Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door merel »

Kan het ook zijn dat men in veel kerken zo druk bezig zijn met kerkelijke zaken en pietlutigheden, maar ook heel weinig 'geloof' uitstralen naar de jeugd en men hierdoor heen prikt.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Dat deel ik wel.

Toevallig in het RD van hedenavond een prachtig interview met ds. A.A. Brugge, onder meer hierover. Neem en lees het allen! Zeer aanbevolen (m.u.v. van zijn positiviteit omtrent de website abcvanhetgeloof.nl).

Ik zeg ook niet dat we ons er verre van moeten houden, maar we moeten er wel meer nadrukkelijk aandacht aan besteden. Het gevaar van de digitalisering is heel groot. Maar als er zorgvuldige voorlichting wordt gegeven, te beginnen op de basisschool, dan is daar al een fundament wat jongeren later kunnen meenemen, hun verdere leven in.

Dat fundament wordt nu gemist, en dat biedt de duivel kans om rond te gaan op kousenvoeten.
Zulke opmerkingen zijn nou ook oorzaken van minder binding van jongeren met een gemeente.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Dat deel ik wel.

Toevallig in het RD van hedenavond een prachtig interview met ds. A.A. Brugge, onder meer hierover. Neem en lees het allen! Zeer aanbevolen (m.u.v. van zijn positiviteit omtrent de website abcvanhetgeloof.nl).

Ik zeg ook niet dat we ons er verre van moeten houden, maar we moeten er wel meer nadrukkelijk aandacht aan besteden. Het gevaar van de digitalisering is heel groot. Maar als er zorgvuldige voorlichting wordt gegeven, te beginnen op de basisschool, dan is daar al een fundament wat jongeren later kunnen meenemen, hun verdere leven in.

Dat fundament wordt nu gemist, en dat biedt de duivel kans om rond te gaan op kousenvoeten.
Op welke fundament doel je en wat mis je precies?
Hoe de jongeren om dienen te gaan met social media en hoe ze alles wat daar voorbijkomt dienen te toetsen aan Gods Woord. Kerkelijk en op de scholen is daar nog wel wat verbetering in mogelijk.
Beste Jantje, onze kinderen hebben op refoscholen films gekeken, wij hadden geen TV en toen nog geen internet, er waren films bij die niet leerzaam waren en dubieus taalgebruik, ik heb daat echt heel veel moeite mee, heb het ook nooit begrepen, ook kennen niet alle docenten de Heere, wat is dan de meerwaarde? Wat leren ze dan?
Voorleven en vragen kunnen stellen, kritische vragen kunnen stellen, dat is belangrijk, mensen die de Heere kennen, bevindelijk. Anders is het een wassen neus.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef: Het is een invloed van de ontwikkeling van de digitalisering en de seculiere media en de social media, die een zeer grote zuigkracht en aantrekkingskracht heeft op de jongeren van onze gemeenten. Alleen het gebed is mogelijk, met de bede of God een opleving en een hervorming wil geven in onze gemeenten.
Nee Jantje. Dat doet men ons graag geloven. Ik geloof daar niets van. Het is het naar binnen gericht zijn, het struikelen over bijzaken terwijl de hoofdzaken beduimeld worden voorgesteld, het onvoldoende vermogen om de jeugd van tegenwoordig te binden en hen het gevoel te geven dat ze erbij horen en dat we krachtens verbond en doop hoop hebben voor hen.

Media etc. heeft er niets, maar dan ook niets mee te maken. Echt onzin om dat te geloven.
Hoe verklaar jij dan dat het probleem in linkse gemeentes (waarvan velen hier op het forum pretenderen dat deze gemeentes de zaken die jij aangeeft wel op een juiste/betere manier doen) zich blijft voordoen?
Ik denk dat wat Jantje zegt ook (!) klopt.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Kan het ook zijn dat men in veel kerken zo druk bezig zijn met kerkelijke zaken en pietlutigheden, maar ook heel weinig 'geloof' uitstralen naar de jeugd en men hierdoor heen prikt.
Of ouders...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Dat deel ik wel.

Toevallig in het RD van hedenavond een prachtig interview met ds. A.A. Brugge, onder meer hierover. Neem en lees het allen! Zeer aanbevolen (m.u.v. van zijn positiviteit omtrent de website abcvanhetgeloof.nl).

Ik zeg ook niet dat we ons er verre van moeten houden, maar we moeten er wel meer nadrukkelijk aandacht aan besteden. Het gevaar van de digitalisering is heel groot. Maar als er zorgvuldige voorlichting wordt gegeven, te beginnen op de basisschool, dan is daar al een fundament wat jongeren later kunnen meenemen, hun verdere leven in.

Dat fundament wordt nu gemist, en dat biedt de duivel kans om rond te gaan op kousenvoeten.
Op welke fundament doel je en wat mis je precies?
Hoe de jongeren om dienen te gaan met social media en hoe ze alles wat daar voorbijkomt dienen te toetsen aan Gods Woord. Kerkelijk en op de scholen is daar nog wel wat verbetering in mogelijk.
Welke verbetering zou jij wensen? Kerkelijk en op scholen? Welke taak zie je voor de kerk? Hoe wordt het nu op scholen geregeld, volgens jij?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

GGotK schreef: Hoe verklaar jij dan dat het probleem in linkse gemeentes (waarvan velen hier op het forum pretenderen dat deze gemeentes de zaken die jij aangeeft wel op een juiste/betere manier doen) zich blijft voordoen?
Ik denk dat wat Jantje zegt ook (!) klopt.
Ehh, dat 'linkse gemeenten' het beter/juist doen, dat is nog maar de vraag natuurlijk. Dus verwacht van mij dáárvan geen verklaring.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door JvW »

Ik denk dat er maar één fundament is: Jezus Christus. Die moeten we laten zien aan de jeugd. En dan zowel in leer als in leven. De jeugd gaat voor echtheid en prikt door alle mooie verhalen en gezochte argumenten heen. En dan maken ze hun keuzes gebaseerd op wat ze haarfijn aanvoelen. Voor mijn idee is voor de jeugd het naar de kerk gaan uit gewoonte niet vanzelfsprekend meer. Er wordt een harde keuze gemaakt (zowel naar de ene kant als naar de andere kant). En met die keuze bedoel ik niet dat een mens kan kiezen om te gaan geloven, maar wel de keuze of men nog met de kerk te maken wil hebben.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Geytenbeekje »

Het moet uit liefde gepaard gaan. Regels, onderwijs.
Juist in kerken waar veel 'gehamerd' wordt op bekering zijn juist weinig mensen die zekerheid hebben denk aan de rechterflank van de refo gezindte.
En dat is niet voor niets, ik ben bang dat jongeren niet kritisch goed kunnen nadenken, dat jongeren niet goed de kernbegrippen begrijpt.
Dat ook veel mensen in de rechterflank de HSV/BGT lezen.
Dat als er nooit gepreekt wordt over de praktische lessen die in de Bijbel staat dat onderzoek of het doen ook bevorderd.
Praktische zaken zelfs evangelisatie !!!!! wordt dan als remonstrants beschouwd, hoe afstandelijk ben je dan tov de Bijbel.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Anselmus »

Lees het boek 'De Gereformeerden' van Agnes Amelink. Wat bij de Gereformeerde Kerk gebeurt, gaat ook met andere kerken gebeuren, al zal het wat langzamer gaan omdat er een behoudender geest is.

De vraag is of het on-Bijbels is dat jongeren meer plaatselijk dan landelijk kijken. De roeping is volgens mij een Bijbelgetrouwe gemeente te vinden (als je bijvoorbeeld naar een andere plaats verhuist) in plaats van klakkeloos aansluiten bij een kerkverband met de goede naam op de deur. Wel moet dit wat mij betreft kritisch gebeuren en niet als een subjectief fijn gevoel. Nergens in de Bijbel klinkt de oproep om je te binden aan een kerkverband, dus laten we voorzichtig zijn om dit te bestempelen als een afkeren van God (of gebed om terugkeer). Ik vind het aangrijpender als jongeren níet meer naar de kerk gaan. Stimuleer jongeren om kritisch na te denken en net zo kritisch de GGiN als de evangelische gemeenten (en alles daartussen) te wegen om vervolgens wat diensten mee te maken en een keuze te maken. Let wel: de keuze maak je voor een gemeente, niet voor een predikant. En het enige criterium is wat mij betreft: Bijbelgetrouw zijn.
Fides Quaerens Intellectum
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Hoe de jongeren om dienen te gaan met social media en hoe ze alles wat daar voorbijkomt dienen te toetsen aan Gods Woord. Kerkelijk en op de scholen is daar nog wel wat verbetering in mogelijk.
Dat is al lang een gepasseerd station. Met name omdat niemand visionair genoeg was om te zien dat nieuwe vormen van techniek en communicatie zo belangrijk zouden worden en integraal onderdeel van het leven, dat het nodig was om tijdig gedachten hierover te vormen en de gemeente hierin mee te nemen.

Wat je vooral ziet is dat men vooral afhoudend is geweest, och en wee heeft geroepen en nu de put probeert te dempen nadat het kalf verdronken is.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Zeeuw »

JvW schreef:Ik denk dat er maar één fundament is: Jezus Christus. Die moeten we laten zien aan de jeugd. En dan zowel in leer als in leven. De jeugd gaat voor echtheid en prikt door alle mooie verhalen en gezochte argumenten heen. En dan maken ze hun keuzes gebaseerd op wat ze haarfijn aanvoelen. Voor mijn idee is voor de jeugd het naar de kerk gaan uit gewoonte niet vanzelfsprekend meer. Er wordt een harde keuze gemaakt (zowel naar de ene kant als naar de andere kant). En met die keuze bedoel ik niet dat een mens kan kiezen om te gaan geloven, maar wel de keuze of men nog met de kerk te maken wil hebben.
Eens. Jongeren leren 'alles te toetsen aan de Bijbel', is niks anders dan werkheiligheid stimuleren. Ze zullen er nooit mee tot de Heere kunnen komen. Als we onszelf mogen kennen als kinderen van Hem, hebben we een enorme verantwoordelijkheid hierover in liefde tot de jongeren te spreken. Over hoe goed het is Hem te mogen kennen.
Ipv 'dit niet, dat wel, niet het ABC lezen hoor, niet dit, niet dat'. Nee, het geluk laten zien van een zondaar, die onverdiend door Hem is opgezocht. Daarop worden ze 'jaloers'. Niet op gepraat over 'praat, gewaad, gelaat, geblaat (o, sorry, zei ik dat hardop?)'.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Hoe de jongeren om dienen te gaan met social media en hoe ze alles wat daar voorbijkomt dienen te toetsen aan Gods Woord. Kerkelijk en op de scholen is daar nog wel wat verbetering in mogelijk.
Dat is al lang een gepasseerd station. Met name omdat niemand visionair genoeg was om te zien dat nieuwe vormen van techniek en communicatie zo belangrijk zouden worden en integraal onderdeel van het leven, dat het nodig was om tijdig gedachten hierover te vormen en de gemeente hierin mee te nemen.

Wat je vooral ziet is dat men vooral afhoudend is geweest, och en wee heeft geroepen en nu de put probeert te dempen nadat het kalf verdronken is.
Al zijn er inderdaad klaveren verdronken, het kan nooit kwaad om de put toch te dempen en zo andere kalveren ervoor te behoeden, óók in die put te vallen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Adagio »

Zouden er geen oorzaken liggen? Bij elk volk, bij een ieder persoonlijk? In de Bijbel lezen we: “En Hij zal Israël overgeven, om Jeróbeams zonden wil, die gezondigd heeft en die Israël heeft doen zondigen.”
De torenbouw van Babel is wel oud, maar krijgt steeds modernere architecten. Geen tijd voor (zelf)onderzoek, geen tijd voor je kinderen of voor een ander. Ik moet dit en ik wil dat, en ik wil het nu: als dat het voorbeeld is, dan piepen de jongen zoals de ouden zongen. Volgens het CBS was onder jonge mensen in 2017 zelfdoding de belangrijkste doodsoorzaak, nl. ruim een kwart van alle 10- tot 30-jarigen die overleden. Welke actoren liggen daarachter en dringen die zich ook niet op in kerkelijke kringen?

Ik lees de opmerking dat de binding van de jongeren met de kerkelijke gemeente niet groot zou zijn, omdat men nu minder geïsoleerd is van andere kerkverbanden dan 15 jaar geleden. Helaas, ik ben slechts bang dat in het 'goede leven van alledag' het verschil tussen veel reformatorische jongeren en wereldse jongeren weinig meer voorstelt, ni Dieu en ni maître. En het biedt geen soelaas om hebzucht, hoogmoed en jaloezie proberen te overtroeven met godsdienstige varianten ervan. Daar las ik bijvoorbeeld pas ergens dat de leus van de Franse Revolutie (liberté, égalité, fraternité) eigenlijk Bijbelse noties zijn, niks aan de hand met die Revolutie zou je denken dan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Ad Anker »

@Jantje, je bent stellig en overtuigd. Ik heb daar wat vragen over gesteld. Wil jij daar concrete antwoorden op geven? Dank!
Plaats reactie