Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Verbintenis met R.J. Jansen

Ik voel met totaal niet verbonden
35
53%
Ik voel met verbonden maar sta niet achter zijn doopvisie
7
11%
Ik voel me verbonden maar sta niet overal achter
14
21%
Ik twijfel
2
3%
Ik voel me verbonden
5
8%
Ik voel me nauw verbonden en ben van plan lid te worden
3
5%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door Bauke »

Posthoorn schreef:Voel ik me verbonden aan ds. R.J. Jansen? Ja, omdat ik mij zijn visie op de doop goed kan voorstellen. Nee, want ik houd niet van mensen die weer het zoveelste aparte clubje oprichten. En door expliciet de geloofsdoop te hanteren vervreemd je jezelf van de reformatorische achterban, waar ik toch bij wil blijven horen. Bovendien is ds. Jansen ook tegen het gebruik van smartphones en social media en dat gaat mij te ver.
Kenmerk van een echte sekteleider. Verbod op smartphones en social media.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door samanthi »

Bauke schreef:
Posthoorn schreef:Voel ik me verbonden aan ds. R.J. Jansen? Ja, omdat ik mij zijn visie op de doop goed kan voorstellen. Nee, want ik houd niet van mensen die weer het zoveelste aparte clubje oprichten. En door expliciet de geloofsdoop te hanteren vervreemd je jezelf van de reformatorische achterban, waar ik toch bij wil blijven horen. Bovendien is ds. Jansen ook tegen het gebruik van smartphones en social media en dat gaat mij te ver.
Kenmerk van een echte sekteleider. Verbod op smartphones en social media.
Met een beetje kerkelijk besef zou je weten dat de mennonieten en amish dit ook aanhangen, bovendien de rechtse kant van onze gezindte evenzo... tot voor kort meerdere van de gereformeerde gezindte, geen Tv geen radio, geen internet en geen smartphone.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door Herman »

Bauke schreef:Kenmerk van een echte sekteleider. Verbod op smartphones en social media.
Er zijn wel een aantal meer kenmerken nodig om iemand zo omlaag te halen. Ook de bijbelschrijver die de woorden 'haat de rok die van het vlees besmet is' schreef zou er dan onder kunnen vallen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verbintenis R.J. Jansen?

Bericht door Isala »

gallio schreef:
Vervolgde schreef:
Een beetje vreemde reactie: wie gaan we buitensluiten? De vraag ligt omgekeerd: wie mogen er zijn? Dit forum is geen openbare weg waar iedereen maar mag zijn en mag zeggen wat hij wil. Dit forum is besloten door haar gekozen grondslag.
Er is verschil tussen dat bepaalde visies niet uitgedragen mogen worden en dat mensen met zulke visies lid mogen zijn, en mee discussieren. De mods hebben dat in het verleden duidelijk genoeg uitgelegd. Sommigen mogen hier dus wel zijn maar mogen niet de geloofsdoop verdedigen.

Het is vaak een zwaktebod dat met gaat roepen dat bepaalde forummers geweerd moeten worden vanwege hun mening, en het komt vaak als de tegenargumenten op zijn.
Ik vind dat een inhoudelijke discussie over de doop er best mag zijn, ook op een reformatorisch forum, mits met onderbouwing, respect en niet met drijverij.
Het is blijkbaar toch een belangrijk onderwerp, gezien wat er kerkelijk leeft.
Hora est!
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verbintenis R.J. Jansen?

Bericht door HersteldHervormd »

Isala schreef:
gallio schreef:
Vervolgde schreef:
Een beetje vreemde reactie: wie gaan we buitensluiten? De vraag ligt omgekeerd: wie mogen er zijn? Dit forum is geen openbare weg waar iedereen maar mag zijn en mag zeggen wat hij wil. Dit forum is besloten door haar gekozen grondslag.
Er is verschil tussen dat bepaalde visies niet uitgedragen mogen worden en dat mensen met zulke visies lid mogen zijn, en mee discussieren. De mods hebben dat in het verleden duidelijk genoeg uitgelegd. Sommigen mogen hier dus wel zijn maar mogen niet de geloofsdoop verdedigen.

Het is vaak een zwaktebod dat met gaat roepen dat bepaalde forummers geweerd moeten worden vanwege hun mening, en het komt vaak als de tegenargumenten op zijn.
Ik vind dat een inhoudelijke discussie over de doop er best mag zijn, ook op een reformatorisch forum, mits met onderbouwing, respect en niet met drijverij.
Het is blijkbaar toch een belangrijk onderwerp, gezien wat er kerkelijk leeft.
Precies, dat vind ik dus ook.

Iedereen mag er wat van vinden, maar ik vind wat de man in kwestie gedaan heeft ingrijpend. Waarom mogen we het daar niet over hebben? Dat zijn simpelweg de gevolgen van zo'n actie.

Uiteraard wel altijd respect hebben, en op een goede, opbouwende manier erover hebben.

Ik vind de visie nog niet eens het ergst. Zoals Philpot aangaf dat vele zich ook verbonden voelen met de Russische baptisten.

Maar onrust veroorzaken, vele mensen in verwarring brengen, dat is niet goed.

Dat gaat er echt niet in bij mij.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door Delftenaar »

Je vraagt je af of de man zich ook in deze richting had ontwikkeld als hij binnen de PKN, waar hij kandidaat was, een beroep had gekregen. Of overgestapt was naar bv. de OGG (waar hij toen hij nog de kinderdoop aanhing beter zou passen dan in de PKN).

Het komt een beetje op me over dat hij (te?) lang in de studeerkamer heeft nagedacht. Wegens een gebrek aan preekbeurten binnen de PKN is hij doordeweekse preekbeurten gaan organiseren waardoor mensen uit andere kerkverbanden ook konden komen. Zijn visie ontwikkelde zich verder weg van de kinderdoop en tijdens weekdiensten, zonder "echte" kerkenraad, kreeg hij ook geen andere opinies te horen. Zo groeide een en ander uit tot een beweging.

En dan wil je ook de eerste predikant van zo'n beweging/nieuwe kerkelijke stroming worden. Maar wie moet je dan bevestigen? Binnen de gevestigde kerken zal niet snel een predikant gevonden worden. Misschien dat ds. Van Kooten nog benaderd is, die doet dit soort bevestigingen wel eens. Dan is er maar een laatste redmiddel: een ouderling die je bevestigd. Eigenlijk kolderiek, maar je kunt daarna wel predikant zijn. En je moet wat als de eer in het land weg is en jij als enige nog het licht ziet.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:Ik vraag me wel af of we nu ook voor andere dominees topics en polls gaan aanmaken: voel je je verbonden met ds. Kort, ds. Pieters, ds. Vreugdenhil etcetera?
Nee
Of over medeforummers: voel je je verbonden met Tiberius, met Gallio of met DIA?
Ja
Ik prefereer zelf het op de inhoud bespreken van diverse zaken, en minder op de persoon gericht.
Ik heb antwoord gegeven op je vragen
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vraag me wel af of we nu ook voor andere dominees topics en polls gaan aanmaken: voel je je verbonden met ds. Kort, ds. Pieters, ds. Vreugdenhil etcetera?
Nee
Of over medeforummers: voel je je verbonden met Tiberius, met Gallio of met DIA?
Ja
Ik prefereer zelf het op de inhoud bespreken van diverse zaken, en minder op de persoon gericht.
Ik heb antwoord gegeven op je vragen
Dank. In zie de polls wel verschijnen. :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door Isala »

Delftenaar schreef:Het komt een beetje op me over .......
En zo bedenk je met veel fantasie een heel verhaal, vol aannames en inlegkunde, en je presenteert het vol bravoure, als of je er zelf in gelooft.
Delftenaar schreef:Eigenlijk kolderiek
Nou best wel eigenlijk. :hum
Hora est!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vraag me wel af of we nu ook voor andere dominees topics en polls gaan aanmaken: voel je je verbonden met ds. Kort, ds. Pieters, ds. Vreugdenhil etcetera?
Nee
Of over medeforummers: voel je je verbonden met Tiberius, met Gallio of met DIA?
Ja
Ik prefereer zelf het op de inhoud bespreken van diverse zaken, en minder op de persoon gericht.
Ik heb antwoord gegeven op je vragen
Dank. In zie de polls wel verschijnen. :)
Allebei ja, maar er zijn verschillen, dat mag ook.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door Anselmus »

samanthi schreef:
Bauke schreef:
Posthoorn schreef:Voel ik me verbonden aan ds. R.J. Jansen? Ja, omdat ik mij zijn visie op de doop goed kan voorstellen. Nee, want ik houd niet van mensen die weer het zoveelste aparte clubje oprichten. En door expliciet de geloofsdoop te hanteren vervreemd je jezelf van de reformatorische achterban, waar ik toch bij wil blijven horen. Bovendien is ds. Jansen ook tegen het gebruik van smartphones en social media en dat gaat mij te ver.
Kenmerk van een echte sekteleider. Verbod op smartphones en social media.
Met een beetje kerkelijk besef zou je weten dat de mennonieten en amish dit ook aanhangen, bovendien de rechtse kant van onze gezindte evenzo... tot voor kort meerdere van de gereformeerde gezindte, geen Tv geen radio, geen internet en geen smartphone.
Met alle respect, maar ik voel me meer met rev. Jansen verbonden dan met de Amish en Mennonieten. Over dwalingen gesproken...

Als je de cijfers moet geloven heeft vrijwel iedereen in Nederland 1 of meerdere smartphones. De rechterkant van onze gezindte is daarmee te breed geformuleerd denk ik. Ik denk dat er uitzonderingen zijn. En het argument van TV gaat niet meer op in een tijd van laptops vind ik. Het is minder zichtbaar, maar er wordt meer (en tegelijk minder kritisch) gekeken dan vroeger. Radio is vervangen door podcasts of het nakijken van persconferenties.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door samanthi »

Anselmus schreef:
samanthi schreef:
Bauke schreef:
Posthoorn schreef:Voel ik me verbonden aan ds. R.J. Jansen? Ja, omdat ik mij zijn visie op de doop goed kan voorstellen. Nee, want ik houd niet van mensen die weer het zoveelste aparte clubje oprichten. En door expliciet de geloofsdoop te hanteren vervreemd je jezelf van de reformatorische achterban, waar ik toch bij wil blijven horen. Bovendien is ds. Jansen ook tegen het gebruik van smartphones en social media en dat gaat mij te ver.
Kenmerk van een echte sekteleider. Verbod op smartphones en social media.
Met een beetje kerkelijk besef zou je weten dat de mennonieten en amish dit ook aanhangen, bovendien de rechtse kant van onze gezindte evenzo... tot voor kort meerdere van de gereformeerde gezindte, geen Tv geen radio, geen internet en geen smartphone.
Met alle respect, maar ik voel me meer met rev. Jansen verbonden dan met de Amish en Mennonieten. Over dwalingen gesproken...

Als je de cijfers moet geloven heeft vrijwel iedereen in Nederland 1 of meerdere smartphones. De rechterkant van onze gezindte is daarmee te breed geformuleerd denk ik. Ik denk dat er uitzonderingen zijn. En het argument van TV gaat niet meer op in een tijd van laptops vind ik. Het is minder zichtbaar, maar er wordt meer (en tegelijk minder kritisch) gekeken dan vroeger. Radio is vervangen door podcasts of het nakijken van persconferenties.
Toen Samanthus en ik eens huisbezoek kregen, werd er gewaarschuwd tegen een computer, toen nog zonder internet, maar een paar jaar later bleken kerkenraadsleden allang internet te hebben, ja dat moest natuurlijk voor hun werk.

Met dit in het achterhoofd ga ik niet van sekte spreken voor deze nieuwe gemeente, bovendien was tot voor kort (en nog) in veel kerken radio en TV en internet cencurabel.( bij de kraamverzorgster die ik had bij mijn jongste kinderen was dat nog)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jansen gaat soms wel ver hoor, en dat krijgt ook wel sektarische trekjes, als je gaat preken/bepalen dat mensen geen licht mogen gebruiken 's avonds omdat je hoort te gaan slapen als het donker wordt...
dan is dat erg kort door de bocht.
Zoals zijn waarschuwingen tegen internet, maar vervolgens je preken wel online publiceren...
en zo zijn er wel meer zaken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door samanthi »

Johann Gottfried Walther schreef:Jansen gaat soms wel ver hoor, en dat krijgt ook wel sektarische trekjes, als je gaat preken/bepalen dat mensen geen licht mogen gebruiken 's avonds omdat je hoort te gaan slapen als het donker wordt...
dan is dat erg kort door de bocht.
Zoals zijn waarschuwingen tegen internet, maar vervolgens je preken wel online publiceren...
en zo zijn er wel meer zaken.
Dat zijn andere zaken, maar hier werd gezegd dat het verbieden van internet ed sektarisch is, wat jij hier noemt zijn wel zorgelijke ontwikkelingen.

Ik ben sta niet achter deze club, maar je kunt niet uitspraken doen over sektarisch, terwijl deze regels in onze gezindte ook aanwezig zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verbonden aan visie ds. R.J. Jansen?

Bericht door Isala »

Ik zou eigenlijk best graag de waarheid willen weten. Nu wordt er zoveel gepraat op gevoel af, of gehoord van anderen...
Ik ken niemand uit die gemeente, en ik zal me er zelf ook niet bij voegen, maar wellicht ligt het wat meer genuanceerd dan we vermoeden.
De kans dat iemand uit die gemeente zich onder ons bevind acht ik vrij klein, gezien de afspraken rond sociale media.
Hora est!
Plaats reactie