Aantal leden HHK stijgt met 118

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8937
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door J.C. Philpot »

Mannetje schreef:Met andere woorden, wie eenmaal gaat schuiven, schuift wel even door...
Daar zijn uiteraard voorbeelden van, maar het is wederom een generalisatie. In de realiteit is echter elk geval uniek.

In mijn eigen geval is het helaas niet bij 1 keer van kerkverband veranderen gebleven. Ik kan niet zeggen dat ik daar trots op ben. Het doet me soms echt pijn als ik mijn kerkelijke weg overdenk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:Met andere woorden, wie eenmaal gaat schuiven, schuift wel even door...
Ja dat is echt zo, zelf heb ik persoonlijk wat moeite met kerkzwervers.

Vaak zegt het wat meer over de persoon zelf dan over de kerkelijke gemeente.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door John Galt »

Wat ik om mij heen zie geburen, is een verlaging van de betrokkenheid op het kerkverband, meer op de gemeente. Iemand is HHK, gaat verhuizen naar een andere plaats en sluit zich daar niet vanzelfsprekend bij de HHK aan. Past de CGK of de PKN beter bij hen, dan sluiten ze daarbij aan.
Ik denk dat dat ook terug te zien is in de kolom "vertrokken, maar bij geen kerkverband aangesloten". Dat is altijd best een hoog aantal. Ik hoor echter zelden van belijdende leden die zich helemaal uit laten schrijven, wel dat ze weggaan zonder nog te weten waarheen en dan pas na een jaar ofzo ergens hun lidmaatschap in leveren bij een nieuwe gemeente. De kerk waar ze weggingen weet dan (formeel) niet waar ze zich uiteindelijk aangesloten hebben.
Who is John Galt? :quoi
Mannetje
Berichten: 7738
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Mannetje »

J.C. Philpot schreef:
Mannetje schreef:Met andere woorden, wie eenmaal gaat schuiven, schuift wel even door...
Daar zijn uiteraard voorbeelden van, maar het is wederom een generalisatie. In de realiteit is echter elk geval uniek.

In mijn eigen geval is het helaas niet bij 1 keer van kerkverband veranderen gebleven. Ik kan niet zeggen dat ik daar trots op ben. Het doet me soms echt pijn als ik mijn kerkelijke weg overdenk.
Het was een korte samenvatting van wat daarboven stond. Natuurlijk heeft ieder een eigen verhaal en ik zou niet graag beweren dat iedereen die van kerkverband wisselt aan het schuiven is.

Maar andersom zie ik het wel vaak, iemand die schuift in de opvattingen, is niet zomaar uitgeschoven...
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8937
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door J.C. Philpot »

Mannetje schreef:Het was een korte samenvatting van wat daarboven stond. Natuurlijk heeft ieder een eigen verhaal en ik zou niet graag beweren dat iedereen die van kerkverband wisselt aan het schuiven is.

Maar andersom zie ik het wel vaak, iemand die schuift in de opvattingen, is niet zomaar uitgeschoven...
Als je het op die manier verwoord, ben ik dat inderdaad met je eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door John Galt »

Is dat niet logisch? Als je nooit van mening verandert, is alles heel overzichtelijk. Kom je tot andere inzichten op bepaalde punten, dan blijf je nadenken, toch?

Ik bedoel niet dat mensen die een leven lang in dezelfde kerk zitten, niet nadenken. Maar zekerheden loslaten leidt doorgaans tot het kwijt raken van nog meer zekerheden. Dat hoeft niet negatief te zijn.
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Geytenbeekje »

Het heeft ook wel met karakter te maken.
Ik heb dat ook hoor, dan hoor ik een tijd lang alleen bijv heiligmaking in de preek ( wat overigens heel goed is) en dan heb ik ook behoefte om de andere kant te horen.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door DDD »

John Galt schreef:Is dat niet logisch? Als je nooit van mening verandert, is alles heel overzichtelijk. Kom je tot andere inzichten op bepaalde punten, dan blijf je nadenken, toch?

Ik bedoel niet dat mensen die een leven lang in dezelfde kerk zitten, niet nadenken. Maar zekerheden loslaten leidt doorgaans tot het kwijt raken van nog meer zekerheden. Dat hoeft niet negatief te zijn.
Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je je kerk verlaat. Dat zou erg droevig zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8937
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Is dat niet logisch? Als je nooit van mening verandert, is alles heel overzichtelijk. Kom je tot andere inzichten op bepaalde punten, dan blijf je nadenken, toch?

Ik bedoel niet dat mensen die een leven lang in dezelfde kerk zitten, niet nadenken. Maar zekerheden loslaten leidt doorgaans tot het kwijt raken van nog meer zekerheden. Dat hoeft niet negatief te zijn.
Dat hoeft niet negatief te zijn als het eikpunt de schrift is, en onder de leiding van de Heilige Geest. Helaas zijn er ook concurrenten als de tijdgeest, met als metgezellen "ik voel" en "ik vind".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door John Galt »

Eens met beide voorgaande reacties.
Who is John Galt? :quoi
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door CvdW »

Mannetje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mannetje schreef:Met andere woorden, wie eenmaal gaat schuiven, schuift wel even door...
Daar zijn uiteraard voorbeelden van, maar het is wederom een generalisatie. In de realiteit is echter elk geval uniek.

In mijn eigen geval is het helaas niet bij 1 keer van kerkverband veranderen gebleven. Ik kan niet zeggen dat ik daar trots op ben. Het doet me soms echt pijn als ik mijn kerkelijke weg overdenk.
Het was een korte samenvatting van wat daarboven stond. Natuurlijk heeft ieder een eigen verhaal en ik zou niet graag beweren dat iedereen die van kerkverband wisselt aan het schuiven is.

Maar andersom zie ik het wel vaak, iemand die schuift in de opvattingen, is niet zomaar uitgeschoven...
Kan het ook zijn dat een kerk (kerkenraad) verschuift en dat er dan mensen zijn die vertrekken omdat ze met de verschuiving niet eens zijn.

Voorbeeld: Er is een GG in plaats X en ook een HHK in dezelfde plaats X. Door bijvoorbeeld een nieuwe kerkenraad GG verschuift de prediking. Terwijl bij de HHK hetzelfde blijft. (prediking in GG en HHK waren gelijk)
Je bent groot gebracht in de GG, maar door de verschuiving voel je je er niet meer thuis. Is het een probleem om dan HHK te worden?
Ik noem dat geen verschuiving, maar een terugkeer naar hetgeen waarop ik mijn ja-woord heb gegeven.

Het komt bij mij over dat een kerkenraad nooit verschuift en nooit fouten maakt.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Geytenbeekje »

Als de prediking niet meer Bijbels is wel ja.
En in de GG zeg je ja en amen op wat er geleerd wordt, als de prediking zo verschuift waar je geen ja op kan zeggen denk ik dat je kan en mag vertrekken maar hoe ver dat moet gaan ...
Weet ik eigenlijks niet.
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door HersteldHervormd »

CvdW schreef:
Mannetje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mannetje schreef:Met andere woorden, wie eenmaal gaat schuiven, schuift wel even door...
Daar zijn uiteraard voorbeelden van, maar het is wederom een generalisatie. In de realiteit is echter elk geval uniek.

In mijn eigen geval is het helaas niet bij 1 keer van kerkverband veranderen gebleven. Ik kan niet zeggen dat ik daar trots op ben. Het doet me soms echt pijn als ik mijn kerkelijke weg overdenk.
Het was een korte samenvatting van wat daarboven stond. Natuurlijk heeft ieder een eigen verhaal en ik zou niet graag beweren dat iedereen die van kerkverband wisselt aan het schuiven is.

Maar andersom zie ik het wel vaak, iemand die schuift in de opvattingen, is niet zomaar uitgeschoven...
Kan het ook zijn dat een kerk (kerkenraad) verschuift en dat er dan mensen zijn die vertrekken omdat ze met de verschuiving niet eens zijn.

Voorbeeld: Er is een GG in plaats X en ook een HHK in dezelfde plaats X. Door bijvoorbeeld een nieuwe kerkenraad GG verschuift de prediking. Terwijl bij de HHK hetzelfde blijft. (prediking in GG en HHK waren gelijk)
Je bent groot gebracht in de GG, maar door de verschuiving voel je je er niet meer thuis. Is het een probleem om dan HHK te worden?
Ik noem dat geen verschuiving, maar een terugkeer naar hetgeen waarop ik mijn ja-woord heb gegeven.

Het komt bij mij over dat een kerkenraad nooit verschuift en nooit fouten maakt.
Kijk uit dat je het veranderen van kerkverband een beetje bagatelliseert of afzwakt.

Als het goed is heeft de Heere je in een bepaalde gemeente geplaatst, en misschien zelfs wel gedoopt. En je hebt er belijdenis kunnen doen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Arja »

Geytenbeekje schreef:Als de prediking niet meer Bijbels is wel ja.
En in de GG zeg je ja en amen op wat er geleerd wordt, als de prediking zo verschuift waar je geen ja op kan zeggen denk ik dat je kan en mag vertrekken maar hoe ver dat moet gaan ...
Weet ik eigenlijks niet.
Een volmaakte kerk zul je niet vinden.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door DDD »

Dat is wel waar, maar een kerkenraad die zelf een andere leer brengt, moet natuurlijk de leden niet verwijten dat ze vertrekken. Dat zou de omgekeerde wereld zijn.
Plaats reactie