The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Bezorgd »

Ik zag deze reportage: https://www.npostart.nl/de-monitor/27-0 ... KN_1712007 over the last reformation. ( https://thelastreformation.com/ )
De reportage ging vooral over duiveluitdrijving bij kinderen.

Deze beweging wordt steeds actiever in Nederland.

Wat weten we over deze groep?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb een aantal collega's die er gecharmeerd van zijn. Ze zijn ook betrokken geweest bij TLR activiteiten, en hebben me hun ervaringen meegedeeld. Ik heb destijds een aantal video's van de Pioneer school en van Torben Sondergard gekeken om een mening te vormen.

Enkele karakteristieken:
* Men is sterk gekant regen alle bestaande kerken
* Men is tegen de ambten en tegen enige vorm van hiërarchie
* Elke gelovige moet zelf discipelen maken
* Elke gelovige doopt zelf nieuwe gelovigen
* Mensen worden op straat door gebed genezen, demonen worden midden op staat uitgedreven, en men legt op straat de handen op mensen die dan "in tongen gaan spreken"
* Bovenstaande zaken worden allemaal gefilmd, en op internet geplaatst

Ze komen voort uit de charismatische beweging, maar vinden die veel te slap geworden. Positief is dat ze zonden duidelijk benoemen, en dat bekering daarvan geen gepasseerd station is.

Verder kan ik niet zo veel met hun theologie en handelswijze. Het staat erg ver van me af. Ik heb zelfs moeite om sommigen van de 5 sola's (Sola fide, Sola gratia, Sola Christus en Soli Deo gloria) te herkennen in hun denkwijze. De nadruk valt volledig op de mens en op wat hij voor God doet.

Een kerk is het sowieso niet. Om te bepalen of het een sekte is zou je objectieve criteria moeten hebben. Men noemt zichzelf overigens een beweging.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:I... de 5 sola's (Sola fide, Sola gratia, Sola Christus en Soli Deo gloria) ....
Ik kan het niet laten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:
J.C. Philpot schreef:I... de 5 sola's (Sola fide, Sola gratia, Sola Christus en Soli Deo gloria) ....
Ik kan het niet laten.
Dat is niet alles wat ik schreef. Ik schreef: "sommigen van de 5 sola's", dus 4 van de 5 ;)

Sola scriptura kom je wel tegen in hun opvattingen. Al zou je kunnen beargumenteren dat ze in de praktijk in plaats van "de schrift alleen", "schrift en bijzondere openbaring alleen" hanteren.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 jan 2020, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:Ik heb een aantal collega's die er gecharmeerd van zijn. Ze zijn ook betrokken geweest bij TLR activiteiten, en hebben me hun ervaringen meegedeeld. Ik heb destijds een aantal video's van de Pioneer school en van Torben Sondergard gekeken om een mening te vormen.

Enkele karakteristieken:
* Men is sterk gekant regen alle bestaande kerken
* Men is tegen de ambten en tegen enige vorm van hiërarchie
* Elke gelovige moet zelf discipelen maken
* Elke gelovige doopt zelf nieuwe gelovigen
* Mensen worden op straat door gebed genezen, demonen worden midden op staat uitgedreven, en men legt op straat de handen op mensen die dan "in tongen gaan spreken"
* Bovenstaande zaken worden allemaal gefilmd, en op internet geplaatst

Ze komen voort uit de charismatische beweging, maar vinden die veel te slap geworden. Positief is dat ze zonden duidelijk benoemen, en dat bekering daarvan geen gepasseerd station is.

Verder kan ik niet zo veel met hun theologie en handelswijze. Het staat erg ver van me af. Ik heb zelfs moeite om sommigen van de 5 sola's (Sola fide, Sola gratia, Sola Christus en Soli Deo gloria) te herkennen in hun denkwijze. De nadruk valt volledig op de mens en op wat hij voor God doet.

Een kerk is het sowieso niet. Om te bepalen of het een sekte is zou je objectieve criteria moeten hebben. Men noemt zichzelf overigens een beweging.

Dank. De zoveelste loot in de charismatische wereld dus.
Ik vond de reportage wel apart. Maar blijkbaar groeit deze beweging wel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door J.C. Philpot »

Nog een uitleg erbij over de naam "De laatste reformatie":
Het idee hierachter is dat alle vorige reformaties geen volledige reformaties waren en o.a. het kerksysteem behouden hebben, en bovendien telkens slechts deelwaarheden hebben benadruk. Deze beweging is in hun ogen de laatste reformatie, die de volledige waarheid heeft, en werkelijk teruggaat op de nieuwtestamentische praktijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Thuisvrouw »

Ik heb naaste familie die aangesloten zijn bij deze beweging. Doormiddel van het betalen van een x bedrag kun je een curcus 'duivels uitwerpen' en 'genezingen' volgen en zodoende enige gaven op dit gebied 'aanleren'. De ontwerper van deze cursus Torben Sondergaard, beweert dat hij sneller kon lopen dan de Heilige Geest.

Mijn ervaring van dichtbij: bizar, oneerbiedig, bijna eng en ver verwijdert van wat de Bijbel ons leert over de gaven van de Geest.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Geytenbeekje »

Thuisvrouw schreef:Ik heb naaste familie die aangesloten zijn bij deze beweging. Doormiddel van het betalen van een x bedrag kun je een curcus 'duivels uitwerpen' en 'genezingen' volgen en zodoende enige gaven op dit gebied 'aanleren'. De ontwerper van deze cursus Torben Sondergaard, beweert dat hij sneller kon lopen dan de Heilige Geest.

Mijn ervaring van dichtbij: bizar, oneerbiedig, bijna eng en ver verwijdert van wat de Bijbel ons leert over de gaven van de Geest.
Wat overweegt hen om bij die club aan te sluiten ?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Thuisvrouw »

Geytenbeekje schreef:
Thuisvrouw schreef:Ik heb naaste familie die aangesloten zijn bij deze beweging. Doormiddel van het betalen van een x bedrag kun je een curcus 'duivels uitwerpen' en 'genezingen' volgen en zodoende enige gaven op dit gebied 'aanleren'. De ontwerper van deze cursus Torben Sondergaard, beweert dat hij sneller kon lopen dan de Heilige Geest.

Mijn ervaring van dichtbij: bizar, oneerbiedig, bijna eng en ver verwijdert van wat de Bijbel ons leert over de gaven van de Geest.
Wat overweegt hen om bij die club aan te sluiten ?
Mijn inziens het voorlopige eindstation van een lange zwerftocht langs diverse kerkgenootschappen en evangelische groeperingen gecombineerd met graag in de belangstelling staan.

Het geeft veel verdriet.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door John Galt »

Ik heb de reportage ook gezien. Met afgrijzen.
Mijn zoon met een autistische stoornis kwam op zijn 16e een keer in aanraking met een straatactie van TLR. Ze vonden dat hij er ongelukkig uitzag en spraken hem in de stad aan. Binnen een half uur was hij gedoopt en kwam heel blij thuis, in de veronderstelling dat al zijn problemen nu over waren.
Wij zijn daar als ouders heel boos over geweest: Een kwetsbaar, minderjarig kind van straat plukken en zomaar dopen en van alles wijs maken. Het heeft me ook nog de blaren op mijn tong gekost om te voorkomen dat hij ervoor geschorst zou worden op zijn reformatorische school.
Ik ben er zeker van dat deze ervaring mede de oorzaak is geweest van zijn volledige afhaken van God en geloof.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Ik heb de reportage ook gezien. Met afgrijzen.
Mijn zoon met een autistische stoornis kwam op zijn 16e een keer in aanraking met een straatactie van TLR. Ze vonden dat hij er ongelukkig uitzag en spraken hem in de stad aan. Binnen een half uur was hij gedoopt en kwam heel blij thuis, in de veronderstelling dat al zijn problemen nu over waren.
Wij zijn daar als ouders heel boos over geweest: Een kwetsbaar, minderjarig kind van straat plukken en zomaar dopen en van alles wijs maken. Het heeft me ook nog de blaren op mijn tong gekost om te voorkomen dat hij ervoor geschorst zou worden op zijn reformatorische school.
Ik ben er zeker van dat deze ervaring mede de oorzaak is geweest van zijn volledige afhaken van God en geloof.
Wat een heftige en verdrietige ervaring(en), JG!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Gerrit35 »

Dit doet mij (zonder dat ik de documentaire heb gezien) denken aan Mattheüs 24.

4 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide.
5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden.
11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden.

:fi
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Bezorgd »

John Galt schreef:Ik heb de reportage ook gezien. Met afgrijzen.
Mijn zoon met een autistische stoornis kwam op zijn 16e een keer in aanraking met een straatactie van TLR. Ze vonden dat hij er ongelukkig uitzag en spraken hem in de stad aan. Binnen een half uur was hij gedoopt en kwam heel blij thuis, in de veronderstelling dat al zijn problemen nu over waren.
Wij zijn daar als ouders heel boos over geweest: Een kwetsbaar, minderjarig kind van straat plukken en zomaar dopen en van alles wijs maken. Het heeft me ook nog de blaren op mijn tong gekost om te voorkomen dat hij ervoor geschorst zou worden op zijn reformatorische school.
Ik ben er zeker van dat deze ervaring mede de oorzaak is geweest van zijn volledige afhaken van God en geloof.

Heel vreemd inderdaad. Al met al is het meer een sekte dan een gewone charismatische beweging lijkt me zo.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door pierre27 »

John Galt schreef:Ik heb de reportage ook gezien. Met afgrijzen.
Mijn zoon met een autistische stoornis kwam op zijn 16e een keer in aanraking met een straatactie van TLR. Ze vonden dat hij er ongelukkig uitzag en spraken hem in de stad aan. Binnen een half uur was hij gedoopt en kwam heel blij thuis, in de veronderstelling dat al zijn problemen nu over waren.
Wij zijn daar als ouders heel boos over geweest: Een kwetsbaar, minderjarig kind van straat plukken en zomaar dopen en van alles wijs maken. Het heeft me ook nog de blaren op mijn tong gekost om te voorkomen dat hij ervoor geschorst zou worden op zijn reformatorische school.
Ik ben er zeker van dat deze ervaring mede de oorzaak is geweest van zijn volledige afhaken van God en geloof.
Ongelooflijk heftig zeg, dergelijke geloofsdrijvers moeten ze oppakken en vastzetten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: The last reformation in Nederland. Sekte of kerk?

Bericht door Terri »

John Galt schreef:Ik heb de reportage ook gezien. Met afgrijzen.
Mijn zoon met een autistische stoornis kwam op zijn 16e een keer in aanraking met een straatactie van TLR. Ze vonden dat hij er ongelukkig uitzag en spraken hem in de stad aan. Binnen een half uur was hij gedoopt en kwam heel blij thuis, in de veronderstelling dat al zijn problemen nu over waren.
Wij zijn daar als ouders heel boos over geweest: Een kwetsbaar, minderjarig kind van straat plukken en zomaar dopen en van alles wijs maken. Het heeft me ook nog de blaren op mijn tong gekost om te voorkomen dat hij ervoor geschorst zou worden op zijn reformatorische school.
Ik ben er zeker van dat deze ervaring mede de oorzaak is geweest van zijn volledige afhaken van God en geloof.
Wat verdrietig. Maar een biddende vader/moeder is een krachtig middel tegen deze 'afhaking' .
'En wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God'.
Plaats reactie