Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:@Jantje, je bent stellig en overtuigd. Ik heb daar wat vragen over gesteld. Wil jij daar concrete antwoorden op geven? Dank!
Vandaag niet meer.

Ik heb begrepen dat ik voor vandaag aan mijn maximum aantal quotes zit. Al zal ik vanavond de ontwikkelingen omtrent het beroepingswerk nauwgezet volgen en hier ook melden...

Serieus: ik heb nog wat anders te doen ook. Vanavond ben ik ook verhinderd. Dus je zult moeten wachten.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 jul 2020, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Al zijn er inderdaad klaveren verdronken, het kan nooit kwaad om de put toch te dempen en zo andere kalveren ervoor te behoeden, óók in die put te vallen.
Het is maar de vraag of men daartoe in staat is. Ik denk van niet. Ontwikkelingen gaan zo snel dat kerkelijke leiders niet in staat zijn om die ontwikkelingen bij te houden, laat staan daar tijdig een gefundeerde en passende uitspraak over kunnen doen. Dit zie je met name in kerken waar kerkelijke leiders overvraagd worden. Daarvan is met name sprake in kerken met een gebrek aan predikanten. Bezinningsprocessen duren daarom erg lang. Dit wordt bovendien versterkt doordat er niet bepaald sprake is van een homogene beoordeling van (technologische) ontwikkelingen (wel of geen diensten uitzenden via YouTube).

Eén van de resultaten hiervan is dat individuele predikanten hun mening uitten, die vervolgens op weinig draagvlak kan rekenen. Een recent voorbeeld is de ABC van het geloof. De ene predikant is zeer kritisch (Schot) terwijl een andere predikant van hetzelfde kerkverband positief is (Brugge). Dit ondermijnt mijns inziens de geloofwaardigheid van beide predikanten, met als resultaat dat beiden niet of minder serieus worden genomen of dat mensen gaan shoppen. De één is dus van Paulus en de ander van Barnabas.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Al zijn er inderdaad klaveren verdronken, het kan nooit kwaad om de put toch te dempen en zo andere kalveren ervoor te behoeden, óók in die put te vallen.
Het is maar de vraag of men daartoe in staat is. Ik denk van niet. Ontwikkelingen gaan zo snel dat kerkelijke leiders niet in staat zijn om die ontwikkelingen bij te houden, laat staan daar tijdig een gefundeerde en passende uitspraak over kunnen doen. Dit zie je met name in kerken waar kerkelijke leiders overvraagd worden. Daarvan is met name sprake in kerken met een gebrek aan predikanten. Bezinningsprocessen duren daarom erg lang. Dit wordt bovendien versterkt doordat er niet bepaald sprake is van een homogene beoordeling van (technologische) ontwikkelingen (wel of geen diensten uitzenden via YouTube).

Eén van de resultaten hiervan is dat individuele predikanten hun mening uitten, die vervolgens op weinig draagvlak kan rekenen. Een recent voorbeeld is de ABC van het geloof. De ene predikant is zeer kritisch (Schot) terwijl een andere predikant van hetzelfde kerkverband positief is (Brugge). Dit ondermijnt mijns inziens de geloofwaardigheid van beide predikanten, met als resultaat dat beiden niet of minder serieus worden genomen of dat mensen gaan shoppen. De één is dus van Paulus en de ander van Barnabas.
Als er in een vakante gemeente verschillende predikanten komen en de een iets afkraakt en de andere hetzelfde aanprijst, dan doet dat echt heel veel met jongeren.
Onveilig en niet geloofwaardig.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Een recent voorbeeld is de ABC van het geloof. De ene predikant is zeer kritisch (Schot) terwijl een andere predikant van hetzelfde kerkverband positief is (Brugge). Dit ondermijnt mijns inziens de geloofwaardigheid van beide predikanten, met als resultaat dat beiden niet of minder serieus worden genomen of dat mensen gaan shoppen. De één is dus van Paulus en de ander van Barnabas.
Ik kan me best voorstellen dat het zo werkt, maar ik vind het wel onvolwassen. Ik vind het juist heel goed dat predikanten vrijuit hun mening geven over zo'n onderwerp, zonder eerst stad en land af te bellen voor 'het gezamenlijke standpunt van ons kerkverband'.
De verstandige lezer oordele dan zelf, op basis van argumenten - en niet op basis van 'die dominee spreekt me meer aan, dus zijn standpunt is dan mijn standpunt.'
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Vanavond ben ik ook verhinderd.
Wat beduidt het woordeken 'ook'?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Vanavond ben ik ook verhinderd.
Wat beduidt het woordeken 'ook'?
Dat ik deze namiddag verhinderd was en óók vanavond verhinderd ben. Wil je ook nog weten waarom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:Vanavond ben ik ook verhinderd.
Wat beduidt het woordeken 'ook'?
Dat ik deze namiddag verhinderd was en óók vanavond verhinderd ben. Wil je ook nog weten waarom?
Graag. Want het is heel wat als je twee dagdelen verhinderd bent om te forummen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:Vanavond ben ik ook verhinderd.
Wat beduidt het woordeken 'ook'?
Dat ik deze namiddag verhinderd was en óók vanavond verhinderd ben. Wil je ook nog weten waarom?
Graag. Want het is heel wat als je twee dagdelen verhinderd bent om te forummen.
Ik heb vanavond mijn plicht als manslidmaat te vervullen. Wil je ook nog weten op wie ik stem? :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Ik heb vanavond mijn plicht als manslidmaat te vervullen. Wil je ook nog weten op wie ik stem? :nananere
Laat dat maar het geheim van Oostkapelle blijven, maar een vermoeden heb ik wel.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Ik kan me best voorstellen dat het zo werkt, maar ik vind het wel onvolwassen. Ik vind het juist heel goed dat predikanten vrijuit hun mening geven over zo'n onderwerp, zonder eerst stad en land af te bellen voor 'het gezamenlijke standpunt van ons kerkverband'.
De verstandige lezer oordele dan zelf, op basis van argumenten - en niet op basis van 'die dominee spreekt me meer aan, dus zijn standpunt is dan mijn standpunt.'
Ik ben dat met je eens. Niet voor iedere mening hoef je draagvlak voor je mening te peilen. Ik ben zelf erg voor pluriformiteit en eigen verantwoordelijkheid. Dat neemt niet weg dat ik meen te kunnen constateren dat men in sommige kringen niet gewend is te kunnen omgaan met geëxpliciteerde verschillende opvattingen en meningen van predikanten op waarde te kunnen schatten. En juist in die kringen wraakt zich het ontbreken van instituties waar fundamentele gedachtenvorming plaats vindt. Ontwikkelingen op hun merites beoordelen, de maatschappelijke impact ervan analyseren en inschatten en ze te plaatsen in het perspectief van het Evangelie vergt fundamenteel denken. In bepaalde kringen ontbreekt het kerkelijke leiders aan tijd of intellectueel vermogen om ontwikkelingen te kunnen plaatsen. En als je dan als jongere geconfronteerd wordt met een snelle mening, een mening waarop kan worden afgedongen, tegengestelde meningen of een mening waaruit het intellectuele onvermogen van een kerkelijke leider blijkt, dan kan ik me voorstellen dat je als jongeren begint af te haken.
CvdW
Berichten: 2950
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
GGotK schreef:
Tom schreef:
J.C. Philpot schreef: Overigens vind ik de opmerking van Marion niet geheel uit de lucht gegrepen. Ik heb me bij contacten met leden van de jongere generatie uit de GG te Houten ook wel afgevraagd: wat voor binding hebben ze nog met het kerkverband? (overigens zijn er ook vast onder hen die deze binding wel hebben)
Dat is een algemeen probleem. Jarenlang gekerkt in Oosterland en onder jongeren zie je dat het begrip kerkverband en de binding daaraan afneemt. Generaliserend : Jongeren nemen het de kerk kwalijk dat er niets wordt gedaan aan verstaanbaarheid en taalgebruik, dat er zo weinig predikanten zijn en veel leesdiensten, dat er veel over hun hoofd gaat. Door verhuizing zijn we nu aangesloten bij een andere GG met een ander kaliber. Ik zie dezelfde problemen en in de huidige gemeente niet perse minder binding met het geheel van het kerkverband. Het lijkt een algemene ontwikkeling.
Spijker op zijn kop. Het lijkt er dus op dat deze ontwikkeling doorgaat bij zowel 'rechtse' als 'linkse' GG's dus de vraag rest dan nog: wat is nu werkelijk het echte probleem en wat moeten we er aan doen?
Het is een invloed van de ontwikkeling van de digitalisering en de seculiere media en de social media, die een zeer grote zuigkracht en aantrekkingskracht heeft op de jongeren van onze gemeenten. Alleen het gebed is mogelijk, met de bede of God een opleving en een hervorming wil geven in onze gemeenten.
Wat voor een opleving? Ouderen haken ook af. Ik zie kerkenraden die als heersers optreden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ik heb vanavond mijn plicht als manslidmaat te vervullen. Wil je ook nog weten op wie ik stem? :nananere
Jij gaat voor goud of zilver.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Ik heb vanavond mijn plicht als manslidmaat te vervullen. Wil je ook nog weten op wie ik stem? :nananere
Jij gaat voor goud of zilver.
Precies!

Ik hoop dat de stemming vlot verloopt. :yahoo

De laatste ledenvergaderingen moest het namelijk telkens opnieuw.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ik hoop dat de stemming vlot verloopt.
Wordt er met PC gestemd?
De laatste ledenvergaderingen moest het namelijk telkens opnieuw.
Oei, vermoeden van vrouwelijke invloeden, of...? :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:Wordt er met PC gestemd?
Zo modern zijn we hier niet!
Hollander schreef:Oei, vermoeden van vrouwelijke invloeden, of...? :)
Nee. Juist niet...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie