik vind het monsterlijke dingen en ik zou er vast zondag aan zondag aan denken dat daar ook enkele euro's van mij middelijkerwijze aan hebben bijgedragen.
:D Ik ben het onverkort geheel met je eens.
-
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Delftenaar »

Als je met zo'n preekjas over straat gaat lopen trek je in ieder geval aandacht. Modieus is anders.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:Jawel, maar vooral de rechtse gemeenten betalen wat extra voor een predikant van eigen smaak.
Ik vind dit oprecht treurig en niet geestelijk. Ik was oprecht verbaasd toen ik een tijdje geleden de beroepbrief hoorde die de praeses van de kerkenraad voorlas, was voor mij de eerste keer. In zo'n brief wordt dus ook het salaris/traktement genoemd, heel apart. Toen hoorde ik dus ook dat het per gemeente verschilt....bizar.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
merel schreef:(...) Houd dat een afscheidsbbq namens de hele gemeente, geef hem een bos bloemen, en een boekenbon van max € 100,00
Dan krijg je weer kritiek van de groeiende groep groene evangelisten.
Het is niet snel goed hoor. ;)

Wat mij betreft houden we het erop dat onze linkerhand niet hoeft te weten wat de rechterhand geeft. En ik hoop dat een afscheidscadeau voor 'onze' predikant de komende decennia niet nodig is.
Wat betreft dat laatste... Ik geef je niet veel hoop... Al hoop ik vanzelf met je mee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
DDD schreef:Jawel, maar vooral de rechtse gemeenten betalen wat extra voor een predikant van eigen smaak.
Ik vind dit oprecht treurig en niet geestelijk. Ik was oprecht verbaasd toen ik een tijdje geleden de beroepbrief hoorde die de praeses van de kerkenraad voorlas, was voor mij de eerste keer. In zo'n brief wordt dus ook het salaris/traktement genoemd, heel apart. Toen hoorde ik dus ook dat het per gemeente verschilt....bizar.
Ook weer terug van weggeweest?

Verder vind ik het onzin. Onze gemeente is al bijna 16 jaar vacant en aan het traktement heeft het niet gelegen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Jantje »

Delftenaar schreef:Als je met zo'n preekjas over straat gaat lopen trek je in ieder geval aandacht. Modieus is anders.
Die preekjas is alleen voor de zondag hoor. Doordeweeks loopt de dominee gewoon in een jasje en soms zelfs in een wit overhemd.

Ik ken geen dominee die met zijn preekjas over straat gaat. Alleen het idee al. :tilt
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Zeemeeuw schreef:Het bord in Yerseke is destijds door ds. Van der Poel geschonken aan de gemeente t.g.v. zijn 25-jarig ambtsjubileum:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5ddc388dbd
Ok, ik dacht dat het andersom was. In ieder geval is het een mooi bord.
Dat het een mooi bord is, verklaart nu wel het één en ander. Weet @Zeemeeuw toevallig ook of de gemeente wat aan de dominee terug schonk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie