Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:Wordt er met PC gestemd?
Zo modern zijn we hier niet!
O, het gaat juist met de PC vlot, vandaar.
Hollander schreef:Oei, vermoeden van vrouwelijke invloeden, of...? :)
Nee. Juist niet...
Juist niet? Waren er dus te weinig vrouwelijke invloeden?

Ik begin me zorgen te maken, Jantje... :nananere
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Een recent voorbeeld is de ABC van het geloof. De ene predikant is zeer kritisch (Schot) terwijl een andere predikant van hetzelfde kerkverband positief is (Brugge). Dit ondermijnt mijns inziens de geloofwaardigheid van beide predikanten, met als resultaat dat beiden niet of minder serieus worden genomen of dat mensen gaan shoppen. De één is dus van Paulus en de ander van Barnabas.
Ik kan me best voorstellen dat het zo werkt, maar ik vind het wel onvolwassen. Ik vind het juist heel goed dat predikanten vrijuit hun mening geven over zo'n onderwerp, zonder eerst stad en land af te bellen voor 'het gezamenlijke standpunt van ons kerkverband'.
De verstandige lezer oordele dan zelf, op basis van argumenten - en niet op basis van 'die dominee spreekt me meer aan, dus zijn standpunt is dan mijn standpunt.'
Standpunten kunnen ook genuanceerder worden gebracht. Ik zie niet alle jongeren, en veel ouderen, als verstandige lezers. Adel verplicht wat mij betreft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:Wordt er met PC gestemd?
Zo modern zijn we hier niet!
O, het gaat juist met de PC vlot, vandaar.
Hollander schreef:Oei, vermoeden van vrouwelijke invloeden, of...? :)
Nee. Juist niet...
Juist niet? Waren er dus te weinig vrouwelijke invloeden?

Ik begin me zorgen te maken, Jantje... :nananere
Met de PC gaat het vlot, maar zonder PC wordt Vlot gestemd in ieder geval. Ik vermoed dat dit keer de vrouwen zeker een rol hebben gespeeld.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 jul 2020, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Geytenbeekje »

Daar hoopte je toch ook op ?
Had je het verwacht ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Dat deel ik wel.

Toevallig in het RD van hedenavond een prachtig interview met ds. A.A. Brugge, onder meer hierover. Neem en lees het allen! Zeer aanbevolen (m.u.v. van zijn positiviteit omtrent de website abcvanhetgeloof.nl).

Ik zeg ook niet dat we ons er verre van moeten houden, maar we moeten er wel meer nadrukkelijk aandacht aan besteden. Het gevaar van de digitalisering is heel groot. Maar als er zorgvuldige voorlichting wordt gegeven, te beginnen op de basisschool, dan is daar al een fundament wat jongeren later kunnen meenemen, hun verdere leven in.

Dat fundament wordt nu gemist, en dat biedt de duivel kans om rond te gaan op kousenvoeten.
Op welke fundament doel je en wat mis je precies?
Hoe de jongeren om dienen te gaan met social media en hoe ze alles wat daar voorbijkomt dienen te toetsen aan Gods Woord. Kerkelijk en op de scholen is daar nog wel wat verbetering in mogelijk.
Welke verbetering zou jij wensen? Kerkelijk en op scholen? Welke taak zie je voor de kerk? Hoe wordt het nu op scholen geregeld, volgens jij?
Een apart vak op de basisschool, vanaf groep 3. En ook op het voortgezet onderwijs. Noem het mediawijsheid. Ik meen dat er al scholen zijn die dit doen, maar het heeft weinig publiekelijke aandacht in bijvoorbeeld het RD.

Verder kan er ook in de prediking en op catechisatie meer aandacht aan besteed worden. Onderwijs vanuit Gods Woord is absoluut noodzakelijk, maar de gevaren van de tijd moeten ook onder de aandacht gebracht worden, hoe we daarmee dienen mee om te gaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door samanthi »

@jantje
En dat gaat helpen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Als Gods Geest ermee gepaard gaat en Hij het wil zegenen, dan zal het zeker helpen.
Geytenbeekje schreef:Daar hoopte je toch ook op ?
Had je het verwacht ?
Ik hoopte het zeker. Maar ik had het niet verwacht, nee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Een apart vak op de basisschool, vanaf groep 3. En ook op het voortgezet onderwijs. Noem het mediawijsheid. Ik meen dat er al scholen zijn die dit doen, maar het heeft weinig publiekelijke aandacht in bijvoorbeeld het RD.

Verder kan er ook in de prediking en op catechisatie meer aandacht aan besteed worden. Onderwijs vanuit Gods Woord is absoluut noodzakelijk, maar de gevaren van de tijd moeten ook onder de aandacht gebracht worden, hoe we daarmee dienen mee om te gaan.
Dank je. Al weet ik niet zo goed wat ik met deze zinnen moet. Je doet een concreet voorstel over mediawijsheid op school. Bedoel je dan dat de jeugd onderwijs krijgt over hoe je praktisch omgaat met Instagram, tik tok etc?

En de gevaren van de tijd en het omgaan daarmee, vanuit de kerk, hoe krijgt dat gestalte? Is waarschuwen dan voldoende? Wat kunnen we de jeugd meer bieden?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Tiberius »

Bedoel je misschien de letter M van Mediagebruik toevoegen aan ABC van het geloof, Jantje?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door -DIA- »

Het losser worden van de gemeente kan meer oorzaken hebben.


A. Een gemeente verschiet van kleur
B. Men is de kerkelijke 'regeltjes' zat en zoekt waar men 'vrijer' kan zijn
C. Het is de tijd: de tijdgeest. Ofwel dat het oordeel begint van het huis Gods.

Dan staat ons niet veel goeds te wachten. Gisteren had ik het nieuwe nummer van "In het Spoor" in de bus. Dan kunnen wel eens schrikken van de tijd waarin we samen leven, maar die we niet samen lijken te zien, te voelen of te begrijpen. Velen zien het nog niet zo ernstig in, en begrijpelijk: een mens is aan de tijd en het aardse gekluisterd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Bedoel je misschien de letter M van Mediagebruik toevoegen aan ABC van het geloof, Jantje?
Goed idee. Met een filmpje er bij van ds. M. van Reenen, op YouTube.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Een apart vak op de basisschool, vanaf groep 3. En ook op het voortgezet onderwijs. Noem het mediawijsheid. Ik meen dat er al scholen zijn die dit doen, maar het heeft weinig publiekelijke aandacht in bijvoorbeeld het RD.

Verder kan er ook in de prediking en op catechisatie meer aandacht aan besteed worden. Onderwijs vanuit Gods Woord is absoluut noodzakelijk, maar de gevaren van de tijd moeten ook onder de aandacht gebracht worden, hoe we daarmee dienen mee om te gaan.
Dank je. Al weet ik niet zo goed wat ik met deze zinnen moet. Je doet een concreet voorstel over mediawijsheid op school. Bedoel je dan dat de jeugd onderwijs krijgt over hoe je praktisch omgaat met Instagram, tik tok etc?

En de gevaren van de tijd en het omgaan daarmee, vanuit de kerk, hoe krijgt dat gestalte? Is waarschuwen dan voldoende? Wat kunnen we de jeugd meer bieden?
Nee, over de gevaren van het internet en social media.

Wat we de jeugd meer kunnen bieden? Een leven in afhankelijkheid van en ootmoed tot de Heere, wel ín de wereld, maar niet ván de wereld. Want Gods Woord zegt: Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses en de begeerlijkheid der ogen en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid. (1 Johannes 2: 15-17)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Een apart vak op de basisschool, vanaf groep 3. En ook op het voortgezet onderwijs. Noem het mediawijsheid. Ik meen dat er al scholen zijn die dit doen, maar het heeft weinig publiekelijke aandacht in bijvoorbeeld het RD.

Verder kan er ook in de prediking en op catechisatie meer aandacht aan besteed worden. Onderwijs vanuit Gods Woord is absoluut noodzakelijk, maar de gevaren van de tijd moeten ook onder de aandacht gebracht worden, hoe we daarmee dienen mee om te gaan.
Dank je. Al weet ik niet zo goed wat ik met deze zinnen moet. Je doet een concreet voorstel over mediawijsheid op school. Bedoel je dan dat de jeugd onderwijs krijgt over hoe je praktisch omgaat met Instagram, tik tok etc?

En de gevaren van de tijd en het omgaan daarmee, vanuit de kerk, hoe krijgt dat gestalte? Is waarschuwen dan voldoende? Wat kunnen we de jeugd meer bieden?
Nee, over de gevaren van het internet en social media.

Wat we de jeugd meer kunnen bieden? Een leven in afhankelijkheid van en ootmoed tot de Heere, wel ín de wereld, maar niet ván de wereld. Want Gods Woord zegt: Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses en de begeerlijkheid der ogen en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid. (1 Johannes 2: 15-17)
Ja, dat klinkt echt heel braaf Jantje. En ik ben het er uiteraard helemaal mee eens. Maar heb je de wereld lief als je actief bent op Sociale Media? Moet je je daar verre van houden dan? Je kunt vanaf de preekstoel deze tekst citeren, maar dat gaat niet helpen denk ik. Of is dat volgens jou voldoende?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Nee. Zoals ik al zei: een voorleven in afhankelijkheid van en in ootmoed tot de Heere. Dat mag wel wat meer voortgeleefd worden. Want we kunnen over de jongeren praten wat we willen, het materialisme onder de gehele reformatorische gezindte is ook tot het toppunt gestegen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Nee. Zoals ik al zei: een voorleven in afhankelijkheid van en in ootmoed tot de Heere. Dat mag wel wat meer voortgeleefd worden. Want we kunnen over de jongeren praten wat we willen, het materialisme onder de gehele reformatorische gezindte is ook tot het toppunt gestegen.
Neenee, we houden het materialisme er buiten. Het citeren van de tekst gaat niet helpen, zeg je. Wat wel? Wat moet de kerk doen om jongeren te binden en ze te leiden in het omgaan met social media? Geef eens wat praktische tips?
Plaats reactie