The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Mara »

John Galt schreef:Ik heb de reportage ook gezien. Met afgrijzen.
Mijn zoon met een autistische stoornis kwam op zijn 16e een keer in aanraking met een straatactie van TLR. Ze vonden dat hij er ongelukkig uitzag en spraken hem in de stad aan. Binnen een half uur was hij gedoopt en kwam heel blij thuis, in de veronderstelling dat al zijn problemen nu over waren.
Wij zijn daar als ouders heel boos over geweest: Een kwetsbaar, minderjarig kind van straat plukken en zomaar dopen en van alles wijs maken. Het heeft me ook nog de blaren op mijn tong gekost om te voorkomen dat hij ervoor geschorst zou worden op zijn reformatorische school.
Ik ben er zeker van dat deze ervaring mede de oorzaak is geweest van zijn volledige afhaken van God en geloof.
O wat afschuwelijk.
Deze kinderen zijn zo kwetsbaar en als dit dan op deze manier, met een vroom sausje notabene, nog met voeten getreden wordt, is onverteerbaar. Ik snap ook niet dat deze camping zich hiermee inlaat. Ik heb er ook eens een vakantie gevierd en het waren hele serieuze mensen destijds. Voor het eerst van mijn leven zat ik toen in een evangelisatietent en wat heeft die preek mij toen geraakt.

De satan komt ook op kousenvoeten en dat is zo gevaarlijk!!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Van Ewijk »

Thuisvrouw schreef:
Geytenbeekje schreef:
Thuisvrouw schreef:Ik heb naaste familie die aangesloten zijn bij deze beweging. Doormiddel van het betalen van een x bedrag kun je een curcus 'duivels uitwerpen' en 'genezingen' volgen en zodoende enige gaven op dit gebied 'aanleren'. De ontwerper van deze cursus Torben Sondergaard, beweert dat hij sneller kon lopen dan de Heilige Geest.

Mijn ervaring van dichtbij: bizar, oneerbiedig, bijna eng en ver verwijdert van wat de Bijbel ons leert over de gaven van de Geest.
Wat overweegt hen om bij die club aan te sluiten ?
Mijn inziens het voorlopige eindstation van een lange zwerftocht langs diverse kerkgenootschappen en evangelische groeperingen gecombineerd met graag in de belangstelling staan.

Het geeft veel verdriet.
Ik heb die zwerftocht ook gemaakt.
Dat kan je ook gerust doen als je van oorsprong nergens bij hoort.
Aan het eind van het lief werd het toch de "traditionele" kerk.
Alle respect voor charismatische en pinkstergemeente's.
Ik heb daar goede contacten zitten.

Maar die clubs zoals hierboven beschreven gaan te selectief met bijbelteksten om.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Thuisvrouw »

Van Ewijk schreef:
Thuisvrouw schreef:
Geytenbeekje schreef:
Thuisvrouw schreef:Ik heb naaste familie die aangesloten zijn bij deze beweging. Doormiddel van het betalen van een x bedrag kun je een curcus 'duivels uitwerpen' en 'genezingen' volgen en zodoende enige gaven op dit gebied 'aanleren'. De ontwerper van deze cursus Torben Sondergaard, beweert dat hij sneller kon lopen dan de Heilige Geest.

Mijn ervaring van dichtbij: bizar, oneerbiedig, bijna eng en ver verwijdert van wat de Bijbel ons leert over de gaven van de Geest.
Wat overweegt hen om bij die club aan te sluiten ?
Mijn inziens het voorlopige eindstation van een lange zwerftocht langs diverse kerkgenootschappen en evangelische groeperingen gecombineerd met graag in de belangstelling staan.

Het geeft veel verdriet.
Ik heb die zwerftocht ook gemaakt.
Dat kan je ook gerust doen als je van oorsprong nergens bij hoort.
Aan het eind van het lief werd het toch de "traditionele" kerk.
Alle respect voor charismatische en pinkstergemeente's.
Ik heb daar goede contacten zitten.

Maar die clubs zoals hierboven beschreven gaan te selectief met bijbelteksten om.
Hun oorsprong lag in de Ger. Gem. Het is maar net waar je naar op zoek bent, denk ik.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door samanthi »

Thuisvrouw schreef:Ik heb naaste familie die aangesloten zijn bij deze beweging. Doormiddel van het betalen van een x bedrag kun je een curcus 'duivels uitwerpen' en 'genezingen' volgen en zodoende enige gaven op dit gebied 'aanleren'. De ontwerper van deze cursus Torben Sondergaard, beweert dat hij sneller kon lopen dan de Heilige Geest.

Mijn ervaring van dichtbij: bizar, oneerbiedig, bijna eng en ver verwijdert van wat de Bijbel ons leert over de gaven van de Geest.
Thuisvrouw, wat heftig zeg, ik heb de docu gezien, ik ril ervan, die arme kinderen, die arme mensen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Thuisvrouw »

samanthi schreef:
Thuisvrouw schreef:Ik heb naaste familie die aangesloten zijn bij deze beweging. Doormiddel van het betalen van een x bedrag kun je een curcus 'duivels uitwerpen' en 'genezingen' volgen en zodoende enige gaven op dit gebied 'aanleren'. De ontwerper van deze cursus Torben Sondergaard, beweert dat hij sneller kon lopen dan de Heilige Geest.

Mijn ervaring van dichtbij: bizar, oneerbiedig, bijna eng en ver verwijdert van wat de Bijbel ons leert over de gaven van de Geest.
Thuisvrouw, wat heftig zeg, ik heb de docu gezien, ik ril ervan, die arme kinderen, die arme mensen.
Ja ze dwalen ernstig. Ik had eerst nog gehoopt dat het een snel opgaan, blinken en verzinken was.

Maar helaas. Ik denk dat deze beweging mede zo gegroeid is door alle kerkelijke verwarring en teleurstelling. En we hebben een bedrieglijk hart..

Ze lijken met een 'authentiek' geluid te komen. "We doen net als de eerste christenen.."

Ik vrees dat ze velen gedesillusioneerd zullen achterlaten om nog maar niet te spreken van de smaad die er zo op Zijn naam gelegd wordt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door helma »

John Galt schreef:Ik heb de reportage ook gezien. Met afgrijzen.
Mijn zoon met een autistische stoornis kwam op zijn 16e een keer in aanraking met een straatactie van TLR. Ze vonden dat hij er ongelukkig uitzag en spraken hem in de stad aan. Binnen een half uur was hij gedoopt en kwam heel blij thuis, in de veronderstelling dat al zijn problemen nu over waren.
Wij zijn daar als ouders heel boos over geweest: Een kwetsbaar, minderjarig kind van straat plukken en zomaar dopen en van alles wijs maken. Het heeft me ook nog de blaren op mijn tong gekost om te voorkomen dat hij ervoor geschorst zou worden op zijn reformatorische school.
Ik ben er zeker van dat deze ervaring mede de oorzaak is geweest van zijn volledige afhaken van God en geloof.
Wat erg! Verschrikkelijk :ouin
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Adagio »

Gerrit35 schreef:Dit doet mij (zonder dat ik de documentaire heb gezien) denken aan Mattheüs 24.

4 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide.
5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden.
11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden.

:fi
Prof. G. Wisse schrijft in "Avondrood" (1957):
Dat de Heere ook op het gebed wondergenezingen kan doen, ik zeg kan, staat voor mij vast. Toch zij men voorzichtig met de al te royale toegeving daarvan. Vooral zij opgepast voor wat ik zou willen noemen de ,,techniek", die er nog wel eens bijkomt, ik bedoel een zogenaamde gebedstechniek, b.v. hand in hand gaan staan, om zo al meer spanning en extase te veroorzaken. Zulke dingen vinden geen grond in Gods Woord. De Heilige Geest werkt niet technisch-methodistisch. Een krachtig gebed des rechtvaardigen, dat is heel wat anders, en is verre van zogenaamde gebedstechniek. Elia bad alleen en zijn gebed was krachtiger door de intensiviteit van de Geest Gods. Ook bedenke men, dat de Heere genezingen en andere wonderlijke daden menigmaal gewerkt heeft ook in niet-gelovigen. Bijvoorbeeld, we zeiden het reeds, de 5000 wonderdadig gespijzigden zullen wel niet allen voor wedergeboren en echtgelovige mensen aangezien moeten worden. Ook kennen we in de Schrift de voorbeelden van ware gelovige en begenadigde krachtige bidders, die niet “verhoord” werden.

(…) Vooreerst, zijn die beden wel altijd zuiver naar Gods wil, en ook zuiver passend in het geheel van Gods Raad? Ach, we weten zelf bij lange niet altijd, of (objectief beschouwd) onze begeerten en beden wel stroken met Gods plan en oordeel. We weten vaak niet, hoe en wat we bidden zullen; en of dit of dat goed zal zijn. Dan ten tweede, de bede zelf kan soms goed en liefelijk zijn, maar dat de Heere een nog betere zaak voor ons heeft weggelegd. Ten derde, het kan zelfs zijn, dat de letterlijke verhoring de weg zou versperren voor het verheerlijken van een nog verhevener zaak. Het zij ons genoeg om niet te komen tot een zogenaamd God willen afdwingen van een of andere zaak.

Om nu een voorbeeld van één en ander te noemen, wijs ik u op Mozes, die eenmaal door God werd afgewezen met het bekende: ,,spreek niet meer tot Mij van deze zaak", en het liep toch uitermate goed af. Dan in het bijzonder voor ons onderwerp geschikt en vol van lering, vertoeven we eens in het bidvertrek van Paulus, die de Heere gebeden had om verlossing van de scherpe doorn in het vlees. (…) Met andere woorden, was Paulus genezen, en verlost van satans vuistslagen, uit zijn bidvertrek wedergekeerd, het zou reden hebben gegeven tot een lofzang Gode; maar nu de Heere schijnbaar zijn bede heeft afgewezen, althans vervangen heeft door iets anders, dat nog beter was, nu komt Paulus terug met nog groter vreugde en roem in God; hij roept het uit: zo zal ik liever roemen, enz. Hoort ge het?
Plaats reactie