Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1144
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Anselmus »

JvW schreef:
Bruna schreef:
JvW schreef:
J.C. Philpot schreef: Mee eens. Als je oprecht in de jongeren geïnteresseerd ben zoals ds. Brugge aangeeft, dan zul je je ook verdiepen in hun belevingswereld.
Hij is altijd al geïnteresseerd geweest in jongeren. Hij was in het verleden docent godsdienst in het middelbaar onderwijs.
Calvijn College Middelburg toch?
Klopt!
Dat hoeft niet te betekenen dat hij een speciale interesse in jongeren heeft, laat staan een speciale gave voor jongeren heeft. Voor een theologiestudent die inkomen zoekt, is een baan als godsdienstdocent vaak makkelijk te krijgen. Scholen kijken op tegen predikanten en ze mogen onbevoegd voor de klas, zonder enkele didactische en pedagogische scholing. Ik heb voorbeelden gezien van theologiestudenten die op die manier voor de klas kwamen. Het gaat dan meer om het praktische (inkomen) en het nut voor de theologiestudent, dan dat er een didactische en pedagogische basis ligt die tegemoet komt aan de behoeften van de leerlingen. In verhouding staan deze docenten ook relatief kort voor de klas (zo'n jaar of 3/4). En dan komt er weer een (meestal onervaren) broekie die het 3 jaar mag proberen. Dat is wat mij betreft iets heel anders dan een ervaren docent die niet alleen de lesstof meegeeft, maar die ook oog heeft voor klassenmanagement, groepsdynamiek, persoonlijk welzijn van studenten die 'stille signalen' uitzenden. Dat leer je niet op de theologie-opleiding, maar op een docentenopleiding en door veel ervaring. Dus noemen dat iemand docent is geweest, wil niet zeggen dat hij zich ook daadwerkelijk verdiept in hun leefwereld of dat je speciale feeling met deze doelgroep hebt.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door refo »

Theoretisch allemaal juist. Als je maar niet bedoelt dat dit voor de voormalige docent Brugge geldt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

refo schreef:Theoretisch allemaal juist. Als je maar niet bedoelt dat dit voor de voormalige docent Brugge geldt.
Laat ik het daarmee nou volmondig eens zijn!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1144
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Anselmus »

refo schreef:Theoretisch allemaal juist. Als je maar niet bedoelt dat dit voor de voormalige docent Brugge geldt.
Daar ken ik de beste man te weinig voor en dat lees je als het goed is ook niet terug in mijn reactie. Ik gaf alleen aan dat het argument 'hij is docent geweest' ansich niets zegt over over het zich al dan niet verdiepen in de belevingswereld van jongeren. Trouwens: om mijn eigen reactie te nuanceren: ik ken een docent godsdienst die al 12 jaar in het vak zit, maar door studenten niet gewaardeerd wordt, juist omdat hij zich volgens hen onvoldoende verdiept in wat hen bezighoudt, niet kan omgaan met digitale middelen en leeromgeving. Mogelijk dat een nieuwbakken theologiestudent dat dan weer beter kan.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie